Ελίζαμπεθ Μπλάκγουελ
ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ
ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΟΝ 19ο ΑΙΩΝΑ
Ο
πρώτες γυναίκες γιατροί
Ένας
δύσκολος αγώνας για επικράτηση λόγω της αντιζηλίας των ανδρών
Σε πολύ παλαιότερες
εποχές, οι άνδρες επιστήμονες γιατροί είχαν ανοίξει ένα μακροχρόνιο πόλεμο
εναντίον των μαγισσών, των κομπογιανιτών και των πρακτικών μαιών. Σε αυτό τον
πόλεμο οι θεραπεύτριες, πού κατηγορήθηκαν για κομπογιανισμό, εξοντώθηκαν μαζικά
με τον διά πυράς θάνατο σε ολόκληρη την Ευρώπη και από τον 17ο αιώνα και στην Αμερική.
Ήταν μια διαμάχη, πού γνώρισε την σκληρότερη φάση της τον 19ο αιώνα. Θέατρο της
οι Ηνωμένες Πολιτείες. Στο πεδίο του αγώνα εναντίον των αρρένων γιατρών, αύτη την
φορά, δεν ήσαν άοπλες και αδαείς μάγισσες, άλλα φεμινίστριες, πού στην Αμερική,
από τον περασμένο κιόλας αιώνα, ήσαν πολλές. Θα έπρεπε βέβαια να πούμε ότι ήταν
μια μάχη χαμένη εκ των προτέρων.
Στην διαμάχη αύτη οι Αμερικανίδες
δεν ήσαν μόνες. Μαζί μέ τα εργατικά συνδικάτα συγκρότησαν το «Λαϊκό Κίνημα για την
Υγεία», μια πραγματική εξέγερση εναντίον της επίσημης ιατρικής. Η τελευταία,
χάρη στους δεσμούς της με την άρχουσα τάξη, είχε επιτύχει την ψήφιση νόμων για την
προστασία της. Από το 1830 δεκατρείς Πολιτείες είχαν εφαρμόσει μέτρα, πού
έθεταν έκτος νόμου τους θεραπευτές χωρίς νόμιμη άδεια πού στις Ηνωμένες
Πολιτείες ήσαν πολλοί. Αυτός ο νόμος ήταν μια ενέργεια όχι μόνο ανώριμη, άλλα
και εσφαλμένη. Δεν ήταν δυνατόν να τεθούν έκτος νόμου αυτοί οι θεραπευτές με την
μακρά παράδοση, πού πρόσφεραν την βοήθεια τους σε λευκούς και μαύρους
αδιακρίτως. Και δεν ήταν δίκαιο να παραμερισθούν εξ αίτιας των επιστημόνων
γιατρών πού, την εποχή εκείνη, θεράπευαν με τον ίδιο χονδροκομμένο τρόπο όλες
σχεδόν τις αρρώστιες, μέ αφαιμάξεις, καθαρτικά και όπιο.
Το «Λαϊκό Κίνημα για την
Υγεία» πέρασε στην αντεπίθεση. Κατηγόρησε τους γιατρούς σαν «μέλη παρασιτικών
και όχι παραγωγικών τάξεων», πράγμα πού ήταν αληθινό, δεδομένου ότι οι φτωχοί δεν
είχαν την δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους στο πανεπιστήμιο. Τα προοδευτικότερα
στοιχεία της εργατικής τάξης ρίχθηκαν στον αγώνα θεωρώντας «βασιλιά, ιερείς,
δικηγόρους και γιατρούς», σαν τα τέσσερα μεγάλα κακά της εποχής. Η αριστερή
πτέρυγα του Λαϊκού Κινήματος αμφισβητούσε την ιατρική. Την θεωρούσε ένα
επάγγελμα υπεραμειβομένων ανθρώπων, πού παρείχαν δαπανηρές θεραπείες αμφίβολης
αποτελεσματικότητος.
Περιττό να πούμε, ότι οι
επιστήμονες γιατροί προσπάθησαν
να χρησιμοποιήσουν το όπλο του
τρόμου, προειδοποιώντας τον κόσμο για το ολέθριο έργο των ανταγωνιστών τους,
πού τους ονόμαζαν απατεώνες και δολοφόνους και εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι οι
Ηνωμένες Πολιτείες έβριθαν από τσαρλατάνους πού αποζούσαν και συχνά πλούτιζαν πουλώντας
περίεργα φάρμακα στους εύπιστους, από λάδι φιδιού μέχρι ελιξίρια μακροζωίας.
Πρακτικές γιάτρισσες ήσαν οι Μεξικάνες «κουραντέρας», πού δίδασκαν την χρήση των
«ρεμέντιος», δηλαδή βοτάνων πού περιείχαν κλαδιά, φύλλα, λουλούδια, σπόρους,
φλούδες, ρίζες και καρπούς, Όσο για τους
Ινδιάνους της Αμερικής, όλοι ξέρομε πόσα
πήρε από αυτούς η σύγχρονη φαρμακευτική. Από την χρήση του κινίνου ως την χρήση
της ίπεκακουάνας και του κουράριου (είδους δηλητηρίου).
Μέσα στά πλαίσια του
«Λαϊκού Κινήματος για την Υγεία», ιδρύθηκαν οι «Γυναικείες Ψυχολογικές
Εταιρίες». Οι εταιρίες αυτές άρχισαν να παρέχουν στα μέλη τους ενημερωτικές
γνώσεις ανατομίας και ατομικής υγιεινής. Δίδασκαν στις γυναίκες πώς να
γνωρίσουν καλύτερα το σώμα τους και συγχρόνως προήγαγαν τις πρώτες έρευνες για
τον έλεγχο των γεννήσεων. Εκτός από αυτά ζητούσαν να ανοιχθούν στις γυναίκες οι
πύλες των πανεπιστημίων. Όταν όμως η Σχολή του Χάρβαρντ, σε μια μόνο περίπτωση,
εξέφρασε ευνοϊκή γνώμη για την εισαγωγή μιας γυναίκας και μερικών νέγρων
φοιτητών, οι άλλοι σπουδαστές απείλησαν να ξεσηκωθούν. Ακόμη και η σχολή, από την
οποία αποφοίτησε η Ελίζαμπεθ Μπλάκγουελ, η πρώτη επιστήμων γυναίκα γιατρός της Αμερικής,
ενέκρινε εκ των υστέρων εσπευσμένα μια απόφαση, σύμφωνα με την οποία
αποκλείονταν όλες οι άλλες γυναίκες από τις ιατρικές σπουδές.
Παράτυπες θεωρήθηκαν από
τις Αρχές και οι δύο αποκλειστικά γυναικείες σχολές ιατρικής, η μια στην Βοστώνη
και η άλλη στην Φιλαδέλφεια. Με αυτό τον τρόπο ή «επίσημη» ιατρική προωθούσε την
αντεπίθεση της. Το 1848, ιδρύθηκε η πρώτη εθνική οργάνωση γιατρών, ανδρών
φυσικά, ή Αμερικανική Ιατρική Εταιρία. Τα επιχειρήματα, πού χρησιμοποιήθηκαν
εναντίον των γυναικών, ξεκινούσαν από τον πατερναλισμό (πώς θα μπορούσε ποτέ
μια αξιοσέβαστη και εύθραυστη γυναίκα να μετακινηθεί την νύχτα για να εξετάσει
επείγοντα περιστατικά;) και έφθαναν ως τον μισογυνισμό. «Μερικές γυναίκες»,
είπε ένας γιατρός στην εναρκτήρια συνεδρίαση της ΑΙΕ, το 1871, προσπαθούν να
συναγωνισθούν τους άνδρες σε ανδρικά αγωνίσματα και οι πιο αποφασισμένες τους
μιμούνται στα πάντα, ακόμη και στο ντύσιμο. Με αυτές τους τις ενέργειες μπορούν
να προκαλέσουν ένα είδος θαυμασμού σαν αυτόν που εμπνέουν όλα τα τερατώδη
όντα». Επιχειρήματα τα οποία ευχαρίστως χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα όσοι
πιστεύουν ότι ή γυναίκα είναι κατώτερη από τον άνδρα και πρέπει να μένη ατό
σπίτι και να φροντίζει την οικογένειά της.
Η βιαιότητα της επιθέσεως
εναντίον των γυναικών ήταν χειρότερη στην Αμερική παρά στην Ευρώπη. Για ποιο
λόγο; Γιατί στην Ευρώπη ήσαν ακόμη λίγες οι γυναίκες πού τολμούσαν να
ακολουθήσουν το ιατρικό επάγγελμα και ακόμη γιατί στην 'Αμερική το φεμινιστικό
κίνημα ήταν πιο έντονο. Ο Αμερικανός, λοιπόν, φοβήθηκε μήπως εισβάλουν γυναίκες
στο πεδίο της δουλειάς του και αποδείξουν ίσως ότι ήξεραν να δουλεύουν το ίδιο
καλά όσο και εκείνος ή ότι αυτό το περίφημο ανδρικό επάγγελμα δεν ήταν στο κάτω
- κάτω και τόσο δύσκολο. Ακόμη πιο πολύ ενδιαφέρθηκε ο Αμερικανός άνδρας, μήπως
οι γυναίκες εγκαταλείψουν το σπίτι, και άρχισε να εκδηλώνει τις ανησυχίες του με
κάθε τρόπο. Στις εφημερίδες, στις οποίες την εποχή εκείνη εργάζονταν
αποκλειστικά άνδρες, οι γελοιογραφίες είχαν καθημερινά σαν στόχο τις γυναίκες.
Ενώ η μάχη για την ιατρική
βρισκόταν στο κατακόρυφο, Γάλλοι και Γερμανοί επιστήμονες ανέπτυξαν την
μικροβιολογική θεωρία. Θεωρία πού, για πρώτη φορά, έδωσε μια λογική βάση για την
θεραπεία των ασθενειών. Λίγοι προνομιούχοι ταξίδεψαν και έφθασαν στα γερμανικά
πανεπιστήμια. Άρχισε να ολοκληρώνεται η επιστημονική έρευνα με
περισσότερη πρακτική εξάσκηση στα
νοσοκομεία. Οι σπουδές έγιναν μακροχρόνιες και είχαν σαν αποτέλεσμα να
αποκλεισθούν ακόμη πιο πολύ οι λιγότερο εύπορες τάξεις από την ιατρική παιδεία.
Φαντασθείτε βέβαια τις γυναίκες.
Στην 'Αμερική αναγκάσθηκαν
να κλείσουν τις έξη από τις οκτώ ιατρικές σχολές για μαύρους και τις
περισσότερες παράτυπες σχολές, στις οποίες φοιτούσαν γυναίκες. Τώρα πια είχε γεννηθεί
ο λεγόμενος «άνθρωπος της επιστήμης». Ο μακρύς πόλεμος για να εμποδιστούν οι
γυναίκες να πλησιάσουν το πεδίο της ιατρικής, δεν έχει τελειώσει ακόμη. Λόγου
χάρη, μολονότι σήμερα είναι πάρα πολλές οι γυναίκες διπλωματούχοι γιατροί, εν
τούτοις η γυναικολογία ασκείται σχεδόν αποκλειστικά από άνδρες. Και ενώ
αφθονούν οι γυναίκες παιδίατροι (επειδή θεωρείται φυσικό να ασχολούνται οι
γυναίκες με τα παιδιά), επαληθεύεται το παράλογο γεγονός, ότι οι άνδρες είναι αυτοί
πού ασχολούνται μέ τις λεγόμενες
γυναικολογικές παθήσεις, και παρίστανται ατούς τοκετούς. Γιατί να μην είναι το
ίδιο φυσικό να θεραπεύουν οι γυναίκες - γιατροί τις γυναίκες - ασθενείς;
'Εντελώς παράδοξα, οι
πρώτες γυναίκες πού έγιναν δεκτές στα ιατρικά
επαγγέλματα, ευθυγραμμίσθηκαν με
τις ανδρικές θέσεις και γιατρίνες, όπως η Μπλάκγουελ, ενώθηκαν με τους άνδρες
γιατρούς για να ζητήσουν να απαγορευθεί στις γυναίκες η άσκηση της μαιευτικής.
Πρέπει να πιστέψουμε ότι η νίκη της εναντίον των προκαταλήψεων της εποχής, της στοίχισε
πολύ ακριβά, ώστε να την σπρώξει σε αυτή την παράλογη απαίτηση. Όλα αυτά
παρατηρούνται σε μια εποχή, τον 19ο αιώνα, στην οποία οι επιστήμονες γιατροί
είχαν ελάχιστες επιστημονικές γνώσεις και οι γυναίκες πέθαιναν από επιλόχειους
πυρετούς στα χέρια των γιατρών και των πρακτικών μαιών.
Και έτσι ή γυναίκα,
κατατροπωμένη, γύρισε και έκανε τον άγγελο του σπιτιού και όταν αρρώσταινε
πήγαινε στον γιατρό ή τον γυναικολόγο, ο όποιος, για να σεβασθεί την τρομερή αιδημοσύνη
αυτής της γεμάτης υποκρισία εποχής, την εξέταζε εμμέσως. Εξέταζε δηλαδή μια
κούκλα επάνω στην οποία η κυρία, πού δεν έβγαζε ούτε καν το καπέλο της, έδειχνε
το σημείο στο οποίο πονούσε. Οι πρώτοι και πιο «μοντέρνοι» γυναικολόγοι
εξέταζαν τις πρώτες και πιο «μοντέρνες» ασθενείς σηκώνοντας μόνο τα φουστάνια
τους.
ANNA EVANGELISTA
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ
Η
απίστευτη ιστορία της πρώτης γυναίκας γιατρού στις ΗΠΑ
Κατά τον μεσαίωνα τους γιατρούς που
ακολουθούσαν την Ιπποκράτειο ιατρική συχνά πυκνά τους αποκαλούσαν και μάγους.
Μόνο οι άραβες γιατροί δεν παρέκκλιναν των αρχαιοελληνικών μεθόδων, εκείνη την
περίοδο. Στη συνέχεια οι γιατροί άρχισαν να παίρνουν τη θέση που τους αρμόζει
στην κοινωνία και η ιατρική να γίνεται επιστήμη η οποία διδασκόταν στα
πανεπιστήμια του κόσμου, εκείνη την εποχή. Όμως ακόμη και τότε η ιατρική είχα
στεγανά. Για παράδειγμα, ήταν απαγορευμένη για τις γυναίκες και γιατροί
γινόντουσαν μόνο άνδρες. Διαβάστε την εκπληκτική ιστορία της πρώτης γυναίκας
γιατρού που αποφοίτησε από πανεπιστήμιο των ΗΠΑ.
Η Elisabeth Blackwell,
γεννήθηκε το 1821, στο Μπρίστολ της Αγγλίας, από μια ευκατάστατη οικογένεια. Σε
ηλικία 8 χρονών οι γονείς της αποφάσισαν να μεταναστεύσουν στις ΗΠΑ, αφού ο
πατέρας της που είχε εργοστάσιο ζάχαρης επέκτεινε πέρα από τον Ατλαντικό τις δουλειές
του. Το περιβάλλον που η Elisabeth μεγάλωσε ήταν σχετικά φιλελεύθερο για την
εποχή και η ίδια μπορούσε να μελετάει και να διαβάζει πέρα από τα οικοκυρικά
που χρειαζόταν η κάθε καλή δεσποινίδα της εποχής.
Από μικρή έμαθε ότι οι
άνθρωποι δεν είναι διαφορετικοί ανάλογα με το χρώμα του δέρματος τους και
μάλιστα σε νεαρή ηλικία πρωτοστάτησε σε διαμαρτυρίες για την κατάργηση της
δουλείας. Και ενώ όλα πήγαιναν καλά για την οικογένεια Blackwell, μια πυρκαγιά
το 1836, καταστρέφει ολοσχερώς το εργοστάσιο ζάχαρης που είχαν ανοίξει στις
ΗΠΑ, και λίγους μήνες αργότερα ο πατέρας της πεθαίνει ξαφνικά αφήνοντας
πάμπολλα χρέη στη χήρα γυναίκα του και τα 9 παιδιά τους.
Η Elisabeth τότε αποφάσισε
να πάρει τη ζωή της στα χέρια της. Άρχισε να κάνει μαθήματα σε παιδάκια της
καλής κοινωνίας, παράλληλα βοηθούσε την οικογένεια της ενώ αποταμίευε και
χρήματα τα οποία τα ήθελε για να πραγματοποιήσει το μεγάλο της όνειρο που ήταν
να γίνει γιατρός. Το αρχικό ποσό που χρειαζόταν τότε ήταν 3.000 δολάρια για να
εγγραφεί στο Πανεπιστήμιο.
Παράλληλα βοηθούσε τα
απογεύματα έναν ιατρό τον δρ William Old και μάθαινε τα μυστικά του
επαγγέλματος. Ο γιατρός τη συμπάθησε και την εμπιστεύτηκε και όταν η Elisabeth
του εκμυστηρεύτηκε ότι θέλει να γίνει και εκείνη γιατρός και να σπουδάσει στο
πανεπιστήμιο της το ξέκοψε ορθά κοφτά λέγοντας της ότι ο μόνος τρόπος να μπει
γυναίκα στο πανεπιστήμιο και να σπουδάσει γιατρός, θα ήταν να μεταμφιεστεί σε
άνδρα, αφού οι γυναίκες τότε απαγορευόταν να σπουδάσουν ιατρική.
Η Elisabeth άρχισε
πεισμωμένη να στέλνει βιογραφικά για να δώσει εξετάσεις σε όλα τα πανεπιστήμια
των ΗΠΑ. Η απάντηση που ελάμβανε ήταν η ίδια: “απορρίπτεται”. Οι λόγοι που δεν
έκαναν δεκτή μια γυναίκα να σπουδάσει γιατρός ήταν 2: Πρώτον ότι ήταν γυναίκα
και ως εκ τούτου ήταν πνευματικά κατώτερη και δεύτερον ακόμη και εάν
αποδεικνυόταν ίση με τους άνδρες; στον φοιτητικό ανταγωνισμό κανείς δεν
επρόκειτο να της απονείμει πτυχίο.
Όμως το 1847, το
πανεπιστήμιο GENEVA (Geneva medical college) που βρίσκεται στα βόρεια της
πολιτείας της Νέας Υόρκης, εξέτασε την αίτηση της και ο Πρύτανης αποφάσισε πως
έστω εάν και ένας φοιτητής ψήφιζε κατά, στο να την δεχτούν, η Elisabeth δεν θα
φοιτούσε στην Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου. Τελικά έγινε ψηφοφορία και οι
ψήφοι ανάμεσα στους 150 φοιτητές της Ιατρικής του συγκεκριμένου πανεπιστημίου
ήταν: 150 υπέρ και μηδέν κατά. Ο δρόμος ήταν πλέον ανοιχτός για την πρώτη
γυναίκα να φοιτήσει σε πανεπιστήμιο και να γίνει γιατρός, χωρίς να χρειάζεται
να μεταμφιεστεί!
Η Elisabeth αποφοίτησε με
άριστα, πήρε την ειδικότητα της γυναικολόγου και στη συνέχεια ταξίδεψε στην
Αγγλία και τη Γαλλία για να επεκτείνει τις σπουδές της. Τα πανεπιστήμια εκεί
την δέχτηκαν με την προϋπόθεση, ότι ναι μεν θα παρακολουθούσε κανονικά τα
μαθήματα, όχι όμως σαν ομότιμη πτυχιούχος, αλλά σαν ... μαία. Παρόλα αυτά η
Elisabeth συνέχισε τις σπουδές της και μετά επέστρεψε στη Νέα Υόρκη όπου άνοιξε
δικό της ιατρείο. Εκεί προσέκρουσε σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον και
σύντομα διοχετεύτηκαν οι φήμες ότι στο ιατρείο της κάνει εκτρώσεις κάτι που ήταν
απαγορευμένο για την εποχή.
Ο πόλεμος Βορείων και
Νοτίων τη βρήκε στην πρώτη γραμμή να βοηθάει τραυματίες και ας την είχαν
υποβιβάσει σε απλή νοσοκόμα. Το έργο της ήταν τεράστιο τόσο γιατί άνοιξε τον
δρόμο και σε άλλες γυναίκες να σπουδάσουν όσο και γιατί αντιμετώπισε με σθένος
τις ιδέες της. Μάλιστα αντιτάχθηκε και στην εκκλησία που απαγόρευε τον
εμβολιασμό των παιδιών, λέγοντας ότι είναι ... αντιχριστιανικό. Η Elisabeth
ύστερα από έρευνες και μελέτες, έπεισε τους άνδρες συναδέλφους της να την
αποδεχτούν σαν ομότιμη και το σπουδαιότερο, τόνισε την επιτακτική ανάγκη να
εμβολιάζονται τα παιδιά για να μην πεθαίνουν από ασθένειες.
Το 1910 σε ηλικία 89 ετών
άφησε την τελευταία της πνοή. Πέθανε από εγκεφαλικό. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και
αφιέρωσε τη ζωή της στα παιδιά, τις άπορες γυναίκες και την επιστήμη. Μετά το
θάνατο της έγκυρα περιοδικά όπως το the Lancet και το British Medical Journal,
δημοσίευσαν πολλές μελέτες της.
http://www.iatropedia.gr/articles/read/4024