Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2009

Το 20% του πληθυσμού έχει μαθησιακές δυσκολίες


Οι μαθησιακές δυσκολίες, μία μορφή των οποίων είναι και η δυσλεξία, ήταν για πολλά χρόνια παρεξηγημένη έννοια στην Ελλάδα. Όμως αφορούν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, περίπου το 20%, και το πιο σημαντικό είναι ότι το πρόβλημα ακολουθεί τα άτομα και στα χρόνια της ενηλικίωσής τους.

Της Φιλομήλας Δημολαΐδου

Η έγκαιρη πρόβλεψη των μαθησιακών δυσκολιών έχει αποδειχτεί ότι είναι σωτήρια για το άτομο που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Όμως στη χώρα μας δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη μηχανισμοί εκπαίδευσης των γονέων αλλά και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να γίνεται εύκολα διακριτή η διαφορετικότητα αυτών των ατόμων και να μην εξάγονται συμπεράσματα του τύπου «είναι τεμπέλης ή κακός μαθητής». Γι’ αυτό και πολλές φορές οι ίδιοι οι γονείς προσπαθούν να ενεργοποιήσουν την κοινωνία. «Στόχος μας είναι η κοινωνία να αντιληφθεί τη διαφορετικότητα αυτών των ατόμων. Έχουν γίνει κάποια βήματα από την πολιτεία, αλλά το πιο σημαντικό για εμάς είναι οι εκπαιδευτικοί να επιμορφωθούν σε πολλαπλές μεθόδους διδασκαλίας, οι οποίες είναι σωτήριες για τα παιδιά μας», τόνισε η πρόεδρος του συλλόγου γονέων παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας Γεωργία Μπάρου, προσθέτοντας ότι μία από τις ενδεδειγμένες μεθόδους διδασκαλίας είναι η πολυαισθητηριακή, η οποία ενεργοποιεί το σύνολο των δυνατοτήτων των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες.

Κατά την ίδια η πρόβλεψη και η αντιμετώπιση του προβλήματος είναι αναγκαίο να γίνουν σε μικρή ηλικία, καθώς μεγαλώνοντας το άτομο «κουβαλά» μαζί του και τις δυσκολίες, οι οποίες εξελίσσονται πλέον σε κοινωνικές. «Δημιουργούνται προβλήματα στις σχέσεις των ανθρώπων. Για παράδειγμα ποτέ δεν θυμούνται τις επετείους γάμων ή τις ημερομηνίες γενεθλίων. Επιπλέον αρκετά από αυτά τα άτομα λόγω της χαμηλής αυτοεκτίμησης μπορεί να αναπτύξουν παραβατική συμπεριφορά. Δυστυχώς στα δικαστήρια οι ιδιαιτερότητες αυτών των ατόμων δεν λαμβάνονται υπόψη», σχολίασε η κ. Μπάρου.

ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Όλα τα παραπάνω θα αναπτυχθούν στο 3ο πανελλήνιο συνέδριο, που διοργανώνει ο σύλλογος γονέων παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδος σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία, το οποίο έχει τίτλο «Μαθησιακές δυσκολίες: Η σχολική και κοινωνική πραγματικότητα». Οι εργασίες του συνεδρίου, που θα διεξαχθεί στο αμφιθέατρο του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου στις 7-8 Νοεμβρίου, θα κινηθούν γύρω από θέματα που αφορούν τη σχολική ζωή αλλά και πρακτικές-τεχνικές που βοηθούν στην κατανόηση των μαθημάτων. Θα παρουσιαστεί παράλληλα η επίδραση που έχει η κατάλληλη παρέμβαση στη λειτουργία του εγκεφάλου και την ενεργοποίηση συγκεκριμένων αδρανών περιοχών.

Στο συνέδριο έχουν προσκληθεί διακεκριμένοι επιστήμονες, όπως: - η δρ. Marjorie Montaque, καθηγήτρια του University of Miami, η οποία θα αναπτύξει το θέμα «Η επίλυση μαθηματικών προβλημάτων για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες», - ο δρ. Gavin Reid από τη Μ. Βρετανία, ο οποίος θα κάνει εισήγηση για τη «Δυσλεξία και αποτελεσματική μάθηση - Ιδέες και στρατηγικές για την τάξη», - η Shannon Green από τη Μ. Βρετανία, η οποία θα αναπτύξει το θέμα «Αντιμετωπίζοντας τη δυσλεξία με πολυαισθητηριακή διδασκαλία», - ο Άκης Σίμος, καθηγητής Αναπτυξιακής Νευροψυχολογίας στο τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, ο οποίος θα μιλήσει για τη «Νευροεπιστημονική προσέγγιση των μαθησιακών δυσκολιών», - η δρ. Melanie Jamenson, η κεντρική εισήγηση της οποίας έχει θέμα «Μαθησιακές δυσκολίες: Η μετάβαση από τη σχολική ζωή στην κοινωνία». Παράλληλα η κ. Jamenson θα κάνει εισήγηση σχετικά με τους ενήλικες που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά και την αντιμετώπισή τους από το δικαστικό σώμα, η οποία θα απευθύνεται σε δικαστικούς και δικηγόρους. - η Μαριάννα Σκουντή, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, διδάκτωρ Ιατρικής σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, η οποία θα αναπτύξει το θέμα «Η ΔΕΠΥ στην ενήλικη ζωή. Συννοσηρότητα και κοινωνική λειτουργικότητα». Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισηγήσεις θα μεταδοθούν διαδικτυακά σε απευθείας μετάδοση, ενώ για δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα www.dyslexia-goneis.gr

Η ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΒΟΗΘΑ

Πριν από τη διάγνωση οι περισσότεροι μαθητές θεωρούσαν πως έφταιγαν οι ίδιοι για τις δυσκολίες τους, που τις απέδιδαν σε έλλειψη μελέτης ή σε απροσεξία, ενώ οι μητέρες τους πίστευαν πως οι δυσκολίες τους οφείλονταν σε αδυναμία του παιδιού, όπως ελλειμματική προσοχή, αδιαφορία, τεμπελιά ή χαμηλές ικανότητες. Η διάγνωση βοήθησε τους μαθητές να αντιληφθούν τη φύση του προβλήματός τους και λειτούργησε ως κίνητρο για περισσότερη προσπάθεια και μελέτη. Οι μητέρες από την πλευρά τους αισθάνθηκαν ανακούφιση, όταν έμαθαν ότι η χαμηλή επίδοση των παιδιών τους οφείλεται σε μαθησιακές δυσκολίες, αν και κάποιες φοβούνταν την καχυποψία του κοινωνικού περίγυρου ως προς την απαλλαγή από τις γραπτές εξετάσεις. Αυτά μεταξύ άλλων καταγράφηκαν στην έρευνα «Μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της δυσλεξίας: H οπτική των εφήβων μαθητών και των γονέων τους» της υποψήφιας διδάκτορα Πελαγίας Αποστόλου, που παρουσιάστηκε το Σάββατο κατά τη διάρκεια του 1ου συνεδρίου μεταπτυχιακών φοιτητών του τομέα Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής σχολής του ΑΠΘ με τίτλο «Νέες Φωνές». Όπως προέκυψε από τις συνεντεύξεις, μερικοί μαθητές παρουσίαζαν ψυχοκοινωνικές δυσκολίες, όπως απροθυμία για σχολική φοίτηση, ψυχοσωματικά ενοχλήματα, άγχος, συμπτώματα κατάθλιψης ή χαμηλή αυτοεκτίμηση, αρνητική έννοια του εαυτού στον ακαδημαϊκό τομέα και συναισθήματα αβοηθησίας. Επιπλέον κάποιοι μαθητές είχαν προβλήματα συμπεριφοράς, δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις και τάση για κοινωνική απόσυρση.

Χαρακτηριστικά δυσλεξίας ή μαθησιακών δυσκολιών

Αναγνωρίζετε τα παρακάτω χαρακτηριστικά;

Έχετε σκεφτεί ότι το παιδί σας μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία;

Έχει πρόβλημα στην ανάγνωση;

- Κομπιάζει; - Πηδά λέξεις; - Μαντεύει τις λέξεις; - Διαβάζει αργά; - Δεν κατανοεί τι διαβάζει;

Έχει πρόβλημα στη γραφή;
- Έχει αργό γράψιμο; - Γράφει γράμματα ή αριθμούς ανάποδα; - Γράφει ανορθόγραφα; -Δυσκολεύεται να κρατήσει σημειώσεις ή να αντιγράψει κείμενο;

Έχει προβλήματα στα μαθηματικά;
- Δεν καταλαβαίνει απλές μαθηματικές έννοιες; - Δεν μπορεί να μάθει προπαίδεια;

Έχει πρόβλημα στη συγκέντρωση;
- Κουνά συνέχεια κάτι, ενώ διαβάζει; - Ονειροπολεί συνέχεια; - Αργεί να διεκπεραιώσει οποιαδήποτε εργασία; - Δεν προσηλώνεται για πολύ στο μάθημα;

Πηγή: εφημεριδα "Μακεδονία"

http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=45554

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου