Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2010


Μια πολιτεία θα «οργώνει» ουρανούς
Το Aeroscraft θα αποτελέσει το αντίπαλον δέος των κρουαζιερόπλοιων, προσφέροντας παρόμοιες ανέσεις

Του Κωστα Δεληγιαννη

Μία ολόκληρη πολιτεία που, αντί για τις θάλασσες, θα οργώνει τους ουρανούς. Ετσι μπορεί να περιγράψει κανείς το εξελιγμένο ζέπελιν που η αμερικανική εταιρεία Worldwide Aeros Corporation ξεκίνησε να κατασκευάζει από τον περασμένο Δεκέμβριο. Αλλωστε, το Aeroscraft, όπως ονομάζεται, φιλοδοξεί να αποτελέσει το αντίπαλον δέος των κρουαζιερόπλοιων, προσφέροντας παρόμοιες ανέσεις. Χάρις στις μεγάλες διαστάσεις του (το μήκος του θα ξεπερνά τα 26 μέτρα), το σκάφος θα φιλοξενεί μία μονόκλινη καμπίνα για κάθε έναν από τους 180 επιβάτες που θα μπορεί να μεταφέρει, ενώ επίσης θα διαθέτει σαλόνια, αίθουσες γυμναστικής, ακόμη και καζίνο.

Πλεονεκτήματα

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι εσωτερικοί του χώροι θα ξεπερνούν σε εμβαδόν τα 500 τ.μ., το σκάφος θα μπορεί να πετά σε υψόμετρο έως και 3 χιλιομέτρων, εξασφαλίζοντας στους ταξιδιώτες απολαυστική θέα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Επίσης, θα αναπτύσσει τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα, γεγονός που σημαίνει ότι όχι μόνο θα κινείται ταχύτερα από οποιοδήποτε πλοίο, αλλά και σε μεγαλύτερες αποστάσεις, αφού θα καλύπτει μία απόσταση 5.000 χιλιομέτρων πριν χρειαστεί να ανεφοδιαστεί.

Τα παραπάνω πλεονεκτήματα έχουν κάνει αρκετές ταξιδιωτικές εταιρείες να ενδιαφερθούν ήδη για την αγορά ή τη ναύλωση ενός Aeroscraft, παρ’ όλο που θα χρειαστούν αρκετοί ακόμη μήνες πριν ολοκληρωθεί το πρωτότυπο μοντέλο και πάρει την έγκριση από την αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως το πρώτο επιβατηγό «υβριδικό αερόπλοιο» που δημιουργήθηκε ποτέ. Κι αυτό γιατί πίσω από τις δυνατότητές του κρύβεται μία εντελώς καινούργια αεροναυπηγική τεχνολογία, η οποία λύνει τα προβλήματα που κάνουν ακόμη και τα σύγχρονα αερόπλοια να περιορίζονται σε πτήσεις μικρών αποστάσεων κυρίως για ψυχαγωγικούς λόγους ή για επιστημονικές έρευνες. Πιο συγκεκριμένα, στο Aeroscraft ουσιαστικά «παντρεύεται» ο τρόπος λειτουργίας ενός ζέπελιν και ενός αεροπλάνου, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε εναέριο όχημα.

Αυτό σημαίνει πως, για να μπορεί να παραμείνει στο αέρα, το Aeroscraft θα χρησιμοποιεί τόσο το αέριο ήλιο που θα βρίσκεται στις ειδικές δεξαμενές του -όπως κι ένα συμβατικό αερόπλοιο- όσο όμως και δύο τεράστιους ηλεκτροκινητήρες που θα το βοηθούν να κερδίσει ύψος καθώς επιταχύνεται, αξιοποιώντας τα πτερύγια και το αεροδυναμικό σχήμα της ατράκτου. Ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι θα εξασφαλίζουν επίσης πως το σκάφος αυτό θα είναι ταυτόχρονα αθόρυβο και πιο οικολογικό, αφού θα εξοικονομεί το 50% της ενέργειας που θα κατανάλωνε ένα αεροπλάνο για την ίδια διαδρομή. Και μάλιστα, επειδή θα απογειώνεται και θα προσγειώνεται κατακόρυφα, το «υβριδικό ζέπελιν» θα μπορεί να μεταφέρει τους επιβάτες του ακόμη και σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν αεροδιάδρομοι.

Παρ’ όλο που η σχεδίαση του σκάφους ξεκίνησε το 2006, οι τεχνικοί της Worldwide Aeros χρειάστηκαν τρία χρόνια για να ολοκληρώσουν τις δοκιμές που θα πιστοποιούσαν πως το Aeroscraft θα πετά με ασφάλεια.

Γι’ αυτό και επέλεξαν για ανυψωτικό αέριο το ήλιο -αντί για το εύφλεκτο υδρογόνο, που ευθυνόταν για το τραγικό δυστύχημα του αερόπλοιου Χίντεμπουργκ το 1937, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 35 ανθρώπους- ώστε, σε περίπτωση διαρροής, να μην υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς. Επίσης, ενσωμάτωσαν μία σειρά από υπερσύγχρονα συστήματα πλοήγησης τα οποία θα καθοδηγούν αυτόματα το σκάφος στον προορισμό του, με τους δύο πιλότους ουσιαστικά να παίζουν εποπτικό ρόλο κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Για πρώτη φορά

Εκεί όμως που δόθηκε ιδιαίτερο βάρος ήταν να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η άτρακτος να παραμένει σε οριζόντια θέση είτε όταν υπάρξει κάποια μετατόπιση του εσωτερικού φορτίου, είτε σε περίπτωση αναταράξεων.

Το σύστημα αυτό, το οποίο χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε αερόπλοιο, μπορεί να απορροφά μεγάλες ποσότητες εξωτερικού αέρα και να τον αποθηκεύει συμπιεσμένο σε στεγανούς θαλάμους, ώστε να αντισταθμίζει οποιαδήποτε αλλαγή στο κέντρο βάρους. Και, με αυτό τον τρόπο, εγγυάται ένα άνετο ταξίδι ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ιπτάμενο φορτηγό

Βέβαια, παρόλο που το Aeroscraft πληροί με την ταχύτητά του τις απαιτήσεις μιας πτήσης αναψυχής, κανείς δεν θα το επέλεγε για κάποιο επαγγελματικό ταξίδι, γνωρίζοντας πως θα χρειαζόταν τριπλάσιο χρόνο για να φτάσει στον προορισμό του απ’ ό,τι αν είχε πετάξει με οποιοδήποτε άλλο επιβατηγό αεροπλάνο. Παρ’ όλα αυτά, καθώς ένα τέτοιο «υβριδικό αερόπλοιο» έχει μικρό λειτουργικό κόστος και μπορεί να εξυπηρετήσει περιοχές που δεν έχουν αεροδρόμια, η κατασκευάστρια εταιρεία θεωρεί πως μικρότερες εκδοχές του Aeroscraft θα εξασφάλιζαν κέρδος στις αεροπορικές εταιρείες για δρομολόγια με ακτίνα από 30 έως 500 χιλιόμετρα.

Από την άλλη πλευρά, τα δύο αυτά χαρακτηριστικά σημαίνουν πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί επίσης ως ιπτάμενο φορτηγό. Ετσι κι αλλιώς, το αερόπλοιο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 500 τόνους φορτίου, όπως υποστηρίζει η Worldwide Aeros, εκτελώντας μία παραγγελία από την Ιαπωνία στην Καλιφόρνια μέσα σε μιάμιση μέρα.




Πηγή:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_1_20/02/2010_391510

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου