Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2010

Ο ευρωπαϊκός Τύπος ξανα-ανακαλυπτει τη... δεοντολογία



Η οικονομική κρίση υποχρεώνει, τώρα, τα Media να επανεξετάσουν -εκτός από τα οικο­νομικά τους- και τον κοινωνικό τους ρόλο. Αναγνωρίζοντας ως βασικό προϊόν τους την ενημέρωση, τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ ανασυνθέτουν τις δυνάμεις τους, θεμελιώνοντας πλέ­ον το έργο τους κυρίως με βάση την αξιοπιστία και λιγότερο την εμπορική ή επιχειρηματική διάσταση. Ετσι, ο "κώδικας δεοντολογίας" επανενεργοποιείται, προκειμένου να καταπο­λεμηθεί η παραπλανητική ή παραπειστική πληροφόρηση των πολιτών.


Η οικονομική κρίση στην Ευρώπη ξεκίνησε από την Ισλανδία. Πρώτο θύμα του ντόμινο της Leman Brothers.. Δύο χρόνια μετά την πτώχευση της, η χώρα των 320.000 κατοίκων εκτιμά πως η οικονομική της κα­τάρρευση θα μπορούσε να είχε -σε μεγάλο βαθμό- αποφευχθεί αν οι πολίτες της ήσαν περισσότερο ενη­μερωμένοι και αν ο έλεγχος που ασκεί ο Τύπος στην πολιτική εξου­σία ήταν ουσιαστικός.


ΤΩΡΑ, οι Ισλανδοί αποφάσισαν να κάνουν όλα τα βήματα μαζί! Στοι­χηματίζοντας με το χρόνο, θέλουν να ανασυγκροτήσουν τη χώρα τους σε απόλυτα υγιείς και ανυ­πόκριτες βάσεις, ισχυροποιώντας κάθε θεμέλιο της με διαφάνεια. Προς τον σκοπό αυτό, η Ισλανδία αποφάσισε να χορηγήσει ένα υψη­λό επίπεδο προστασίας για τους δη­μοσιογράφους, πηγές Τύπου και πληροφοριοδότες, καθώς και για την καταπολέμηση της συκοφαν­τικής διαφήμισης.


ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να αναφερθεί ότι ο στόχος της προτεινομένης νομοθεσίας της Ισλανδίας δεν είναι να επιτρέπει στους ανθρώπους να δημοσιεύουν οτιδήποτε. Το θέμα δεν είναι να μεταβληθεί η Ισλανδία σε καταφύγιο δραστηριοτήτων χα­μηλού επιπέδου. Η ιδέα είναι απλώς να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο δια­σφάλισης της ανεξαρτησίας ερευ­νητικής δημοσιογραφίας, προκει­μένου ο Τύπος να συμβάλει στην ανάδειξη όλων των αιτιών και των υπαιτίων για την κατάρρευση της οι­κονομίας της χώρας. Ωστόσο, από την πρόθεση ως την πράξη τα πράγ­ματα δεν είναι εύκολα. Ιδιαίτερα, αν αναλογιστεί κανείς πως η κατά­σταση στα ΜΜΕ της Ισλανδίας είναι σήμερα χαοτική, εξαιτίας των μα­ζικών απολύσεων δημοσιογράφων από τα μεγαλύτερα εκδοτικά συγ­κροτήματα της χώρας.


ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ, όμως, οι συνθήκες εί­ναι ευνοϊκότερες. Η οικονομική εφημερίδα Les Echos, που αγορά­στηκε το 2007 από την LVMH, υιο­θέτησε έναν μακροσκελή κώδικα δεοντολογίας για την εξασφάλιση της συντακτικής ανεξαρτησίας, ιδίως έναντι των μετόχων της. Μια ειδική επιτροπή, που συγκροτήθη­κε από στελέχη της εφημερίδας, θα εξασφαλίζει τη συμμόρφωση όλων έναντι του κώδικα που συνομολο­γήθηκε.


ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ τόνισαν "την προσήλωση τους για την ανεξαρ­τησία τους έναντι των μετόχων, των διαφημιστών και άλλων εξου­σιών, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών, οικονομικών, βιομηχα­νικών και ιδεολογικών".


Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Σύνταξης θα πρέ­πει να ενημερώνεται για "ενδεχό­μενη σύγκρουση συμφερόντων", ενώ οι δημοσιογράφοι οφείλουν να "σέβονται τις νομικές διατάξεις που αφορούν στη χρήση των προ­νομιακών πληροφοριών".


ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΟΥΣ, οι μέτοχοι της ομάδας Les Echos "διακηρύσσουν την προσήλωση τους στην ανε­ξαρτησία των δημοσιογράφων" και τη "φιλελεύθερη παράδοση και μη μεροληπτική παράδοση της εφημερίδας". Αυτά στη Γαλλία!


Πηγή:

"ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου