Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

ΣΚΟΠΙΑ: ΤΣΙΡΚΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

Σκόπια: η κορύφωση ενός μεγαλομανούς κιτς τσίρκου

Η τριτοκοσμική παράσταση που οργάνωσε ο Γκρούφσκι για τα 20 χρόνια της Δημοκρατίας του, σχολιάσθηκε εύστοχα από τον Κροάτη Bojan Stilin σε άρθρο του με τίτλο:

Cirkus pod Aleksandrovim konjem
http://www.tportal.hr/vijesti/svijet/147500/Cirkus-pod-Aleksandrovim-konjem.html
http://synmakthra.wordpress.com/2011/09/13/σκόπια-η-κορύφωση-ενός-μεγαλομανούς-κ/

ΣΚΟΠΙΑ: ΤΣΙΡΚΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

http://www.tportal.hr/ResourceManager/GetImage.aspx?width=795&height=500&imgId=261635 
"Σουρεαλιστικό τσίρκο" χαρακτήρισε ο κροατικός τύπος το  εξαιρετικά
κακόγουστο πανηγύρι που έστησε η φασιστική κυβέρνηση των Σκοπίων, για
να γιορτάσει τα εικοστά γενέθλια της ανεξαρτησίας του ψευδομακεδονικού
κράτους. Το αποκαλυπτικό και σαρκαστικό ρεπορτάζ που ακολουθεί δε χρειάζεται σχόλια. Ίσως μόνο ενισχύει την πικρία για την απαθή στάση των μεγάλων ελληνικών μέσων ενημέρωσης.
             9\9\2011

 
ΚΕΙΜΕΝΟ: BOJAN STILIN

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΔΗΜΗΤΡΑ Γ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ




      Με μια πομπώδη λαοσύναξη κατά το πρότυπο των σοσιαλιστικών ...
πανηγυριών, που περιελάμβανε παρέλαση παιδιών ντυμένων με στυλιζαρισμένες αρχαιοπρεπείς στολές κάτω από την ημιτελή «Πύλη του Θριάμβου», ύψους 26 ποδιών και που κορυφώθηκε με τη λειτουργία των σιντριβανιών κάτω από το μνημείο του Αλέξανδρου (*Εφίππου πολεμιστή για τον Γκρούεβσκυ) και με την υπόκρουση δημοφιλών τοπικών καλλιτεχνών, η «Μακεδονία» γιόρτασε τα εικοστά γενέθλιά της .Η-για την ακρίβεια-γιόρτασε το κυβερνών κόμμα, VΜRO-DPMNE και οι ομοφρονούντες.

       Η «Μακεδονία» είναι η μόνη πρώην δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας που έχει απελευθερωθεί ειρηνικά, μετά από τo δημοψήφισμα της 8 Σεπτεμβρίου 1991, όταν σχεδόν τα 3\4 του πληθυσμού της ψήφισαν υπέρ της ανεξαρτησίας. Οι Αλβανοί μποϋκοτάρισαν τo δημοψήφισμα και πέτυχαν με την ένοπλη σύγκρουση του 2001 –που τερματίστηκε με τη Συμφωνία της Οχρίδας- να τους δοθεί εγγύηση για εκπροσώπηση στην κυβέρνηση ανάλογη με τα πληθυσμιακά ποσοστά τους (22%).

         Ωστόσο πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα για τη «Μακεδονία» από την ένταση ανάμεσα στους δύο σύνοικους πληθυσμούς αποτελεί το γεγονός ότι, 20 χρόνια μετά την ανεξαρτητοποίησή της, τα Ηνωμένα Έθνη δεν την έχουν αναγνωρίσει με το ‘συνταγματικό  της όνομα’, έστω κι αν το κάνουν περισσότερα από τα μισά τους μέλη. Αιτία είναι φυσικά η διαφωνία με την Ελλάδα που εμποδίζει την αναγνώριση του όρου «Μακεδονία» από τα διεθνή όργανα ,θεωρώντας ότι αυτός ενέχει διεκδικήσεις στη Βόρεια Ελλάδα, που ονομάζεται έτσι , όπως επίσης και στην ιστορική κληρονομιά της αρχαίας Μακεδονίας.





Kαι μετά από χρόνια σοσιαλιστικών ηγεσιών , που στο «μακεδονικό» ζήτημα κατέφευγαν σε τακτικές και έκαναν παραχωρήσεις , όταν ανέλαβε το νεώτερο κυβερνητικό σχήμα , οδηγημένο από τον  Ν. Γκρούεφσκυ, που έχει την εξουσία από το 2006 , η ταινία κόπηκε! Βάλθηκαν να προβοκάρουν τους Έλληνες κάθε φορά που απλώνουν τα φτερά της «αρχαίας κληρονομιάς» στο μεγαλομανές κατασκεύασμα «Σκόπια 2014» , που πρόκειται να κάνει την πρωτεύουσα της «Μακεδονίας» να γίνει η νέα Ακρόπολη τόσο για πατριωτικούς όσο και για τουριστικούς σκοπούς.

      Έτσι το όραμα ενός Ιάπωνα αρχιτέκτονα , του Kenzo Tange, που σχεδίασε τα Σκόπια μετά το σεισμό του 1963 έγινε στέρεο έδαφος για ημι-αρχαιοπρεπείς πειραματισμούς πάνω στο δόγμα : «Όπου υπάρχει κενός χώρος θα εγείρεται κτήριο η μνημείο»!

          Και ο χθεσινός εορτασμός των εικοστών γενεθλίων της «Μακεδονίας» ήταν η κορύφωση ενός μεγαλομανούς ‘κητς’ τσίρκου, που έχουμε να δούμε από τις χρυσές μέρες των σκληρότερων  σοβιετικών δικτατόρων , όπως του Nazarbayev στο Καζακστάν  και πρόσφατα του Turkmenbasija.        

          H αρχή ήταν , υπό αυτή την έννοια, σχετικά σεμνή. Παρέλαση της «μακεδονικής» αστυνομίας και του στρατού, που συνοδεύονταν από 3 MIG και θύμιζαν μόνο τις παρελάσεις στο Jarun  του Franjio Tudmam. Mετά  κάτω από το νεόδμητο «Porte Macedonia» παρέλασαν εκπαιδευμένες ομάδες παιδιών, ντυμένες με αρχαιοπρεπείς στολές και , αν κανείς κατά λάθος επισήμαινε την εκμετάλλευση παιδιών για πολιτικούς σκοπούς , αποπεμπόταν ταχύτατα από τη φάλαγγα ενηλίκων πολεμιστών του στρατού του «Αλέξανδρου».

          Mετά από ένα θεατρικό μισής ώρας που ετοιμάστηκε ειδικά για την περίσταση, στο οποίο παρουσιάστηκε συνοπτικά η ιστορία της «Μακεδονίας» (η αρχαιότητα παρουσιασμένη σαν σε όνειρο) ο Πρόεδρος Gjorge Ivanov διέσχισε τη γέφυρα του Βαρδάρη και κατέθεσε τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας στο «Μουσείο του μακεδονικού αγώνα για ανεξαρτησία», που εγκαινιάστηκε πρόσφατα. Στη Διακήρυξη υπάρχει το κείμενο του «ευρωπαϊκού δρόμου της χώρας», που αποφεύγει να αναφέρει ότι στον εορτασμό των εικοστών γενεθλίων δεν παρέστη κανένας ηγέτης η εκπρόσωπος ξένης χώρας. (Η κυβέρνηση δικαιολογήθηκε, εξηγώντας ότι δεν κάλεσαν ηγέτες ξένων χωρών, για να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα με την Ελλάδα).

           Ολόκληρη η ακολουθία επέστρεψε μετά στην άλλη όχθη του Βαρδάρη, όπου παρακολούθησε με ενθουσιασμό τη δεύτερη κλιμάκωση της βραδιάς , όταν τέθηκαν σε λειτουργία τα  σιντριβάνια κάτω από το 22 μέτρων άλογο του Μ. Αλεξάνδρου, με φωτάκια που αλλάζουν χρώμα, συνοδευόμενα μουσικά από τη σκοπιανή Kylie Minogue ,Καρολίνα Γκότσεβα , που ανελκύστηκε με ένα γερανό και φορούσε μακριά τουαλέτα 350 μέτρων! Περίπου τόσο ήταν και το μήκος της « αρχαίας μακεδονικής» σημαίας  με το αστέρι της Βεργίνας, που κυμάτιζε όλη την ώρα μπροστά στο κοινό.

       Όσοι δεν τα έβρισκαν όλα αυτά αρκετά μπορούσαν να απολαύσουν και σαρανταπεντάλεπτη  ομιλία του πρωθυπουργού Γκρούεφσκυ. Ο -τύπου Τσάβεζ - λόγος του για τη «Μακεδονία» του χθες του σήμερα και του αύριο, ενισχυμένος από αναφορές στο Μεγαλέξανδρο , συνοδευόταν από σποραδικές κραυγές του πλήθους( κυρίως όταν υποσχόταν ότι η «Μακεδονία» ποτέ δε θα αλλάξει όνομα) αλλά περισσότερο από σιωπή πιο υποβλητική από νεκροταφείου, ώστε μπορούσε κανείς να ακούσει  το κελάρυσμα του νερού που έρεε από τα στόματα των λεόντων στους πίδακες του αγάλματος.

            Στη συνέχεια οι ευνοούμενοι της κυβέρνησης  μεταφέρθηκαν στη σκηνή, όπου τις επόμενες τρεις ώρες στέκονταν όρθιοι ,ακομπανιάροντας τη  συναυλία με θέμα «best of Macedonia» που οργανώθηκε από την κυβερνητική Επιτροπή Νεότητας και Αθλητισμού , η οποία πριν τα εικοστά γενέθλια της χώρας έφτιαξε μία συλλογή των καλύτερων «μακεδονικών» τραγουδιών όλων των εποχών!

Ανάμεσα στους τοπικούς δημοφιλείς αστέρες  όπως ο Vlatko Stefanovski και η Kalliopi εμφανίστηκαν καλλιτέχνες του θεάματος σαν τη Sonia Tarculovska, σύζυγο του Johan Tarculovski, του μοναδικού «Μακεδόνα» που καταδικάστηκε για εγκλήματα πολέμου στη Χάγη , με το τραγούδι «προδότες και ήρωες». Το αποκορύφωμα του «ψυχαγωγικού προγράμματος» ήταν η εμφάνιση της Tatiana  με το τραγούδι «      Ace, Ace, (Αλέξανδρος – Αλεξανδράκης = Άκης) ω πόσο χαριτωμένος είσαι» που έκλεινε το μάτι στον Αλέξανδρο με  παιχνιδιάρικες ερωτοτροπίες!

              Μόνο αν έχει κανείς χαθεί μέσα σ’ ένα σουρεαλιστικό τσίρκο μπορεί να φανταστεί πώς ένιωθαν οι «Μακεδόνες». Γιατί εμείς στην Κροατία μόνο κάθε ένα-δυο χρόνια έχουμε τη χαρά να ανακαλύπτουμε πως είμαστε Ιρανοί, Παλαιοβαλκάνιοι η οτιδήποτε άλλο. Ενώ στη «Μακεδονία», όταν ακόμη δεν μπορούν να αλλάξουν τίποτα σχετικά με το ζήτημα του ονόματος με την Ελλάδα, προφανώς θεωρούν ότι είναι εντελώς φυσικό  το πρωθυπουργικό γραφείο να αναλώνεται  σε τόσο βλακώδεις και  επιπόλαιους σχεδιασμούς και να σερφάρει στη Wikipedia για να βρει τυχαίες ρήσεις του Μ. Αλεξάνδρου για μια ομιλία. Λοιπόν, να μία που ξέχασαν :

“Δε φοβάμαι το στρατό των λεόντων που οδηγείται από ένα πρόβατο. Φοβάμαι το κοπάδι των προβάτων που οδηγείται από ένα λιοντάρι» 

 kentripotideas
  Πηγή http://www.tportal.hr/vijesti/svijet/147500/Cirkus-pod-Aleksandrovim-konjem.html 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου