Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2012

Ηθη και έθιμα των Φώτων στην Ελλάδα



Χαρούμενα και ελπιδοφόρα τα Φώτα

Ήθη και έθιμα της γιορτής των Θεοφανείων



Αθήνα
 
Χαρούμενα, θριαμβευτικά και ελπιδοφόρα, τα Θεοφάνεια ή Φώτα κλείνουν το Δωδεκαήμερο, που «άνοιξε» την παραμονή των Χριστουγέννων. Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας γιορτάζονται πανηγυρικά μέσα από διάφορα ήθη και έθιμα.

Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια η γιορτή αυτή κάλυπτε μαζί τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.

Καθ' όλη τη διάρκεια του τριημέρου των Φώτων (Αγιασμού, Θεοφάνεια, Αγίου Ιωάννη) γιορτάζεται και μία υπολανθάνουσα λατρεία προς το νερό. Τα νερά θεωρούνται παντού αγιασμένα. Κανείς πια δεισιδαιμονικός φόβος από τις νύχτες και τα ξωτικά του χειμώνα.

Κατά τα Θεοφάνεια φανερώθηκε η τριαδικότητα του Θεού, η Αγία Τριάδα. Λέγονται όμως και «Φώτα», γιατί κατά τα πρώτα χριστιανικά χρόνια, την παραμονή των Θεοφανίων βαπτίζονταν οι οπαδοί της νέας θρησκείας. Η αναζήτηση της καθάρσεως από τον άνθρωπο αντικατοπτρίζεται ακόμη και στις αρχαίες θρησκείες.

Αυτή τη μέρα ξεκινά και η αντίστροφη μέτρηση για τους καλικάντζαρους. Στις 5 Ιανουαρίου, παραμονή των Θεοφανείων, τα αερικά, τα παγανά, οι καλκάδες, οι γνωστοί σε όλους μας καλικάντζαροι, που έκαναν την εμφάνισή τους στον επάνω κόσμο με την αρχή του Δωδεκαήμερου, εγκαταλείπουν τις εγκόσμιες αταξίες τους και ξαναγυρίζουν στο αιώνιο έργο τους: Να κόψουν το δέντρο, που κρατάει τον κόσμο, ώστε να γκρεμιστεί και να χαθεί, για να εκδικηθούν τους ανθρώπους.

Στην ανατολική Μακεδονία ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εορτασμός των Θεοφανείων στη Δράμα με πληθώρα εκδηλώσεων και δρώμενων. Σκοπός τους είναι η εξασφάλιση της καλοχρονίας, δηλαδή η καλή υγεία και η πλούσια γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή. Μαύρες κάπες, δέρματα ζώων, μάσκες, κουδούνια και θόρυβοι, στάχτη και σταχτώματα, χοροί και αγερμοί, αναπαράσταση οργώματος και σποράς, πλούσιο φαγοπότι και ευχές επιδιώκουν να επενεργήσουν στην καρποφορία της φύσης.

Σε απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων από την πόλη της Δράμας βρίσκεται το Μοναστηράκι, όπου κάθε χρόνο, στις 6 Ιανουαρίου, την ημέρα των Θεοφανίων, αναβιώνει το έθιμο των Αράπηδων. Έχει τις ρίζες του στην αρχαία ελληνική θρησκεία και πιο συγκεκριμένα στις διονυσιακές τελετές, ενώ έχει δεχτεί και χριστιανικές επιρροές.

Οι Αράπηδες είναι μια εθιμική παράσταση (δρώμενο) με έντονα την υπερβολή, το μαγικό και το λατρευτικό στοιχείο, στην οποία συμμετέχουν οι κάτοικοι της περιοχής. Είναι μία από τις μεταμφιέσεις του Δωδεκαημέρου (25/12-6/1) που γίνονται στο Νομό Δράμας και πιο συγκεκριμένα στο Μοναστηράκι, στο Βώλακα, στην Πετρούσα, στον Ξηροπόταμο, στους Πύργους και στην Καλή Βρύση.

Το ίδιο έθιμο συναντάμε επίσης και στα χωριά Βώλακας, Πετρούσα και Ξηροπόταμος. Αναβιώνει επίσης κάθε χρόνο και στη Νίκησιανη του Δήμου Παγγαίου στο νομό Καβάλας.

Στην Νέα Καρβάλη, ανατολικά της Καβάλας, κάθε χρόνο την παραμονή των Θεοφανίων αναβιώνουν τα «Σάγια», ένα έθιμο που τηρούνταν σε όλη την Καππαδοκία.

Το έθιμο αποτελεί μια τελετουργική πράξη με χορό και τραγούδι γύρω από αναμμένες πυρές.

Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα των Θεοφανείων, τα «ραγκουτσάρια», αναβιώνει κάθε χρόνο στην πόλη της Καστοριάς, όπου οι κάτοικοι μεταμφιέζονται για να ξορκίσουν το κακό.

Φορούν τρομακτικές μάσκες που έχουν συμβολικό χαρακτήρα και περιφέρονται στους δρόμους κάνοντας εκκωφαντικούς θορύβους με τα κουδούνια τους. Συνηθίζουν να ζητούν από τον κόσμο την ανταμοιβή τους, επειδή όπως συνηθίζουν να λένε είναι το αντίτιμο για να διώξουν τα κακά πνεύματα.

Το «γιάλα - γιάλα» αναβιώνει στην Ερμιόνη της Αργολίδας πάνω από 50 χρόνια. Ανάλογα έθιμα επιβιώνουν και σε πολλά ψαροχώρια της περιοχής, όπως στο Πόρτο Χέλι και την Κοιλάδα.

Τα ξημερώματα των Φώτων, τα αγόρια που πρόκειται τη νέα χρονιά να παρουσιαστούν στο στρατό, συγκεντρώνονται, γευματίζουν όλοι μαζί και έπειτα γυρνούν σε όλα τα σπίτια της περιοχής από σοκάκι σε σοκάκι, φορώντας παραδοσιακές ναυτικές φορεσιές και τραγουδώντας το «γιάλα - γιάλα».

Την παραμονή των Φώτων οι κάτοικοι στολίζουν της βάρκες τους με φοίνικες, νεραντζιές και μυρτιές, τις οποίες δένουν στο λιμάνι πριν την καθιερωμένη βουτιά.

Στην Λευκάδα τηρείται το έθιμο «των πορτοκαλιών». Οι πιστοί βουτούν στη θάλασσα τα πορτοκάλια που κρατούν στα χέρια τους και τα οποία είναι δεμένα μεταξύ τους με σπάγκο.

Έπειτα τα παίρνουν στο σπίτι τους για ευλογία και αφήνουν ένα από αυτά για ένα ολόκληρο χρόνο στα εικονίσματα του σπιτιού. Πριν την τελετή της κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού, ρίχνουν στη θάλασσα τα παλιά πορτοκάλια.

Σε άλλα νησιά, όπως τη Λέσβο, την ώρα που πέφτουν στη θάλασσα οι βουτηχτάδες για να πιάσουν τον Σταυρό οι γυναίκες παίρνουν με μια νεροκολοκύθα νερό από 40... κύματα. Έπειτα με βαμβάκι που βουτούν σ΄ αυτό καθαρίζουν τα εικονίσματα - χωρίς να μιλούν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας - και στη συνέχεια ρίχνουν το νερό σε μέρος «που δεν πατιέται» (σε χωνευτήρι εκκλησίας).


http://news.in.gr/culture/article/?aid=1231144621


Ηθη και έθιμα των Φώτων στη Βόρεια Ελλάδα




 Ήθη και έθιμα, που χάνονται στο βάθος των αιώνων, θα αναβιώσουν αύριο, σε διάφορες περιοχές της βόρειας Ελλάδας, όπου μέσα σε κλίμα θρησκευτικής κατάνυξης, αλλά και ξεφαντώματος, θα πραγματοποιηθεί ο εορτασμός των Φώτων. Σε κωμοπόλεις, αλλά και μικρά χωριά το πρωί θα πραγματοποιηθεί ο καθιερωμένος αγιασμός των υδάτων, με την κατάδυση του σταυρού, ενώ στην Καστοριά, στη Χαλκιδική, στις Σέρρες στην Κομοτηνή και σε άλλες περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης, το εορταστικό δωδεκαήμερο θα ολοκληρωθεί με χορούς, τραγούδια και άφθονο κρασί.

    Στη Θεσσαλονίκη, η βασική τελετουργία των Φώτων, που αποτελεί για την εκκλησία ο αγιασμός των υδάτων, θα πραγματοποιηθεί αύριο (αμέσως μετά την ολοκλήρωση της θείας λειτουργίας στο μητροπολιτικό ναό Γρηγορίου Παλαμά) στην παλιά παραλία, στον ύψος της οδού Αγίας Σοφίας. Παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας για τον αυριανό καιρό, αρκετοί τολμηροί κολυμβητές αναμένεται να αψηφήσουν την κακοκαιρία και να βουτήξουν στα παγωμένα νερά του Θερμαϊκού κόλπου για να ανασύρουν το σταυρό. Παρόμοιες τελετές θα πραγματοποιηθούν αύριο, μετά τις 11 το πρωί στα δημοτικά κολυμβητήρια Τούμπας, Συκεών, Παύλου Μελά Λαγκαδά, καθώς επίσης και στη δημοτική πισίνα Νεάπολης. Στο Δήμο Καλαμαριάς, μετά τον αγιασμό των υδάτων οι χειμερινοί κολυμβητές, θα κόψουν την πρωτοχρονιάτικη πίτα τους.

    Στην πόλη της Καστοριάς, αλλά και σε άλλες κωμοπόλεις και χωριά της δυτικής Μακεδονίας, θα αναβιώσουν και φέτος τα λεγόμενα «ραγκουτσάρια», το πρώτο «καρναβάλι» του νέου έτους, ένα από τα πιο γνωστά έθιμα σ΄ ολόκληρη την Ελλάδα, όπου οι κάτοικοι «ξορκίζουν» το κακό και διώχνουν τα κακά πνεύματα των καλικαντζάρων, βάφοντας τα πρόσωπά τους, φορώντας προβιές ζώων και χάλκινα κουδούνια. Οι ομάδες μεταμφιεσμένων, ξεχύνονται στους δρόμους και διασκεδάζουν με το πλήθος και υπό τους ήχους των τοπικών μουσικών συγκροτημάτων της περιοχής στήνονται τρικούβερτα γλέντια, σε δρόμους και πλατείες της μακεδονικής πόλης, μέχρι το βράδυ της Δευτέρας. Οι εκδηλώσεις του «καστοριανού καρναβαλιού» θα ολοκληρωθούν τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου, με την παρέλαση των μεταμφιεσμένων.

    Στο Παλαιόκαστρο Χαλκιδικής και σε άλλα χωριά του νομού, αναβιώνει το έθιμο των «Φωταράδων», όπου ομάδα καλαντιστών εκλέγει το "βασιλιά". Καταλήγουν στην πλατεία του χωριού όπου οι υπήκοοί του, οι «Φωταράδες», ντυμένοι με την τοπική ενδυμασία και κρατώντας μεγάλα ξύλινα σπαθιά, χορεύουν, προστατεύοντας από τους υπόλοιπους κατοίκους του χωριού, ένα… μεγάλο λουκάνικο δεμένο πάνω σε πάσαλο.

    Στη Γαλάτιστα, κάτω από ένα το ομοίωμα καμήλας κρύβονται έξι άνδρες, οι οποίοι τραγουδούν, υπό τους ήχους κουδουνιών. Μπροστά από το ομοίωμα προηγούνται χορεύοντας οι λεγόμενοι «Τζαμαλαροί». Το έθιμο της «Καμήλας» ολοκληρώνεται την επόμενη ημέρα των Φώτων, με την τέλεση εικονικού γάμου, μεταξύ ανδρών.

    Σε πολλά χωριά του νομού Δράμας οι κάτοικοι διασκεδάζουν με το διονυσιακό έθιμο των «Αράπηδων». 'Ανδρες, νεαρής κυρίως ηλικίας μεταμφιέζονται, φορώντας προβιές και μουτσούνες ζώων, και κάνοντας θόρυβο με κουδούνια, ενώ σε κάθε χωριό γίνονται γλέντια, με άφθονο τσίπουρο και υπό τους ήχους της μακεδονικής γκάιντας.

    Και στο νομό Σερρών, οι εορταστικές εκδηλώσεις των Φώτων θα ολοκληρωθούν, όπως κάθε χρόνο, την ερχόμενη Δευτέρα. Στις 8 Ιανουαρίου στη Νέα Πέτρα, στη Μονοκκλησιά, στο Χαροπό, και άλλα χωριά θα πραγματοποιηθεί το έθιμο της «Μπάμπως» η «Βρεξούδια», με τη διαφορά, όμως, ότι οι πρωταγωνιστές δεν θα είναι οι άνδρες, αλλά… γυναίκες. Μάλιστα, οι άνδρες είναι υποχρεωμένοι να κρύβονατι στα σπίτια τους ή να παρακολουθούν από μακριά, και για το λόγο αυτό το έθιμο μετονομάστηκε μεταγενέστερα σε “Ημέρα της Γυναικοκρατίας”.

    Η ημέρα αυτή είναι ημέρα τιμής στην γηραιότερη γυναίκα του χωριού (μπάμπω) που εκτελούσε κατά το παρελθόν και χρέη μαμής. Όλες οι παντρεμένες γυναίκες του χωριού κάτω από τους ήχους μουσικών οργάνων, συγκεντρώνονται στην κεντρική πλατεία και από εκεί πορεύονται προς το σπίτι της μπάμπως για να της προσφέρουν δώρα. Στη συνέχεια, σχηματίζοντας πομπή, με σκωπτικά τραγούδια χορό και κρασί, την περιφέρουν στην πλατεία.

    Κατά τη διάρκεια όλων των παραπάνω δεν επιτρέπεται να πλησιάσει κανείς άντρας, διότι τα δρώμενα είναι ακατάλληλα για αντρικά αυτιά. Αν παρ'Α όλα αυτά τολμήσει κάποιος να πλησιάσει, τότε οι γυναίκες τον κυνηγούν, τον καταβρέχουν και προσπαθούν να του βγάλουν ένα ρούχο, το οποίο στην συνέχεια θα δημοπρατήσουν.

    Μετά το πέρας της πομπής ακολουθεί γλέντι “κεκλεισμένων των θυρών”, με σκωπτικά τραγούδια, παραδοσιακά εδέσματα και κρασί.

    Στην Κομοτηνή και τη Νέα Καρβάλη Καβάλας, εξάλλου, θα αναβιώουν τα λεγόμενα «σάγια», όπου οι κάτοικοι πίνουν και γλεντούν γύρω από μεγάλες φωτιές, που ανάβουν στις πλατείες.

http://www.express.gr/news/politismos/550540oz_20120105550540.php3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου