Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΠΤΗΣΗΣ TWA 800



 
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΠΤΗΣΗΣ TWA 800
H εκδοχή για τον πύραυλο που χτύπησε το  αεροσκάφος της TWA ξεκίνησε από ένα ηλεκτρονικό μήνυμα στο διαδίκτυο.
Ένα e-mail για την πτήση 800
ΜΙΑ ΠΕΡΙΕΡΓΗ ΙΣΤΟΡΙΑ σχετικά με το αεροσκάφος της TWA που έπεσε στις 17 Ιουλίου 1996 στον Ατλαντικό Ωκεανό έκανε ένα μεγάλο κύκλο μυστηρίου στο internet και έτυχε της δέουσας συνωμοσιολογικής προβολής από τηλεοπτικά κανάλια και ειδησεογραφικά πρακτορεία σε όλο τον κόσμο.
Η ιστορία ξεκίνησε από ένα μήνυμα το οποίο φερόταν ότι προερχόταν από ένα πρώην μέλος της αμερικανικής ένωσης πιλότων. Ο συγκεκριμένος άνθρωπος ξαφνικά δηλώνει ότι το αεροσκάφος της TWA που πραγματοποιούσε την πτήση 800 καταρρίφθηκε από πύραυλο του αμερικανικού ναυτικού.
Η εκδοχή των «φίλιων πυρών» ήταν κάτι που είχε συζητηθεί τις πρώτες ημέρες του ατυχήματος, ωστόσο δεν έτυχε της δημοτικότητας κάποιων άλλων εικασιών, όπως για παράδειγμα εκείνης που προσπαθούσε ν' αναμείξει στην τραγική ιστορία το αεροδρόμιο του Ελληνικού.
Το μήνυμα που προκάλεσε την ανακίνηση του θέματος ξεκινούσε ως εξής:
«Το αεροσκάφος της TWA κατερρίφθη από πύραυλο του ναυτικού, ενώ πετούσε στην περιοχή W-105. Η περιοχή αυτή βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή του Λονγκ Αϊλαντ και χρησιμοποιείται από το στρατό για την πραγματοποίηση ασκήσεων. Τη μοιραία βραδιά ένα ειδικό αεροσκάφος του ναυτικού, το οποίο λειτουργούσε ως στόχος, πετούσε στην περιοχή με κατεύθυνση προς τα νοτιοδυτικά,
Στο μεταξύ, ένα πολιτικό αεροσκάφος της USAir ξεκινούσε την προσέγγιση του αεροδρομίου της Ν. Υόρκης. Ο πύργος ελέγχου επικοινώνησε με τον πιλότο και του ζήτησε ν' ανάψει τα φώτα προσγείωσης, για να γίνει έτσι αντιληπτός από το τζάμπο της TWA. Το τελευταίο πετούσε εκείνη τη στιγμή σε ύψος 13.000 ποδών και θα συνέχιζε την άνοδο του μόλις εντόπιζε το αεροπλάνο της USAir. Σ' όλο αυτό το διάστημα το αεροπλάνο του ναυτικού δεν επικοινωνούσε με τον πύργο ελέγχου της Ν. Υόρκης. Ακόμη και μετά την έκρηξη, το αεροπλάνο συνέχισε την πορεία του προς τα δυτικά και μετά ήρθε ο' επαφή με τον πύργο ελέγχου, ρωτώντας αν ήθελαν να επιστρέψει για να βοηθήσει στο "ατύχημα"»!
«Όπως θα θυμάστε», συνεχίζει το μήνυμα, «η πρώτη ανακοίνωση για το ατύχημα ήρθε από το Πεντάγωνο. Εκπρόσωπος του δήλωσε ότι ήδη βρισκόταν καθ' οδόν μοίρα πολεμικών σκαφών. Στην αρχή επικεφαλής των ερευνών ήταν ένας πλοίαρχος, που μετά αντικαταστάθηκε από ένα ναύαρχο, ο οποίος ακόμη και σήμερα παραμένει στην περιοχή. Το FBI συνομίλησε με 3.000 αυτόπτες μάρτυρες και το NTSB (σ.σ. το εθνικό συμβούλιο για την ασφάλεια στις μεταφορές) δεν έχει καμία απολύτως πρόσβαση σ' αυτές τις καταθέσεις. Ορισμένοι από τους αυτόπτες μάρτυρες δήλωσαν ότι είδαν κάποια φώτα λίγο πριν από την έκρηξη. Πιθανόν πρόκειται για τα φώτα προσγείωσης του αεροσκάφους της USAir».
Τη δημοσιοποίηση αυτού του μηνύματος ακολούθησε μία άλλη, ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη. Ο Πιερ Σάλινγκερ, πρώην αξιωματούχος του Λευκού Οίκου, που είχε διατελέσει και τηλεπαρουσιαστής στο κανάλι ABC, δηλώνει στο πρώτο κανάλι της γαλλικής τηλεόρασης ότι έχει στην κατοχή του ένα έγγραφο που αποδεικνύει ότι όντως το αεροσκάφος της TWA κατερρίφθη από πύραυλο του ναυτικού. Σύμφωνα με το Σάλινγκερ, ο πύραυλος «ξεγελάστηκε» από τη θερμότητα που εξέπεμπαν οι κινητήρες του πολιτικού αεροσκάφους και το έπληξε με τα γνωστά αποτελέσματα.
Ο Σάλινγκερ δήλωνε  ότι εντόπισε το συγκεκριμένο έγγραφο στο Internet και τόνιζε ότι κάποιοι αυτόπτες μάρτυρες έκαναν λόγο για μία φωτεινή λάμψη που έμοιαζε με φωτοβολίδα, μετεωρίτη ή πύραυλο, η οποία πλησίασε με μεγάλη ταχύτητα το αεροπλάνο της TWA. Σε όλη αυτή τη φιλολογία, το FBI απαντούσε με διαψεύσεις. Εκπρόσωπος της υπηρεσίας δήλωνε ότι η αιτία της τραγωδίας "είναι κάτα πάσα πιθανότητα μία από τις εξής τρεις; Βομβιστική ενέργεια, μηχανική βλάβη και (έκπληξη;) πυραυλική επίθεση.


Όταν αποκαλύφθηκε η αλήθεια
Η έρευνα, που ήταν η πιο  η πιο εκτεταμένη, περίπλοκη και δαπανηρή έρευνα στην ιστορία της Αμερικανικής πολιτικής αεροπορίας  ολοκληρώθηκε τελικά μετά από τέσσερα χρόνια  στις 20 Αυγούστου του 2000 και το τι προέκυψε θα το διαβάσετε παρακάτω.

Πώς λύθηκε το μυστήριο της TWA 800
Της Διονυσίας Βορίδη
H εξεύρεση των αιτίων κάθε αεροπορικού δυστυχήματος είναι χρονοβόρα και δύσκολη, ωστόσο πάντα ή καλύτερα σχεδόν πάντα αποκαλύπτονται. Αρκεί οι εμπειρογνώμονες και οι αρχές που αναλαμβάνουν την έρευνα να έχουν υπομονή και σωφροσύνη, να μην αρκούνται στο εύκολο ή το προφανές, και τόση επιμονή ώστε να αναζητούν σε όλα απάντηση χωρίς να παραβλέπουν την παραμικρή λεπτομέρεια.
Συχνά τα πράγματα είναι εύκολα, καθώς οι μετρήσεις και οι καταγραφές στα μαύρα κουτιά φανερώνουν τι συνέβαινε κάθε λεπτό και τι ήταν αυτό που πήγε στραβά.. Σε άλλες περιπτώσεις, δεν υπάρχουν τέτοια στοιχεία με αποτέλεσμα -δυστυχώς- τα θύματα του δυστυχήματος να δίνουν τη λύση στους διάφορους γρίφους της υπόθεσης.
Σενάρια συνωμοσίας
Έτσι εξιχνιάστηκε το μυστήριο της συντριβής του αεροσκάφους της TWA, που πραγματοποιούσε την πτήση 800 Νέα Υόρκη - Παρίσι, στις 17 Ιουλίου 1996. H έλλειψη προφανούς λόγου του δυστυχήματος προκάλεσε όργιο συνωμοσιολογικών σεναρίων. Πολλοί έλεγαν ότι επλήγη από πύραυλο εδάφους - αέρος, άλλοι μιλούσαν για βόμβα που τοποθέτησαν τρομοκράτες ή για ηλεκτρονικές παρεμβολές στα όργανα πλοήγησης του αεροσκάφους, που προκάλεσαν οι αρχές.
Πράγματι στα συντρίμμια του αεροσκάφους ανιχνεύθηκαν ίχνη εκρηκτικών, χωρίς ωστόσο να βρεθεί τμήμα του μηχανισμού. Αυτή ήταν λοιπόν η αιτία του δυστυχήματος; Όχι. Όπως αποδείχθηκε, τα εκρηκτικά είχαν τοποθετηθεί στο αεροσκάφος λίγες ημέρες νωρίτερα κατά τη διάρκεια εκπαίδευσης σκύλων ανιχνευτών της αστυνομίας.
Κλήθηκε, επομένως, ειδικός εμπειρογνώμονας αεροπορικών δυστυχημάτων να βρει τη λύση. O Ντένις Σάναχαν -αναφέρει στο βιβλίο της «Stiff» η Μαίρη Κόουτς- κλήθηκε να διαπιστώσει αν ευσταθούσε η θεωρία της βόμβας και να εντοπίσει το σημείο που υποτίθεται ότι αυτή είχε εκραγεί, εξετάζοντας τα στοιχεία της νεκροψίας των επιβατών.


Απουσία θραυσμάτων
Αφετηρία της έρευνάς του αποτέλεσε το γεγονός ότι οι σοροί των θυμάτων, που βρέθηκαν να πλέουν στον ωκεανό, δεν είχαν διαμελιστεί. Θεωρητικώς, εάν η πτώση του αεροσκάφους οφειλόταν σε έκρηξη βόμβας, οι σοροί των επιβατών κοντά στο σημείο της έκρηξης έπρεπε να έχουν κομματιαστεί και να φέρουν θραύσματα της βόμβας, των τοιχωμάτων και της επένδυσης του αεροπλάνου. Μάλιστα, η κατανομή τους στο νεκρό σώμα θα μαρτυρούσε την τροχιά που ακολούθησαν τα θραύσματα προτού τους χτυπήσουν, και κατά συνέπεια τη θέση της βόμβας. Εάν, λόγου χάρη, η βόμβα εξερράγη στη δεξιά τουαλέτα, στα σώματα των επιβατών που κάθονταν απέναντι θα έπρεπε να βρεθούν δεκάδες θραύσματα στο πρόσωπο, το στήθος και την κοιλιά, ενώ όσοι βρίσκονταν στη σειρά των θέσεων στο διπλανό διάδρομο θα έπρεπε να έχουν θραύσματα στα πλευρά. Όπως έδειξαν οι ακτινογραφίες, τα θύματα της TWA 800 δεν είχαν πληγεί από θραύσματα.
Ορισμένοι έφεραν χημικά εγκαύματα, γεγονός που θα μπορούσε να σημαίνει ότι το αεροσκάφος επλήγη από πύραυλο. O Σάναχαν, όμως, πίστευε ότι τα εγκαύματα προκλήθηκαν μετά την πτώση του αεροσκάφους, όταν τα θύματα έπεσαν στα διασκορπισμένα πάνω στη θάλασσα καύσιμα του αεροπλάνου. Τελικώς δικαιώθηκε, διότι τα εγκαύματα ήταν εντοπισμένα στην πλάτη. Διαφορετικά, εάν δηλαδή ευσταθούσε η εκδοχή του πυραύλου, οι επιβάτες θα είχαν καεί στα πλευρά και το πρόσωπο, αφού η πλάτη προστατεύεται από την πολυθρόνα.


Θερμικά εγκαύματα
Επίσης ο Σάναχαν παρατήρησε ότι τα θερμικά εγκαύματα στα πτώματα ήταν στο πρόσθιο μέρος. Αφού συνέκρινε τη θέση κάθε επιβάτη και το σημείο των θερμικών εγκαυμάτων που είχε υποστεί, μπόρεσε να χαρτογραφήσει την πορεία της φωτιάς. Διαπίστωσε, επίσης, ότι τα καθίσματα είχαν καεί πολύ περισσότερο από τα σώματα των επιβατών, γεγονός που υποδηλώνει ότι μόλις εκδηλώθηκε η φωτιά, οι επιβάτες «εκτινάχθηκαν» από τις θέσεις τους και μακριά από το αεροπλάνο. Έτσι, επαληθεύθηκαν οι υποψίες περί έκρηξης δεξαμενής καυσίμων σε ένα από τα φτερά. H έκρηξη ήταν αρκετά ισχυρή ώστε να «σπάσει» το αεροσκάφος, αλλά ταυτόχρονα αρκετά μακριά από την καμπίνα επιβατών με αποτέλεσμα τα πτώματα να βρεθούν αρτιμελή. H πρόσκρουση στο νερό αποτέλεσε την αιτία θανάτου τους, όπως αποδείχθηκε από τη νεκροτομή. Οι άτυχοι επιβάτες -ευτυχώς- δεν κατάλαβαν απολύτως τίποτε από τη μοιραία πορεία τους προς τον θάνατο.
Τελικώς απεδείχθη ότι πράγματι η πτώση οφειλόταν σε έκρηξη της δεξαμενής καυσίμων, την οποία προκάλεσε ανάφλεξη των ατμών των καυσίμων, εξαιτίας της φθαρμένης καλωδίωσης.
Σε ποιο σημείο του αεροπλάνου έχουμε μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης; «Εξαρτάται από τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε δυστυχήματος», απαντά ο Σάναχαν. Και αν είχε κανείς ελευθερία επιλογής να κάτσει όπου θέλει, τι θα επέλεγε; «Μα φυσικά την πρώτη θέση», απαντά.
Οδηγίες προς τους επιβάτες
Όσο και αν οι εικόνες της αεροπορικής τραγωδίας στο Γραμματικό μάς πείθουν περί του αντιθέτου, το 80% έως 85% των αεροπορικών δυστυχημάτων δεν είναι απαραιτήτως θανατηφόρα για τους επιβαίνοντες. Τι καλύτερη απόδειξη από το πρόσφατο συμβάν του Airbus της Air France που ανεφλέγη στο αεροδρόμιο του Τορόντο: οι επιβαίνοντες βγήκαν όλοι λαχταρισμένοι, αλλά ζωντανοί. Αν ακολουθήσετε τις συστάσεις της FAA (Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ) είναι πολύ πιθανό να σωθείτε. Ιδού λοιπόν:
- Σχεδιάστε, διαβάστε, ακούστε. Μπαίνοντας στο αεροπλάνο σχεδιάστε πώς θα βγείτε απ' αυτό σε περίπτωση άμεσης ανάγκης. Ενημερωθείτε και προγραμματίστε τις κινήσεις σας.
- Ντυθείτε για να σωθείτε. Εξοπλισθείτε με ταξιδιωτική ενδυμασία. Οχι ψηλά τακούνια, ούτε σαγιονάρες. Φορέστε αθλητικά παπούτσια και μακρύ άνετο παντελόνι, πάντα με τη σκέψη σας στην τσουλήθρα διάσωσης, εάν για παράδειγμα προσγειωθείτε και το αεροπλάνο φλέγεται.
- Καθήστε καλά. Σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης, λάβετε την κατάλληλη στάση για να μη χτυπήσετε. Αφαιρέστε μολύβια και στυλό από τις τσέπες σας και βγάλτε τα γυαλιά σας.
- Ακολουθήστε τις οδηγίες. Ακολουθήστε το πλήρωμα, αλλά μην περιμένετε οδηγίες που δεν θα έλθουν ποτέ. Πολλοί περιμένοντας αποτεφρώθηκαν καθισμένοι και δεμένοι στις θέσεις τους. Αυτοενεργήστε.
- Ξεχάστε τις αποσκευές. Σκεφτείτε τη ζωή σας, όχι τα πράγματά σας. Σημαντικά έγγραφα και χρήματα βάλτε τα στην τσέπη εξ αρχής.
- Βοήθεια ή μήπως όχι; Αν ξαφνικά πέσει η μάσκα οξυγόνου, φορέστε την αμέσως. Μόνον αν δεν λιποθυμήσετε, θα μπορέσετε να βοηθήσετε όσους το έχουν ανάγκη.
Η αποσυμπίεση
Η αποσυμπίεση μπορεί να παραλύσει τα μέλη του πληρώματος σε κλάσματα δευτερολέπτου, χωρίς καν να αντιληφθούν τι τους συνέβη. Ένα τέτοιο περιστατικό συνέβη σε Boeing 737-204 -η έκθεση του συμβάντος δε αναφέρει τον αερομεταφορέα- που εκτελούσε την πτήση Λονδίνο - Ντουμπρόβνικ στις 13 Αυγούστου του 1998.
O συγκυβερνήτης αισθάνθηκε ξαφνικά, κατά την άνοδο, πίεση στα αυτιά και ελέγχοντας τους μετρητές διαπίστωσε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με την πίεση του αέρα μέσα στο αεροσκάφος. Ενημέρωσε αμέσως τον κυβερνήτη που προσπάθησε να φορέσει τη μάσκα οξυγόνου. H παροχή, όμως, μπλέχτηκε στα γυαλιά του που έπεσαν στο δάπεδο. Έσκυψε να τα σηκώσει και λιποθύμησε. O συγκυβερνήτης προσπάθησε να τον ανασηκώσει από τα όργανα, αλλά δεν τα κατάφερε. Κάλεσε την αεροσυνοδό, που είχε ήδη νιώσει τη διαφορά της πίεσης και είχε φορέσει τη μάσκα οξυγόνου, να τον βοηθήσει. H γυναίκα για να μην καθυστερήσει δεν πήρε τη φορητή φιάλη οξυγόνου που βρισκόταν σε ένα ντουλάπι, λίγα μέτρα πιο κάτω. Φτάνοντας στον θάλαμο διακυβέρνησης, ο συγκυβερνήτης τής ζήτησε να φροντίσει τον αναίσθητο πιλότο. Μέχρι να το καταφέρει λιποθύμησε και αυτή. Τελικά, ο συγκυβερνήτης κατάφερε να τοποθετήσει τη μάσκα οξυγόνου στο πρόσωπο του συναδέλφου του που ανέκτησε τις αισθήσεις του και έκανε τις απαραίτητες ενέργειες. Σε λίγη ώρα πραγματοποιούσε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ, χωρίς να τραυματιστεί κανείς από τους επιβάτες ή το πλήρωμα.
Οπως αποδείχθηκε, ο εμπειρότατος πιλότος δεν θυμόταν τίποτα από την περιπέτεια ούτε γνώριζε ότι έχασε τις αισθήσεις του. H αποσυμπίεση σε αυτήν την περίπτωση οφειλόταν σε ρωγμές σε μία θύρα.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
http://www.kathimerini.gr/226110/article/epikairothta/ellada/pws-ly8hke-to-mysthrio-ths-twa-800

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου