Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

Μύθοι και αλήθειες για τις αεροπορικές τραγωδίες στην Ασία



ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΟΥΤΙ ΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Μύθοι και αλήθειες για τις αεροπορικές τραγωδίες στην Ασία

Το 2014 σημαδεύτηκε και από τρεις μεγάλες αεροπορικές τραγωδίες κι όλες αφορούν στην Ασία.

Η πτήση MH370 των Malaysia Airlines χάθηκε από τα ραντάρ στις 8 Μαρτίου. Είχε απογειωθεί από την Κουάλα Λουμπούρ με 239 επιβαίνοντες και προορισμό το Πεκίνο. Όμως μέχρι σήμερα, κανείς δεν γνωρίζει τι απέγινε, παρά την πολυδάπανη έρευνα στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, όπου και θεωρείται ότι κατέπεσε χωρίς ωστόσο να έχει βρεθεί το παραμικρό ίχνος του.



Την Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014 ήταν η πτήση QZ8501 της AirAsia που ταξίδευε με 155 επιβάτες και επταμελές πλήρωμα από τη Σουραμπάγια της Ινδονησίας προς τη Σιγκαπούρη, που εξαφανίστηκε πάνω από τη Θάλασσα της Ιάβας.
Και αν σε αυτά προσθέσουμε ένα διαφορετικό περιστατικό, αυτό της κατάρριψης του Boeing της πτήσης MH1 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, που είχε ξεκινήσει από το Άμστερνταμ με προορισμό την Κουάλα Λουμπούρ, αλλά καταρρίφθηκε πάνω από το Ντονέτσκ με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 297 επιβαίνοντες, τότε μπορούμε να μιλάμε ότι το 2014 ήταν η πιο μαύρη χρονιά στην ιστορία των ασιατικών πτήσεων.
Αν και οι ειδικοί καταλήγουν στο συμπέρασμα πως για τις τρεις αυτές τραγωδίες δεν φταίει κάποιος... εξωγήινος ή το «ασιατικό Τρίγωνο των Βερμούδων» που υπάρχει κάπου στην περιοχή, όπως είχε δηλώσει με περισσή αυτοπεποίθηση βουλευτής της Μαλαισίας, όταν χάθηκε η πτήση MH370, εγείρεται ωστόσο το ερώτημα γιατί συμβαίνουν τόσα αεροπορικά δυστυχήματα στη Νοτιοανατολική Ασία.
Μία πρώτη εξήγηση, σύμφωνα με τους ειδικούς, προκύπτει από το γεγονός ότι έχει αυξηθεί η δραστηριότητα αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους στην περιοχή τα τελευταία δέκα χρόνια, οπότε και απελευθερώθηκε η αγορά. Το γεγονός αυτό συντέλεσε στον άναρχο σε ορισμένες περιπτώσεις πολλαπλασιασμό των πτήσεων σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ασία με σημαντικές επιπτώσεις.


Η κατάρριψη της πτήσης ΜΗ1 πάνω από την Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 297 επιβαίνοντες.

Πρώτα απ' όλα, οι εταιρείες αναγκάστηκαν να προσλάβουν ιπτάμενο προσωπικό με μικρότερη πείρα από ό,τι στο παρελθόν. Ο εναέριος χώρος της Νοτιοανατολικής Ασίας, στο μεταξύ, εξακολουθεί να είναι...υψηλών απαιτήσεων: έχει ψηλά βουνά, δύσκολες καιρικές συνθήκες και τους ίδιους δύσκολους διαδρόμους προσγείωσης. Ο πιλότος της πτήσης AirAsia, για παράδειγμα, είχε περίπου 6.000 ώρες πτητικής εμπειρίας στο Airbus που πετούσε, αλλά δεν είναι σαφές αν είχε εμπειρία στα 34.000 πόδια όπου προσπαθούσε να σηκώσει το αεροπλάνο για να αποφύγει τις κακές καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, οι πιλότοι αναγκάζονται να δουλεύουν περισσότερες ώρες εξαιτίας των πολλών πτήσεων. Τέτοια είναι η ένταση, που από το 2012 έχουν συλληφθεί τουλάχιστον τρεις πιλότοι της Lion Air για χρήση κρυσταλλικής μεθαμφεταμίνης που δημιουργεί μια ψεύτικη αίσθηση ενέργειας.


Τρία και  πλέον χρόνια πέρασαν από την εξαφάνιση της πτήσης MH370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών και ακόμα δεν έχει βρεθεί το παραμικρό ίχνος του αεροσκάφους.

Αδιαφορία και διαφθορά

Η αύξηση των δρομολογίων έχει επίσης επιπτώσεις στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους μηχανικούς. Η χώρα είναι πλέον διαβόητη για την κακοδιαχείριση των αεροσκαφών στον αέρα ή όταν προσγειώνονται καθώς και για τη χαλαρή εφαρμογή των κανόνων συντήρησης των αεροπλάνων. Οι αποδοχές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, των μηχανικών και των ρυθμιστών του κλάδου παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα και ο χρηματισμός υπάρχει σε όλα τα επίπεδα. Εξάλλου, η χώρα κατατάσσεται στην πρώτη θέση με τις πιο διεφθαρμένες χώρες στην Ανατολική Ασία.
Το αποτέλεσμα αυτών είναι να έχουν γίνει σημαντικά αεροπορικά δυστυχήματα τα τελευταία δέκα χρόνια με αεροπορικές εταιρείες της Ινδονησίας. Μόνο η Lion Air (μία από τις πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες εταιρείες χαμηλού κόστους που το 2013 προχώρησε σε μία παραγγελία-μαμούθ 234 νέων Airbus) είχε επτά δυστυχήματα, μεταξύ άλλων ένα τον Απρίλιο του 2013, όταν Boeing 737-800 συνετρίβη λίγο έξω από το Μπαλί. Το αεροσκάφος έπεσε στο νερό στην προσπάθειά του να προσγειωθεί. Και οι 108 άνθρωποι που επέβαιναν στο αεροσκάφος διασώθηκαν.

Η συντριβή το 2005 πτήσης της Mandala Airlines της Ινδονησίας

Στις αρχές του 2014, αεροπλάνο της Lion προσγειώθηκε τόσο άσχημα στο αεροδρόμιο του Μπαλί, που αναπήδησε τουλάχιστον τέσσερις φορές μέχρι να τα καταφέρει. Άλλα ατυχήματα στην περιοχή ήταν η συντριβή το 2005 πτήσης της Mandala Airlines της Ινδονησίας σε κατοικημένη περιοχή, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 149 άτομα, 100 στο αεροσκάφος και 49 στο έδαφος. Επίσης, την Πρωτοχρονιά του 2007 χάθηκαν τα ίχνη ενός Boeing 737-400 της Adam Air. Το αεροσκάφος, με 102 επιβαίνοντες είχε ξεκινήσει από την πόλη Σουραμπάγια με προορισμό την πόλη Μανάντα. Χρειάστηκαν οκτώ μήνες μέχρι να βρεθούν τα μαύρα κουτιά της πτήσης, ενώ η άτρακτος του αεροσκάφους παραμένει στον βυθό του ωκεανού.
Η κρατική Garuda Indonesia είχε απαγορευτεί να πετάει στην ΕΕ, ενώ η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων δεν έχει επιτρέψει στη Lion να γίνει μέλος της εξαιτίας του κακού της ιστορικού ασφάλειας.
Αντιθέτως, η AirAsia, που λειτουργεί στα πρότυπα της Ryanair και της αμερικανικής Southwest Airlines (χρεώνει επιπλέον για φαγητό, πλεονάζον βάρος στις αποσκευές, την επιλογή συγκεκριμένης θέσης και πολλές άλλες υπηρεσίες), είχε ως τώρα πολύ καλό ιστορικό ασφάλειας. Και σε αντίθεση με την κρατική Malaysia Airlines, που όταν εξαφανίστηκε η πτήση MH370, άφησε τους συγγενείς των επιβατών στο σκοτάδι για μέρες και γενικά ο συντονισμός εντοπισμού ήταν για... Όσκαρ προχειρότητας και ερασιτεχνισμού, η AirAsia ανταποκρίθηκε πολύ καλύτερα.
Πάντως, η αδιαφανής, συχνά αυταρχική πολιτική της Μαλαισίας καθιστά πιο δύσκολη την αναζήτηση και την αποστολή διάσωσης, ενώ εξαιτίας και της διαφθοράς που επικρατεί, οι μαλαισιανές αρχές πολύ απρόθυμα ζητούν εξωτερική βοήθεια.
Θεωρίες συνωμοσίας
Οι εξωγήινοι, η εξωκοσμική πύλη και το «Μαύρο Χέρι»


Το μυστήριο της πτήσης MH370 γέννησε πλήθος θεωριών συνωμοσίας για την τύχη της, όπως ότι πρόκειται για το αληθινό Lost (τη διάσημη τηλεοπτική σειρά), ότι εξωγήινοι απήγαγαν το αεροσκάφος ή ότι μεταφέρθηκε στο Διάστημα μέσα από μία τρύπα ή ότι το ρούφηξε μια... εξωκοσμική πύλη. Πάντως, μεταφυσικές θεωρίες ακούστηκαν και από επίσημα χείλη όπως αυτή βουλευτή της Μαλαισίας που δήλωσε ότι κάπου στην περιοχή υπάρχει ένα «ασιατικό Τρίγωνο των Βερμούδων», ενώ ο... σαμάνος στον οποίο κατέφυγε η απελπισμένη μαλαισιανή κυβέρνηση πίστευε ότι το αεροπλάνο απήχθη από... ξωτικά τα οποία και τελικά το κατέρριψαν.
Στο δυστύχημα της AirAsia, οι θεωρίες συνωμοσίας, αν και όχι τόσο πολλές, δεν έλειψαν. Αναπτύχθηκαν θεωρίες περί τρομοκρατίας με στόχο να καταστραφεί η οικονομία της περιοχής, ενώ... δεσπόζουσα θέση κατέχει μυστηριώδης Κινέζος μπλόγκερ που ισχυρίστηκε στις 15 Δεκεμβρίου του 2014 στο μπλογκ του ότι το «Μαύρο Χέρι έχει ως στόχο την AirAsia». Εξάλλου, το «Μαύρο Χέρι» ευθύνεται για την κατάρριψη των δύο άλλων αεροσκαφών των Malaysian Airlines, πάντα σύμφωνα με τον μπλόγκερ.
Το Μαύρο Χέρι θεωρείται από τους... ειδικούς ότι είναι μια μαφιόζικη οργάνωση ή παρακρατική που θέλει να καταστρέψει την αεροπορική βιομηχανία της Μαλαισίας. Κανείς βέβαια δεν ξέρει ποιος είναι ο μπλόγκερ - κι εδώ οι θεωρίες αφθονούν: είτε πρόκειται για Κινέζο χάκερ, είτε για αξιωματούχο των μυστικών υπηρεσιών της χώρας, ενώ οι πιο συνετοί θεωρούν ότι απλώς η «πληροφορία» κατασκευάστηκε μετά το δυστύχημα και μονταρίστηκε ώστε να φαίνεται ότι είχε αναρτηθεί από πριν. Εξάλλου, έκτοτε έχει σβηστεί...

Από άρθρο της Χρυσούλας Κατσαρού
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22769&subid=2&pubid=64118389

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου