Σάββατο 15 Ιουλίου 2017

Γιώργος Χωραφάς : Όλες οι κοινωνίες αντιδρούν στο γερμανικό μοντέλο



Το φιλότιμο είναι το χαρακτηριστικό του Έλληνα, λέει ο συμπατριώτης μας, με ρίζες από την Κεφαλονιά, φημισμένος ηθοποιός Γιώργος Χωραφάς
Όλες οι κοινωνίες αντιδρούν στο γερμανικό μοντέλο
Δεν βλέπω, όμως, κανέναν ευρωπαίο ηγέτη να έχει το θάρρος να κλωτσήσει το... κονσερβοκούτι
της ΜΑΡΙΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ
Ο διεθνούς φήμης έλληνας ηθοποιός Γιώργος Χωραφάς, που μας έκανε υπερήφανους παίζοντας στη χολιγουντιανή ταινία «Χριστόφορος Κολόμβος» και μας συγκίνησε στην «Πολίτικη Κουζίνα», υποδύεται αυτήν τη φορά, στη νέα του ταινία «Ξα μου», έναν διευθυντή ξενοδοχείου στην Κρήτη, που απολύεται λόγω της κρίσης και αποφασίζει να γίνει αγρότης.
Κρατούν βασικούς ρόλους πραγματικοί αγρότες της Κρήτης που τον βοηθούν να τιθασεύσει τη γη. Ένας από αυτούς, ο Κρητικός Γιώργος Σμπώκος, έχει γίνει μάλιστα καλός του φίλος, αλλά αρνήθηκε να τον ακολουθήσει στο Παρίσι. «Δεν αφήνω εγώ την Κρήτη», είπε στον ηθοποιό και αρνήθηκε την πρόσκληση που του έκανε για να τον ακολουθήσει στην Πόλη του Φωτός. Έτσι ανανέωσαν το ραντεβού τους για τα τέλη του καλοκαιριού, στην Κρήτη. Ο Γιώργος Χωραφάς, με αφορμή την καινούρια ταινία του, μίλησε στο «ΠΑΡΟΝ»: «Αν από εδώ και στο εξής μου πρότειναν ρόλους που δεν θα μπορούσα να τους υπηρετήσω στον κινηματογράφο, ναι, θα γινόμουν αγρότης, φούρναρης, ξυλουργός, δάσκαλος, αρκεί η ομάδα που θα με περιβάλει να έχει πάθος γι’ αυτό που κάνει» και συνέχισε: «Είμαι πολύ χαρούμενος που σε αυτό το φιλμ δούλεψα για πρώτη φορά με την κόρη μου, τη Ζωή, αν και δεν κάναμε μαζί κάποιο πλάνο. Μας χώριζε η εικόνα του λάπτοπ. Σύμφωνα με το σενάριο, ο ήρωάς μου μιλάει δύο φορές την ημέρα με την κόρη του μέσω Skype. Αυτό συμβαίνει και στην πραγματικότητα, αφού τόσο εγώ όσο και η Ζωή ταξιδεύουμε πολύ. Και τα δύο παιδιά μου ασχολούνται επαγγελματικά στον ίδιο χώρο με μένα. Η Ζωή ηθοποιός και ο γιος μου ο Ηλίας σκηνοθεσία. Μάλιστα σκηνοθέτησε ένα ντοκιμαντέρ για τον Αλέξη Ζορμπά, τον άνθρωπο που ενέπνευσε τον Νίκο Καζαντζάκη, το οποίο θα δούμε οσονούπω», λέει με υπερηφάνεια.
> Μετά την «Πολίτικη κουζίνα» του Τάσου Μπουλμέτη και το ταξίδι σας στην Πόλη μέσω της νέας σας ταινίας «Ξα μου», ταξιδεύετε στην Κρήτη. Είστε ο έλληνας ηθοποιός που ζει και διαπρέπει στη Γαλλία, αλλά στην Ελλάδα, τουλάχιστον στον κινηματογράφο, υποδύεστε τον Έλληνα από την Κωνσταντινούπολη, τον Έλληνα από την Κρήτη. Γιατί; Τι σημαίνει παρεμπιπτόντως η λέξη «Ξα μου»;
Είναι τιμή μου να υποδύομαι τον Έλληνα. Η φράση «Ξα μου» στην κρητική διάλεκτο σημαίνει έχω την εξουσία, παίρνω την ευθύνη, δικό μου θέμα τι θα κάνω. Η ταινία δεν είναι απλά ένα φιλμ για την ελληνική κρίση. Η απάντηση του ήρωα που υποδύομαι στην ξαφνική απόλυσή του από διευθυντής ξενοδοχείου -μέσα σε αυτόν τον οικονομικό πόλεμο που ζούμε- είναι να φύγει από το δικό του σπήλαιο και να βγει στο φως. Δεν θα προσπαθήσει να επιστρέψει εκεί που τον πίκραναν. Θα συναντήσει ντόπιους αγρότες, αμπελουργούς, κτηνοτρόφους, τυροκόμους, ψαράδες της Κρήτης, όλους εκείνους που τιθασεύουν τη γη και τη θάλασσα και νιώθουν πιο δυνατοί. Το «Ξα μου» είναι μια αισιόδοξη ταινία για όλες τις κρίσεις, κυρίως τις προσωπικές, που καταρρίπτουν τις σταθερές μας και μας αναγκάζουν να επαναφέρουμε τις σχέσεις μας με τη φύση, την οικογένεια, τους φίλους. Χαίρομαι λοιπόν όταν κάνω ταινίες και υποδύομαι ήρωες που υμνούν την Ελλάδα και χαίρομαι που σε αυτήν την ταινία συνεργάστηκα με ντόπιους Κρητικούς, αυτοδημιούργητους, οι οποίοι κλήθηκαν να παίξουν στην ταινία.
> Πώς θα χαρακτηρίζατε την ταινία της κρητικοπούλας σκηνοθέτιδας Κλειούς Φανουράκη; Τι σας έπεισε να πείτε το «ναι» και να κάνετε γυρίσματα στην ενδοχώρα της Κρήτης;
Η ταινία αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να ήταν μια γαλλική ταινία γυρισμένη στην Κρήτη. Δεν είναι μελοδραματική και έχει μέτρο. Είναι βαθιά ανθρώπινη και έχει να κάνει με το χάσιμο των δεδομένων στη ζωή ενός ανθρώπου. Ο ήρωάς μου είναι διευθυντής σε αυτά τα ξενοδοχεία μαζικού τουρισμού με το πολύ τσιμέντο, που δεν μου αρέσουν καθόλου, με θλίβουν. Όταν χάνει τη δουλειά του αμφισβητείται η ύπαρξή του, ο τρόπος που κερδίζει το φαγητό του, παθαίνει κρίση ταυτότητας. Συμπεριφέρεται σαν να τον έχει βρει μεγάλο κακό. Αλλά η ζωή δεν είναι μόνο η δουλειά μας. Με αφορμή την απόλυση απογυμνώνεται. Η οικονομική κρίση είναι μια αλληγορία. Βγαίνει από το προσωπικό του σκοτάδι, από αυτό που νόμιζε ως πραγματικότητα, από αυτό που έλεγε ο Πλάτωνας στη «Φιλοσοφία», το προσωπικό μας σπήλαιο, από τις σιγουριές και τις βεβαιότητες και βλέπει ποιο είναι το πραγματικό δώρο του Θεού και της ύπαρξης. Το μήνυμα της ταινίας είναι ότι κάθε μέρα βγαίνει καινούριος ήλιος. Τα γυρίσματα πάνω στο βουνό με αυτήν την τρομερή ενέργεια ήταν υπέροχα.
> Από πού μπορεί να κρατηθεί ένας άνθρωπος που χάνει τη δουλειά του;
Η ισορροπία από την έλλειψη χρημάτων έρχεται από την οικογένεια και τους φίλους. Αυτοί βοηθάνε σαν αλεξιπτωτιστές και μας ξυπνάνε για να δούμε την πραγματικότητα και να προχωρήσουμε.
> Ζείτε στη Γαλλία. Πιστεύετε ότι οι Γάλλοι θα αντιδράσουν στην πολιτική λιτότητας που έχουν επιβάλει οι Γερμανοί;
Πιστεύω ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να προχωρήσει πλέον αν συνεχίσει στον ίδιο ρυθμό. Όλες οι κοινωνίες αντιδρούν στο γερμανικό μοντέλο και πολύ σύντομα θα το δούμε να καταρρέει, καθώς ούτε οι γερμανοί πολίτες είναι ευχαριστημένοι από αυτό.
Οι Γερμανοί έχουν στο DNA τους μια φυσική πειθαρχία αλλά και αυτοί έχουν φτάσει πλέον στα όριά τους. Το ευρώ που θέλει να επιβάλει η γερμανική κυβέρνηση δεν το θέλουν οι Γάλλοι. Οι Γάλλοι θέλουν να ξεφύγουν από την ασφυξία του Σόιμπλε. Ελπίζω να τα καταφέρουν μαζί με τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Αν δεν χαλαρώσει ο Σόιμπλε τα λουριά μέσα στο ίδιο του το κράτος θα επαναληφθεί η ίδια τραγική ιστορία.
> Πόσο ελεύθερος μπορεί να νιώθει ένας γάλλος πολίτης μετά τα αλλεπάλληλα τρομοκρατικά χτυπήματα του ISIS;
Δεν ξέρω αν θα μπορέσουμε να νιώσουμε ξανά αυτό που λέει ο Καζαντζάκης, το συναίσθημα ότι δεν φοβάμαι τίποτα. Προχωράμε όμως τη ζωή μας. Πάντως για το κακό που μας έχει βρει υπάρχουν ευθύνες και λάθος πολιτικές.
> Ποιο είναι το χαρακτηριστικό του Έλληνα, που δεν έχουν οι άλλοι λαοί;
Εγώ γεννήθηκα στη Γαλλία, αλλά οι ρίζες μου είναι από την Κεφαλονιά και τη Μάνη. Η καταγωγή των παππούδων και των γιαγιάδων μου.
Το χαρακτηριστικό του Έλληνα, που δεν το βρήκα στην Ευρώπη και στην Αμερική, είναι το φιλότιμο. Αυτό το χαρακτηριστικό, μαζί με τη φιλοξενία, κάνει τον Έλληνα άρχοντα. Εγώ δεν αισθάνομαι ξένος στην Ελλάδα. Είναι η χώρα μου, παρόλο που έχω επηρεαστεί από τη γαλλική εκπαίδευση και κουλτούρα. Είμαι ικανοποιημένος που μέσα στην κρίση οι έλληνες κινηματογραφιστές, παρότι δεν έχουν ρευστότητα σε χρήματα, φτιάχνουν ακόμη ταινίες. Αυτό σημαίνει φιλότιμο. Ο Έλληνας δεν είναι μίζερος. Θα δημιουργήσει πολιτισμό και στην ανέχεια.
> Οι Γάλλοι είναι ενημερωμένοι για τις άσχημες συνθήκες διαβίωσης του Έλληνα; Είμαστε πλέον στη λίστα με τους πιο φτωχούς λαούς παγκοσμίως.
Οι Γάλλοι ξέρουν την αδικία που βιώνουν οι Έλληνες. Οι Έλληνες και οι Γάλλοι είμαστε πολύ κοντά σε θέματα αγώνων, ελευθερίας, τέχνης. Το ξέρουν το πρόβλημα. Αλλά δεν κάνουν και κάτι... Το οικονομικό πρόβλημα της Ευρώπης είναι σαν έχουμε ένα κουτί κονσέρβας πάνω στο τραπέζι και για να το βγάλουμε από μπροστά μας του πετάμε πέτρες, παρά να το πετάξουμε με τα χέρια μας. Με λίγα λόγια, δεν βλέπω κανέναν ευρωπαίο ηγέτη να έχει το θάρρος να κλωτσήσει το κονσερβοκούτι. Η Ελλάδα είναι το θύμα ενός οικονομικού πολέμου και μιας βρώμικης μιντιακής προπαγάνδας. Η χώρα μας είναι ευλογημένος τόπος. Προσωπικά, όσους Έλληνες γνωρίζω δουλεύουν πάνω από 12 ώρες την ημέρα.
> Μπορεί ένας έλληνας ηθοποιός να κάνει διεθνή καριέρα;
Το πρόβλημα πάντα θα είναι η γλώσσα και η μεσογειακή φυσιογνωμία. Κυρίως στο Χόλιγουντ. Στην Ευρώπη σιγά σιγά ξεπερνούν τα κλισέ του προσώπου, του χρώματος. Αλλά όταν ένας νέος θέλει να πετύχει, θα τα καταφέρει, ανεξαρτήτως των δυσκολιών. Το θέμα είναι το πάθος, ο στόχος. Η λύση βρίσκεται στην καρδιά του και στην πολλή δουλειά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου