Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2017

28 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014 - Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ NORMAN ATLANTIC




28 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ NORMAN ATLANTIC

Το πλοίο δεν βούλιαξε ποτέ· όμως χάθηκαν εξ αιτίας του ναυαγίου  ανθρώπινες ψυχές.  Κάποιοι μάλιστα κυριολεκτικά «εξαφανίστηκαν» με τρόπο που παραμένει ανεξήγητος. Χρόνια μετά τη ναυτική τραγωδία του Norman Atlantic, κανείς δεν είναι σε θέση να πει με βεβαιότητα ούτε πόσοι ακριβώς ήταν οι επιβάτες του πλοίου αλλά ούτε καν το πώς πραγματικά ξέσπασε η πυρκαγιά. Ακόμη και για τους ειδικούς στα ατυχήματα που συμβαίνουν στη θάλασσα, η περίπτωση του Norman Atlantic αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στα ναυτικά χρονικά.

Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 2009 από την Cantiere Navale Visentini , στο Porto Viro της Ιταλία ως Akeman Street για την Ermine Street Shipping Co Ltd, του Λονδίνου. Τα αδελφά πλοία του είναι τα Dimonios, Étretat, Norman Asturias, Scottish Viking και το Stena Flavia. Είχε δυνατότητα μεταφοράς για 850 επιβάτες και 2.286 lane metres για οχήματα. Μεταξύ του Φεβρουαρίου και Απριλίου 2010, ναυλώθηκε από την T-Link. Μετά από μια μετασκευή το Μάιο του 2011 στη Βαλέτα, Μάλτα , ναυλώθηκε από τη Saremar και μετονομάστηκε σε Scintu τον Ιούνιο του 2011. Τον Ιανουάριο του 2013, ήταν ναυλωμένο για την Grande Navi Veloci, και ακολούθησε μια ναύλωση προς την Moby Lines τον Απρίλιο του 2013. Τον Οκτώβριο του 2013, το Scintu ήταν ναυλωμένος στην LD Lines. Μετονομάστηκε σε Norman Ατλαντικό τον Ιανουάριο του 2014. Στις 29 Αυγούστου 2014 έκανε το τελευταίο του ταξίδι με στην LD Lines, από το Rosslare, της κομητείας Wexford της Ιρλανδίας προς Saint-Nazaire, Loire-Atlantique της Γαλλίας και Gijón , Asturias της Ισπανίας. Τον Σεπτέμβριο του 2014, ήταν ναυλωμένη στην εταιρεία Caronte & Tourist, και ακολούθησε η ναύλωση προς την ANEK Lines τον Δεκέμβριο του 2014.
Το πλοίο είχε μήκος 186 μέτρα, πλάτος 25,6 μέτρα και βύθισμα 6,71 μέτρα. Διαθέτει δύο κινητήρες ντίζελ ΜΑΝ Β & W 9L48 / 60Β που του προσδίδουν τελική ταχύτητα 24 κόμβων (44 km/h).
Την  Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014 επρόκειτο να ταξιδεύσει από Πάτρα μέσω Ηγουμενίτσας για Ανκόνα.
Ήταν ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου όταν μια αγανακτισμένη επιβάτης του ναυλωμένου από την ΑΝΕΚ πλοίου, η Ευθυμία Αρβανίτη δημοσίευε στην σελίδα της στο facebook και παράλληλα κοινοποιούσε στην επίσημη ιστοσελίδα των  φίλων  της ΑΝΕΚ  την απεγνωσμένη κραυγή της :  «Είμαστε παστωμένοι και υπερφορτωμένοι, οι τουαλέτες απαράδεκτες, οι καρέκλες σπασμένες» .
Η Ευθυμία Αρβανίτη από τη Λαμία ήταν ανάμεσα στους επιβάτες του πλοίου που τυλίχθηκε στις φλόγες τα ξημερώματα της Κυριακής, στα βορειοδυτικά της Κέρκυρας, στην Αδριατική θάλασσα.
Η νεαρή κοπέλα, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία και είχε έρθει στην Ελλάδα για να κάνει Χριστούγεννα με την οικογένειά της. Μετά τις διακοπές, επέστρεφε στη Γερμανία μέσω Ιταλίας, μαζί με τον αρραβωνιαστικό της.
Μόλις ξεκίνησε το ταξίδι με το Norman Atlantic και χωρίς να φαντάζεται καν το θρίλερ που θα εκτυλισσόταν σε λίγες ώρες, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της μέσα από τον λογαριασμό της στο Facebook. Μάλιστα, κοινοποιούσε το σχόλιό της στην επίσημη σελίδα της ΑΝΕΚ στο Facebook, το οποίο κατέβηκε προς στιγμή αλλά αναρτήθηκε εκ νέου, προφανώς λόγω διαμαρτυρίας επισκεπτών.
Εκεί χαρακτήριζε το πλοίο υπερφορτωμένο, βρώμικο, με κατεστραμμένες καρέκλες και σε γενικές γραμμές... «Μπάχαλο!!!»


Στις 28 Δεκεμβρίου 2014 το πλοίο, με 478 επιβαίνοντες, όπως πρωτοανακοινώθηκε, από τους οποίους οι 234 Έλληνες, βρισκόταν ανοιχτά της Κέρκυρας, στην περιοχή των Οθωνών, στην Αδριατική Θάλασσα όταν ξέσπασε η φωτιά στο γκαράζ του.
Ήταν 06:00 τοπική ώρα, μισή ώρα μετά την έξοδο από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και το πλοίο βρισκόταν 44 ναυτικά μίλια (81 χλμ.) Βορειοδυτικά του νησιού της Κέρκυρας, 33 ναυτικά μίλια (61 χλμ.) βορειοδυτικά του νησιού των Οθωνών. Την μέρα εκείνη ως λέγεται μετέφερε 222 οχήματα, 478 επιβάτες και 55 μέλη ως πλήρωμα.
Η θερμότητα από τη φωτιά διαπέρασε ολόκληρο το πλοίο  και άρχισε να λιώνει τα παπούτσια των ανθρώπων στη γέφυρα υποδοχής. Το περιστατικό συνέβη στα ελληνικά χωρικά ύδατα αλλά με το κλείσιμο της νύχτας το πλοίο άρχισε να παρασύρεται προς την Αλβανία. Υπήρχαν ισχυροί άνεμοι και βροχή.



Οι επιβάτες ισχυρίζονται ότι η εντολή εγκατάλειψης του πλοίου δεν δόθηκε παρά μετά από τέσσερις ώρες από την έναρξη της πυρκαγιάς. Παρά δε τους καπνούς στις καμπίνες δεν είχαν ακούσει κανένα συναγερμό. Αναφέρεται μάλιστα ότι το πλήρωμα του πλοίου ελάχιστα τους βοήθησε.
Μια ομάδα 49 επιβατών κατάφεραν να διαφύγουν μέσα σε μια σωσίβια λέμβο, αλλά άλλοι αποθαρρύνθηκαν να πράξουν το ίδιο καθώς δύο από τις τέσσερις σωσίβιες λέμβους καταστράφηκαν από την πυρκαγιά. Οι σωσίβιες λέμβοι είχαν χωρητικότητα 160 ατόμων η καθεμία. Οι επιζώντες περιέγραψαν «σκηνές από την κόλαση» στο φλεγόμενο πλοίο, με το πλήρωμα συγκλονισμένο από την κατάσταση που αντιμετώπιζε και με τους νόμους ζούγκλας που επικρατούσαν να μην καθίσταται δυνατή μια ομαλή εκκένωση.
Εκείνοι που βρίσκονταν στη σωσίβια λέμβο διασώθηκαν από το με σημαία Σιγκαπούρης πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Spirit of Piraeus» και μεταφέρθηκαν στο Μπάρι της Ιταλίας. Ρίχτηκαν επίσης στη θάλασσα διάφορες σωσίβιες σχεδίες, αλλά μερικές από αυτές ανατράπηκαν, προκαλώντας θανάτους απο πνιγμό ή υποθερμία κάποιων επιβατών. Το εμπορικό πλοίο Aby Jeannette διέσωσε 39 ανθρώπους από τις σωσίβιες λέμβους του Norman Atlantic και τους έφερε στο Τάραντα της Ιταλίας ενώ και το δεξαμενόπλοιο Genmar Argus έσωσε από τη θάλασσα ένα μέλος του πληρώματος του πλοιου. Άλλοι πάλι άνθρωποι στη θάλασσα ή στις σχεδίες διασώθηκαν από ελικόπτερα.
Η διεθνής προσπάθεια διάσωσης των επιβατών και του πληρώματος βρισκόταν υπό την καθοδήγηση και τον συντονισμό της ιταλικής ακτοφυλακή. Ο έλληνας Υπουργός Άμυνας δήλωσε ότι οι ιταλικές αρχές απάντησαν σε ελληνικό αίτημα για βοήθεια και ότι η ιταλική ακτοφυλακή είχε αναλάβει τον έλεγχο της επιχείρησης διάσωσης. Το ιταλικό πλοίο Cruise Europa διέσωσε 69 επιβάτες και τους έφερε στην Ηγουμενίτσα. Την ίδια ώρα ο Ιταλός Πρωθυπουργός Matteo Renzi δήλωνε ότι οι πρώτοι επιβάτες διασώθηκαν από ελικόπτερο και ότι η κυβέρνησή του συνεργάζεται με την ελληνική κυβέρνηση. Όταν έπεσε το σκοτάδι στις 28 Δεκεμβρίου, το ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό είπε ότι ένα ρυμουλκό, η Marietta Barretta , ήταν τελικά σε θέση να ρυμουλκήση το Νόρμαν Ατλάντικ. Ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης επιβεβαίωσε τα σχετικά με την ρυμούλκηση, αλλά δήλωσε ότι δεν γνώριζε τον προορισμό του ρυμουλκού. Αν και η Αλβανία ήταν "πολύ πιο κοντά", δήλωσε η τελική απόφαση επρόκειτο να ληφθεί από τους Ιταλούς διασώστες που «γνωρίζουν καλύτερα την κατάσταση». Ακολούθως ο πρωθυπουργός Renzi ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ότι το πλοίο εκκενώθηκε και ότι ο ιταλός πλοίαρχος του Νόρμαν Ατλαντικ Giacomazzi ήταν ο τελευταίος που άφησε το πλοίο στις 2.50. 

Σύμφωνα με στοιχεία που παρατίθενται στη σελίδα της Wikipedia. τουλάχιστον δώδεκα άνθρωποι σκοτώθηκαν ως άμεσο αποτέλεσμα της πυρκαγιάς και άλλοι δύο αλβανοί μέλη πληρώματος ρυμουλκού σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια εργασιών διάσωσης στις 30 Δεκεμβρίου όταν έσπασε ένα καλώδιο σύνδεσης. Οκτώ άνθρωποι τραυματίστηκαν στο αρχικό περιστατικό. Οι αρμόδιες Αρχές δήλωσαν ότι ένα άτομο πέθανε μετά από άλμα στην θάλασσα από το καιόμενο πλοίο. Ένας 62χρονος Έλληνας ήταν ο πρώτος από τους νεκρούς που ανακοινώθηκαν. Στις 30 Δεκεμβρίου ο αριθμός των ατόμων που επιβιβάστηκαν στο πλοίο αναθεωρήθηκε σε 499. (487 επιβάτες και 12 μέλη πλήρωμα). Ο αριθμός των ατόμων που δεν καταγράφηκαν αναθεωρήθηκε από τις ιταλικές αρχές σε 179. Την 1η Ιανουαρίου 2015 ο αριθμός των ανθρώπων που δεν υπολογίστηκαν ήταν 98, σύμφωνα με τον ιταλό εισαγγελέα Giuseppe Volpe, αλλά σύμφωνα με το Ελληνικό Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας 18 άνθρωποι ακόμα αγνοούντο. Στις 3 Ιανουαρίου 2015 ο εισαγγελέας Volpe ανέφερε ότι ο αριθμός των μη καταμετρημένων θυμάτων από τη φωτιά ήταν 10 με 15, ενώ οι ελληνικές αρχές δήλωσαν ότι ο αριθμός τους ήταν μέχρι 19, μεταξύ των οποίων εννέα Ελλήνων ανδρών. Τρεις από τους διασωθέντες ήταν παράνομοι μετανάστες από το Αφγανιστάν που στοιβάζονταν σε φορτηγά αυτοκίνητα. Ο δικαστής Volpe ακολούθως δήλωσε ότι αναμένει ότι στο πορθμείο θα βρεθούν περισσότερα σώματα.
Μεταξύ αυτών που σκοτώθηκαν ήταν και ένας Γεωργιανος Ορθόδοξος ιερέας ο Ilia Kartozia, ο οποίος, σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα, βοήθησε άλλους να σωθούν, αλλά οι διασώστες δεν κατάφεραν να σώσουν τον ίδιο. Το σώμα του εντοπίστηκε στο Λέτσε στις 30 Δεκεμβρίου 2014.



Το Norman Atlantic ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Μπρίντεζι της Ιταλίας, φτάνοντας εκεί στις 2 Ιανουαρίου 2015. Το πλοίο απομονώθηκε για την έρευνα. Στις 6 Ιανουαρίου, μια σωσίβια λέμβος από το του πλοίου βρέθηκε σε μια παραλία κοντά στην Valona της Αλβανίας . Το Norman Atlantic συνέχισε να καίγεται στο λιμάνι για σχεδόν δύο ακόμη εβδομάδες μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2015, όταν οι πυροσβέστες τελικά μπόρεσαν να εισέλθουν στο κύτος για επιθεώρηση.
Στις 15 Ιανουαρίου 2015 οι ιταλικές αρχές ανακοίνωσαν ότι 9 άτομα από Το Norman Atlantic (εκτός από τα δύο από το ρυμουλκό Iliria ) επιβεβαιώθηκαν νεκρά και 18 αγνοούνταν. Στις 23 Ιανουαρίου ανακοινώθηκε ότι έλειπε ένα ακόμη άτομο. Στις 4 Φεβρουαρίου, ανακοινώθηκε ότι ο αριθμός των νεκρών ήταν τώρα δώδεκα νεκροί, ενώ ακόμη δεκαοχτώ αγνοούντο. Στις 13 Φεβρουαρίου 2015, λίγο πριν το πλοίο ρυμουλκηθεί στο Μπάρι, ανακαλύφθηκε ένα δεύτερο θύμα στο χώρο στάθμευσης των φορτηγών. Τις ίδιες μέρες βρέθηκαν στην ακτή της Κέρκυρας και της Απουλίας τα σώματα τριών ανθρώπων, πιθανώς ανήκοντα σε κάποιους από τους αγνοούμενους. Από τις 14 Φεβρουαρίου 2017, το πλοίο είναι αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Μπάρι. .  
Σύμφωνα με το με το Ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας 453 ήταν  οι διασωθέντες, δεκαπέντε οι αγνοούμενοι, εννέα εκ των οποίων Έλληνες και εννέα οι νεκροί, τρείς εκ των οποίων Έλληνες (Κώστας Κουφόπουλος, Γεράσιμος Καζαντζίδης και Νίκος Παράσχης).  Επίσης υπήρξαν και δύο ναύτες του αλβανικού ρυμουλκού Iliria που σκοτώθηκαν στις 30 Δεκεμβρίου κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης του ναυαγίου.
Στις 31 Δεκεμβρίου οι εκθέσεις έδειξαν ότι στο πλοίο επέβαιναν 499 άτομα, από τα οποία 487 ήταν επιβάτες και 55 μέλη του πληρώματος. Στον αριθμό αυτό δεν περιλαμβάνονται λαθρεπιβάτες που, πιθανόν, επέβαιναν στο πλοίο. (Πλήρης σύγχυση όπως μπορείτε να διαπιστώσετε από τα παρατιθέμενα νούμερα).
Δύο χρόνια μετά το ναυτικό δυστύχημα ομάδα Ιταλών εμπειρογνωμόνων διαπιστώνει σε πόρισμά της σειρά λαθών και παραλείψεων τόσο κατά τη φόρτωση του πλοίου και την αντιμετώπιση της φωτιάς που τύλιξε τα καταστρώματά του όσο και κατά τη διαδικασία εκκένωσής του.


Η επιτροπή των τεχνικών διορίστηκε στις 22 Μαΐου 2015 και κατέθεσε την πραγματογνωμοσύνη της στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2015 στο δικαστήριο του Μπάρι.
Στις 650 σελίδες του πορίσματος, οι ερευνητές που εισήλθαν στο κουφάρι του πλοίου προσπαθούν να ανασυνθέσουν τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου 2014 όταν εκδηλώθηκε η πυρκαγιά καθώς το «Norman Atlantic» ταξίδευε από την Ελλάδα με προορισμό την Ιταλία.
Η φόρτωση
Τα πρώτα προβλήματα εντοπίζονται από τους εμπειρογνώμονες στη φάση της φόρτωσης. Σύμφωνα με το πόρισμα, δεν τηρήθηκαν αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων, ενώ η ηλεκτρική σύνδεση των φορτηγών-ψυγείων με το πλοίο εκτελέστηκε από μαθητευόμενο ηλεκτρολόγο που μόλις είχε επιβιβασθεί και όχι από τον αρμόδιο ηλεκτρολόγο του πλοίου. Ακόμη αναφέρεται ότι δεν έγινε επαρκής έλεγχος για αποφυγή εισόδου και παραμονής λαθρεπιβατών στα γκαράζ. Τουλάχιστον τρεις διασωθέντες, βάσει του πορίσματος, δεν ήταν εγγεγραμμένοι στη λίστα επιβατών. Όπως είχε γράψει η «Κ», πάντως, κατά πάσα πιθανότητα όσοι εισήλθαν παράτυπα στο πλοίο ήταν περισσότεροι. Σε μαρτυρίες τους κάποιοι διασωθέντες έκαναν λόγο για επτά ή δέκα λαθρεπιβάτες.
Πρώτες ενδείξεις καπνού
Η πυρκαγιά ξεκίνησε από το κατάστρωμα 4, ενώ οι εμπειρογνώμονες σημειώνουν ότι υποτιμήθηκαν από τουλάχιστον δύο μέλη του ιταλικού πληρώματος οι πρώτες ενδείξεις καπνού. Δεν έγιναν, βάσει του πορίσματος, οι απαραίτητες ενέργειες για να μην εισέλθει καπνός στο μηχανοστάσιο, ενώ ένας εκ των μηχανικών φέρεται να εγκαταλείπει τον χώρο χωρίς να ενημερώσει τη γέφυρα του πλοίου. Ζητήματα φαίνεται ότι υπήρξαν και με την ενεργοποίηση του συστήματος κατάσβεσης drencher στη ζώνη όπου εκδηλώθηκε η πυρκαγιά.


Οι εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι «το συνολικό σύστημα διαχείρισης της κατάστασης έκτακτης ανάγκης από την πυρκαγιά στο γκαράζ του πλοίου “Norman Atlantic” παρουσίαζε εμφανή και εγγενή ελαττώματα, συναφή επίσης και με την υψηλή πιθανότητα ανθρώπινου σφάλματος».
Η εκκένωση
Η επιχείρηση εκκένωσης που ακολούθησε περιγράφεται από τους εμπειρογνώμονες ως «χαοτική». Σημειώνουν ότι όσες σωστικές λέμβοι έμειναν ανέπαφες από τις φλόγες δεν χρησιμοποιήθηκαν όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα φέρνουν μια λέμβο χωρητικότητας 150 ατόμων, στην οποία εισήλθαν τελικά 85 επιβάτες. Γίνονται ακόμη αναφορές σε προβλήματα συντονισμού των μελών του πληρώματος, αλλά και ελέγχου ή καθοδήγησης των επιβατών, ορισμένοι εκ των οποίων βρίσκονταν σε κατάσταση πανικού. Μάλιστα, δύο από τα μέλη του πληρώματος που ήταν επιφορτισμένα με τη διαχείριση των σωστικών σχεδιών δεν γνώριζαν ότι αυτό ήταν το καθήκον τους, ενώ άλλο μέλος του πληρώματος έφθασε στο πόστο που του είχε ανατεθεί με καθυστέρηση.
Ακόμη, όπως τόνιζαν οι εμπειρογνώμονες, η ενεργοποίηση της γλίστρας διάσωσης δεν έγινε με σωστό τρόπο θέτοντας σε κίνδυνο όσους τη χρησιμοποίησαν.
Αρκετοί διασωθέντες συμβιβάστηκαν εξωδικαστικά, ενώ άλλοι διασωθέντες και συγγενείς θανόντων κατέθεσαν αγωγή κατά της πλοιοκτήτριας και της διαχειρίστριας εταιρείας, κατά του ιταλικού νηογνώμονα και του ιταλικού ναυπηγείου όπου κατασκευάστηκε το «Norman Atlantic».
https://el.wikipedia.org/wiki/MS_Norman_Atlantic

«Έθνος της Κυριακής».



ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

ΠΡΟΣΩ ΟΛΟΤΑΧΩΣ ΠΑ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΝΟRΜΑΝ ΑTLΑΝΤΙC

Σε λίγες μέρες αναμένεται η απαγγελία κατηγοριών από τον Ιταλό εισαγγελέα για πρόκληση ναυαγίου από κοινού και ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή. Παραβίαση σειράς κανονισμών ασφάλειας δείχνουν οι εκθέσεις.

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ

ΤΡΙΑ χρονιά μετά την ασύλληπτη ναυτική τραγωδία, το «Norman Atlantic», το πλοίο που παρέσυρε στον θάνατο 28 επιβάτες, ενώ άλλοι 18 παραμένουν αγνοούμενοι, στοιχειώνει σαν φάντασμα το λιμάνι του Μπάρι. Έλληνες οδηγοί φορτηγών το βλέπουν καθημερινά με τα αμπάρια του ορθάνοιχτα, τουρίστες το φωτογραφίζουν, κάποιοι μπαίνουν μέσα για να δουν το μέγεθος της καταστροφής, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες συνεργεία κάνουν εργασίες επισκευής - άγνωστο από πού πήραν την εντολή. Σε λίγες μέρες αναμένεται το πόρισμα του Ιταλού εισαγγελέα, Ετορε Καρντινάλε, ο οποίος θα απευθύνει κατηγορίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα αφορούν σε πρόκληση ναυαγίου από κοινού, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια.
«Υπάρχουν συνάδελφοι που βλέπουν το κουφάρι του πλοίου και κλαίνε. Στέκεται εκεί, μαυρισμένο, στην προβλήτα όπου δένουν τα πλοία στο Μπάρι και τελευταία γίνονται κάποιες εργασίες. Η εικόνα του προκαλεί τρόμο και πανικό» λέει στο «Έθνος της Κυριακής» ο Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος.
Έχουν περάσει τρία χρόνια, αλλά ακόμη κανείς δεν μπορεί να πει τι ακριβώς συνέβη. Στην Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων του υπουργείου Ναυτιλίας έφτασε πριν από λίγο καιρό το πρώτο στάδιο της έκθεσης-πραγματογνωμοσύνης της αντίστοιχης ιταλικής υπηρεσίας. Η ελληνική πλευρά έστειλε πίσω τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις της.

ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

«Παρακολουθούμε βήμα βήμα την πορεία αυτής της έκθεσης, σκοπός της οποίας είναι να διερευνήσει το τεχνικό μέρος της ναυτικής τραγωδίας. Στα συμπεράσματα, δηλαδή, θα αναφέρεται τι έφταιξε και τι μπορούμε να διορθώσουμε ώστε να μην ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο» δηλώνει ο επικεφαλής της ελληνικής υπηρεσίας, αντιπλοίαρχος Ελευθέριος Πετρόπουλος, προσθέτοντας ότι η έκθεση αυτή δεν αποδίδει ευθύνες, αλλά καταλήγει σε συστάσεις προς τις ναυτιλιακές εταιρείες και τα υπουργεία Ναυτιλίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενδιαφερόμενα μέλη στην παραλαβή αυτής της έκθεσης δήλωσαν ότι είναι μόνο η Ελλάδα και η Γερμανία, παρότι μεταξύ των 28 θυμάτων και των 18 αγνοούμενων βρίσκονται και άτομα από άλλες χώρες. Συγκεκριμένα, εκτός από 8 Έλληνες, αγνοούμενοι είναι επίσης 4 Τούρκοι, 2 Ιταλοί, 2 Σύροι, 1 Γερμανός και 1 Ιρακινός. Στα χέρια του Ιταλού εισαγγελέα υπάρχει από την αρχή της χρονιάς και η 700 σελίδων έκθεση των πραγματογνωμόνων για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγωδίας.
Οπως αποκάλυψε η ιταλική εφημερίδα «Il Fatto Quotidianο», το «μαύρο κουτί» του «Norman Atlantic» είχε ρυθμιστεί με λάθος τρόπο, ωστόσο κάθε χρόνο περνούσε επιτυχώς τα τεστ που αφορούσαν την αξιοπιστία tου. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ειδικοί τεχνικοί στο εργαστήριο CΝΙΤ της Πίζας κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια και δαπάνησαν πολύ χρόνο για να αποκρυπτογραφήσουν τα δεδομένα του, καθώς όλες οι ρυθμίσεις ήταν λανθασμένες. Το ρεπορτάζ αποκαλύπτει επίσης ότι το αντιπυρικό σύστημα τέθηκε σε λειτουργία σε λάθος γέφυρα και με καθυστέρηση τουλάχιστον 15 λεπτών, ενώ το προσωπικό δεν διέθετε την κατάλληλη εκπαίδευση για περιστατικά έκτακτης ανάγκης σε επιβατηγά πλοία.
Επιβάτες του πλοίου κατήγγειλαν ότι, παρότι έβλεπαν την Κέρκυρα και τις αλβανικές ακτές, ο Ιταλός πλοίαρχος Αγκρίλιο Τζιακομάτζι οδήγησε το πλοίο στην Ιταλία, ενώ από τις καταθέσεις προέκυψε ότι οδηγοί φορτηγών κοιμούνταν στα οχήματα τους και εγκλωβίστηκαν στα αμπάρια.
Στις αρχές του χρόνου είδε το φως της δημοσιότητας ακόμη μία έκθεση, της Ιταλικής Ένωσης Καταναλωτών. Σύμφωνα με αυτήν, παραβιάστηκε σειρά κανονισμών ασφάλειας. Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι στη «Γέφυρα 4» βρίσκονταν περισσότερα αυτοκίνητα από όσα έπρεπε, η γεννήτρια έκτακτης ανάγκης σταμάτησε να λειτουργεί ακριβώς τη στιγμή που χρειαζόταν, το πλήρωμα δεν ανταποκρίθηκε σε κάποια από τα καθήκοντα του, ενώ υπήρξαν καταγγελίες ότι το σύστημα πυρασφάλειας έριχνε καπνό αντί για νερό. Σύμφωνα με τα στελέχη της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, η εταιρεία ΑΝΕΚ έδωσε 35000 ευρώ σε κάθε επιβάτη για ψυχική οδύνη, ενώ οι ιδιοκτήτες φορτηγών πήραν ένα ποσό για τα οχήματα. Στον εξωδικαστικό συμβιβασμό δεν ανταποκρίθηκαν όλοι.

Η ΑΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ

«Εστειλα τον άντρα μου στη δουλειά και θα πάρω ένα κρανίο»

ΤΗΣ ΕΥΛΑΜΠΙΑΣ ΡΕΒΗ

Οι μνήμες είναι εφιαλτικές. Δεν μπορώ να ξεχάσω την τεράστια φωτιά και τις σκηνές πανικού και πόνου που εκτυλίχθηκαν. Κρατούσα τη γυναίκα μου από το χέρι για να μπούμε στη βάρκα και να σωθούμε. Αισθάνθηκα την ανάσα του θανάτου. Εκείνο που μου έδωσε κουράγιο ήταν τα παιδιά μου. Έπρεπε να ζήσω για να μη μείνουν ορφανά» σημειώνει ο Βαγγέλης Τσούκης, επιζών της πολύνεκρης τραγωδίας. Τους έσωσε ένας Γεωργιανός μοναχός, ο Ιλία Καρτοζία, όπως και αρκετούς άλλους, που τους εμψύχωσε και τους βοήθησε να πιάσουν την ανεμόσκαλα. «Ο άνθρωπος αυτός μας έσωσε τη ζωή. Προσπάθησε να ανέβει ύστερα από εμάς και δεν τα κατάφερε δυστυχώς» λέει. Ο ίδιος ύστερα από καιρό ταξίδεψε στο Αγιον Ορος και ο πρώτος άνθρωπος που είδε ήταν ένας μοναχός, παιδικός φίλος του Ιλία Καρτοζία. «Ηταν τυχαία η συνάντηση μας. Έβαλα τα κλάματα, το ίδιο και εκείνος. Σκοπεύω να ταξιδέψω και στη Γεωργία. Η περιπέτεια αυτή μου άλλαξε τη ζωή και με έφερε πιο κοντά στον Θεό» καταλήγει.

ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ ΑΓΩΝΑΣ

Τον δικό της, πολυμέτωπο αγώνα δίνει η Καλλιόπη Ανανιάδου, σύζυγος του 33χρόνου αγνοούμενου οδηγού φορτηγού, Απόστολου Νικολάρα, από τη Νέα Ερυθραία Αττικής. Άνεργη και με τρία αγόρια, ηλικίας 6,9 και 10 χρόνων, η Κ. Ανανιάδου, ψάχνει εδώ και τρία χρόνια ένα ίχνος του άντρα της. Έστειλε επιστολές -μέσω των ελληνικών πρεσβειών-σε 10 χώρες, ανάμεσα τους και η Αλγερία, παρακαλώντας τις Αρχές αν βρουν κάτι να την ενημερώσουν. Αυτές τις μέρες περιμένει πάνω από το τηλέφωνο, τα αποτελέσματα της εξέτασης DΝΑ που έδωσαν τα παιδιά της για τα τρία κρανία που βρέθηκαν πριν από περίπου έναν χρόνο στις ακτές του Μεσολογγίου. Τα τρία κρανία που ανήκουν σε άντρες ηλικίας 40-45 χρόνων, και μάλιστα τα δύο είναι καμένα, βρέθηκαν τον Οκτώβριο του 2O16, ενώ ο θάνατος προσδιορίζεται πριν από 2-3 χρόνια. «Θα περάσουμε και αυτήν την επώδυνη διαδικασία. Και παρότι τα αγόρια ακόμη περιμένουν τον μπαμπά τους, δώσαμε υλικό για να γίνουν οι εξετάσεις DΝΑ. Από μέρα σε μέρα περιμένω τα αποτελέσματα. Θέλω να έχω κάτι. Έστειλα στη δουλειά τον άντρα μου και θα πάρω ένα κρανίο, αν το πάρω και αυτό, αν είναι δικό του. Θέλω όμως κάτι. Κάπου να ακουμπήσω τον πόνο μου» υποστηρίζει στο «Έθνος της Κυριακής».
«Τον πρώτο χρόνο ξυπνούσα κάθε βράδυ χωρίς να το θέλω στις πέντε το πρωί. Είναι η ίδια ώρα που, ενώ ήμουν στην καμπίνα του πλοίου με τη γυναίκα μου και τα παιδιά μας, ξύπνησα από τη μυρωδιά του καπνού. Ακόμη και σήμερα κάποιες φορές τινάζομαι απότομα στον ύπνο» δηλώνει ο Ολιβιέ Κουασά. Μαζί με την Ελληνίδα σύζυγο του και τα δύο αγόρια τους, ηλικίας οκτώ και δέκα ετών τότε, μπήκαν στο «Norman Atlantic»  έτοιμοι για ένα νέο οικογενειακό ξεκίνημα στην Ιταλία. «Το μόνο που θέλουμε όλοι είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη» επισημαίνει. ·

«Έθνος της Κυριακής».
23-25 Δεκεμβρίου 2017
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου