Απάθεια
και απραξία: ο χαρακτήρας των πολιτικάντηδων
Στην
εμπνευσμένη ομιλία του στο ετήσιο Ελληνικό Συνέδριο Ηγεσίας της ΕΑΣΕ τον Μάιο
του 2012, ο διακεκριμένος θεολόγος και ψυχοθεραπευτής π. Φιλόθεος Φάρος ανέφερε
με συγκινητική ειλικρίνεια ότι ένα από τα πράγματα που τον πλήγωσαν περισσότερο
στη ζωή του ήταν η αδιαφορία των γειτόνων όταν ο πατέρας του ξυλοκοπούσε συχνά
τον ίδιο και τη μητέρα του. «Κοιτούσαν πίσω από τις γρίλιες, αλλά κανείς δεν
έκανε κάτι», είπε. Η απάθεια των γειτόνων έδειξε τι πραγματικά μετρούσε γι'
αυτούς: η μικροαστική «ησυχία» τους...
Η
συναισθηματική απόκριση δεν είναι απλώς ένα αίσθημα. Το τι νιώθουμε και πώς το
εκφράζουμε αποκαλύπτει αξιολογικές κρίσεις για το τι είναι σημαντικό για μας.
Τα συναισθήματα είναι τρόποι εμπλοκής με τον κόσμο και, ως τέτοιοι, εμπεριέχουν
υπερ-ατομικές ηθικές αρχές. Η συναισθηματική ευφυΐα είναι και ηθική ευφυΐα. Αν,
π.χ., νιώσω αγανάκτηση για την κακοποίηση ενός παιδιού, δεν λέω απλά «αυτό δεν
μου αρέσει», αλλά, πιο έντονα, «αυτό είναι λάθος». Το «λάθος» δεν αναφέρεται σε
προσωπικό γούστο, αλλά στο κοινό αίσθημα και την ηθική που εμπεριέχει. Η
αγανάκτησή μου έχει γνωστικό περιεχόμενο: εμπεριέχει αξιολογική κρίση.
Ο
Αριστοτέλης αναφέρει, στα «Ηθικά Νικομάχεια», ότι είναι δυνατόν να νιώσει
κανείς φόβο, θυμό, υπερηφάνεια κ.λπ., υπερβολικά πολύ ή πολύ λίγο. Το ζητούμενο
είναι, παρατηρεί, να τα νιώσει στον «σωστό βαθμό». Πώς; Όχι όταν επιλέγουμε τη
διάμεσο μεταξύ δύο ακραίων εκφάνσεων ενός συναισθήματος, αλλά όταν το
συναίσθημά μας ανταποκρίνεται στις περιστάσεις.
Αν
λ.χ. αντιδρώντας στις επικρίσεις της συνομιλήτριάς μου σε μια εκπομπή, θυμώσω
τόσο πολύ ώστε να της πετάξω ένα αντικείμενο, αντιδρώ ανορθολογικά. Ο θυμός μου
είναι υπερβολικός, δεν δικαιολογείται από την περίσταση. Η βίαιη αντίδρασή μου
αποκαλύπτει κάτι για μένα. Αν, όμως, ένας συνομιλητής αρχίσει να ξυλοκοπά έναν
άλλο κι εγώ θυμώσω μαζί του, ο θυμός μου είναι έλλογος αφού αρμόζει στην
περίσταση. Η αναζήτηση της μεσότητας δεν υποδηλώνει άνευρη μετριοπάθεια, αλλά
συναισθηματική (άρα και ηθική) ευαισθησία στις εκάστοτε περιστάσεις.
Πετυχαίνουμε τη μεσότητα όταν, όπως λέει ο Αριστοτέλης, βιώνουμε τα σωστά
συναισθήματα, στη σωστή περίσταση, για τον σωστό λόγο, προς τον σωστό άνθρωπο,
στον σωστό βαθμό.
Πώς
το πετυχαίνουμε αυτό; Δεν υπάρχει συνταγή: νιώθουμε τα συναισθήματα στον σωστό
βαθμό όταν τα βιώνουμε με τον τρόπο του «φρόνιμου» ανθρώπου. Αποκτούμε τη γνώση
αυτή, όχι με θεωρητική διδασκαλία, αλλά με την πρακτική άσκηση και τη συνήθεια
που κομίζει η μετοχή μας στην κοινότητα. Έτσι αποκτούμε διαισθητική γνώση, η
οποία μας επιτρέπει να γνωρίζουμε πότε, πώς και σε ποιο βαθμό να νιώθουμε π.χ.
θυμό.
Όπως
κάθε πρακτική δραστηριότητα, η πολιτική διαπερνάται από τα συναισθήματα και τις
ηθικές αρχές που τα συνοδεύουν. Η ηγετική ατολμία, η καιροσκοπική πόλωση, η
λαϊκιστική κολακεία και ο φόβος του πολιτικού κόστους, λ.χ., δημιουργούν μια
νοοτροπία, η οποία διαμορφώνει τις αντιλήψεις, τις συναισθηματικές αποκρίσεις
και, εν τέλει, τον χαρακτήρα των επαγγελματιών της πολιτικής. Η απάθεια
συνδέεται στενά με την απραξία: η διαρκής αναβολή των δύσκολων αποφάσεων έχει
ως προϋπόθεση, μεταξύ άλλων, τη συναισθηματική αποστασιοποίηση του πολιτικού
από τη διακονία του κοινού καλού.
Όταν
η κυρίαρχη νοοτροπία είναι αυτή του ανεξέλεγκτα ιδιοτελούς υπολογισμού για τον
προσπορισμό ατομικού ή πολιτικού οφέλους, ο πολιτικός παύει να υπηρετεί
κοινωνικές ανάγκες, εγκλείεται στην αυτο-αναφορικότητα του πολιτικού
συστήματος, χάνει την ικανότητα να προσεγγίζει με συναισθηματική ευφυΐα την
εμπειρία του πολίτη. Γίνεται αδιάφορος για το κοινό καλό. Πίσω από την
εξοργιστική ιδιοτέλεια, την καταστροφική ολιγωρία, και τις άθλιες κοκορομαχίες
των πολιτικάντηδων βρίσκεται η συναισθηματική-ηθική αδιαφορία τους για τον
πολίτη και τη χώρα. Για ένα μόνο παθιάζονται: το συμφέρον τους. Η χρεοκοπία δεν
προέκυψε τυχαία.
Απόσπασμα
από άρθρο του κ. Χ. Κ. Τσούκας (htsoukas@gmail.com) καθηγητή στα Πανεπιστήμια
Κύπρου και Warwick στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου