Τρίτη 27 Απριλίου 2010

Αν σας χαλάσει η συσκευή, ζητήστε τα λεφτά σας πίσω



Αν σας χαλάσει η συσκευή, ζητήστε τα λεφτά σας πίσω

Της Θεοδωρας Λιακοπουλου

Αλλος λιγότερο κι άλλος περισσότερο όλοι έχουν ζήσει την κακή εμπειρία μιας χαλασμένης ηλεκτρικής συσκευής που αγόρασε σχετικά πρόσφατα και την οποία, εκών - άκων, κατόπιν, θέλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει. Στις περισσότερες των παραπάνω περιπτώσεων, οι πελάτες είναι σίγουροι ότι ισχύει η εγγύηση -σύμφωνα με την απόδειξη αγοράς- ή ότι η εταιρεία που πούλησε το προϊόν διαθέτει τμήμα σέρβις, οπότε και θα δώσει την απαραίτητη βοήθεια. Ωστόσο, στην πράξη τα πράγματα αποδεικνύεται ότι είναι εντελώς διαφορετικά. Tι γίνεται, όμως, σε αυτήν την περίπτωση και πώς μπορεί ο καταναλωτής θα βρει το δίκιο του, όταν μάλιστα έχει πληρώσει, αφού στην τιμή αγοράς εμπεριέχεται και η εγγύηση; Είναι χαρακτηριστική η παρακάτω καταγγελία καταναλώτριας, η οποία προχώρησε στην αγορά ελαττωματικής τηλεόρασης. Σύμφωνα με την καταγγελία, η συσκευή, λίγες ημέρες μετά την αγορά της, παρουσίασε «γραμμές» στην οθόνη. Απευθύνθηκε στην αλυσίδα λιανικής από την οποία την αγόρασε, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα, καθώς η μεν εταιρεία την παρέπεμπε στον κατασκευαστή, ενώ ο κατασκευαστής... διευκρίνιζε ότι για προβλήματα που παρουσιάζονται μετά την πώληση ευθύνη έχει το εμπορικό κατάστημα.

Τι γίνεται λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις; Βάσει της κείμενης νομοθεσίας, όλες ανεξαιρέτως οι ηλεκτρικές συσκευές έχουν εγγύηση 2 ετών (βάσει της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας και του νόμου 3043 του 2002), στη διάρκεια της οποίας ο καταναλωτής δικαιούται επισκευή ή ακόμη και αντικατάσταση του προϊόντος. Συνεπώς, είναι ανυπόστατες και παράνομες δικαιολογίες όπως «δεν το καλύπτει η εγγύηση» ή «το προϊόν έχει εγγύηση ενός έτους».

Αν ο πελάτης δεν βρει το δίκιο του, τότε χωρίς τη βοήθεια δικηγόρου επικαλείται γραπτώς ή προφορικώς τον Αστικό Κώδικα και διεκδικεί από το κατάστημα την επισκευή ή την αντικατάσταση του ελαττωματικού είδους με ένα ίδιο. Στην περίπτωση αντικατάστασης και εφόσον δεν υπάρχει ίδιο προϊόν τότε μπορεί να κάνει χρήση των ακόλουθων δύο δικαιωμάτων του:

α) «Δικαίωμα μείωσης του τιμήματος», δηλαδή μπορεί να απαιτήσει την επιστροφή μέρους των χρημάτων που κατέβαλε, ώστε η νέα αξία να ανταποκρίνεται στην ελαττωματική τηλεόραση.

β) «Δικαίωμα υπαναχώρησης» από τη σύμβαση, οπότε δηλώνει «ότι υπαναχωρεί από τη σύμβαση» και απαιτεί την επιστροφή των χρημάτων του.

Επισημαίνεται ότι την εγγύηση, συνήθως, την παρέχουν οι κατασκευαστές των προϊόντων, ενώ ευθύνη για την αρτιότητα των προϊόντων έχει και το κατάστημα. Δηλαδή, στην πραγματικότητα, ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να επιλέξει μεταξύ κατασκευαστή και λιανοπωλητή ή και τους δύο αφού είναι υποχρεωμένοι να επισκευάσουν το προϊόν.

Πηγή:

http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_mc4_1_26/04/2010_334545

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου