Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

ΚΥΠΡΟΣ : Νέο κεφάλαιο, παλιοί λογαριασμοί


 Νέο κεφάλαιο, παλιοί λογαριασμοί

Κυπριακό: συνθήκες παρόμοιες με αυτές του 2004, όταν το Σχέδιο Ανάν τέθηκε σε δημοψήφισμα

Η καταλυτική παρέμβαση των ΗΠΑ έκοψε τον γόρδιο δεσμό, που δεν επέτρεπε τη συμφωνία Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στο κείμενο του κοινού ανακοινωθέντος το οποίο καθορίζει τη βάση λύσης του Κυπριακού. 

Τα δύο μεγάλα κόμματα στην Κύπρο στηρίζουν τους χειρισμούς του προέδρου Νίκου Αναστασιάδη, αν και πολλοί μιλούν για συνθήκες σχεδίου Ανάν  

Τα δύο μεγάλα κόμματα στην Κύπρο στηρίζουν τους χειρισμούς του προέδρου Νίκου Αναστασιάδη, αν και πολλοί μιλούν για συνθήκες σχεδίου Ανάν Τα δύσκολα, ωστόσο, αρχίζουν τώρα αφού στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα τεθεί ακόμη μία φορά όλο το πλέγμα των θεμάτων που συνθέτουν ένα από τα πλέον μακροχρόνια διεθνή προβλήματα.

Το κοινό ανακοινωθέν αποτελεί απλώς την αρχή του δρόμου, ο οποίος είναι παρακινδυνευμένο να προβλέψει κάποιος αν θα καταλήξει σε πλαίσιο συνολικής λύσης του Κυπριακού και πολύ περισσότερο αν τα χωριστά δημοψηφίσματα θα επικυρώσουν την όποια συμφωνία.

Η αποδοχή του κειμένου του κοινού ανακοινωθέντος από τον Κύπριο πρόεδρο, Νίκο Αναστασιάδη, άρχισε να διαμορφώνει «στρατόπεδα ενδοτικών και απορριπτικών» και συνθήκες παρόμοιες με αυτές του 2004, όταν το Σχέδιο Ανάν τέθηκε σε δημοψήφισμα.

Ολα τα κόμματα, πλην δύο μεγάλων (ΔΗΣΥ - ΑΚΕΛ), θεωρούν πως το κοινό ανακοινωθέν επαναφέρει από την πίσω πόρτα πρόνοιες του Σχεδίου Ανάν, το οποίο το 2004 απορρίφθηκε από το 76% των Ελληνοκυπρίων. Η απάντηση σε αυτή την επισήμανση είναι πως οι σημερινές συνθήκες είναι πολύ διαφορετικές και η Κύπρος είναι πλέον μέλος της Ε.Ε., γεγονός που καθιστά το ευρωπαϊκό κεκτημένο δικλίδα ασφαλείας για τις επιδιώξεις της Τουρκίας. Παράλληλα σημειώνεται πως στο κοινό ανακοινωθέν γίνεται ρητή αναφορά στη «μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια και μία διεθνή προσωπικότητα» του κράτους που θα προκύψει από τη λύση και θα είναι μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ενα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι στο κοινό ανακοινωθέν τονίζεται πως δεν επιτρέπεται η ένωση με άλλο κράτος ή η απόσχιση.

Αναμένεται πως ο πόλεμος επιχειρημάτων των δύο πλευρών δεν θα λήξει με την έναρξη των διαπραγματεύσεων, αλλά μάλλον θα ενταθεί με κίνδυνο πρόκληση ρηγμάτων στο εσωτερικό μέτωπο.

Ο Νικόλας του Τάσσου
 
Η στάση που τηρεί ο Νικόλας Παπαδόπουλος, υιός του πρώην προέδρου Τάσσου Παπαδόπουλου, για κάποιους είναι περισσότερο συναισθηματική παρά πολιτική. Η παλιά αντιπαράθεση του νυν προέδρου Νίκου Αναστασιάδη με τον Τάσσο Παπαδόπουλο, την περίοδο του Σχεδίου Ανάν, φαίνεται πως δεν αποτελεί παρελθόν για τον Νικόλα, ο οποίος είναι πρόεδρος του ΔΗΚΟ το οποίο μετέχει στην κυβέρνηση. Αναμένεται πως το ΔΗΚΟ θα προχωρήσει σε έξοδο από την κυβέρνηση, κάτι που διχάζει το κόμμα, καθώς υπάρχουν δύο σχολές σκέψης που αριθμητικά θεωρούνται ισοδύναμες. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρώην υπουργός Εξωτερικών και νυν πρόεδρος του νεότευκτου κόμματος «Συμμαχία Πολιτών», Γιώργος Λιλλήκας, ο οποίος απαιτεί παραίτηση Αναστασιάδη και διενέργεια νέων εκλογών. Απέναντι από τον Νίκο Αναστασιάδη βρίσκεται και η ΕΔΕΚ.

Συνεργασία ανάγκης
 
Οσο και αν φαίνεται παράδοξο, στην ιστορία του Κυπριακού δεν είναι πρωτοφανές. Τα δύο μεγάλα κόμματα, που αποτελούν τους πόλους Δεξιάς - Αριστεράς στην Κύπρο, στηρίζουν από κοινού τους χειρισμούς Αναστασιάδη στο Κυπριακό. Τόσο ο ΔΗΣΥ όσο και το ΑΚΕΛ θεωρούν ικανοποιητικό το κοινό ανακοινωθέν, παρά κάποιες επιμέρους ενστάσεις. Το «μέτωπο» των δύο κομμάτων δίνει ευχέρεια χειρισμών στον Κύπριο πρόεδρο, αφού θεωρητικά εκπροσωπούν περίπου το 60% του εκλογικού σώματος. Πρέπει να σημειωθεί ότι το 2004, όταν ο ΔΗΣΥ είχε ταχθεί υπέρ του Σχεδίου Ανάν, ένα ποσοστό 65% των ψηφοφόρων του ψήφισαν «όχι» στο δημοψήφισμα. Μεγάλες διαρροές είχε και το ΑΚΕΛ που τάχθηκε επισήμως υπέρ της απόρριψης του Σχεδίου Ανάν, με μεγάλο ποσοστό στελεχών και ψηφοφόρων του να υποστηρίζουν την αποδοχή του Σχεδίου.

Αστάθμητος Ερογλου
 
Η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων θα εξαρτηθεί, εν πολλοίς, από τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Ντερβίς Ερογλου ο οποίος ουδέποτε εγκατέλειψε τη σκληρή γραμμή, σύμφωνα με την οποία το Κυπριακό «λύθηκε» το 1974 και στην Κύπρο υπάρχουν «δύο κράτη». Η συμφωνία του στο κοινό ανακοινωθέν τον δεσμεύει στην αποδοχή ενός κράτους, και ακυρώνει την έως τώρα πολιτική του επί του θέματος. Ολα δείχνουν ότι βρίσκεται υπό αυστηρή εποπτεία από την Αγκυρα, η οποία επιθυμεί να υπάρξει κάποια πρόοδος στο Κυπριακό, που θα διευκολύνει την προσπάθεια για ένταξη στην Ε.Ε. αλλά θα καταστήσει και την Τουρκία μέρος του ενεργειακού χάρτη στην Ανατολική Μεσόγειο.

http://www.enet.gr/?i=news.el.politikh&id=414398 





ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σχετικά με το κοινό ανακοινωθέν για την Κύπρο που δόθηκε στην δημοσιότητα την 11η Φεβρουαρίου 2014

Η πολυπροβληθείσα κοινή διακήρυξη ξεκινά ένα νέο κύκλο συνομιλιών για λύση του Κυπριακού, αφού η “τουρκοκυπριακή” πλευρά είχε διακόψει τις συνομιλίες τον Ιούλιο του 2012, όταν η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που βόλεψε αρκετά τους “επικρατέστερους” υποψηφίους των προεδρικών (17&24 Φεβ. 2013) που έθιξαν με ιδιαίτερη σπουδή και φροντίδα τα οικονομικά θέματα της Κύπρου, παραμερίζοντας το κυρίαρχο εθνικό ζήτημα σε δεύτερη μοίρα. Η κοινή διακήρυξη λοιπόν, είναι το αποτέλεσμα της αποδοχής και από τους δύο επικεφαλής των “κοινοτήτων” της Κύπρου αλλά και των εγγυητριών δυνάμεων (Ελλάδας, Τουρκίας, Αγγλίας, όπως ορίστηκαν το 1959 με τις συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου ερήμην του κυρίαρχου λαού) που προσδιορίζει την βάση των συνομιλιών υπό την αιγίδα του αμερικανοκίνητου Ο.Η.Ε..

Συνοψίζοντας το κοινό ανακοινωθέν, καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έχει αντικατασταθεί από την “ελληνοκυπριακή κοινότητα” και το κυρίαρχο ζήτημα της τουρκικής εισβολής και κατοχής να έχει υποπέσει σε “δικοινοτικό πρόβλημα”, που με λίγη καλή θέληση από τις δύο πλευρές μπορεί να επέλθει η ειρηνική συμβίωση με λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας.

Τέτοια έκπτωση στις αυτονόητες αρχές του Δικαίου, πιθανότατα, ουδέποτε υπήρξε ξανά στην ιστορία!

Ας έχουμε την αντοχή λοιπόν να αναλύσουμε ένα προς ένα τα σημεία:

1. ΑΠΕΝΟΧΟΠΟΙΗΣΗ: Ομιλούν για σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες ποιοί; Αυτοί που εισέβαλαν, βίασαν, λεηλάτησαν, δολοφόνησαν και κατέχουν παράνομα την γη μας, με την συναίνεση των εκπροσώπων μας που θα έπρεπε να καταγγέλλουν την εδώ και 40 ΧΡΟΝΙΑ συνεχιζόμενη ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ, αντί απλά να θεωρούν απαράδεκτο το στάτους κβο χωρίς να καταλογίζουν τις ευθύνες εκεί που πρέπει;

2. ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΑ: Με δεδομένο τον σάλο που είχε δημιουργηθεί και προεκλογικά, αλλά και παλαιότερα για τυχόν διευθέτηση του Κυπριακού ερήμην του κυρίαρχου λαού, φαίνεται ότι οι πιέσεις απέφεραν καρπούς και τώρα επιζητούν την αποδοχή της πλειοψηφίας για σκοπούς σταθερότητας της λύσης τους. Ελπίζουν ότι θα μας πείσουν, αλλά ίσως και να φοβούνται μια νέα ΕΟΚΑ που θα ξεπηδήσει με λαϊκή αποδοχή και που θα αποτελεί ορόσημο στο αν θα μπορέσει να λειτουργήσει. Αρνητικό είναι ότι θα γίνουν ξεχωριστά δημοψηφίσματα (όπως έγινε και το 2004) με την ανάληψη ευθύνης διεκπεραίωσής του στα κατεχόμενα από το ψευδοκράτος, δηλαδή με έμμεση αναγνώρισή του, αλλά και την συμμετοχή των εποίκων εγκάθετων της Τουρκίας που δεν έχουν κανένα δικαίωμα λήψεως αποφάσεων σε θέματα της Κύπρου.

3. Δ.Δ.Ο. & ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ: Αναλύονται παράμετροι λειτουργίας της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (Δ.Δ.Ο.) βάσει παλαιοτέρων συμφωνιών, λέγοντάς μας ότι στην Κύπρο θα είμαστε δύο πολιτείες, αλλά στο εξωτερικό θα είμαστε μία. Καταργείται αυτομάτως το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης του Κυπριακού Ελληνισμού και η “τουρκοκυπριακή” πλευρά από μειονότητα ανάγεται σε ισότιμη κοινότητα. Η παρθενογένεση νεοκυπριακής ιθαγένειας προς αντικατάσταση της Ελληνικής Κυπριακής, είναι μεθόδευση από τα πρώτα χρόνια της Αγγλοκρατίας και άρα δεν μας ξενίζει, αφού οι Ελληνικές ρίζες πάντα θα τους αντιστέκονται.

4. ΕΝΩΣΗ: Ο διακαής πόθος για πολιτειακή Ένωση γενεών και γενεών, που οδηγούσε αμούστακα παιδιά στην αγχόνη για Ιδέες, απαγορεύεται ρητά. Θέλουν την Κύπρο αποκομμένη από τον Ελληνισμό, για να μπορέσει σε βάθος χρόνου η Τουρκία να την απορροφήσει, όπως άλλες ακριτικές περιοχές της Ελλάδας. Την διχοτόμηση/απόσχιση την έχουν και τώρα οι Τούρκοι, αλλά στόχος τους είναι να ελέγξουν ολόκληρο το νησί.

5. ΞΕΚΑΡΦΩΜΑ: Ότι τίποτε δεν έχει συμφωνηθεί μέχρι να συμφωνηθούν όλα, δίνοντάς μας κρυφές ελπίδες για διεκδικήσεις την στιγμή που αυτοί θα θέλουν να μας επιβάλλουν λύση αντεθνική.

6. ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ: Προσπαθούν να μας πείσουν ότι η λύση είναι προϊόν «από Κύπριους για τους Κύπριους», αλλά αν δεν υπήρχαν εξωτερικές πιέσεις μπορείτε να μας πείτε γιατί ακόμα παραμένει απέναντι ο τουρκικός κατοχικός στρατός ή γιατί παραμένουν οι βρετανικές βάσεις;

7. ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΟ: Έμμεσοι υπαινιγμοί για όσους θα αντισταθούν στην (δια-)λύση που επιδιώκουν να φέρουν με το “θετικό” τους κλίμα και την προσπάθεια αποτροπής της αρνητικής κριτικής.

Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε και σε άλλα εκατοντάδες θέματα που προκύπτουν από την μη καταγραφή τους στο κοινό ανακοινωθέν, όπως η εξεύρεση της τύχης των αγνοουμένων ή οι αποζημιώσεις των προσφύγων, αλλά είναι φανερό πως δεν τολμούν να τα αγγίξουν προκειμένου «να φτάσουν σε λύση το συντομότερο δυνατό».

Για το ΚΙΝΗΜΑ 3ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ η Κύπρος είναι Ελλάδα και θα μας βρει συμπαραστάτη σε κάθε αγώνα της για αποσόβηση του βάρβαρου τούρκου κατακτητή και των βρετανικών βάσεων στην Μεγαλόνησο. Έχει παρέλθει ο καιρός που τα τερτίπια των ξένων κοτζαμπάσηδων και των εγχώριων κολαούζων τους, όριζαν ετούτον τον Ελληνικό τόπο…

«Αν λαχταράς την ΛΕΥΤΕΡΙΑ
σε άλλον μην ελπίζεις.
Μόνος σου πάρ’ την αν μπορείς,
αλλιώς δεν την αξίζεις…»
Θεόδωρος Κολοκοτρώνης


Αθήνα, 12 Φεβρουαρίου 2014
http://tothermometro.blogspot.com/2014/02/blog-post_6943.html 



ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ
Διαβάστε το επίσημο κείμενο της κοινής διακήρυξης

 Οι δύο ηγέτες είχαν σήμερα την πρώτη τους συνάντηση υπό την αιγίδα της αποστολής των καλών υπηρεσιών του ΓΓ των ΗΕ.  Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε φιλική και εγκάρδια ατμόσφαιρα και οι δύο ηγέτες συμφώνησαν στα ακόλουθα:

1. Το στάτους κβο είναι απαράδεκτο και η παράτασή του θα έχει αρνητικές συνέπειες για τους Ελληνοκυπρίους και τους Τουρκοκυπρίους. Οι ηγέτες διαβεβαίωσαν ότι η λύση θα έχει θετική επίδραση σε ολόκληρη την περιοχή, πρωτίστως όμως θα είναι επωφελείς για τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους, με σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες, καθώς και τη διακριτή ταυτότητα και ακεραιότητα αμφοτέρων, διασφαλίζοντας το κοινό τους μέλλον σε μια ενωμένη Κύπρο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

2. Οι ηγέτες εξέφρασαν την αποφασιστικότητά τους να επαναρχίσουν δομημένες διαπραγματεύσεις με τρόπο που να εστιάζουν στην επίτευξη αποτελεσμάτων. Όλα τα άλυτα θεμελιώδη θέματα θα είναι στο τραπέζι και θα συζητηθούν αλληλένδετα. Οι ηγέτες θα έχουν ως στόχο να φτάσουν σε λύση το συντομότερο δυνατό και ακολούθως να πραγματοποιήσουν χωριστά και ταυτόχρονα δημοψηφίσματα.

3. Η λύση θα βασίζεται σε δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως καθορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και τις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου. Η ενωμένη Κύπρος, ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχει μία και μόνη διεθνή νομική προσωπικότητα και μία και μόνη κυριαρχία, η οποία καθορίζεται ως η κυριαρχία που απολαμβάνουν όλα τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών με δυνάμει του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ και η οποία  εκπηγάζει εξίσου από Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους. Θα υπάρχει μία και μόνη ενιαία κυπριακή ιθαγένεια, που θα ρυθμίζεται από την ομοσπονδιακή νομοθεσία. Όλοι οι πολίτες της ενωμένης Κύπρου θα είναι επίσης πολίτες είτε της ελληνοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας είτε της τουρκοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας. Αυτή η ιδιότητα θα είναι εσωτερική και θα συμπληρώνει και δεν θα υποκαθιστά με οποιονδήποτε τρόπο την ιθαγένεια της Ενωμένης Κύπρου.
Οι εξουσίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης καθώς και θέματα τα οποία είναι καθαρώς συναφή με τις καθορισμένες αρμοδιότητές της θα ανατεθούν από το Σύνταγμα. Το ομοσπονδιακό Σύνταγμα θα προνοεί επίσης ότι το κατάλοιπο εξουσίας θα ασκείται από τις συνιστώσες πολιτείες. Οι συνιστώσες πολιτείες θα ασκούν πλήρως και αμετακλήτως όλες τις εξουσίες τους, χωρίς παρέμβαση από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Οι ομοσπονδιακοί νόμοι δεν θα παρεμβαίνουν στις νομοθεσίες των συνιστωσών πολιτειών στο πεδίο αρμοδιοτήτων των συνιστωσών πολιτειών και οι νομοθεσίες των συνιστωσών πολιτειών δεν θα παρεμβαίνουν στους ομοσπονδιακούς νόμους εντός των αρμοδιοτήτων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Οποιαδήποτε διαφορά σε σχέση με τα παραπάνω θα εκδικάζεται τελεσίδικα από το ομοσπονδιακό Ανώτατο Δικαστήριο. Δεν θα δύναται οποιαδήποτε από τις πλευρές να διεκδικεί εξουσία ή δικαιοδοσία επί της άλλης.

4. Η ενωμένη Κυπριακή ομοσπονδία θα προκύψει από τη λύση μετά την έγκριση της σε ξεχωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα. Το ομοσπονδιακό Σύνταγμα θα ορίζει ότι η ενωμένη Κυπριακή ομοσπονδία θα αποτελείται από δυο συνιστώσες πολιτείες ισότιμου καθεστώτος. Η διζωνική δικοινοτική φύση της ομοσπονδίας και οι αρχές πάνω στις οποίες εδράζεται η ΕΕ θα διασφαλίζονται και θα γίνονται σεβαστές σε όλο το νησί. Το ομοσπονδιακό Σύνταγμα θα αποτελεί τον υπέρτατο νόμο της χώρας και θα δεσμεύει όλες τις ομοσπονδιακές αρχές και τις συνιστώσες πολιτείες. Ένωση εν όλω ή εν μέρει με οποιανδήποτε άλλη χώρα ή οποιανδήποτε μορφή διχοτόμησης ή απόσχιση ή οποιαδήποτε άλλη μονομερής αλλαγή στην κατάσταση πραγμάτων θα απαγορεύεται.

5. Οι διαπραγματεύσεις βασίζονται στην αρχή πως τίποτε δεν έχει συμφωνηθεί μέχρι να συμφωνηθούν όλα.

6. Οι διορισμένοι αντιπρόσωποι είναι πλήρως εξουσιοδοτημένοι να συζητούν οποιοδήποτε θέμα σε οποιαδήποτε στιγμή και θα πρέπει να απολαμβάνουν παράλληλη πρόσβαση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τα ενδιαφερόμενα μέρη στη διαδικασία όταν κρίνεται αναγκαίο. Οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων θα συναντώνται όσο συχνά κρίνεται αναγκαίο. Διατηρούν την τελική εξουσία λήψης αποφάσεων. Μόνο μια συμφωνία στην οποία θα καταλήξουν ελεύθερα οι ηγέτες μπορεί να τεθεί σε ξεχωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα. Οποιασδήποτε μορφής διαιτησία αποκλείεται.

7. Οι πλευρές θα επιδιώξουν να δημιουργήσουν θετικό κλίμα για να εξασφαλίσουν την επιτυχία των συνομιλιών. Δεσμεύονται να αποφύγουν παιχνίδια επίρριψης ευθυνών ή οποιαδήποτε δημόσια αρνητικά σχόλια σχετικά με τις διαπραγματεύσεις. Δεσμεύονται επίσης στις προσπάθειες εφαρμογής μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης τα οποία θα δώσουν μια δυναμική ώθηση στην προοπτική για μια ενωμένη Κύπρο.


Πηγή: Newsroom «Politis-news»
11/02/2014 - 13:22

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου