Κυριακή 4 Ιουνίου 2017

Μέριλιν Μονρόε ένας θρύλος





Μέριλιν Μονρόε ένας θρύλος

Being Marilyn

ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΑΙΝΙΑ

Μολονότι στις  5 Αυγούστου 2017 συμπληρώνονται 55 χρόνια από τον θάνατο της, η Μέριλιν Μονρόε συνεχίζει να ιντριγκάρει. Άλλωστε η ιστορία της περιέχει όλα τα συστατικά ενός καλού δράματος: έρωτες, εξαρτήσεις, άφθονο μυστήριο

Της ΓΩΓΩΣ ΚΑΡΚΑΝΗ



Βγήκε στη σκηνή με ένα φόρεμα του Ζαν Λουί, του Γάλλου σχεδιαστή που είχε ντύσει τη Ρίτα Χέιγουορθ στην «Τζίλντα» (1946), κομμένο και ραμμένο από 18 μοδίστρες που είχαν εργαστεί για επτά ημέρες. Με ένα μεταξένιο σύννεφο, όπως το χαρακτηρίζει ο βιογράφος Φρανσουά Φορεστιέ, στολισμένο με 6.000 πολύτιμους λίθους. Το φόρεμα ήταν τόσο στενό, ώστε την έκανε να τρεκλίζει. Ωστόσο, μόλις η Μέριλιν έπιασε το μικρόφωνο, στάθηκε γερά στα πόδια της και άρχισε να τραγουδάει στον παράνομο εραστή της και πρόεδρο των ΗΠΑ Τζον Φ. Κένεντι το «Happy Birthday» με τέτοιον αισθησιασμό, ώστε -συμφωνά με τη δημοσιογράφο Ντόροθι Κιλγκάλεν- στο τέλος έμεινε σε πολλούς η εντύπωση ότι η σταρ «έκανε έρωτα με τον πρόεδρο μπροστά σε 40 εκατομμύρια τηλεθεατές». Το ημερολόγιο έγραφε 19 Μαΐου 1962.




Το τραγούδι γενεθλίων ήταν το κύκνειο άσμα της. Στις 24 Μαίου έλαβε εντολή να μην ξαναεπικοινωνήσει με τον Αμερικανό πρόεδρο. Στις 8 Ιουνίου απολύθηκε από την κινηματογραφική εταιρεία 20th Century Fox. Τα ξημερώματα της Κυριακής 5 Αυγούστου 1962 η Μέριλιν βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμα της - γυμνή στο κρεβάτι, πλάι σε άδεια μπουκάλια χαπιών.
Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο το πέρασε σε ιδιοκτησίας Φρανκ Σινάτρα θέρετρο στη λίμνη Τάχο, μάλλον μέσα σε εφιαλτικές συνθήκες. Όπως έχει γραφτεί, ο δεύτερος σύζυγος της Τζο Ντι Μάτζιο, ο οποίος εκείνη την περίοδο προσπαθούσε να ξαναμπεί στη ζωή της, την είχε ακολουθήσει μέχρι το ξενοδοχείο, είχε απωθηθεί από το προσωπικό και είχε σταθεί για ώρες σιωπηλός σε έναν κοντινό λόφο. Όπως έχει επίσης γραφτεί, ένας φίλος του Σινάτρα, ο αρχιμαφιόζος Σαμ Τζιανκάνα, εκμεταλλεύτηκε τη ζάλη της από τα βαρβιτουρικά και τη σαμπάνια, τη βίασε και μετά τη φωτογράφισε με στόχο να εξευτελίσει τον ορκισμένο εχθρό του, τον υπουργό Δικαιοσύνης Μπομπ Κένεντι.


ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΝΟΡΜΑ ΤΖΙΝ

Τα απανωτά τραγικά περιστατικά των τελευταίων ημερών της μοιάζουν να συνθέτουν το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Ολόκληρη η ζωή της σημαδεύτηκε όμως από τραγωδίες.
Κατ' αρχάς η Νόρμα Τζιν Μπέικερ -όπως ήταν το πραγματικό της όνομα- είχε οικογενειακό ιστορικό τρέλας. O πάππους και η γιαγιά της πέθαναν στο ψυχιατρείο. Η μητέρα της (Γκλάντις Μονρόε Μπέικερ) πέρασε επίσης μεγάλο μέρος της ζωής της μπαινοβγαίνοντας σε ψυχιατρικά ιδρύματα. Έτσι, σχεδόν από τη γέννηση της κόρης της, το 1926 στην Καλιφόρνια, δεν ήταν σε θέση να παίξει τον ρόλο της μητέρας. Ο δε πατέρας του παιδιού -το πρώην αφεντικό της Γκλάντις, συμφωνά με τη βιογράφο Μισέλ Μόργκαν- δεν επιδίωξε να αναλάβει οποιαδήποτε ευθύνη.


Αναγκαστικά, η Νόρμα Τζιν μεγάλωσε σε διάφορα σπίτια.   Ποτέ δεν απέκτησε όμως θετούς γονείς, διότι η βιολογική μητέρα της δεν επέτρεπε την υιοθεσία της. Σαν να μην έφταναν μάλιστα όλα αυτά, στα 16 χρόνια της, όταν οι τελευταίοι κηδεμόνες της μετακόμισαν από την Καλιφόρνια στη Βιρτζίνια και της ανακοίνωσαν ότι δεν μπορούσαν να την πάρουν μαζί τους, η Νόρμα Τζιν παντρεύτηκε πρόωρα. Προκειμένου να αποφύγει τον εγκλεισμό σε ορφανοτροφείο, παράτησε το σχολείο και διάλεξε για σύζυγο της έναν γείτονα, τον Τζιμ Ντόχερτι.


Ίσως οι περιπέτειες της να τελείωναν εκεί. Όμως ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος μαινόταν, ο Τζιμ κατατάχτηκε στο ναυτικό και η Νόρμα Τζιν έπιασε δουλειά σε εργοστάσιο αεροναυπηγικής για να καταπολεμήσει την ανία της. Τότε προσέλκυσε την προσοχή ενός φωτογράφου στρατιωτικών περιοδικών, εκείνος της πρότεινε να ασχοληθεί με το μόντελινγκ και σε λίγο καιρό τα εξώφυλλα της τράβηξαν την προσοχή της κινηματογραφικής εταιρείας 20th Century Fox.


Η μεταμόρφωση της συντελέστηκε σταδιακά, από το 1945 μέχρι το 1950. Μέσα σε πέντε χρόνια η Νόρμα Τζιν άλλαξε ονοματεπώνυμο (καθιέρωσε το Μέριλιν Μονρόε), εμφάνιση (έβαψε πλατινέ τα καστανά μαλλιά της και έκανε πλαστική στο σαγόνι) και ζωή (πήρε διαζύγιο από τον Ντόχερτι). Το ίδιο διάστημα πρωτοχρησιμοποίησε τον σεξουαλικό μαγνητισμό της για να προωθήσει την καριέρα της: σχετίστηκε ερωτικά με τον κατά 30 χρόνια μεγαλύτερο της κυνηγό ταλέντων Τζον Χάιντ και μάλλον με τον υπερώριμο επιχειρηματία Τζόζεφ Σενκ, που ήταν στέλεχος της Fox. Ο Χάιντ, ειδικότερα, τη μύησε στη λογοτεχνία και στην κλασική μουσική και φρόντισε ώστε να της δοθεί ο πρώτος μεγάλος κινηματογραφικός ρόλος της, στο φιλμ «Η ζούγκλα της ασφάλτου» (1950). Ας μη βιαστούμε όμως να χαρακτηρίσουμε τη Μέριλιν αδίστακτη καιροσκόπο: ο θάνατος του Χάιντ τον Δεκέμβριο του 1950 τη βύθισε στην κατάθλιψη και την έσπρωξε στην ψυχανάλυση, την οποία συνέχισε μέχρι το τέλος της ζωής της.




ΗΘΟΠΟΙΟΣ Ή ΧΑΖΟΞΑΝΘΙΑ;

Τα επόμενα χρόνια η φιλόδοξη Μέριλιν δεν έπαψε να παλεύει για να διαχειριστεί τη φήμη της και η μοναχική Νόρμα Τζιν δεν σταμάτησε να επιδιώκει μια τακτοποιημένη ζωή. Όλοι οι γάμοι της ηθοποιού κατέληξαν ωστόσο σε διαζύγιο και όλες οι προσπάθειες της να τεκνοποιήσει οδήγησαν σε αποβολές.


Με τον παίκτη του μπέιζμπολ Τζο Ντι Μάτζιο δεν άντεξαν παντρεμένοι για περισσότερο από εννέα μήνες, διότι η εκρηκτική ζήλια του αθλητή πυροδοτούσε άγριους καβγάδες. Το ποτήρι ξεχείλισε πάντως στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Επτά χρόνια φαγούρα» (1955). Ειδικότερα, για τις ανάγκες μιας σκηνής που έμεινε στην ιστορία, ένα ρεύμα αέρα στη Νέα Υόρκη ανασήκωνε το φόρεμα της Μέριλιν και ο Ντι Μάτζιο έγινε έξαλλος όταν αντιλήφθηκε ότι οι περαστικοί χάζευαν τα πόδια και το εσώρουχο της γυναίκας του. Συμφωνά μάλιστα με δυο φίλους του ζευγαριού, τον φωτογράφο Μίλτον Γκριν και τη γυναίκα του, αργά το ίδιο βράδυ η πλάτη της Μέριλιν έδειξε στολισμένη με μελανιές.


Έπειτα η σταρ παντρεύτηκε τον θεατρικό συγγραφέα Αρθουρ Μίλερ και το διαζύγιο ήρθε σε πέντε χρόνια. Τα πρώτα ραγίσματα σε αυτόν τον γάμο εμφανίστηκαν όμως από την αρχή, από τη διαμονή του νιόπαντρου ζεύγους στην Αγγλία για τις ανάγκες της ταινίας «Ο πρίγκιπας και η χορεύτρια» (1956). Για την ακρίβεια, στο Λονδίνο η Μέριλιν ανακάλυψε στο ημερολόγιο του συζύγου της φράσεις που φανέρωναν απογοήτευση για τον έγγαμο βίο του.


Πιθανότατα, εκείνον τον καιρό ο Μίλερ έπαιρνε μια πρώτη γεύση από τα καπρίτσια της Μέριλιν, η οποία -όπως συνήθιζε από την αρχή ακόμη της καριέρας της- καθυστερούσε εξοργιστικά να εμφανιστεί στο στούντιο. Όταν μάλιστα εμφανιζόταν, δυσκολευόταν να θυμηθεί τις ατάκες της. Έτσι στα γυρίσματα του φιλμ «Μερικοί το προτιμούν καυτό» (1959), μέχρι να καταφέρει να πει σωστά τη φράση «που είναι αυτό το μπέρμπον», ανάγκασε το συνεργείο να τραβήξει την ίδια σκηνή γύρω στις 70 φορές.
Στα γυρίσματα του «Πρίγκιπα και της χορεύτριας» παρουσιάστηκαν ωστόσο κι άλλες δυσκολίες: στη διάρκεια τους η Μέριλιν δεν έπαψε να συγκρούεται με τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή του φιλμ, τον πολύ σερ Λόρενς Ολίβιε. Το μπρίο της, ο ερωτισμός της, η χημεία της με τον φακό δεν συγκίνησαν αυτόν τον παλαιάς κοπής ηθοποιό, ο οποίος διαφωνούσε με τη μέθοδο υποκριτικής της σταρ. Μάλιστα κάποια στιγμή ο Ολίβιε, απηυδισμένος από την άρνηση της Μέριλιν να υπακούσει στις σκηνοθετικές οδηγίες του, της φώναξε «προσπάθησε απλώς να είσαι σέξι!» και με την προσταγή του σκότωσε τις όποιες ελπίδες της ότι θα την αντιμετώπιζε ποτέ σαν σοβαρή ηθοποιό.


Βέβαια ο σερ δεν χρειάστηκε να προσπαθήσει πολύ για να την κάνει να νιώσει ανεπαρκής. Η Μέριλιν υπέφερε από βαθιές προσωπικές και επαγγελματικές ανασφάλειες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια της ζωής της τη βύθισαν στην εξάρτηση από το αλκοόλ και τα χάπια. Όμως μεγάλο ρόλο στην ψυχική της κατάρρευση έπαιξαν οπωσδήποτε οι αδιέξοδες ερωτικές δοσοληψίες της με τον πρόεδρο Τζον Κένεντι και τον αδερφό του (Μπομπ Κενέντι), καθώς και οι αμφιλεγόμενες μέθοδοι του δόκτορος Ραλφ Γκρίνσον, του τελευταίου ψυχιάτρου της, ο οποίος μάλλον την ερωτεύτηκε.



ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ

Στην είσοδο του τελευταίου σπιτιού της Μέριλιν Μονρόε υπήρχε στα λατινικά η φράση «Το ταξίδι μου τελείωσε». Σε αυτό το σπίτι πέθανε στα 36 της και τότε οι συνωμοσιολόγοι βρέθηκαν με άφθονο υλικό στη διάθεση τους. Συμφωνά με την επίσημη εκδοχή, αυτοκτόνησε. Αρκετοί υποστήριξαν ωστόσο ότι δολοφονήθηκε, εξαιτίας των επικίνδυνων επαφών της με τους Κένεντι, τη μαφία και τις μυστικές υπηρεσίες. Στο τραπέζι έπεσε ακόμα και η εκδοχή του ατυχήματος - ο θάνατος εξαιτίας υπερβολικής δόσης χαπιών. Σε κάθε περίπτωση, η αλλοτινή Νόρμα Τζιν πέθανε μόνη και με αυτόν τον τρόπο έκλεισε μια ζωή όλο μοναξιά.


Ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που στάθηκαν στο πλάι της μέχρι τέλους ήταν ο Ντι Μάτζιο: την επισκέφτηκε όλες τις φορές που έζησε φιλοξενούμενη σε ψυχιατρείο, οργάνωσε την κηδεία της, ακολούθησε το φέρετρο της μουρμουρίζοντας «σ' αγαπώ». Επιπλέον, οι φήμες λένε ότι το μοιραίο 1962 της έκανε ξανά πρόταση γάμου. Δυστυχώς δεν κατάφερε να της προσφέρει ένα χάπι εντ, αλλά τουλάχιστον μερίμνησε ώστε η ιστορία της να κλείσει με κάποιες ρομαντικές νότες: για 20 χρόνια μετά τον θάνατο της φρόντιζε να παραδίδεται στον τάφο της μια ανθοδέσμη με κόκκινα τριαντάφυλλα τρεις φορές την εβδομάδα. 



"ΓΥΝΑΙΚΑ"

Οι φωτογραφές από το Διαδίκτυο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου