Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ




Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΕΛΕΤΗ  ΣΤΗΝ
ΑΓΙΑ  ΣΟΦΙΑ

Η θλιβερότερη σκηνή,  απ’ όλες όσες μνημονεύουν τα χρονικά της Ορθόδοξης Ελλάδος, είναι αυτή  που έλαβε χώρα μέσα στον ναό της Αγίας Σοφίας, λίγες ώρες πριν το γένος των Γραικών παραδοθεί σε μια σκλαβιά-μαρτύριο  τετρακοσίων ετών.

Ο αυτοκράτορας απογοητευμένος ως προς το θέμα της σωτηρίας του κράτους των Βυζαντινών και από την άλλη όμως αποφασισμένος να βάψει με το αίμα του και να προσδώσει ελπίδα προς το Έθνος για την μέλλουσα αναγέννηση της ελληνικής φυλής, αφού τριγύρισε  στις επάλξεις και στα φρούρια και βεβαιώθηκε, ότι όλα ήταν εντάξει, εισέρχεται στην εκκλησία συνοδευόμενος από πολλούς στρατηγούς και ιερείς, και ένα αναρίθμητο πλήθος λαού, που φώναζε το «Κριε λησον!».

Ήταν ο όρθρος της Κυριακής 27ης Μαΐου 1453, η αποφράδα μρα των Αγων Πντων.

Ο ήχος των κλαυθμών, η βο των γυναικείων γογγυσμών και οι φωνές των παιδιών επικάλυπταν τον ήχο από τις ψαλμωδίες και από τις δεήσεις των διακόνων, που, καθώς έστεκαν μπροστά από την Ωρααν  Πλη τις ανέπεμπαν  ως την τελευταα πλέον ικεσα προς την Παναγία, μέσα από την Μεγάλη Εκκλησίᾳ, πρ το καθυποτξαι π τος πδας των ρθοδξων πντα χθρν και πολμιον. Ολόκληρος όμως ο  περίγυρος  ανέδιδε λπη, πνθος, μελαγχολα· οι καρδιές όλων ήταν βαριά καταπιασμένες, λες και εκείνη την ώρα διεξαγόταν η  νεκρώσιμη ακολουθία μιας ολόκληρης γενιάς.

Η εθιμοτυπική τάξη απουσίαζε·  οι κοινωνικές ανισότητες είχαν σβήσει, οι πολίτες συγκεχυμένοι έκαναν μετάνοιες μαζί με τους πατρικίους, οι φτωχοί μαζί με τους άρχοντες και ως να βρισκόντουσαν στο χείλος του κοινού τάφου, πολίτες μετά πολιτών αδιακρίτως αγκαλιαζόντουσαν. Και αυτός ο πάνσεπτος Ναός, το σμβολο της πλαι ποτ κραταιάς ορθοδοξας, η κατοικα για αιώνες του χριστιανισμού, το καύχημα όλων, τώρα απογυμνωνόμενος από κάθε πολύτιμο κόσμημα του και με την απουσία ακόμη και αυτών των σκευών που ήταν απαραίτητα για την Θεία Μυσταγωγα, αφώτιστος, ακαλλώπιστος, σκυθρωπός, ευτελισμνος έδινε μια  πιστή εικόνα της ταλαίπωρης Ελλάδας που της ήταν γραφτό, μετά την πάροδο λγων ωρών, να εισλθει σε καθεστώς δουλείας.

Όσο πλον η Θεία Λειτουργιά προχωρούσε και προσέγγιζε στην απόλυση, τόσο περισσότερο αυξανόταν η βοή του κλαυθμού και οι κοπετς του λαού διπλασιαζόταν. Φαινόταν ότι η ζωή όλων των παρισταμένων ήταν περιορισμένη μνο μέσα και κατά την διάρκεια εκείνης της  Θείας Ευχαριστας, και ότι κάθε συλλαβή των ευχών εκείνων, που έβγαιναν  από το στόμα των ιερων, ήταν ένα ακόμη βήμα προς την άβυσσο που βρισκόταν απειλητικά μπροστά τους.

Καθώς έρχεται η ώρα της Θείας Κοινωνίας, ξαφνικά τα πλήθη δημιουργούν διάδρομο, οι σωματοφύλακες παραμερίζονται, ο δε αυτοκράτορας Κωνσταντίνος περιβεβλημένος με τα βασιλικά μεν αλλά δυστυχώς! φτωχά και παρατριμμένα ενδύματά του, κατευθύνεται προς το Άγιο Βήμα ασκεπής, σκυθρωπός με τα μάτια του δακρυσμένα.

Ο στεναγμοί χαμηλώνουν ο θόρυβος σιγάζει· και μέσα σ’ όλον εκείνον τον τεράστιο Ναό δεν ακούγεται πια κανείς άλλος παρά μόνο ο ιερέας που με την φωνή του προσκαλούσε τους χριστιανούς να προσέλθουν να κοινωνήσουν μετ πστεως και γάπης.

Ο Αυτοκράτορας, νοερά και για πολλή ώρα προσεύχεται, και μόνο ο Κριος γνωρίζει ποια προσευχή πατριωτική, πια προσευχή ανακουφιστική που να του απολυτρώνει την ψυχή από το βάρος αμαρτιών και θλίψης, κάνει προσκυνώντας και γονατίζοντας  τρς φορές μπροστά από τις εικόνες του Δεσπότη Χριστού και της Θεομήτορος, αναχαιτίζοντας με μια σπασμωδική κίνηση του στόματος και των παρειών τους λυγμούς, οι οποίοι  από καιρού εις καιρν με βιάση και τράνταγμα ανεβαίνουν από την καρδιά του. Μετά, στρέφεται προς τον Λα του και φωνάζει με δυνατή και στεντόρεια φωνή:

«Χριστιανο, συγχωρσατε τς μαρτας μου, και Θες ς συγχωρσ τς δικς σας!».

Παραλαμβάνοντας δε, όπως ήταν η συνήθεια, από τα χέρια του αρχιερέα τα Άχραντα Μυστήρια, μεταλαμβάνει κα δέχεται από αυτόν την συγχώρεση.

«σο συγχωρημνος!».

Και πραγματικά συγχωρέθηκαν οι αμαρτίες της μεσαιωνικής μοναρχίας. Μετά από όλα αυτά  ο εξαγνισμένος , και ως πρβατον επ σφαγν οδηγούμενος, ο του μεσαίωνα τελευταίος βασιλιάς, απευθυνόμενος προς τους παρευρισκόμενους,  παρακινεί αυτος να κοινωνήσουν όλοι˙ Κατά πρώτον να κοινωνσουν δελφικά, και έπειτα να θυμηθούν, «τι γγικεν ρα, τε μλλουσι ν᾽ἀγωνισθσι τν πρ πντων γνα, και τι, ἐὰν δν εναι παρ Θεού ρισμνοι ν σσωσι δι θυσας τν γαπητν πατρδα, τουλχιστον φελουσι ν καταλεψωσιν ες τος πογνους μνμην νδρεας και ρετης τοιατην, οα εναι ναγκαα, πως οτοι διαφυλξωσιν ν τ νδεχομνη δουλείᾳ τν πστιν των πατρων και τν σεβασμν πρς τ παρελθν».

Αυτά τα λυπητερά λόγια,  που επαναλαμβάνονται χιλιάδες φορές από στμα σε στμα με περισσότερη παρά ποτέ ορμή, επαναλαμβανόμενα αντηχούν μέσα στην Αγαν Σοφαν, ως η τελευταα διαθκη  της Πατρδας και της Πστης προκαλώντας μεγαλύτερη έκρηξη των κλαυθμών και οδυρμών αυτών που προσέρχονταν  στην θεία μετάληψη. Η φωνή αυτών που ζητούν συγχώρεση δεν ακούγεται πλον. « ν δ τ ρ λγει Φρανζς συνοπτικά, τς διηγσεται τος ττε κλαυθμος και θρνους; Ἐὰν από ξλου νθρωπος πτρας ν, οκ δνατο μ θρηνσαι».

Ο ήχος της σάλπιγγας διακόπτει την τραγικ σκηνή. Οι μητέρες
αποχαιρετούν τα παιδιά τους· οι γυναίκες ρίχνονται στην αγκαλιά
των συζγων τους· οι τελευταίοι ασπασμοί συγχέονται με τον κρτο των σπαθιών και των ασπδων. Διότι τίποτε άλλο δεν άκουγε κάποιος, παρά μόνο τις φωνές για αμοιβαα συγχώρεση των αμαρτημτων και φρικτος όρκους σταθερτητας στα δόγματα εθνικής πστης σε περίπτωση αιχμαλωσας. «Συγχρησν με δελφ φώναζε ο ένας στον άλλο και  και πλιν « Θες ς σ συγχωρσ απαντούσαν οι άλλοι. Η αμοιβαία άφεση των πλημμελημάτων συνεχίστηκε σχεδόν έως την αυγή. Ήθελε προφανώς ο καθένας να φαίνεται συγχωρεμένος, πριν να πεθάνει  μέσα στο ναυάγιό του.

Ίσως πουθενά στην  χριστιανική ιστορα δεν βρίσκεται παράδειγμα
παρόμοιας πνευματικής ενώσεως και ομονοίας.

Ελεύθερη διασκευή από το κείμενο του Σπυρ. Ζαμπέλα «Η τελευταία εν τη Αγία Σοφία Τελετή» που δημοσιεύτηκε στα «σματα Δημοτικ της λλδος», 1852 

Για την διασκευή στην καθομιλουμένη Κων/νος Γραικιώτης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου