Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023

Η κρεατοφαγία στην Αρχαία Ελλάδα

 


 Η κρεατοφαγία στην Αρχαία Ελλάδα

Της  Αλεξίας Χατζοπούλου

Αν θα έπρεπε να τιμήσουμε κάποιον λόγω της σημερινής ημέρας, αυτός αναμφίβολα θα ήταν ο Προμηθέας· διότι χωρίς φωτιά δεν θα υπήρχε τσίκνα (<κνσα: ο λιπαρός ατμός και η οσμή από το ψήσιμο του κρέατος) και ασφαλώς χωρίς τσίκνα δεν θα υπήρχε Τσικνοπέμπτη!

«κνίση δ ορανν κεν λισσομένη περ καπν

(Όμηρος: Ιλιάδα, Α 317)

Η κατανάλωση κρεατικών στην αρχαιότητα σχετίζεται με την οικονομική επιφάνεια ενός σπιτικού, αλλά και με την γεωγραφική του θέση. Το κρέας στις πόλεις κόστιζε πολύ, με εξαίρεση το χοιρινό, ενώ οι αγροτικές οικογένειες μέσω του κυνηγιού είχαν πρόσβαση σε πτηνά, λαγούς, αγριόχοιρους, ελάφια κλπ.

Το κυνήγι, το οποίο ο Ξενοφώντας στον Κυνηγετικό του ισχυρίζεται ότι αποτελεί μέρος της εκπαίδευσης και αρμόζει κανείς να μυείται στις τεχνικές του από την εφηβεία, συνιστά ενασχόληση για τους άνδρες όλων των κοινωνικών τάξεων, αλλά και επαγγελματική ασχολία για αυτούς που προμήθευαν την αγορά και τα συμπόσια των πλουσίων με ποικιλία θηραμάτων. Παράλληλα με το κυνήγι, εκτρέφονταν σε κάποιες περιοχές μεγαλύτερα ή μικρότερα κοπάδια ζώων, όπως αγελάδες, βόδια (βος), γουρούνια (δέλφαξ ή χορος), κατσίκια (αξ, αγός), κότες (ρνις), πάπιες (νσσα), χήνες (χήν.).

Δεδομένου ότι το κρέας ήταν πανάκριβο, η πλειονότητα των αρχαίων Ελλήνων επιδίωκε να αδράξει τις μοναδικές ευκαιρίες δωρεάν κρεατοφαγίας που ήταν οι θυσίες, κατά τις οποίες, όπως είναι γνωστό, τα μεν εντόσθια του ζώου ψήνονταν για να καταναλωθούν από μια ελίτ ανθρώπων, το δε υπόλοιπο κρέας ψητό (σε «οβελούς») ή βραστό («πνικτό») προσφερόταν σε όλους τους παρευρισκομένους.

Ο Πλάτωνας (Πολιτεία, 404b-d) συνιστά στους νέους «να διατρέφονται όχι με ψάρια, αλλά με ψητά κρέατα χωρίς σάλτσες και μπαχαρικά. Ιδιαίτερη περίπτωση κρεατοφαγίας συνιστά ο «μέλας ζωμός στη Σπάρτη, ο οποίος αποτελούνταν από χοιρινό, αίμα, λίπος, ξίδι και αλάτι.

Κλείνοντας, αξιοσημείωτη είναι η πραγματικά ωμή άποψη του Πλουτάρχου για την κρεατοφαγία:

(Λόγω Τσικνοπέμπτης, παραλείπεται η απόδοση στην ΝΕ... 🙂 )

λλ σ μν ρωτς τίνι λόγ Πυθαγόρας πείχετο σαρκοφαγίας, γ δ θαυμάζω κα τίνι πάθει κα ποί ψυχ [ λόγ] πρτος νθρωπος ψατο φόνου στόματι κα τεθνηκότος ζου χείλεσι προσήψατο σαρκς κα νεκρν σωμάτων κα ώλων προθέμενος τραπέζας ψα κα τρυφς [κα] προσέτι επεν τ μικρν μπροσθεν βρυχώμενα μέρη κα φθεγγόμενα κα κινούμενα κα βλέποντα· πς ψις πέμεινε τν φόνον σφαζομένων δερομένων διαμελιζομένων, πς σφρησις νεγκε τν ποφοράν, πς τν γεσιν οκ πέστρεψεν μολυσμς λκν ψαύουσαν λλοτρίων κα τραυμάτων θανασίμων χυμος κα χρας πολαμβάνουσαν.

~ Πλούταρχος, Περί Σαρκοφαγίας Λόγος Α’

___

εικόνα: αναπαράσταση θυσίας σε ερυθρόμορφο αττικό κρατήρα

(περ. 420 π.Χ., Μουσείο Λούβρου)

πηγή είκονας: el.wikipedia.org

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου