Κάποτε στην Εκθεση
ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ. ΓΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ, ΟΜΩΣ, Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΗΤΑΝ Η ΠΥΛΗ ΕΙΣΟΔΟΥ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ, ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ, ΕΝΩ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΣΤΡΩΘΗΚΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ «ΚΟΚΚΙΝΟ ΧΑΛΙ».
Ήταν το 1925 όταν ο Νικόλαος Γερμανός υπέβαλε αίτηση στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για τη διοργάνωση μιας διεθνούς έκθεσης στη Θεσσαλονίκη. Παρά το γεγονός ότι η πόλη ήταν ελεύθερη μόλις δωδεκάμισι χρόνια και η πολιτική ρευστότητα ήταν μεγάλη, η οργάνωση της πρώτης ΔΕΘ προχώρησε ταχύτατα και ξεπέρασε οικονομικά και πολιτικά εμπόδια μέσα σε 18 μήνες.
«Ερρίφθη η ιδέα χωρίς θόρυβον. Την ενεψύχωσαν ολίγοι εκλεκτοί. Την ενεκολπώθησαν άριστοι τινές άλλοι πολίται και ευθύς όλοι εις το έργο», ήταν τα λόγια του τότε γενικού διοικητή Μακεδονίας Αχιλλέα Καλευρά στα εγκαίνια της πρώτης ΔΕΘ τον Οκτώβριο του 1926. Από τότε η έκθεση δεν έπαψε ποτέ, εκτός από την περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, να δίνει τη νότα στο φθινόπωρο της Θεσσαλονίκης. Συνδέθηκε με τεχνολογικά «θαύματα», πολιτικές συμφωνίες, κοσμικές δεξιώσεις και παρέλαση από σελέμπριτι, αλλά και με τη διοργάνωση μουσικών και κινηματογραφικών φεστιβάλ.
ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ, ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Ρίγη τρόμου προκαλούσαν στους επισκέπτες της 8ης ΔΕΘ (1933) οι «περιφρονητές του θανάτου», το διάσημο για την εποχή ζευγάρι ακροβατών Ρίγκεν, οι οποίοι πηδούσαν από ύψη 18 και 35 μέτρων και εκτελούσαν το νούμερο της «μοτοσικλέτας του θανάτου». Τα ακροβατικά καθιερώθηκαν εκείνη τη χρονιά και κάθε έτος οι υπεύθυνοι της διοργάνωσης προσπαθούσαν να φέρνουν στην Έκθεση ολοένα και πιο «επικίνδυνα» και εντυπωσιακά νούμερα. Τα λούνα Παρκ από την Ιταλία και την Ουγγαρία αποτελούσαν πόλο έλξης για τις οικογένειες, ενώ το 1957 η τυχαία δημιουργία του καφέ φραπέ από τον Δημήτρη Βακόνδιο, υπάλληλο στο εκθεσιακό περίπτερο της εταιρείας Nestle στην Ελλάδα, έμελλε να συνδέσει, καλώς ή κακώς, τον παγωμένο στιγμιαίο καφέ με τη Θεσσαλονίκη.
Οι διοργανωτές της Έκθεσης προσπαθούσαν να εφεύρουν νέους τρόπους για να προσελκύσουν το κοινό. Έτσι το 1932 οργανώθηκε το «λαϊκό λαχείο» προς 5 δραχμές ο κάθε λαχνός και κέρδη από 3.000 έως 5.000 δραχμές. Μια άλλη καινοτομία ήταν η καθιέρωση της «λαϊκής ημέρας» με εισιτήριο μόνο 5 δραχμές κάθε Τετάρτη. Ο αριθμός των επισκεπτών στην προπολεμική ΔΕΘ κυμαινόταν σε κάθε διοργάνωση από 180.000 έως 250.000.
Το 1930 η «Έκθεσις» ανοίγει τις πύλες της με παρατεταγμένους τσολιάδες (δεξιά).
Τη δεκαετία του 1940 ανεστάλη η λειτουργία της.
Και στην πρωτοποριακή για την εποχή της αφίσα της πρώτης μεταπολεμικής διοργάνωσης το πνεύμα του κερδώου Ερμή συνδέεται με τον Αγ. Δημήτριο (αριστερά).
Μετά το τέλος του πολέμου, η ευρύτερη συμμετοχή των ξένων χωρών άνοιξε για τους Θεσσαλονικείς και τους επισκέπτες της Έκθεσης ένα παράθυρο στον κόσμο. Και αυτό το παράθυρο «έβλεπε» σε πολλά τοπία. Το 1954 η Έκθεση γέμισε με ηλεκτρικές συσκευές από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Ωστόσο, οι εφημερίδες της εποχής προειδοποιούσαν ότι τα προϊόντα «ορισμένων χωρών του ανατολικού μπλοκ» είχαν κατασκευαστεί με κλεμμένη τεχνολογία από τις δυτικές χώρες και τα εμπορεύματα μπορούσαν να κατασχεθούν.
Το 1955, πόλος έλξης για τους επισκέπτες ήταν η παρουσίαση της μπίρας Lager, ξανθής και μαύρης, για την οποία δόθηκε ειδική άδεια από το υπουργείο Εμπορίου, ενώ την επόμενη χρονιά το ενδιαφέρον του κόσμου στράφηκε στο αμερικανικό περίπτερο, το οποίο φιλοξενούσε έκθεση ατομικής ενέργειας και ένα κύκλωμα κλειστής τηλεόρασης. Το 1957 οι ΗΠΑ παρουσίασαν εφαρμογές της ηλιακής ενέργειας, ενώ η General Electric παρήγαγε με μια συσκευή ηλεκτρομαγνητικά κύματα τα οποία μπορούσαν να σηκώσουν στον αέρα ένα δίσκο από αλουμίνιο, προκαλώντας δέος και θαυμασμό στους επισκέπτες. Η ΔΕΗ παρουσίασε αργότερα τους πρώτους «επιλογείς εντάσεως φωτός», τα ντίμερ, που σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως. Το 1960 παρουσιάστηκαν τα πρώτα πυρίμαχα σκεύη, τα πυρέξ, ενώ στο περίπτερο του ΟΤΕ το ενδιαφέρον του κόσμου συγκέντρωσε το πρώτο φαξ με την ονομασία «τηλαυτόγραφον» και το πρώτο τηλέφωνο που μπορούσε να καλέσει στο εξωτερικό με αυτόματη κλήση, χωρίς την παρεμβολή του κέντρου.
Οι ρώσοι κοσμοναύτες Μπελιάεφ και Λεόνοφ
έδωσαν το "παρών" στο σοβιετικό περίπτερο το 1965
Η κατάκτηση του διαστήματος δεν θα ήταν δυνατόν να μην καταγραφεί από τη ΔΕΘ. Το 1960 το περίπτερο της ΕΣΣΔ φιλοξενούσε τρία ομοιώματα πυραύλων Σπούτνικ και το 1963 παρουσιάστηκε από τις ΗΠΑ ο θαλαμίσκος με τον οποίο ο αστροναύτης Γουόλτερ Σιρά πραγματοποίησε έξι περιφορές γύρω από τη Γη. Το 1965 η Έκθεση έκανε ρεκόρ εισιτηρίων. Την επισκέφτηκαν 1.623.488 άτομα και ήταν η χρονιά κατά την οποία φιλοξενήθηκαν από την Έκθεση αμερικανοί και ρώσοι αστροναύτες και η «Μις Υφήλιος» Κορίνα Τσοπέη. Το 1974 παρουσιάστηκαν , στο περίπτερο της Γαλλίας συγκεκριμένα, τα πρώτα λάπτοπ, ενώ την ίδια χρονιά η ΔΕΗ σύστησε στο ελληνικό κοινό τη μέθοδο παραγωγής ενέργειας από τον ήλιο.
ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΣΤΟ CD
Η διοργάνωση της ΔΕΘ ήταν μια ευκαιρία για πειραματισμούς με τις νέες τεχνολογίες και η τηλεόραση με όλα τα παρελκόμενά της δεν θα μπορούσε να λείπει.
Το 1960 στο περίπτερο της ΔΕΗ, εκεί που σήμερα βρίσκεται το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, δημιουργήθηκε το πρώτο τηλεοπτικό στούντιο στην Ελλάδα. Η πρωτοβουλία της ΔΕΗ είχε βέβαια και επιχειρηματικό όφελος, αφού ήταν μία από τις εταιρείες που ήθελαν να αναλάβουν την οργάνωση της τηλεόρασης στη χώρα. Το πρόγραμμα βγήκε στον αέρα με παρουσιαστές τη Λίτσα Φωκίδου και τον Αλκή Στέα, ο οποίος μετέφερε στην οθόνη ένα τηλεφωνικό παιχνίδι που έκανε στο ραδιόφωνο. Η ΔΕΗ τοποθέτησε 60 συσκευές τηλεόρασης στο χώρο της Έκθεσης για το κοινό και ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής εκφώνησε το πρώτο τηλεοπτικό μήνυμα. Το 1965 σε μια ταράτσα ενός περιπτέρου της ΔΕΘ στήθηκε το πρώτο στούντιο ιδιωτικής τηλεόρασης με την ονομασία «Τηλεόρασις Θεσσαλονίκης» από τον διαφημιστή Στέλιο Πανέτσο. Ο δημοσιογράφος Λευτέρης Κογκαλίδης είχε αναλάβει την παρουσίαση μιας ζωντανής εκπομπής και σ' εκείνη την ταράτσα κάλεσε την Παξινού και τον Μινωτή. Τηλεοπτικό στούντιο λειτούργησε και στον πύργο του ΟΤΕ το 1970 με διευθυντή τον δημοσιογράφο Κώστα Σισμάνη.
Στα επόμενα χρόνια οργανώθηκε ραδιοφωνικός μαραθώνιος 18 ωρών με πολιτικούς, αστέρες του κινηματογράφου και καλλιτέχνες που επισκέπτονταν τα περίπτερα της Έκθεσης, ενώ στη ΔΕΘ του 1984 μεταδόθηκε για πρώτη φορά μουσική από CD players.
ΤΑ ΦΛΑΣ ΑΣΤΡΑΦΤΟΥΝ
Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, ειδικά από το 1960 και μετά, απασχόλησε τα μέσα και για τις κοσμικές εκδηλώσεις και δεξιώσεις που συγκέντρωναν την αφρόκρεμα της πόλης και όχι μόνο. Η καθιέρωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, όπως λεγόταν τότε) το 1960 από τους επικεφαλής της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας «Τέχνη», Λίνο Πολίτη και Παύλο Ζάννα, σε συνδυασμό με τις πολυτελείς δεξιώσεις στις βίλες των οικογενειών Βελλίδη, Γεωργιάδη, Ζαρντινίδη, εκτόξευσαν την κοσμική ζωή της πόλης. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη θα χορέψει με τον τότε δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Παπαηλιάκη, στη δεξίωση για το 1 ο ΦΚΘ, ενώ λίγα χρόνια αργότερα η Ελένη Ανουσάκη με ένα προκλητικό φόρεμα -και μάλλον για τη διαφημιστική προώθηση του Φεστιβάλ, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Λευτέρη Κογκαλίδη-θα βουτήξει στο σιντριβάνι που υπήρχε τότε έξω από την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών και η φωτογραφία της θα γίνει πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες.
Τα ξενοδοχεία «Ηλέκτρα» και «Μεντιτερανέ» φιλοξενούσαν τους περισσότερους επισκέπτες, οι οποίοι γευμάτιζαν στο θρυλικό εστιατόριο «Ολυμπος Νάουσα». Το ιστορικό μπιστρό «Ντορέ» στην περιοχή του Λευκού Πύργου συγκέντρωνε την αφρόκρεμα των καλλιτεχνών που επισκέπτονταν την πόλη. Στα τραπέζια του έχουν καθίσει ο Τάκης Κανελλόπουλος, ο Ντασσέν, η Μερκούρη, ο Φίνος.
Το 1962 το Φεστιβάλ Τραγουδιού διοργανώθηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη και το 1964 έγινε κομμάτι της Έκθεσης, αυξάνοντας κατακόρυφα την επισκεψιμότητά της.
Πηγή:
"ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ" /19.9.2010
|
10 πράγματα...
πίσω από την ιστορία της Θεσσαλονίκης
πίσω από την ιστορία της Θεσσαλονίκης
της Ρούλας Γεωργακοπούλου
1 Ποια ήταν η αδερφή του Μεγαλέξανδρου;
Η Θεσσαλονίκη πήρε το όνομα της από τη γυναίκα του ιδρυτή της, βασιλιά Κάσσανδρου, ο οποίος, όπως πολύ καλά καταλάβατε, ήταν κουνιάδος του Μεγαλέξανδρου.
2 Ποιος έβαψε τον Λευκό Πύργο;
Το έμβλημα της πόλης λειτουργούσε ως φυλακή και ονομαζόταν «Πύργος του Αίματος» μέχρι τη μέρα που ο θανατοποινίτης Guelid, για να σκοτώσει την ώρα του, πήρε μια βούρτσα κι άρχισε να τον ασβεστώνει.
3 Πού περπάτησε η Ζωζώ Νταλμάς;
Στο σπίτι του Ατατούρκ, κοντά στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου. Οπως διηγήθηκε η ίδια, ο Ατατούρκ της έστρωσε κόκκινο χαλί, αυτή του χόρεψε γυμνή πάνω στο τραπέζι και μετά πέρασαν στην κρεβατοκάμαρα.
4 Ποια ήταν η Τερέζα Δαμαλα;
Σύμφωνα με τον Φρέντυ Γερμανό, ήταν η δεύτερη ελληνίδα καλλονή που χρημάτισε ερωμένη του Ατατούρκ στο σπίτι της Θεσσαλονίκης.
5 Σε ποια γλώσσα ήταν τα πρωτοσέλιδα ;
Σύμφωνα με τον Μοσκώφ, το 1912 εκδίδονται 16 εφημερίδες: δύο στα γαλλικά, πέντε στα ισπανοεβραϊκά, τέσσερις στα ελληνικά, τρεις στα τουρκικά, μία στα βουλγαρικά και μία στα ρουμανικά.
6 Τι είδε η χανούμισσα;
Οι μουσουλμάνες τριγύριζαν με τον φερετζέ τους και η μόνη τους κοινωνική διέξοδος ήταν το χαμάμ.
7 Τι είδε η Εβραιοπούλα;
Σύμφωνα με τον Μοσκωφ, οι Εβραιοπούλες είχαν τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο από τις γυναίκες της πόλης, καθώς συνήθιζαν να μαγειρεύουν μία φορά την εβδομάδα επτά διαφορετικά φαγητά.
8 Ποιος ξύνει τα νύχια του;
Ο ακονιστής μαχαιριών και ψαλιδιών ήταν από τα κλασικότερα επαγγέλματα των Τσιγγάνων και των Αρβανιτών της Θεσσαλονίκης.
9 Ποιος είναι αυτός με τη γενειάδα;
Ο Βαφόπουλος περιγράφει τους τυπικούε εβραίους ψιλικατζήδες ως εξής: «Γέροι τις περισσότερες φορές, με αχτένιστες πατριαρχικές γενειάδες, φορούσαν ένα λερό φέσι κι ήσαν ντυμένοι με αντερί και μια μακριά ποδόσυρτη ποδιά από αλατζά ή παρδαλό τσίτι»
.10 Και γιατί φοράει φούστα;
Το 1915 η άφιξη στη Θεσσαλονίκη των συμμαχικών δυνάμεων προκάλεσε έκπληξη στους κατοίκους. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκέντρωναν οι καλοξυρισμένοι Εγγλέζοι που τραγουδούσαν το «Tipperary», οι Ινδοί με το τουρμπάνι και κυρίωw οι Σκωτσέζοι με την κοντή πλισέ φουστίτσα τους.
Πηγή:
"ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ" /19.9.2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου