"ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ" 12.01.2013
Του Σπύρου Δημητρέλη
Ενστάσεις για την συνταγματικότητα σημαντικών διατάξεων του υπό ψήφιση φορολογικού νομοσχεδίου εκφράζει η επιστημονική επιτροπή του κοινοβουλίου. Σε έκθεσή της που συνοδεύει το νομοσχέδιο εντοπίζονται προβλήματα συνταγματικότητας, μεταξύ άλλων, στα μέτρα της κατάργησης του πρόσθετου αφορολόγητου ορίου για τα παιδιά, στην θέσπιση διαφορετικού τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος ανάλογα με την πηγή του και στη θέσπιση εισοδηματικού ορίου για την καταβολή επιδόματος στους πολύτεκνους φορολογούμενους.
Στην έκθεση επισημαίνεται ότι, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο οδηγούν σε μεγαλύτερα φορολογικά βάρη για φορολογούμενους με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μια πηγή, όπως είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε σύγκριση με άλλους με μεγαλύτερο εισόδημα το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές (π.χ. ενοίκια, μισθωτές υπηρεσίες).
Οι συντάκτες της έκθεσης εκφράζουν σημαντικές επιφυλάξεις και για την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος που προβλέπει το νομοσχέδιο. Επισημαίνεται, μάλιστα, ότι το συγκεκριμένο μέτρο ενδεχομένως να μην είναι συμβατό με την αρχή της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας. Με την έκθεση αμφισβητείται και η συνταγματικότητα της φορολόγησης εισοδημάτων κάτω από το ελάχιστο εισοδηματικό όριο διαβίωσης που ανέρχεται στο ποσό των 5.951 ευρώ ετησίως ανά άτομο.
Παράλληλα, η επιστημονική επιτροπή του κοινοβουλίου εκφράζει την εκτίμηση ότι είναι αντισυνταγματική η καθιέρωση εισοδηματικού ορίου 45.000 ευρώ για τη χορήγηση των νέων επιδομάτων ύψους 500 ευρώ το χρόνο για κάθε παιδί στις πολύτεκνες οικογένειες, ενώ αντιθέτως δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση του συγκεκριμένου εισοδηματικού ορίου για τη χορήγηση του ίδιου επιδόματος στις τρίτεκνες οικογένειες.
Οι συντάκτες της έκθεσης περιγράφουν όμως ως προβληματική και τη ρύθμιση για τα εισοδήματα από δελτία παροχής υπηρεσιών (μπλοκάκια) τα οποία υπό προϋποθέσεις θα εκλαμβάνονται ως εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες. Ειδικότερα, σημειώνουν ότι θα πρέπει να υπάρξει αναδιατύπωση της ρύθμισης, προκειμένου να λειτουργήσει ορθά.
Θα πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι το Επιστημονικό Συμβούλιο δεν εκφράζει άποψη για την επιβολή φόρου 22% επί της διαφοράς των αποδείξεων, καθώς η εν λόγω ρύθμιση ενσωματώθηκε στο τελικό κείμενο τις τελευταίες ημέρες με τροπολογία. Ωστόσο σε παλαιότερη έκθεση είχαν διατυπωθεί ενστάσεις επί της συνταγματικότητας ανάλογης ρύθμισης.
Τέλος σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, η διαφορετική φορολόγηση των φυσικών προσώπων (π.χ. άλλη κλίμακα για μισθωτούς και άλλη για επαγγελματίες) ενδέχεται να μην είναι συμβατή με τη διάταξη του Συντάγματος, η οποία ορίζει ότι «οι Έλληνες πολίτες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη χωρίς διακρίσεις, ανάλογα με τις δυνάμεις τους.
spiros.dimitrelis@capital.gr
Ενστάσεις για την συνταγματικότητα σημαντικών διατάξεων του υπό ψήφιση φορολογικού νομοσχεδίου εκφράζει η επιστημονική επιτροπή του κοινοβουλίου. Σε έκθεσή της που συνοδεύει το νομοσχέδιο εντοπίζονται προβλήματα συνταγματικότητας, μεταξύ άλλων, στα μέτρα της κατάργησης του πρόσθετου αφορολόγητου ορίου για τα παιδιά, στην θέσπιση διαφορετικού τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος ανάλογα με την πηγή του και στη θέσπιση εισοδηματικού ορίου για την καταβολή επιδόματος στους πολύτεκνους φορολογούμενους.
Στην έκθεση επισημαίνεται ότι, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο οδηγούν σε μεγαλύτερα φορολογικά βάρη για φορολογούμενους με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μια πηγή, όπως είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε σύγκριση με άλλους με μεγαλύτερο εισόδημα το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές (π.χ. ενοίκια, μισθωτές υπηρεσίες).
Οι συντάκτες της έκθεσης εκφράζουν σημαντικές επιφυλάξεις και για την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος που προβλέπει το νομοσχέδιο. Επισημαίνεται, μάλιστα, ότι το συγκεκριμένο μέτρο ενδεχομένως να μην είναι συμβατό με την αρχή της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας. Με την έκθεση αμφισβητείται και η συνταγματικότητα της φορολόγησης εισοδημάτων κάτω από το ελάχιστο εισοδηματικό όριο διαβίωσης που ανέρχεται στο ποσό των 5.951 ευρώ ετησίως ανά άτομο.
Παράλληλα, η επιστημονική επιτροπή του κοινοβουλίου εκφράζει την εκτίμηση ότι είναι αντισυνταγματική η καθιέρωση εισοδηματικού ορίου 45.000 ευρώ για τη χορήγηση των νέων επιδομάτων ύψους 500 ευρώ το χρόνο για κάθε παιδί στις πολύτεκνες οικογένειες, ενώ αντιθέτως δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση του συγκεκριμένου εισοδηματικού ορίου για τη χορήγηση του ίδιου επιδόματος στις τρίτεκνες οικογένειες.
Οι συντάκτες της έκθεσης περιγράφουν όμως ως προβληματική και τη ρύθμιση για τα εισοδήματα από δελτία παροχής υπηρεσιών (μπλοκάκια) τα οποία υπό προϋποθέσεις θα εκλαμβάνονται ως εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες. Ειδικότερα, σημειώνουν ότι θα πρέπει να υπάρξει αναδιατύπωση της ρύθμισης, προκειμένου να λειτουργήσει ορθά.
Θα πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι το Επιστημονικό Συμβούλιο δεν εκφράζει άποψη για την επιβολή φόρου 22% επί της διαφοράς των αποδείξεων, καθώς η εν λόγω ρύθμιση ενσωματώθηκε στο τελικό κείμενο τις τελευταίες ημέρες με τροπολογία. Ωστόσο σε παλαιότερη έκθεση είχαν διατυπωθεί ενστάσεις επί της συνταγματικότητας ανάλογης ρύθμισης.
Τέλος σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, η διαφορετική φορολόγηση των φυσικών προσώπων (π.χ. άλλη κλίμακα για μισθωτούς και άλλη για επαγγελματίες) ενδέχεται να μην είναι συμβατή με τη διάταξη του Συντάγματος, η οποία ορίζει ότι «οι Έλληνες πολίτες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη χωρίς διακρίσεις, ανάλογα με τις δυνάμεις τους.
spiros.dimitrelis@capital.gr
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου