Λένι
Ρίφενσταλ και Χέλμουτ Νιούτον
Η κορυφαία προπαγανδίστρια
του Χίτλερ μαζί με τον εβραϊκής καταγωγής Χ. Νιούτον στο Μουσείο Φωτογραφίας
του Βερολίνου...
Γράφει ο Τάκης Τζίμας
Μπορεί να έχουν περάσει
ακριβώς 73 χρόνια από την άνευ όρων παράδοση των Ναζιστικών στρατευμάτων στους
Συμμάχους όμως το φαινόμενο Χίτλερ με την απροσμέτρητη ανάδευση παθών, εντάσεων
και ιδεοληψιών -εκτός των εκατομμυρίων νεκρών που άφησε-επανέρχεται συνεχώς στο
προσκήνιο της δημοσιότητας. Αυτή τη φορά με αφορμή το αρχείο της Λένι Ρίφενσταλ
που περιήλθε στη δικαιοδοσία του Μουσείου Φωτογραφίας του Βερολίνου.
Η Λένι Ρίφενσταλ -για
όσους δεν το γνωρίζουν- γεννήθηκε το 1902 και πέθανε 101 ετών το 2003. Εκτός
από πολύ καλή φωτογράφος και σκηνοθέτης, υπήρξε θαυμάστρια του Χίτλερ και της
Ναζιστικής ιδεολογίας, προσόντα που αξιοποίησε στο έπακρο ο υπουργός
προπαγάνδας του Χίτλερ, Γιόζεφ Γκέμπελς. Μετά το 1945 και ιδιαίτερα στα
τελευταία χρόνια της ζωής της “το γύρισε”, υποστηρίζοντας ότι όποιος δεν ήταν
μαζί με το Ναζιστικό καθεστώς, θεωρούνταν αυτόματα ότι ήταν εναντίον του, ότι
ενήργησε έτσι για να επιβιώσει, ότι ήταν πολιτικά ουδέτερη κλπ. Από την άλλη
μεριά ο γνωστός και επίσης πολύ καλός φωτογράφος Χ. Νιούτον (1920-2004) αναγκάστηκε
να εγκαταλείψει με περιπετειώδη τρόπο το Βερολίνο το 1938 σε ηλικία 18 ετών,
γιατί ήταν εβραϊκής καταγωγής και ως εκ θαύματος γλύτωσε τα κρεματόρια του
Νταχάου και του Άουσβιτς. Η ειρωνεία της τύχης έφερε έτσι τα πράγματα -ή μάλλον
θα έλεγα η ισχυρή βούληση της Διεύθυνσης του Μουσείου Φωτογραφίας του Βερολίνου
το επεδίωξε- ώστε μετά από δεκαετίες οι δύο δημιουργοί να «σμίξουν»... Ας δούμε
τα γεγονότα.
Το Μουσείο Φωτογραφίας του
Βερολίνου ανακοίνωσε πριν λίγες εβδομάδες ότι περιήλθε στην κατοχή του ολόκληρο
το αρχείο της Λένι Ρίφενσταλ που ούτε λίγο ούτε πολύ περιλαμβάνει 700 κιβώτια
με φωτογραφίες, φιλμ, προσωπικά αντικείμενα, μέχρι και τα σκάφανδρα που η
Ρίφενσταλ χρησιμοποιούσε για τις καταδύσεις της σε ηλικία ...80 ετών! Όμως
ακριβώς στο ίδιο Μουσείο υπάρχει κι ένα πολύ αξιόλογο υλικό του Νιούτον και
αυτό ακριβώς το γεγονός στάθηκε η αφορμή να θεωρηθεί αυτή η «συνύπαρξη» των δύο
δημιουργών ως ανίερη και απαράδεκτη. Η επίσημη βιογράφος της Ρίφενσταλ, Νίνα
Γκλάντις με δηλώσεις της, υποστήριξε ότι από το αρχείο που έχει περιέλθει στο
Μουσείο Φωτογραφίας του Βερολίνου λείπουν σίγουρα πάρα πολλές φωτογραφίες και
φιλμ τα οποία η Ρίφενσταλ κατέστρεψε ή έκρυψε κάπου μετά την πτώση του Χίτλερ
για να μην της καταλογισθούν ευθύνες για συνεργασία με το καθεστώς κλπ.
Η γραμματέας της
Ρίφενσταλ, Γκιζέλα Χαν -μοναδική κληρονόμος της- υποστήριξε ότι ο Νιούτον και η
Ρίφενσταλ αλληλογραφούσαν! Μάλιστα, παρουσίασε επιστολή του με την οποία της
εξέφραζε τον θαυμασμό του. Φίλοι του Νιούτον υποστήριξαν ότι εσκεμμένα της
έγραψε ο Νιούτον γιατί ήθελε να την πείσει να του ποζάρει στα γενέθλια των 100
της χρόνων... Άλλοι πάλι επιχειρηματολόγησαν από τα social media ότι μπορεί ο
Νιούτον να ήταν εβραίος, όμως όλη η φιλοσοφία της δουλειάς του -τα ξανθά
μοντέλα και οι αυστηρές πόζες τους...-ήταν ...ναζιστικής τεχνοτροπίας και
λογικής!!! Κάποιοι ακόμη επικριτές της «ανίερης» συνύπαρξης Ρίφενσταλ και
Νιούτον, ωρύονται λέγοντας ότι δεν είναι δυνατόν να προβάλει το καλύτερο
Μουσείο Φωτογραφίας της Γερμανίας, το έργο της πιο ταλαντούχας προπαγανδίστριας
του Χίτλερ χωρίς να λάβει υπόψιν το γεγονός ότι ακριβώς δίπλα από το Μουσείο
βρίσκεται ο ιστορικός κινηματογράφος Ufa Palast όπου προβλήθηκε η άκρως
ναζιστική ταινία της Ρίφενσταλ «Ο θρίαμβος της θέλησης» με την παρουσία των
Χίτλερ και Γκέμπελς... Θυμίζουμε ότι αυτή η ταινία ήταν το αποτέλεσμα ανάθεσης
το 1934 στη Ρίφενσταλ από τους Ναζί της κάλυψης του 6ου Συνεδρίου του
Ναζιστικού κόμματος στη Νυρεμβέργη στο οποίο συμμετείχαν 1.000.000 σύνεδροι.
Και οι αντεγκλήσεις και οι διαφωνίες δεν λένε να κοπάσουν.
Πέραν του αδιαμφισβήτητου
λοιπόν γεγονότος ότι για πολλά-πολλά ακόμη χρόνια ο Ναζισμός που πέρασε δια
πυρός και σιδήρου την Οικουμένη, θα προκαλεί συζητήσεις, μια πιο ψύχραιμη ματιά
στα γεγονότα μας αποκαλύπτει ότι όλα τα παραπάνω είναι επινοήσει και «θόρυβος
marketing» εν όψει της προώθησης της επικείμενης μεγάλης αναδρομικής έκθεσης
του Μουσείου για την Ρίφενσταλ.
Ερώτηση: Έχει άραγε κάποια
αξία σήμερα να μιλάμε για ανίερες «συζεύξεις» και «συνυπάρξεις» όταν έχουμε δει
και βλέπουμε γύρω μας απείρως χειρότερες καταστάσεις; Και για να θυμηθούμε τους
αρχαίους ημών προγόνους «Αληθές είναι ότι συμφέρει και αγαθόν (καλό) ότι
ωφελεί»...
Photo-Business Weekly τ.416
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου