Η καταστροφή του αερόπλοιου Χίντεμπουργκ
Σαν σήμερα πριν 82 χρόνια
το αερόπλοιο Hindenburg, το μεγαλύτερο αερόπλοιο που κατασκευάστηκε ποτέ από
την Ζέπελιν και το καμάρι της ναζιστικής Γερμανίας καταστρεφόταν από έκρηξη. Προερχόμενο
από τη Φρανκφούρτη, και έπειτα από ένα ταξίδι που διήρκεσε τρεις ημέρες,
τυλίχτηκε στις φλόγες όταν άγγιξε το αγκυροβόλιο του στο Lakehurst του Νιου
Τζέρσεϋ την ώρα που θα γινόταν η πρόσδεσή του. Το δυστύχημα στο οποίο βρήκαν
τραγικό θάνατο 36 άνθρωποι συνέβηκε στις 6 του Μάη του 1937. Η συντριβή του
Χίντεμπουργκ προκάλεσε πλήθος θεωριών ως προς τα αιτία της τραγωδίας.
Ο Γάλλος Henri Giffard
ήταν αυτός που κατασκεύασε το πρώτο επιτυχημένο αερόπλοιο το 1852. Ο γεμάτος με
υδρογόνο αερόσακος του αερόπλοιου βοηθούσε την κίνησή του με μια ατμομηχανή
τριών ίππων, η οποία γύριζε μια μεγάλη έλικα και το αερόπλοιο πετούσε με ταχύτητα έξι μιλίων την ώρα. Το πρώτο
γερμανικό αερόπλοιο, γνωστό συχνά ως "zeppelin" από το επώνυμο του
ιδιοκτήτη της εταιρείας, κόμη Ferdinand von Zeppelin, κατασκευάστηκε στα τέλη
του 19ου αιώνα.
Σε αντίθεση με τα γαλλικά
αερόπλοια, τα γερμανικά είχαν ένα ελαφρύ πλαίσιο μεταλλικών δοκών που
προστάτευε ένα εσωτερικό γεμάτο με αέριο. Ωστόσο, όπως και το αερόπλοιο του
Giffard, και τα γερμανικά λειτουργούσαν με ένα πολύ εύφλεκτο αέριο υδρογόνου
και ήταν ευάλωτα σε πιθανή έκρηξη. Το Graf Zeppelin, αρκετά μεγάλο για να
μεταφέρει ένα σημαντικό αριθμό επιβατών, υπήρξε ένα από τα πιο διάσημα
αερόπλοια που ταξίδευε σε όλο τον κόσμο το 1929. Στη δεκαετία του '30, το Graf
Zeppelin πρωτοστάτησε στην δημιουργία της πρώτης διατλαντική αεροπορικής
υπηρεσία κάτι που οδήγησε και στην κατασκευή του Hindenburg, ενός ακόμα
μεγαλύτερου αερόπλοιου μεταφοράς επιβατών.
Το πρώτο από τα υπερμεγέθη
Graf Zeppelin, τέθηκε σε λειτουργία το 1928. Το 245 μέτρων Χίντενμπουργκ, που
ήταν ελαφρώς μικρότερο από τον Τιτανικό, τέθηκε σε λειτουργία το 1936.
Το LZ 129 Hindenburg
απογειώθηκε από τη Φρανκφούρτη στις 3 Μαΐου, για το πρώτο του ταξίδι κατά το
1937. Το προηγούμενο έτος είχε πραγματοποιήσει αισίως 10 υπερατλαντικά ταξίδια,
μεταφέροντας συνολικά 1.002 επιβάτες. Ο προορισμός του σκάφους ήταν το Νιου
Τζέρσεϊ, όπου υπολογιζόταν να φτάσει τα ξημερώματα της 6ης Μαΐου.
Πλησιάζοντας τον
Αεροναυτικό Σταθμό του Λέικχερστ του Τζέρσεϋ, ο Καπετάνιος του Χίντενμπουργκ
πληροφορήθηκε για επικείμενη κακοκαιρία και γι' αυτό αποφάσισε να αναβάλει την
προσγείωση, μέχρι ο καιρός να καλυτερέψει. Κατά τις 18:00, ξεκίνησε δυνατή
βροχή, η οποία σταμάτησε ένα τέταρτο αργότερα. Το Κέντρο Ελέγχου του Σταθμού
ενημέρωσε τον Καπετάνιο πως, οι καιρικές συνθήκες ήταν πια κατάλληλες για προσγείωση,
ωστόσο το σκάφος είχε απομακρυνθεί αρκετά. Στις 19:10, το αερόπλοιο έφτασε ξανά
στον Σταθμό και ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την προσγείωση. Στις 19:20,
βρισκόταν 90 μέτρα πάνω από το έδαφος. Πέντε λεπτά αργότερα (19:25),
παρατηρήθηκε μια φλόγα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, η οποία εξαπλώθηκε σε
όλη την επιφάνειά του μέσα σε 34 δευτερόλεπτα. Κάποιοι επιβαίνοντες, μην
έχοντας χρόνο να αντιδράσουν διαφορετικά, πήδηξαν, όμως οι περισσότεροι που το
έκαναν δεν επέζησαν. Άλλοι εγκλωβίστηκαν εντός του σκάφους από έπιπλα και
λιπόθυμους από τον καπνό συνεπιβάτες τους, ενώ μια μικρή μερίδα επιβατών που
περίμενε μέχρι το αερόπλοιο να φτάσει πολύ κοντά στο έδαφος για να πηδήξει,
σώθηκε. Επιζώντες βρέθηκαν και στα συντρίμμια του Χίντενμπουργκ.
Στο Χίντενμπουργκ
επέβαιναν συνολικά 97 επιβαίνοντες (36 επιβάτες και 61 μέλη του πληρώματος), εκ
των οποίων σκοτώθηκαν οι 35 (13 επιβάτες και 22 μέλη του πληρώματος). Στα
θύματα προστέθηκε κι ένας εργαζόμενος του Σταθμού, ο οποίος βρισκόταν στο
έδαφος, ανεβάζοντας το σύνολο των νεκρών στους 36. H Καταστροφή του
Χίντενμπουργκ έλαβε μεγάλη κάλυψη από τα ΜΜΕ της εποχής, κατέστρεψε την
εμπιστοσύνη του κοινού στο γιγάντιο, άκαμπτο αεροσκάφος μεταφοράς επιβατών και
σημάδεψε το απότομο τέλος της λεγόμενης «εποχής των αερόπλοιων».
Όσον αφορά τα αίτια της
έκρηξης υπήρξαν πολλές εικασίες καθώς κάποιοι έκαναν λόγο για δολιοφθορά ή για
μηχανική βλάβη.
Όμως τον Μάρτιο του 2013,
ύστερα από 76 χρόνια, ομάδα εμπειρογνωμόνων, που συνεργάστηκαν για ένα
ντοκιμαντέρ του Channel 4 του BBC, υποστήριξε ότι έλυσε το «μυστήριο» της
έκρηξης και αυτό δημοσιεύτηκε και από την Daily Mail.
Οι εμπειρογνώμονες
υποστήριξαν ότι η έκρηξη που κατέστρεψε το γιγαντιαίο αερόπλοιο
«Χίντενμπουργκ», προκλήθηκε από στατικό ηλεκτρισμό και συσσώρευση υδρογόνου,
μετά την πτήση του μέσα στην καταιγίδα.
Ο βρετανός μηχανικός
αεροναυπηγικής Τζεμ Στάνσφιλντ και μια ομάδα ερευνητών με έδρα το Αεροναυπηγικό
Ινστιτούτο του Σαν Αντόνιο του Τέξας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το σκάφος
αναφλέγει όταν το πλήρωμα εδάφους έτρεξε κατά την προσγείωση να τοποθετήσει
σχοινιά, δημιουργώντας γείωση στο πλοίο και προκαλώντας μια σπίθα.
Ο Στάνσφιλντ είπε ότι
στόχος των πειραμάτων ήταν να αποκλειστούν θεωρίες που αιωρούνται γύρω από την
καταστροφή που αποτυπώθηκε μέσω της κάμερας και των φωτογραφικών μηχανών.
Το οπτικό υλικό από την
πτώση του Χίντεμπουργκ, που αποτελούσε περιουσιακό στοιχείο των Αρχείων
Πρέλιντζερ, αποχαρακτηρίστηκε και έτσι κατέστη δυνατή η δημόσια προβολή και στο ιντερνέτ μέσω youtube.
Είναι ένα σπάνιο βίντεο
που δείχνει το θρυλικό αερόπλοιο Χίντενμπουργκ τη στιγμή που περνά πάνω από
τους ουρανοξύστες του Μανχάταν λίγες ώρες προτού εκραγεί στο αεροδρόμιο του
Νιου Τζέρσεϊ, το 1937, προκαλώντας το θάνατο 36 ανθρώπων.
Μετά την καταστροφή του
Χίντεμπουργκ η εταιρία που αποτέλεσε συνώνυμο των αερόπλοιων, η θρυλική Zeppelin
ξαναγεννήθηκε από την τέφρα της. Η εν λόγω εταιρία είχε υποστεί οικονομική
καταστροφή από το ατύχημα του Hindenburg και από την έκρηξη του Δεύτερου
Παγκόσμιου Πολέμου. Η αναγεννημένη Zeppelin προσανατολίζει τις προσπάθειες τις
όχι στη μεταφορά εμπορευμάτων αλλά επιβατών. Παραδοσιακά η Γερμανική αυτή
εταιρία κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο στη μεταφορά επιβατών με αερόπλοια και
είχε στο ενεργητικό της πολλές υπερατλαντικές πτήσεις κατά τη διάρκεια του
Μεσοπολέμου. Από το 1997, κατασκευάζονται νέας τεχνολογίας αερόπλοια από την
ίδια εταιρία του Φερδινάνδου φον Ζέπελιν στο Φρίντριχσχαφεν της Γερμανίας με
την ονομασία Zeppelin NT ("Neue Technologie", Γερμανική λέξη για Νέα
Τεχνολογία) και τα οποία χρησιμοποιούνται τόσο για τουριστικούς σκοπούς όσο και
για ειδικούς σκοπούς όπως επιστημονικές παρατηρήσεις και εποπτεία περιοχών.
Πηγές :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου