Ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα που συνέβηκε στην γειτονιά μου πριν μια εβδομάδα και τα λουλούδια που είδα σήμερα, περνώντας από το ίδιο σημείο, πάνω στον στύλο, μου έφερε συνειρμικά στο μυαλό μου ένα άρθρο που είχα διαβάσει πρόσφατα στο περιοδικό GK του Φεβρουαρίου 2009.
Το άρθρο αυτό, του κ. Αντώνη Παπανικολάου, το διάβασα πάλι σήμερα και ξαναθυμήθηκα κάποιες στιγμές που έζησα στο παρελθόν και ευτυχώς πέρασαν ανώδυνα ,αφού είχα σταθεί τυχερός όχι μόνο γιατί ΔΕΝ ΕΤΡΕΧΑ αλλά και γιατί οι οδηγοί των αυτοκινήτων που με ακολουθούσαν , συνειδητοποίόντας τον κίνδυνο που διέτρεχα, κράτησαν τις σωστές αποστάσεις και σώθηκα.
Το άρθρο αυτό μου έφερε επίσης στο μυαλό την αγωνία της μητέρας μου, κάθε φορά που συνέβαινε να αργήσω να επιστρέψω σπίτι και με περίμενε με την συνηθισμένη ερώτηση της : “Είσαι καλά παιδί μου;”
Το κείμενο αυτό το αναρτώ σήμερα με μια ευχή : Να γίνουμε όλοι πιο προσεκτικοί και τα ατυχήματα στην άσφαλτο να μειωθούν στο ελάχιστο.
Λουλούδια στην άσφαλτο
Από τον Αντώνη Παπανικολάου.
Οι νέοι οδηγοί, πριν ρισκάρουν τη ζωή τους, θα έπρεπε να ενημερώνονται διεξοδικά για τους κινδύνους της απερίσκεπτης οδικής συμπεριφοράς.
Τα βάζω με τον εαυτό μου κάθε φορά που χάνω το μέτρημα. Αισθάνομαι ότι αγνόησα κάποιους νεκρούς. Στα μεγάλα μποτιλιαρίσματα, κυρίως της Λεωφόρου Κηφισίας, κάθε διακόσια μέτρα βρίσκομαι ακινητοποιημένος δίπλα σε μια ανθοδέσμη που είναι τοποθετημένη με μονωτική ταινία σε κάποια κολόνα φωτισμού. Σε άλλους στύλους είναι μία, σε μερικούς είναι δύο, πιο ψηλά, στο ύφος του Αμαρουσίου, στο προστατευτικό διάζωμα είναι τέσσερις μαζί. Αλλά κάθε φορά ξεχνιέμαι στις σκέψεις μου και δεν καταφέρνω να μετρήσω πόσες ακριβώς συνάντησα στη διαδρομή μου.
Αυτή η μακάβρια συνήθεια νομίζω ότι μου προέκυψε όταν την πρώτη Ιανουαρίου του 2008, στις τέσσερις και τριάντα το ξημέρωμα, βρέθηκα σε ένα τροχαίο που είχε συμβεί επί της λεωφόρου Κοκκινοπούλου, λίγο πριν από την Κατεχάκη. Από τον τύπο του σπορ αυτοκινήτου και την απίστευτη σύγκρουση υπέθεσα ότι ο επιβαίνων μάλλον ήταν νεαρό άτομο. Ήταν καρφωμένο από τη μεριά του οδηγού σε μια κολόνα, η οποία όμως έφτανε μέχρι την πόρτα του συνοδηγού. Στο σημείο εκείνο και για πολλά ακόμα μέτρα δεν υπήρχε καμία στροφή ούτε άλλη περίεργη ανωμαλία στο οδόστρωμα. Η ταχύτητα που κινείτο το αυτοκίνητο πρέπει να ήταν υπερβολική, για να μπορεί να δικαιολογηθεί η σφοδρότητα του δυστυχήματος. Επιτόπου ήταν δύο πυροσβεστικά οχήματα και περιπολικά. Από το αυτοκίνητο ακουγόταν εκκωφαντικά, όμως, μόνο η κόρνα. «Ποια μάνα θα κάνει μαύρη Πρωτοχρονιά; » μου είπε με φανερή φρίκη ο οδηγός του ταξί που επέβαινα, καθώς μας έπιασε στο σημείο εκείνο το φανάρι. (Τις νύχτες που ξέρω ότι δεν θα καταφέρω να αποφύγω το αλκοόλ στις εξόδους μου, προτιμώ να μετακινούμαι με ταξί.)
Λίγες μέρες αργότερα, τυχαία ξαναπέρασα με το αυτοκίνητο μου από το ίδιο σημείο. Στην κολόνα υπήρχε μια μεγάλη ολόφρεσκη ανθοδέσμη. Έκτοτε, σε κάθε απρόοπτη εικόνα ανθέων επί της ασφάλτου θυμάμαι το συμβάν και σκέφτομαι τις δύστυχες μάνες που αποτίουν πεισματικά το φόρο τιμής στον νεκρό τους σε όλες τις κολόνες των οδικών αρτηριών. Οι οποίες, μέσα στη θλίψη τους πραγματοποιούν κοινωνικό έργο έναντι των υπολοίπων τυχερών που δεν χρειάζεται να θρηνήσουν (ακόμη), προειδοποιώντας τους για τα επικίνδυνα σημεία, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα άπειρα εικονοστάσια στους δρόμους όλης της Ελλάδας.
Διαβάζω επίσης στα σχετικά αφιερώματα των εφημερίδων ότι μεταξύ των θυμάτων των τροχαίων που συμβαίνουν στη χώρα μας το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχουν οι ηλικίες μεταξύ των δεκαοκτώ και είκοσι πέντε ετών. Και σκέφτομαι τι κάνει η κοινωνία μας γι' αυτό. Πώς ενημερώνει έναν νέο σε ηλικία και εμπειρία οδηγό για τους κινδύνους που ενέχονται στο όχημα που θα οδηγήσει.
Πηγαίνει στην αντιπροσωπεία, του δίνουν τα κλειδιά και έναν κουραστικό οδηγό χρήσης του αυτοκινήτου, κάθεται μπροστά στο τιμόνι, βάζει μπροστά τη μηχανή και φεύγει. Σε όσα αυτοκίνητα έχω αγοράσει, ποτέ μα ποτέ δεν μου έδωσαν ένα φυλλάδιο στο οποίο να εξηγεί ότι το όχημα που θα οδηγήσω ζυγίζει τουλάχιστον έναν τόνο, είναι κατασκευασμένο για να παρέχει ασφάλεια σε συγκρούσεις με ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα εξήντα χιλιόμετρα την ώρα, επί ακινήτου εμποδίου, χρειάζεται τόσα μέτρα για να ακινητοποιηθεί από τις τέσσερις δαγκανίτσες που έχει για φρένα και ότι ο αερόσακος κάνει περισσότερη ζημιά απ' ό,τι καλό αν δεν φοράω ζώνη ασφαλείας. Επίσης ότι, αν συγκρουστούν δύο αυτοκίνητα που κινούνται με εξήντα χιλιόμετρα την ώρα και τα δύο, η τελική πρόσκρουση είναι της τάξεως των εκατόν είκοσι χιλιομέτρων. Και δεν κατάλαβα ποτέ γιατί δεν παρέχονται φυλλάδια κατά την αγορά που να δείχνουν τις εικόνες των θυμάτων παλαιότερων τροχαίων, από το νεκροτομείο.
Ούτως ή άλλως, οι υποψήφιοι αγοραστές είναι ενήλικες οι οποίοι μάλιστα μπαίνουν συνεχώς στο you tube για να χαζέψουν τέτοια φρικαλέα θεάματα. Δεν γίνεται απλώς να μετράμε νούμερα στις εφημερίδες και να κλαίμε εκ των υστέρων ή να αδιαφορούμε γιατί απλούστατα αποκλείεται να συμβεί στο δικό μας παιδί. (Των άλλων ήταν άτυχα.) Δεν μπορώ να ζητήσω ευθύνες από τους νέους. Υπήρξα και εγώ είκοσι χρόνων και ξέρω ότι απλώς υπήρξα τυχερός. Οι νεαρές ηλικίες είναι ενθουσιώδεις, παρορμητικές και ανυπόμονες. Έτσι πρέπει να είναι. Άρα πρέπει οι μεγαλύτεροι να φροντίσουμε γι' αυτούς.
Μπορεί να τα γράφουν τα περιοδικά αυτοκινήτου ξανά και ξανά αυτά τα θέματα, αλλά είναι αλλιώς να παίρνει ο νέος μια ψυχρολουσία κατά την παραλαβή του καινούργιου του αυτοκινήτου. Ας βλέπουμε λουλούδια στους δρόμους μας μόνο την άνοιξη όταν ανθίζουν ούτως ή άλλως οι πικροδάφνες.
GK Φεβρουαρίου 2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου