Η οικονομική κρίση υποχρεώνει, τώρα, τα Media να επανεξετάσουν -εκτός από τα οικονομικά τους- και τον κοινωνικό τους ρόλο. Αναγνωρίζοντας ως βασικό προϊόν τους την ενημέρωση, τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ ανασυνθέτουν τις δυνάμεις τους, θεμελιώνοντας πλέον το έργο τους κυρίως με βάση την αξιοπιστία και λιγότερο την εμπορική ή επιχειρηματική διάσταση. Ετσι, ο "κώδικας δεοντολογίας" επανενεργοποιείται, προκειμένου να καταπολεμηθεί η παραπλανητική ή παραπειστική πληροφόρηση των πολιτών.
Η οικονομική κρίση στην Ευρώπη ξεκίνησε από την Ισλανδία. Πρώτο θύμα του ντόμινο της Leman Brothers.. Δύο χρόνια μετά την πτώχευση της, η χώρα των 320.000 κατοίκων εκτιμά πως η οικονομική της κατάρρευση θα μπορούσε να είχε -σε μεγάλο βαθμό- αποφευχθεί αν οι πολίτες της ήσαν περισσότερο ενημερωμένοι και αν ο έλεγχος που ασκεί ο Τύπος στην πολιτική εξουσία ήταν ουσιαστικός.
ΤΩΡΑ, οι Ισλανδοί αποφάσισαν να κάνουν όλα τα βήματα μαζί! Στοιχηματίζοντας με το χρόνο, θέλουν να ανασυγκροτήσουν τη χώρα τους σε απόλυτα υγιείς και ανυπόκριτες βάσεις, ισχυροποιώντας κάθε θεμέλιο της με διαφάνεια. Προς τον σκοπό αυτό, η Ισλανδία αποφάσισε να χορηγήσει ένα υψηλό επίπεδο προστασίας για τους δημοσιογράφους, πηγές Τύπου και πληροφοριοδότες, καθώς και για την καταπολέμηση της συκοφαντικής διαφήμισης.
ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να αναφερθεί ότι ο στόχος της προτεινομένης νομοθεσίας της Ισλανδίας δεν είναι να επιτρέπει στους ανθρώπους να δημοσιεύουν οτιδήποτε. Το θέμα δεν είναι να μεταβληθεί η Ισλανδία σε καταφύγιο δραστηριοτήτων χαμηλού επιπέδου. Η ιδέα είναι απλώς να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο διασφάλισης της ανεξαρτησίας ερευνητικής δημοσιογραφίας, προκειμένου ο Τύπος να συμβάλει στην ανάδειξη όλων των αιτιών και των υπαιτίων για την κατάρρευση της οικονομίας της χώρας. Ωστόσο, από την πρόθεση ως την πράξη τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Ιδιαίτερα, αν αναλογιστεί κανείς πως η κατάσταση στα ΜΜΕ της Ισλανδίας είναι σήμερα χαοτική, εξαιτίας των μαζικών απολύσεων δημοσιογράφων από τα μεγαλύτερα εκδοτικά συγκροτήματα της χώρας.
ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ, όμως, οι συνθήκες είναι ευνοϊκότερες. Η οικονομική εφημερίδα Les Echos, που αγοράστηκε το 2007 από την LVMH, υιοθέτησε έναν μακροσκελή κώδικα δεοντολογίας για την εξασφάλιση της συντακτικής ανεξαρτησίας, ιδίως έναντι των μετόχων της. Μια ειδική επιτροπή, που συγκροτήθηκε από στελέχη της εφημερίδας, θα εξασφαλίζει τη συμμόρφωση όλων έναντι του κώδικα που συνομολογήθηκε.
ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ τόνισαν "την προσήλωση τους για την ανεξαρτησία τους έναντι των μετόχων, των διαφημιστών και άλλων εξουσιών, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών, οικονομικών, βιομηχανικών και ιδεολογικών".
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Σύνταξης θα πρέπει να ενημερώνεται για "ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων", ενώ οι δημοσιογράφοι οφείλουν να "σέβονται τις νομικές διατάξεις που αφορούν στη χρήση των προνομιακών πληροφοριών".
ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΟΥΣ, οι μέτοχοι της ομάδας Les Echos "διακηρύσσουν την προσήλωση τους στην ανεξαρτησία των δημοσιογράφων" και τη "φιλελεύθερη παράδοση και μη μεροληπτική παράδοση της εφημερίδας". Αυτά στη Γαλλία!
Πηγή:
"ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου