Translate -TRANSLATE -

Παρασκευή, 16 Απριλίου 2021

Η τρομοκρατική επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο «City of Poros»

 


Η τρομοκρατική επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο «City of Poros»

 

Μια από τις μαύρες μέρες του τουρισμού και της ναυτιλίας μας είναι η 11η  Ιουλίου 1988 τότε που έγινε το μεγάλο μακελειό στο ελληνικό κρουαζιερόπλοιο «City of Poros», στον Σαρωνικό Κόλπο. 

Το προσπέκτους της πλοιοκτήτριας εταιρείας του κρουαζιερόπλοιου «City of Poros», που πραγματοποιούσε ημερήσιες εξορμήσεις στα νησιά του Σαρωνικού, ενημέρωνε τους τουρίστες: «It will be an unforgettable cruise». Μόνο που για τους 471 - Ευρωπαίους στην πλειονότητά τους - τουρίστες οι οποίοι επιβιβάστηκαν στο κρουαζιερόπλοιο το πρωί της 11ης Ιουλίου 1988 από το Τροκαντερό αυτό που τους έμεινε αξέχαστο ήταν το ισχυρό σοκ από το αιματηρό ρεσάλτο ένοπλων τρομοκρατών που με αυτόματα άνοιξαν πυρ κατά των επιβατών και του πληρώματος ενώ εξερράγησαν και αυτόματοι μηχανισμοί με αποτέλεσμα 10 τουλάχιστον άτομα να σκοτωθούν και 60 να τραυματιστούν ενώ η γέφυρα του πλοίου να υπέστη πλήρη καταστροφή και το πλοίο παραδόθηκε στις φλόγες. Η έρευνα έδειξε ότι πίσω από την επίθεση ήταν η οργάνωση «Φατάχ-Επαναστατικό Συμβούλιο» του Αμπού Νιντάλ, ο οποίος πέθανε το 2002.

Το πλοίο ανήκε στην εταιρία «Κυκλαδικές Κρουαζιέρες» των αδελφών Κυρτάτα, και είχε μήκος 60 μ. ενώ έπιανε και τους 26 κόμβους και έπαιρνε 500 επιβάτες και πλήρωμα.

Όμως ας τα πάρουμε όλα από την αρχή.

Στις 11 Ιουλίου του 1988 στις 2.45 το μεσημέρι στο Τροκαντερό, εκεί που επρόκειτο να δέσει το City of Poros, ένα παγιδευμένο αυτοκίνητο μάρκας Datsun Sunny, θα εκραγεί ακριβώς απέναντι από τον Ναυτικό Όμιλο Αμφιθέας. Οι 4 επιβάτες θα εξαϋλωθούν, ενώ η έκρηξη θα διαλύσει το αυτοκίνητο και θα δημιουργήσει ζημιές σε απόσταση 300 μέτρων.

 


 

Από το πρωί της ίδιας μέρας το City of Poros ξεκίνησε την καθημερινή προσφιλή ημερήσια κρουαζιέρα προς την Ύδρα, την Αίγινα και τον Πόρο ξεκινώντας από την Μαρίνα του Φλοίσβου με 471 τουρίστες ως επιβάτες και 25μελες πλήρωμα. Οι επιβάτες ήταν κατά την συντριπτική του πλειοψηφία ξένοι, Ευρωπαίοι κατά κύριο λόγο αλλά και Αμερικανοί.

Ήταν περίπου 5 ώρες μετά την έκρηξη στο Τροκαντερό και ενώ πλησίαζε η ολοκλήρωση της κρουαζιέρας  όταν συνέβηκε  η επίθεση  στο «City of Poros», ολοκληρώνοντας το έργο των τρομοκρατών εκείνης της μέρας.   Το «αξέχαστο», όπως διαφήμιζε η εταιρεία, ταξίδι του City of Poros έμελλε να καταλήξει σε τραγωδία.  

Ήταν 6.45 το απόγευμα και το πλοίο απομακρυνόταν από την Αίγινα. Η κρουαζιέρα στα νησιά του Σαρωνικού έφτανε κοντά στο τέλος της, με τους επιβάτες να επιστρέφουν χαρούμενοι στην Αθήνα.

Ξαφνικά εκεί ανάμεσα στα ερημονήσια Λαγούσες, τρία μίλια ανοιχτά της Αίγινας, ένας ένοπλος, που είχε επιβιβαστεί στην Αίγινα έβγαλε το αυτόματο και άρχισε να πυροβολεί αδιακρίτως. Φυσικά επικράτησε πανικός. Οι επιβάτες έτρεχαν από εδώ και από κει και πολλοί έπεσαν στην θάλασσα. Μέρος του πλοίου τυλίχτηκε στις φλόγες και επικράτησε πανικός. Ορισμένοι από τους επιβάτες έπεσαν στη θάλασσα για να σωθούν με αποτέλεσμα κάποιοι από αυτούς να χάσουν τη ζωή τους όταν μπλέχτηκαν στις προπέλες του πλοίου.

 


 

Ο ένοπλος συνέχισε να πυροβολεί σε κάθε κατεύθυνση και να πετά χειροβομβίδες. Κατά τη διάρκεια της επίθεσης έχασαν τη ζωή τους 7 επιβάτες (4 Γάλλοι, ένας Δανός, μια Σουηδή και ένας Ούγγρος) ενώ τραυματίστηκαν 60. Επίσης σκοτώθηκε ο ύπαρχος Αντώνης Δεϊμέζης, όταν εξερράγη μηχανισμός που είχε μαζί του ο ένοπλος, που βρισκόταν έξω από την καμπίνα του υποπλοιάρχου. Κατά την έκρηξη σκοτώθηκε και ο δράστης, ο οποίος αργότερα αναγνωρίστηκε ως ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν, 21 ετών. Οι μάρτυρες είπαν αργότερα πως οι ένοπλοι ήταν δυο και αλληλοεξοντώθηκαν. Επρόκειτο για τον 21 ετών τρομοκράτη που αναγνωρίστηκε και, που βρισκόταν στην Ελλάδα για τρεις μήνες καθώς και για έναν επίσης 21χρονο εβραϊκής καταγωγής Γάλλο φοιτητή που ονομαζόταν Ρολάν Βινιερόν, 21 ετών και που δεν διευκρινίστηκε ποτέ ο ρόλος του.

Οι έρευνες που έγιναν μετά την επίθεση έδειξαν ότι αδιακρίτως κατά του κόσμου πυροβολούσε ο Αντνάν. Από τα στοιχεία δεν προέκυψε ότι ο Γάλλος ήταν συνεργός του Αντνάν που φέρεται να πυροβολούσε κάνοντας σχεδόν περιστροφές γύρω από τον εαυτό του. Ο Βινιερόν ήταν επίσης ανάμεσα στους νεκρούς.

Η επιχείρηση διάσωσης διεξήχθη από εκείνους που δεν είχαν πληγωθεί και από άλλα πλοία που έφτασαν σύντομα μετά τη μετάδοση ενός σήματος κινδύνου προς την πόλη του Πόρου. Πολλοί από αυτούς στο νερό διασώθηκαν από αυτά τα πλοία και μεταφέρθηκαν στην ακτή, όπου οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης περιμένουν να μεταφέρουν τους πιο βαριά τραυματισμένους στα νοσοκομεία. Συνολικά βρέθηκαν έξι νεκροί στο κατάστρωμα του κρουαζιερόπλοιου και άλλοι τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στα νοσοκομεία λόγω των τραυματισμών τους.

Τα αινίγματα και η διασύνδεση των δυο τρομοκρατικών ενεργειών ήταν κάτι που ανέλαβε να λύσει η Αστυνομία και το Λιμενικό.

 


 

Όπως αποδείχτηκε, οι δυο επιθέσεις είχαν ένα κοινό: τα τέσσερα άτομα που σκοτώθηκαν στο αυτοκίνητο ήταν Άραβες, όπως και ο ένας εκ των δυο ένοπλους στο πλοίο.

Ο ένας Άραβας του αυτοκινήτου ήταν ο Αμούντ Αμπούλ Χαμίντ, ο οποίος είχε ταξιδέψει από την Βηρυτό στην Σόφια και από κει μέχρι το Βελιγράδι, απ' όπου ήρθε στην Αθήνα. Μαζί του μέχρι το Βελιγράδι, είχε ταξιδέψει και ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν, ο δράστης της τρομοκρατικής ενέργειας στο «City of Poros», ο οποίος, για ευνόητους λόγους, έφθασε στην Ελλάδα με τρένο στις 8 Μαΐου, δύο ημέρες πριν από τον Χαμίντ.

Από τη δακτυλοσκοπική εξέταση που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την Interpol διαπιστώθηκε ότι ένας ακόμα από τους νεκρούς του αυτοκινήτου ήταν ο 38χρονος Χετζαμπ Τζαμπάλ, που πριν από 10 χρόνια, στις 19 Φεβρουαρίου 1978, συμμετείχε στη δολοφονία του αιγύπτιου δημοσιογράφου, και στενού φίλου τού Ανουάρ Σαντάτ, Γιουσούφ Ελ Σαμπάι στη Λευκωσία, την ευθύνη της οποίας είχε αναλάβει η οργάνωση του διαβόητου Παλαιστίνιου τρομοκράτη Αμπού Νιντάλ.

Μετά τη δολοφονία του Αιγύπτιου δημοσιογράφου, ο οποίος συμμετείχε σε διεθνές συνέδριο στο Χίλτον της Λευκωσίας, οι ένοπλοι δράστες πήραν ομήρους δεκάδες συνέδρους ζητώντας από την κυπριακή κυβέρνηση να τους εξασφαλίσει αεροπορικώς τη διαφυγή τους. Όταν το αεροπλάνο βρέθηκε απογειώθηκε από την Λάρνακα αλλά κανένα αεροδρόμιο δεν τους δεχόταν. Έτσι αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, όπου στο μεταξύ υπήρχε άφιξη κομάντος της Αιγύπτου, κάτι που έγινε παρά τις αντιρρήσεις της Κυπριακής Κυβέρνησης, και των οποίων η αιφνιδιαστική έφοδος τους, κατέληξε σε σφαγή μεταξύ Αιγυπτιακών και Κυπριακών ειδικών δυνάμεων. Αν και ο Τζαμπαλά συνελήφθηκε από τις Κυπριακές Αρχές, αφέθηκε αργότερα ελεύθερος, ως αντάλλαγμα για την απελευθέρωση δύο κύπριων φοιτητών που είχαν απαχθεί στη Βηρυτό!

 


 

Η οργάνωση του Αμπού Νιντάλ ανέλαβε την ευθύνη και για την βόμβα και για την επίθεση στο πλοίο. Η δίκη για τα τρία πρώην μέλη της παλαιστινιακής οργάνωσης του Αμπού Νιντάλ, ξεκίνησε χωρίς την παρουσία του στο Παρίσι το 2012. Το διεθνές ένταλμα σύλληψης είχε εκδοθεί από το 1992. Ο Αμπού Νιντάλ βρέθηκε νεκρός την Βαγδάτη το 2002, ενώ είχε οργανώσει 12 ένοπλες επιθέσεις στην Ελλάδα.

Τι συνέβη πραγματικά στο «City of Poros»

11 χρόνια μετά την έκρηξη στο Τροκαντερό και την αιματοχυσία στο κρουαζιερόπλοιο, οι αυτόπτες μάρτυρες και όσοι ερεύνησαν την υπόθεση αποκάλυψαν στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ πως στόχος της επίθεσης ήταν ένα γκρουπ τουριστών από τις ΗΠΑ που αναμενόταν να επιβιβαστεί στο πλοίο εκείνη την ημέρα. Το παγιδευμένο αυτοκίνητο με τα εκρηκτικά θα προσέγγιζε στον χώρο αποβίβασης των ταξιδιωτών. Η έκρηξη που θα ακολουθούσε θα προκαλούσε την «προσδοκώμενη αιματοχυσία». Αυτό ήταν το εγκληματικό σχέδιο, για το οποίο στελέχη της οργάνωσης του Αμπού Νιντάλ είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους, διαβλέποντας τη ματαιότητα του μακελειού. Όμως ίσως από ένα λάθος ή από σαμποτάζ ή από το αμόκ της αποτυχίας, όλοι οι τρομοκράτες σκοτώθηκαν. Πρόλαβαν όμως να εκτελέσουν εν ψυχρώ εννέα ταξιδιώτες.

«Το Βήμα» αποκαλύπτει καταγράφοντας σειρά μαρτυριών, όχι μόνο από τους αυτόπτες μάρτυρες του μακελειού αλλά και από αξιωματικούς της Ασφάλειας και του Λιμενικού που διερεύνησαν τότε την υπόθεση, όπως και από ξένους ερευνητές που συγκέντρωσαν τα τελευταία χρόνια αναλυτικές πληροφορίες για τις κινήσεις των τρομοκρατών. Τα νέα στοιχεία επανασυνθέτουν την «εικόνα» του αποτρόπαιου περιστατικού και δίνουν κάποια εξήγηση για την τραγική αδιανόητη κατάληξη του ειδυλλιακού ταξιδιού, στο καθημερινό δρομολόγιο του «City of Poros».

 



Η ώρα ήταν 6.48, το απόγευμα της 11ης Ιουλίου 1988, όταν το λευκό κρουαζιερόπλοιο της εταιρείας «Κυκλαδικές Κρουαζιέρες», μετά την περιήγησή του στα Μέθανα, στον Πόρο και στην Αίγινα πλησίαζε στο Τροκαντερό. Εκείνη την ώρα, πίσω από τη γέφυρα του κρουαζιερόπλοιου, στην αριστερή πλευρά του άνω καταστρώματος, άρχισαν να ακούγονται εκκωφαντικοί κρότοι…

«Στην αρχή πιστέψαμε ότι επρόκειτο για κάποιους ταξιδιώτες που τραβούσαν στο ξύλινο κατάστρωμα τις καρέκλες και όταν αυτές κτυπούσαν στα κενά που υπήρχαν ανάμεσα στα ξύλα δημιουργούσαν αυτό τον κρότο. Μόνο που ο ήχος αυτή τη φορά ήταν πολύ δυνατός. Λίγες στιγμές αργότερα, είδα από τη γέφυρα ότι κάποιος πυροβολούσε προς την πλευρά του πλήθους».

Ο πλοίαρχος του «City of Poros» Γιώργος Μαυρομματάκης, ο οποίος έχει πλέον αποχωρήσει από την ενεργό δράση, θυμάται την έναρξη της αιματηρής επίθεσης. Ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος Αντώνης Δεϊμέζης ήταν εγκλωβισμένοι σε δύο καμπίνες, πίσω από τη γέφυρα του πλοίου, και άκουγαν απλώς το αδιάκοπο πυρ αδιακρίτως προς την πλευρά των επιβατών. Οι ταξιδιώτες, οι οποίοι ως εκείνη τη στιγμή απολάμβαναν τον απογευματινό ήλιο, προσπαθούσαν πλέον έντρομοι να αποφύγουν τον θάνατο που σκορπούσε το ημιαυτόματο όπλο. Ανθρωποι πανικόβλητοι, οι οποίοι προτού προλάβουν να συνειδητοποιήσουν τι συνέβαινε, έπεφταν νεκροί από τους πυροβολισμούς κατά ριπάς…

Ποιος όμως σκότωνε ξαφνικά, αναίτια, τους ανυποψίαστους ταξιδιώτες; Ποιος θα μπορούσε να καταλάβει τον λόγο του εγκληματικού αμόκ; Ποιος θα μπορούσε εκείνη την ώρα να συνδυάσει τη μανία του εκτελεστή με το περιστατικό που πληροφορήθηκαν από την τηλεόραση, στην Αίγινα, κάποια μέλη του πληρώματος του κρουαζιερόπλοιου;

Η έκρηξη στο Τροκαντερό

 


Στις 2.45 το μεσημέρι της ίδια μέρας, ένα αυτοκίνητο μάρκας Datsun Sunny, με αριθμό κυκλοφορίας ΥΙΖ 6963, εξερράγη απέναντι από τον Ναυτικό Ομιλο Αμφιθέας. Στο αυτοκίνητο υπήρχε αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός, μεγάλης ισχύος, που εξερράγη από άγνωστη αιτία. Το αυτοκίνητο κομματιάστηκε σε άμορφες μάζες σιδερικών και οι άγνωστοι ως τότε επιβάτες του σχεδόν εξαϋλώθηκαν. Από την έκρηξη δημιουργήθηκε κρατήρας βάθους ενός μέτρου και υπολείμματα ανθρώπινων μελών βρέθηκαν σε απόσταση μέχρι και 300 μέτρων.

Αυτή ήταν η αρχή του διπλού αιματηρού επεισοδίου, που θα ολοκληρωνόταν με την επίθεση κατά των τουριστών.

Ο τρομοκράτης στεκόταν έξω από την καμπίνα όπου βρισκόταν ο ύπαρχος Αντώνης Δεϊμέζης, στην κορυφή της σκάλας που οδηγούσε στο δεύτερο κατάστρωμα, φροντίζοντας μάλιστα να ρίχνει χειροβομβίδες και να πυροβολεί τυφλά προς τα σκαλιά…

Σε λίγο το μακελειό θα τελείωνε με μια έκρηξη στη βάση του εξωτερικού περιβλήματος του υπερστεγάσματος της γέφυρας, κοντά στην καμπίνα του υπάρχου. Από την έκρηξη, την οποία, όπως φαίνεται, προκάλεσε ο τρομοκράτης, με εκρηκτική ύλη που είχε σε μια τσάντα, διαμελίστηκε ο ίδιος και σκοτώθηκε και ο ύπαρχος που βρισκόταν στο ίδιο ύψος από την έσω πλευρά της γέφυρας και τον οποίο χώριζε από τον τρομοκράτη μόνο μία λαμαρίνα.

 


Τραγικός απολογισμός: 13 νεκροί, εκ των οποίων οι τέσσερις ήταν επιβάτες του αυτοκινήτου στο Τροκαντερό και οι εννέα του κρουαζιερόπλοιου, όπου υπήρχαν επίσης 60 τραυματίες από το διαρκές πυρ και τις αλλεπάλληλες εκρήξεις…

Η έρευνα των διωκτικών αρχών χωρίστηκε σε δύο μέρη, όπως ορίζουν εξάλλου οι αρμοδιότητες. Την έκρηξη στο Τροκαντερό διερεύνησε η Αστυνομία, ενώ την ανεξήγητη ανθρωποθυσία στο κρουαζιερόπλοιο «City of Poros» εξέτασαν οι λιμενικές αρχές. Και εκεί αρχίζει η αντιπαράθεση για την ταυτότητα των εμπλεκομένων στην επίθεση…

Έξι μέρες μετά το μακελειό η Ασφάλεια Αττικής παρουσίασε τους πρωταγωνιστές του περιστατικού στο Τροκαντερό. Ήταν τα άτομα για τα οποία υπήρξε απόλυτη βεβαιότητα σχετικά με τη συμμετοχή τους στην ομάδα κρούσης των τρομοκρατών και την παρουσία τους στο «διπλό» περιστατικό…

Κεντρικός πρωταγωνιστής ο 38χρονος Χατζάμπ Τζαμπάλα, ο οποίος είχε γεννηθεί στη Βεγγάζη και είχε εισέλθει ­ με χρήση λιβυκού διαβατηρίου ­ στη χώρα μας την 1η Ιουνίου 1988 από την Κοπεγχάγη. Αυτός ήταν ο οργανωτής της επίθεσης, αλλά όχι, όπως αποδείχθηκε από τις περαιτέρω έρευνες, ο εμπνευστής και ιθύνων νους. Ο Τζαμπάλα ή Σαμίρ Χαντάρ συμμετείχε, στις 19 Φεβρουαρίου του 1978, στη δολοφονία του αιγύπτιου δημοσιογράφου Γιουσούφ Ελ Σαμπάι, που κατέληξε σε λουτρό αίματος στο αεροδρόμιο της Λάρνακας. Ο Τζαμπάλα ή Χαντάρ αμέσως μετά τη δολοφονία του Σαμπάι, ο οποίος ήταν υπέρμαχος της μετριοπαθούς πολιτικής του δολοφονηθέντος αιγύπτιου προέδρου Ανουάρ Σαντάτ, είχε συλλάβει ως ομήρους ξένους συνέδρους και ζήτησε αεροπλάνο για να διαφύγει. Επακολούθησε αιφνίδια αποστολή αιγύπτιων κομάντος στη Λάρνακα, στα πρότυπα της επιχείρησης των Ισραηλινών στο Εντεμπε, αλλά οι κύπριοι εθνοφρουροί αντέδρασαν και ακολούθησε αιματηρή ανταλλαγή πυρών, που κατέληξε σε σφαγή. Ο Τζαμπάλα ή Χαντάρ συνελήφθη, αλλά αφέθηκε ελεύθερος, με πλήρη μυστικότητα, ως ανταλλαγή με δύο κύπριους φοιτητές που είχαν απαχθεί στη Βηρυτό.

Από ευρήματα στο διαμέρισμα του Τζαμπάλα, στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη 6 στη Γλυφάδα, διαπιστώθηκε ότι ήταν ο κατασκευαστής των εκρηκτικών που χρησιμοποιήθηκαν στο Τροκαντερό, ενώ είχε όλα τα στοιχεία που αφορούσαν την κίνηση των υπόλοιπων μελών της ομάδας. Στην οργάνωση συμμετείχαν ακόμη ο Αμούντ Αμπούλ Χαμίντ, ο Μεχρί Μεγεντίν, οι οποίοι είχαν έλθει στην Ελλάδα δύο μήνες νωρίτερα, από τη Σόφια και το Βελιγράδι αντιστοίχως και συνεργάζονταν με τον Τζαμπάλα, και ένα άλλο άτομο για το οποίο βρέθηκαν μόνο… τεμάχια της φωτογραφίας του. Τελευταίος ο 21χρονος Μοχάμεντ Σοζάντ Αντναν. Αυτός ήταν ο εκτελεστής του «City of Poros». Είχε έλθει στην Ελλάδα στις 3 Απριλίου 1988 από τη Βηρυτό και συμμετείχε στην κρουαζιέρα εφοδιασμένος κανονικά με εισιτήριο επ’ ονόματί του.

 


 

Και ενώ λοιπόν η Ασφάλεια, υπό τις εντολές τού τότε διοικητή της κ. Γ. Βασιλόπουλου και με τη συνεργασία των αξιωματικών κκ. Δ. Καραγιώτη, Π. Κοτσίρη και Φ. Νασσιάκου, προσπαθούσε να προσδιορίσει τη διαπλοκή και την προέλευση των τρομοκρατών, το Λιμενικό βρισκόταν στη «δίνη» της διερεύνησης της αναφερόμενης εμπλοκής στην επίθεση στο πλοίο του 21χρονου γάλλου φοιτητή Ρολάν Βινιερόν. Αναφέρεται μάλιστα το ενδεχόμενο ότι ο Βινιερόν και ο Αντναν αλληλοπυροβολούνταν.

«Από την εκτύπωση, το ίδιο βράδυ του μακελειού, των φωτογραφιών που είχε τραβήξει ο φωτογράφος του κρουαζιερόπλοιου καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ο εκτελεστής που συμμετείχε μετά βεβαιότητος στην επίθεση ήταν αυτός ο νεαρός, μελαψός, με ένα Robbe di Kappa μπλουζάκι. Τον είχαν αναγνωρίσει δεκάδες μάρτυρες και, όπως διαπιστώσαμε εκ των υστέρων, αυτός ήταν ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντναν. Ηταν αυτός που στεκόταν στην αριστερή πλευρά, πίσω από τη γέφυρα και πυροβολούσε αδιακρίτως. Οφείλω όμως να πω ότι υπήρχε σειρά μαρτυριών που μιλούσαν για τη συμμετοχή και ενός άλλου προσώπου, που φορούσε μια χακί μπλούζα. Μερικοί από τους μάρτυρες αναγνώρισαν αυτό τον άνθρωπο στο νεκροτομείο. Οτι αυτός ο άνθρωπος ήταν ο φοιτητής Ρολάν Βινιερόν, το πληροφορηθήκαμε μετά την αναγνώριση, μερικές ημέρες αργότερα. Αυτά προέκυπταν από την έρευνά μας» αναφέρει σήμερα ο τότε κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά ­ έχει πλέον αποχωρήσει από την ενεργό δράση ­ κ. Μανώλης Πελοποννήσιος.

Τις έρευνες και τη λήψη των καταθέσεων από τους ταξιδιώτες του «City of Poros» είχε αναλάβει ο διοικητής Ασφαλείας του Λιμενικού κ. Νίκος Βούλγαρης, ο οποίος τώρα ευρίσκεται στο Προξενικό Λιμεναρχείο στη Λεμεσό.

 

 Μυστήριο με τον Βινιερόν

 


 

«Στον φάκελο της υπόθεσης «City of Poros» υπάρχουν περίπου 10 καταθέσεις αυτοπτών μαρτύρων ότι στην επίθεση συμμετείχαν όχι ένα αλλά δύο άτομα. Οι περισσότεροι από τους μάρτυρες ανεγνώρισαν στο πρόσωπο του γάλλου φοιτητή το δεύτερο άτομο που πυροβολούσε τον κόσμο. Αλλά η εξακρίβωση του τι ακριβώς συνέβαινε ήταν εξαιρετικά δυσχερής, αφού το νερό που ερρίφθη για να σβήσει η πυρκαϊά από την έκρηξη ουσιαστικά εξαφάνισε τα ίχνη και μετακίνησε τους κάλυκες. Και έτσι δεν ήταν δυνατόν να προσδιοριστεί από τα στοιχεία η θέση των επιτιθεμένων» αναφέρει σήμερα υψηλόβαθμος αξιωματικός του Λιμενικού που συμμετείχε στις έρευνες.

Ενας από τους αυτόπτες μάρτυρες που, σύμφωνα με τις πληροφορίες, υποστήριζε την εμπλοκή του γάλλου φοιτητή στην επίθεση ήταν ο 25χρονος τότε ναύτης του πλοίου κ. Γιάννης Πετρίδης.

«Είχα την αίσθηση ότι πυροβολούσαν δύο άτομα. Ωστόσο δεν είμαι βέβαιος, αφού ήμουν στο δεύτερο κατάστρωμα και δεν είχα οπτική επαφή με τη γέφυρα. Μετά είδα σφαίρες και στα κάγκελα του πάνω καταστρώματος, ακριβώς απέναντι από εκεί όπου βρισκόταν ο Παλαιστίνιος. Απ’ ό,τι θυμάμαι, είδα το πτώμα του Βινιερόν, ο οποίος είχε πυροβοληθεί στην πλάτη, όχι στο πάνω αλλά στο δεύτερο κατάστρωμα» διευκρινίζει πλέον σήμερα ο κ. Γ. Πετρίδης.

Παράλληλα, ένας από τους άλλους ναύτες του «City of Poros» κ. Σταύρος Ξυπνητήρης τονίζει ότι «όποιος, τουλάχιστον από τους Έλληνες μέλη του πληρώματος, μπορεί να είχε αναφέρει την εμπλοκή ενός δεύτερου προσώπου στην επίθεση ή συγκεκριμένα του γάλλου φοιτητή, είναι βέβαιο ότι δεν λέει την αλήθεια. Κανένας δεν ήταν στο πάνω κατάστρωμα και δεν είχε τη δυνατότητα να δει τι ακριβώς συνέβαινε». Ο πρώην ναυτικός του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου υποστηρίζει ακόμη ότι «οι έρευνες ίσως να ήταν βιαστικές για να κλείσει ο φάκελος και υπήρχε μια επιμονή στο ζήτημα της συμμετοχής ή μη του Βινιερόν».

Λόγω της αναφοράς του ονόματος του Ρολάν Βινιερόν στην τρομοκρατική επίθεση, αλλά και του μεγάλου αριθμού γάλλων θυμάτων, καταφθάνει στην Αθήνα κλιμάκιο της γαλλικής Δικαστικής Αστυνομίας, υπό τον προϊστάμενό της κ. Ζακ-Λυκ Μπριγκέρ, ο οποίος θεωρείται ειδικός σε θέματα τρομοκρατίας και προΐσταται ακόμη και σήμερα αυτής της υπηρεσίας. Επισκέπτεται το κατεστραμμένο κρουαζιερόπλοιο και ενημερώνεται για την πρόοδο των ερευνών τόσο από την Αστυνομία όσο και από το Λιμενικό. Η προσοχή του εστιάζεται στην αναφερόμενη συμμετοχή του γάλλου τρομοκράτη Ρολάν Βινιερόν, για τον οποίο επιδεικνύει έντονο ενδιαφέρον, αλλά εκφράζει και τη δυσφορία της γαλλικής κυβέρνησης. Μάλιστα ο τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου είχε, εκείνες τις ημέρες, τηλεφωνικές συνομιλίες με τον πρόεδρο Μιτεράν και τον υπουργό Εξωτερικών κ. Ρολάν Ντυμά, δίνοντας σχετικές διευκρινίσεις…

Η βεβαιότητα για τη μη συμμετοχή του Βινιερόν φαίνεται να ενισχύεται, σύμφωνα με τις αρχές Ασφαλείας, και από κάτι ακόμη. Από τη διαπίστωση έπειτα από μυστικές έρευνες για τη διαπλοκή και κυρίως για την προέλευση των τρομοκρατών. 

 

Ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα…

 


Οι έρευνες από τα εγκληματολογικά εργαστήρια φαίνεται να διαφωτίζουν τους ακριβείς ρόλους των προσώπων. Όλοι οι κάλυκες των όπλων προέρχονται από το ημιαυτόματο ιταλικής προέλευσης του Σοζάντ Αντναν που βρέθηκε δίπλα από το διαμελισμένο σώμα του. Ακόμη και οι σφαίρες που βρέθηκαν στα «ρέλια», στα κάγκελα δηλαδή του πλοίου, ανήκαν στο όπλο του Αντναν και προέρχονταν από το γάζωμά του σχεδόν από περιστροφές γύρω από τον εαυτό του. Κανένα «εύρημα» δεν προσδιορίζει ανάμειξη του Βινιερόν στην επίθεση…

«Είναι διαπιστωμένο από όλες τις έρευνες που ακολούθησαν ότι δεν υπήρχε καμία ανάμειξη του Βινιερόν. Έχουμε πλέον σχηματίσει μια πλήρη εικόνα για το τι ακριβώς συνέβη εκείνο το απόγευμα. Και γνωρίζουμε, δίχως καμία αμφιβολία, την προέλευση των τρομοκρατών» αναφέρει υψηλόβαθμος αξιωματικός της Κρατικής Ασφάλειας που θεωρείται ειδικός σε θέματα διεθνούς τρομοκρατίας και ο οποίος έχει προχωρήσει σε αναλυτική, πολυετή έρευνα του τραγικού περιστατικού.

 

Τι ακριβώς λοιπόν συνέβη στο «City of Poros»; Γιατί έγινε η επίθεση στο μικρό κρουαζιερόπλοιο;

 


 

«Είχαμε εκείνες τις ημέρες πληροφορίες από διάφορες κατευθύνσεις ότι θα υπάρξει κάποιο τρομοκρατικό πλήγμα σε ελληνικό κρουαζιερόπλοιο. Αυτό είχε αναγκάσει τότε ορισμένους συναδέλφους μου να σταματήσουν τις μεγάλες κρουαζιέρες προς το Ανατολικό Αιγαίο και τη Μέση Ανατολή. Είχα κι εγώ θορυβηθεί και είχα βάλει φρουρούς στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Ποτέ όμως δεν περίμενα ότι θα γινόταν η επίθεση στο «City of Poros», σε πλοίο που πήγαινε στον Πόρο» αποκαλύπτει σήμερα ο κ. Ανδρέας Κυρτάτας, ένας εκ των ιδιοκτητών της εταιρείας «Κυκλαδικές Κρουαζιέρες», στην οποία ανήκε το «City of Poros».

Οι έρευνες που πραγματοποίησαν, κατά την τελευταία δεκαετία του προηγούμενου αιώνα, οι αρχές Ασφαλείας φαίνεται να λύνουν το δισεπίλυτο πρόβλημα που αφορά τον προσδιορισμό του στόχου των τρομοκρατών. Όπως προέκυψε από τις περαιτέρω έρευνες και τα στοιχεία του φακέλου που διατηρούν ακόμη και σήμερα οι αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες, στόχος ήταν ένα γκρουπ 100 Αμερικανών, για τους οποίους οι τρομοκράτες είχαν πληροφορίες ότι θα επιβιβαστούν στο πλοίο. Αξιωματικός της Κρατικής Ασφάλειας υπογράμμισε ότι έχει βρεθεί το ταξιδιωτικό πρακτορείο ­ δεν αναφέρεται, για ευνόητους λόγους ­ που είχε κανονίσει το σχετικό ταξίδι και πιθανολογείται πως τις σχετικές πληροφορίες είχαν και οι τρομοκράτες. Το πρακτορείο όμως ματαίωσε το ταξίδι την τελευταία στιγμή, χωρίς να το αντιληφθεί ο Σοζάντ, ο οποίος είχε αναλάβει τον ρόλο του «τοποτηρητή» στο πλοίο. Το σχέδιο περιελάμβανε την προσέγγιση του παγιδευμένου με εκρηκτικά αυτοκινήτου στον χώρο αποβίβασης των επιβατών και, παράλληλα με την ανατίναξή του, που θα προκαλούσε τη μεγάλη αιματοχυσία, είχε ανατεθεί στο Σοζάντ να πυροβολεί από το κατάστρωμα του πλοίου. Όταν όμως αυτός πληροφορήθηκε την έκρηξη στο Τροκαντερό, προτίμησε την ανθρωποθυσία και τον «ένδοξο» θάνατό του. Αναπληρώνοντας το κενό, ή μάλλον τον… κρατήρα που άφησε η έκρηξη στο Τροκαντερό.

Η οργάνωση Fatah-RG

 


 

Ποια ήταν όμως η προέλευση των τρομοκρατών;

Σύμφωνα με όσα προέκυψαν από τις πολυετείς έρευνες των διωκτικών αρχών, το «κτύπημα» στο «City of Poros» ήταν ενέργεια της οργάνωσης Fatah-RG. Σύμφωνα με απόρρητη έκθεση (του 1994) αξιωματικών της Κρατικής Ασφάλειας, «η οργάνωση κατά καιρούς και ανάλογα με τους στόχους των επιθέσεων που έχει προγραμματίσει διεθνώς, έχει χρησιμοποιήσει διάφορα ονόματα-καλύμματα, όπως Μαύρος Ιούνης, Αραβικές Επαναστατικές Ταξιαρχίες, Επαναστατική Οργάνωση Σοσιαλιστών Μουσουλμάνων, Μαύρος Σεπτέμβρης, Αλ Ασίφα, Στρατιώτες της Δικαιοσύνης, Επαναστάτες της Αιγύπτου, Πυρήνες Αράβων Fedayeen. Ιδρύθηκε το 1974, όταν αποσχίστηκε από τη Fatah, μετά τις διαφωνίες του αρχηγού της Αμπού Νιντάλ (πραγματικό όνομα: Σαμπρί Αλ Μπάνα), ο οποίος αποτελουσε δεσπόζουσα προσωπικότητα στον διεθνή τρομοκρατικό χώρο. Η δύναμη της οργάνωσης αριθμεί περί τους 1.000 άνδρες. Η έδρα της ήταν στη Βαγδάτη ως το 1982, οπότε μεταφέρθηκε στη Συρία και από το 1985 στη Λιβύη. Την δεκαετία 1984-1994 στην Ελλάδα έλαβαν χώρα 12 επεισόδια, για τα οποία ανέλαβε την ευθύνη ή αποδόθηκαν στην οργάνωση του Αμπού Νιντάλ». Ανάμεσα σε αυτά η επίθεση στο «City of Poros»…

Τον προφανή συσχετισμό του τρομοκρατικού πλήγματος με την οργάνωση Fatah-RG δημιουργεί η παρουσία του 38χρονου Τζαμπάλα ή Σαμίρ Χαντάρ.

Ο Χαντάρ, όπως προέκυψε από τις περαιτέρω έρευνες, ήταν υπεύθυνος της Επιτροπής Πληροφοριών Εξωτερικού στη Διεύθυνση Πληροφοριών της Fatah-RG και ένας από τους πλέον έμπιστους του Αμπού Νιντάλ. Ο άνθρωπος που διεκπεραίωνε τις πιο ριψοκίνδυνες αποστολές.

Εξάλλου την «προέλευση» της τρομοκρατικής επίθεσης από αυτό τον χώρο φαίνεται να επαληθεύει και ένα ακόμη εύρημα. Το ημιαυτόματο όπλο με το οποίο πυροβολούσε ο εκτελεστής του κρουαζιερόπλοιου ήταν από μια παρτίδα όπλων που είχαν κατασκευαστεί στη χώρα στην οποία είχε το αρχηγείο της η οργάνωση Fatah-RG. Το εύρημα αυτό φαίνεται να δημιούργησε αναστάτωση στις ελληνικές διωκτικές υπηρεσίες, που προσπάθησαν να χειριστούν την υπόθεση με τη μεγαλύτερη δυνατή «διακριτικότητα», για την αποφυγή παρενεργειών σε διπλωματικό επίπεδο.

Με τη δράση της οργάνωσης Fatah-RG, αλλά και τα ακριβή περιστατικά στο «City of Poros», ασχολείται στο βιβλίο του «Αμπού Νιντάλ ­ Η μυστική δράση του πιο διαβόητου τρομοκράτη» (εκδόσεις «Ποντίκι») ο Patrick Seal, ένας από τους πλέον διακεκριμένους βρετανούς ειδικούς στα θέματα της Μέσης Ανατολής και ανταποκριτής της εφημερίδας «Οbserver». Ο κ. Seal, ο οποίος επικαλείται διασταυρωμένες μαρτυρίες λιποτακτών της οργάνωσης, αναφέρει (σελ. 349) ότι «ο Χαντάρ (σ.σ.: ο Seal τον αναφέρει ως Χουντρ) δεν ήξερε ότι ο Αμπού Νιντάλ είχε δώσει διαταγή σε έναν από τους άνδρες του, τον Χισάμ Χαρμπ, να ρυθμίσει τη βόμβα ώστε να εκραγεί όταν ο Χαντάρ θα ήταν στο τιμόνι του αυτοκινήτου, και όχι όταν το αυτοκίνητο θα ήταν στο πλοίο, όπως είχε σχεδιαστεί. Κάποιοι άλλοι, όπως ο Αμπντ Αλ Ραχμάν Ισα, μέλος της οργάνωσης, ισχυρίστηκαν ότι ο Χαντάρ είχε καβγαδίσει με τον Αμπού Νιντάλ για την επιχείρηση «City of Poros». Ο Χαντάρ δεν μπορούσε να καταλάβει τι σκοπό εξυπηρετούσε. Αλλες πήγες μέσα από την οργάνωση ανέφεραν ότι ο Χαντάρ σκοτώθηκε γιατί είχε γίνει πολύ ισχυρός».

Μετά την επίθεση στο «City of Poros» καταγράφηκε η πληροφορία ότι ο Τζαμπάλα ή Χαντάρ έχει κατορθώσει να επιβιώσει μετά το μακελειό στο κρουαζιερόπλοιο και δεν ήταν ανάμεσα στους επιβάτες του αυτοκινήτου. Αντιθέτως, ο κ. Patrick Seal, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο Χαντάρ σκοτώθηκε κάτι που επιβεβαιώνει και αξιωματικός της Ασφάλειας  «Είναι βέβαιο ότι ο Χαντάρ ήταν το πρωτοπαλίκαρο της Fatah-RG και σκοτώθηκε στο Τροκαντερό».

Ο Αμπού Νιντάλ Πέθανε στις 16 Αυγούστου 2002, στο διαμέρισμά του στη Βαγδάτη, από πυροβολισμό. Σύμφωνα με παλαιστινιακές πηγές σκοτώθηκε με εντολή του Σαντάμ Χουσεΐν ενώ αντίθετα ιρακινοί αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι αυτοκτόνησε κατά τη διάρκεια μιας ανάκρισης.

 


 

Στις οικογένειες των θυμάτων δόθηκαν αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων. Όπως υποστηρίζει ο πλοιοκτήτης κ. Α. Κυρτάτας, «δεν υπήρξε απαίτηση αποζημίωσης από την οικογένεια Βινιερόν». Ένας εκ των δικηγόρων της οικογένειας, ο κ. Φιλίπ Καπέλ, αρνήθηκε να διευκρινίσει οτιδήποτε σχετικό αναφέροντας ότι «για την οικογένεια Βινιερόν η τραγική αυτή ιστορία έχει τελειώσει».

Το «City of Poros», μετά τις επιδιορθώσεις των ζημιών, επανήλθε στις καθημερινές κρουαζιέρες του Σαρωνικού. Αποσύρθηκε το 1993. Αργότερα πουλήθηκε σε άλλη εταιρεία και μετονομάστηκε σε «Ιφιγένεια-Αννα ΙΙ». Το 2007 πουλήθηκε στην Pentanisos Shipping Ltd και μετονομάστηκε σε “DAFNE”. Μετά λίγα χρόνια οδηγήθηκε για διάλυση στην Ελευσίνα.

 

https://www.e-daily.gr/themata/86534/san-simera-i-tromokratiki-epithesi-sto-krouazieroploio-city-of-poros-pics

https://www.ptisidiastima.com/city-of-poros-assault/

https://www.tovima.gr/2008/11/24/culture/ti-synebi-sto-city-of-poros-2/

https://el.wikipedia.org/wiki/Τρομοκρατική_επίθεση_στο_κρουαζιερόπλοιο_City_of_Poros

https://popaganda.gr/newstrack/poros-tromokratia/

http://www.faktaomfartyg.se

https://www.hellenicvoice.gr/tromos-sto-krouazieroplio-city-of-poros/

https://www.ethnos.gr/istoria/115008_makeleio-toy-city-poros-tromokratis-spernei-ton-thanato-se-kroyazieroploio

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: