Αλλάζουν τα πάντα στις αναζητήσεις σας στο Google
Η Google επιχειρεί να ανακατατάξει τα αποτελέσματα που επιστρέφει η μηχανή αναζήτησης, με νέες εκτενείς οδηγίες προς εντεταλμένους εκτιμητές της ποιότητας των ιστοσελίδων που εμφανίζονται σε καίριες θέσεις. Επίσης, παύει πλέον να εμφανίζει στην αυτόματη συμπλήρωση πολλούς ενοχλητικούς όρους, και δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να καταγγέλλουν τις περιληπτικές απαντήσεις που ενίοτε επιστρέφει μια αναζήτηση.
Η ενόχληση από την αλγοριθμική διαμόρφωση της καίριας πρώτης σελίδας των αποτελεσμάτων έγινε έντονη τον Δεκέμβριο του 2016, όταν η μηχανή απάντησε αρνητικά στο ερώτημα «Did the holocaust happen” («Συνέβη το Ολοκαύτωμα;»). Το πρώτο αποτέλεσμα στην μηχανή του Σεργκέι Μπριν και του Λάρι Πέιτζ -αμφότεροι Εβραίοι- παρέπεμπε «στους δέκα λόγους που δεν υπήρξε Ολοκαύτωμα» στο αμερικανικό νεοναζιστικό Stormfront. Νωρίτερα, η αυτόματη συμπλήρωση στο Google Search πρότεινε “are jews… evil”. H Google απαντούσε τότε πως δεν επεμβαίνει στα αποτελέσματα, εξάγονται συνεκτιμώντας πλήθος παραμέτρων και άλλα τέτοια.
Οι χρήστες προσπάθησαν να αντιδράσουν, γνωρίζοντας ότι η Google ταξινομεί τα αποτελέσματα συνυπολογίζοντας πού κάνουν τελικά κλικ εκείνοι που υποβάλλουν το ίδιο ή παρόμοιο ερώτημα. Κάτι τέτοιο, εκτιμούσαν, θα υποβάθμιζε το stormfront.
Εντούτοις, τα κλικ αυτά ίσως δεν ήταν αρκετά (και επαναφέρουν μνήμες του ανεπιθύμητου google bombing που δεν επικροτείται στους κόλπους του).
Google Bombing: Είναι δυνατό να ξεγελαστεί το Google για να οδηγεί κατά τη βούληση των χρηστών του σε όποιον δικτυακό τόπο θεωρούν οι ίδιοι τον πλέον κατάλληλο για μια λέξη-κλειδί; Μέχρι τον Ιανουάριο του 2007, ήταν. Ο αριθμός των παραπομπών προς μια σελίδα φανερώνει στις μηχανές αναζήτησης πόσο σημαντική είναι μια σελίδα. Από την άλλη, το κείμενο της παραπομπής τούς υποδεικνύει για ποιο θέμα είναι σημαντική. Μια από τις πιο γνωστές βόμβες στο Google παρέπεμπαν στη σελίδα με το βιογραφικό του 43ου προέδρου των ΗΠΑ με τη φράση-κλειδί “miserable failure” και failure, προφανώς σε μια προσπάθεια να καυτηριάσουν την εξωτερική πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το πρόβλημα όμως ήταν πραγματικό και όλοι γνωρίζουν ότι οι ιδρυτές της υπηρεσίας Σεργκέι Μπριν και Λάρι Μπριτζ είναι Εβραίοι, οπότε δεν θα έπρεπε να μείνουν αμέτοχοι. Επίσης, τα fake news online και η διασπορά τους κατά την αμερικανική προεκλογική εκστρατεία έγιναν πρωτοσέλιδο, και η Google αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι εκτός από τις μετρήσιμες παραμέτρους χρειάζεται και η ανθρώπινη κρίση και σαφείς οδηγίες για να διαμορφωθεί τουλάχιστον με μη προσβλητικό τρόπο μια αξιοπρεπής λίστα πιθανών απαντήσεων με παραπομπές σε αξιόπιστους δικτυακούς τόπους, αποφεύγοντας παράλληλα την κριτική για λογοκρισία και παραβίαση της ελευθερίας του λόγου.
Πάντως, οι μηχανές αναζήτησης έχουν άποψη, παρά την εντύπωση περί του αντιθέτου και μάλιστα, πρέπει να έχουν, αν και θα έπρεπε να είναι γνωστή στους χρήστες, καθώς οι αλγόριθμοι δεν είναι τίποτα περισσότερο από κωδικοποιημένους κανόνες που λαμβάνουν υπόψη τους μετρήσιμες παραμέτρους για να αποφασίσουν πώς θα φτιάξουν μια λίστα αποτελεσμάτων. Εάν κανείς θα συνυπολογίσει την ιστορία είναι άποψη.
Οι αλλαγές που έχει ήδη υλοποιήσει η Google αναμένεται να φέρουν τα πάνω-κάτω στα αποτελέσματα, εξοστρακίζοντας -ποιος κοιτά τη δεύτερη σελίδα;- τουλάχιστον στη δεύτερη σελίδα, αν όχι βαθύτερα, τις ύποπτες αναρτήσεις.
Εκτός από την ανάθεση σε πραγματικούς ανθρώπους να εκτιμούν τη λίστα των αποτελεσμάτων με βάση νέους πιο αυστηρούς κανόνες, η Google αλλάζει τον τρόπο που διακρίνει πόσο σχετική είναι μια ιστοσελίδα με το ερώτημα που υποβλήθηκε. Χωρίς να αποκαλύπτεται η μυστική συνταγή, η εταιρεία αλλάζει τη βαρύτητα και τις παραμέτρους που συνυπολογίζονται, ώστε να είναι «λιγότερο πιθανό» -όχι όμως αδύνατο- να εμφανίζονται στην πρώτη γραμμή οι «αρνητές του Ολοκαυτώματος». Κάτι, έχει γίνει ώστε να μην προβάλλονται πάνω-πάνω τουλάχιστον γνωστές θεωρίες συνωμοσίας.
Αλλαγές έχουν επίσης γίνει στην αυτόματη συμπλήρωση του ερωτήματος που υποβάλλεται στη μηχανή. Ως τώρα, η αυτόματη συμπλήρωση προέκυπτε από αυτά τα ερωτήματα που υπέβαλλαν άλλοι χρήστες, όπως ακριβώς τα υπέβαλλαν, με άσεμνη, χυδαία, υβριστική, ρατσιστική ή απλώς αργκό γλώσσα.
Στο εξής, προβλέψεις που περιέχουν «άσεμνη σεξουαλική ή χυδαία γλώσσα» καταργούνται και τη θέση τους παίρνουν ιατρικοί ή επιστημονικοί όροι για την ανθρώπινη ανατομία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στις οποίες η διατύπωση σχετίζεται με τη σεξουαλική αγωγή. Τι συνιστά άσεμνη ή χυδαία γλώσσα θα διαμορφώνεται από τους χαρακτηρισμούς που θα δίνουν και οι χρήστες (feedback) -εξάλλου, οι μηχανές μαθαίνουν γρήγορα από τους πολλούς.
Καταργούνται επίσης προβλέψεις που περιλαμβάνουν γλώσσα η οποία δυσφημεί ή προσβάλλει ομάδες ή μεμονωμένα άτομα με βάση τη φυλή, την εθνοτική καταγωγή, τη θρησκεία, τυχόν αναπηρία, το φύλο, την ηλικία, την εθνικότητα, την ιδιότητα του απόστρατου, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την έμφυλη ταυτότητα.
Ομοίως, προβλέψεις που περιλαμβάνουν παραστατικές περιγραφές βίας ή προωθούν γενικότερα τη βία, προβλέψεις που αναδεικνύουν επικίνδυνες ή εγκληματικές δραστηριότητες οι οποίες θα μπορούσαν να επιφέρουν βλάβες στον πραγματικό κόσμο, δεν θα προτείνονται επίσης στους χρήστες κατά την αυτόματη συμπλήρωση της ερώτησής τους.
Η περιέργεια για τη ζωντανή μετάδοση ενός εγκλήματος στο Facebook Live ήταν πρόδηλη από τη συμμετοχή θεατών στο έγκλημα. Εάν οι αριθμοί φέρνουν στην επιφάνεια τέτοιο περιεχόμενο, εξηγείται γιατί τα πρωτοσέλιδα είναι γεμάτα από εγκλήματα.
Τέλος σε ότι αφορά στα λεγόμενα featured snippets, δηλαδή τις περιληπτικές πληροφορίες που εμφανίζονται από μια σελίδα απευθείας στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων χωρίς να χρειαστεί κλικ στη σελίδα που τις αναρτά, η Google δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να στείλουν το σχόλιό τους και συγκεκριμένα, κυρίως να καταγγείλουν την περιληπτική απάντηση είτε γιατί είναι ρατσιστική, προωθεί τη βία και τη μισαλλοδοξία, είναι σεξιστική ή απλά γιατί δεν αρέσει ή να την επικροτήσουν χαρακτηρίζοντάς απλώς χρήσιμη.
Το σημαντικότερο ίσως μάθημα από αυτό το πάθημα αφορά τους χρήστες και τον τρόπο που βλέπουν τις μηχανές: τα αποτελέσματά τους δεν είναι η αντικειμενική αλήθεια και οι δημιουργοί τους έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τι θα προβληθεί ιδιαίτερα και τι όχι. Η ερώτηση που πρέπει να απαντά ο χρήστης είναι «πού το διάβασα» και να μην αρκείται στο πρώτο αποτέλεσμα οποιασδήποτε μηχανής λέγοντας «το βρήκα στο Ίντερνετ».
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου