Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
..ΤΟΥ ΝΤΕΙΒΙΝΤ .. ΧΟΚΝΕΙ
Ο 73χρονος Βρετανός εικαστικός πρωτοπορεί
μετατρέποντας σε καμβά την οθόνη του iPad του.
ΤΗΣ ΤΑΤΙΑΝΑΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ
Σε μια γκαλερί μπορεί κανείς να δει πολλά αλλόκοτα πράγματα: καθημερινά αντικείμενα ατάκτως ερριμμένα, βιντεοπροβολές, εικαστικές εγκαταστάσεις, συμφύρματα διαφορετικών μέσων και τεχνικών. Όταν όμως μιλάμε για έκθεση ζωγραφικής, αναμένουμε την ύπαρξη μιας χρωστικής ή σχεδιαστικής πρώτης ύλης που μετουσιώνει την έμπνευση του δημιουργού πάνω σε μια απτά, κρουστή επιφάνεια. Ώρα να αναθεωρήσουμε: το παρισινό Ίδρυμα Πιερ Μπερζέ - Ιβ Σεν Λοράν φιλοξένησε τους τελευταίους τρεις μήνες μια έκθεση ζωγραφικής, όπου τη θέση του καμβά κατείχαν οθόνες iPhone και iPad. Ο λόγος για την έκθεση «Fleurs fraiches» (Φρέσκα λουλούδια), η οποία συγκέντρωσε μερικά από τα σχεδόν χίλια έργα που έχει δημιουργήσει κατά την τελευταία διετία ο εμβληματικός Βρετανός εικαστικός Ντέιβιντ Χόκνεϊ στην οθόνη των γκάτζετ του.
Καίτοι ο παγκοσμίως διάσημος Χόκνεϊ έχει ήδη από τη δεκαετία του '80 πειραματιστεί εντάσσοντας φωτογραφίες πολαρόιντ, φωτοτυπίες, ακόμη και το πεζό φαξ στην εικαστική του δημιουργία, αυτή η νέα μανία του φαίνεται πως εγκυμονεί επαναστατικές αλλαγές για την τέχνη, αλλά και για τον τρόπο εμπορικής διάθεσης της. Ως προς το πρώτο, τα πράγματα είναι προφανή: μια εφαρμογή σε ένα μηχανηματάκι που οποιοσδήποτε μπορεί να κατέχει, δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να ζωγραφίσει, εκμεταλλευόμενος τις ασύλληπτες διαβαθμίσεις πάχους και χρωματικής διαφάνειας του ηλεκτρονικού πινέλου, αλλά και τη φωτεινότητα της οθόνης, που, κατά τον Χόκνεϊ, απογειώνει το έργο.
Από την άλλη, είναι επίσης προφανές πως οποιοσδήποτε κατέχει ένα iPad και ζωγραφίζει πάνω σ' αυτό δεν πρόκειται να μετουσιωθεί αίφνης σε... Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Στη διελκυστίνδα τού κατά πόσον αυτές οι εικονικές «πιξελοδημιουργίες» συνιστούν τέχνη, εκείνο που επίσης θα μπορούσε να επιστρατευτεί είναι πως ο αγέραστος εικαστικός υπήρξε ένας από τους πατριάρχες του κινήματος της pop art κατά τη δεκαετία του '60. Και ως γνωστόν, η pop art εγκόλπωσε στην εικαστική δημιουργία τα καρτούν, τη διαφήμιση και κοινότοπα αντικείμενα της καθημερινότητας. Είναι πρόδηλο, λοιπόν, πώς αυτές οι ηλεκτρονικές... ταμπλέτες αποτελούν μια κατ' εξοχήν έκφανση της σημερινής ποπ κουλτούρας.
«Πώς θα βγάλουμε λεφτά απ' αυτό;»
Όσον αφορά, όμως, την εμπορία αυτής της εκκολαπτόμενης νέας μορφής τέχνης, τα πράγματα εμφανίζονται πιο περίπλοκα. Διότι το πρωτότυπο έργο βρίσκεται «φυλακισμένο» μέσα σε μια ηλεκτρονική συσκευή. Εξ ου και στην πρόσφατη παρισινή έκθεση κανένα από τα «Φρέσκα λουλούδια» δεν ήταν προς πώληση - τι να πρωτοκοστολογηθεί, το έργο ή η συσκευή; Ακόμη μεγαλύτερο ζήτημα εγείρεται από το γεγονός ότι ένα τέτοιο έργο μπορεί να αναπαράγεται στο διηνεκές ως ένα πεζό συνημμένο αρχείο ενός mail.
Ο δημοσιογράφος των Sunday Times Μπράιαν Απλγιαρντ, σε πρόσφατο αφιέρωμα στη νέα αυτή «τρέλα» του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, αναφέρει: «Ο φίλος μου, ιστορικός Μάικλ Μπέρλι, κοκορευόταν ότι έχει φτιάξει μια συλλογή από 65 Χόκνεϊ - τα σχέδια του iPad στέλνονται εύκολα με mail, και ο Χόκνεϊ έχει αρχίσει εδώ και καιρό να τα στέλνει σε φίλους του. Ένας απ' αυτούς είμαι τώρα κι εγώ: έχω ήδη μια συλλογή με 20 ηλεκτρονικά σχέδια του. Μπορώ να ξεκουράζω τα μάτια μου πάνω τους ή να τα στείλω κι εγώ με τη σειρά μου σε φίλους μου. Η χώρα οσονούπω θα είναι σπαρμένη με πρωτότυπους Χόκνεϊ..». Είναι σαφές αυτό που έξυπνα περιγράφει ο Απλγιαρντ: την ηλεκτρονική διακίνηση αυτής της μορφής τέχνnς στο Διαδίκτυο ουδείς μπορεί να τη σταματήσει. Μηδέ και να την κοστολογήσει, βεβαίως.
«Δεν ξέρω πώς θα βγάλουμε λεφτά απ΄’ αυτό», παραδέχτηκε ο ζωγράφος μιλώντας στους Sunday Times. Αλλά ο δημοσιογράφος ήξερε μάλλον καλύτερα: τα αρχεία των έργων του, επισήμανε ο Απλγιαρντ, «στέλνονται με mail και είναι σε πολύ χαμηλή ανάλυση -λιγότερο από ένα μεγαμπάιτ-, συνεπώς μπορούν να τυπωθούν μόνο σε πολύ μικρή κλίμακα. Όμως ο Τζόναθαν, ένας τεχνικός που ανήκει στην κομπανία του Χόκνεϊ εδώ στο Γιορκσάιρ (σ.σ. όπου διαμένει ο ζωγράφος), μπορεί μέσω μιας «αλχημείας» να βγάλει αρχεία των 120 μεγαμπάιτ από το iPad και μετά να τα μεγεθύνει και να τα τυπώσει σε διαστάσεις... γκαλερί. Από την άλλη, οι εκτυπώσεις δεν θα έχουν όλο εκείνο το φωταγωγημένο-από-πίσω μεγαλείο που έχουν οι εικόνες στην οθόνη του μηχανήματος. Συνεπώς, οι τζάμπα πίνακες είναι στην πραγματικότητα και τα μόνα πρωτότυπα».
Επαναστατικό, ει μη τι άλλο: ενώ ένας πρωτότυπος πίνακας pop art του Χόκνεϊ μπορεί να «χτυπήσει» περισσότερα από 1.000.000 ευρώ σε μια δημοπρασία, αυτοί οι νέοι ψηφιακοί πίνακες του δεν απαιτούν παρά ένα κλικ για να αποκτηθούν. Προς το παρόν, τουλάχιστον. Πολλοί εικάζουν ότι σύντομα η κατασκευάστρια Apple θα βρει έναν τρόπο για να ενσωματώσει στις εφαρμογές της συσκευής κάποια καταβολή αντιτίμου για τον γενναίο νέο κόσμο δημιουργίας που ευαγγελίζεται.
Φωτοβόλα e-μπνευση
Η «περιπέτεια» του Ντέιβιντ Χόκνεϊ με την ψηφιακή εικαστική δημιουργία άρχισε το 2008, όταν πρωτοπειραματίστηκε με την εφαρμογή Brushes του iPhone του. Χρησιμοποιώντας τα ακροδάχτυλά του -κυρίως τον αντίχειρα του δεξιού του χεριού, αλλά συν τω χρόνω ακόμη και κάποια δάχτυλα του «κακού» αριστερού του, γεγονός που προσέδιδε στο έργο μια χρωματική ή σχεδιαστική ποιότητα που ήταν αδύνατο να προκύψει στο χαρτί - φιλοτεχνούσε πίνακες με συχνότερο θέμα το καθημερινό μπουκέτο από φρέσκα λουλούδια που άφηνε στο γραφείο του ο σύντροφος του, Τζον Φιτζχέρμπερτ. Αργότερα, άρχισε να ζωγραφίζει στην οθόνη εντυπωσιακές ανατολές. Ώσπου την περασμένη άνοιξη ανακάλυψε το iPad. Το οποίο, εκτός του ότι διαθέτει «οθόνη οκτώ φορές μεγαλύτερη από του iPhone», προσεγγίζοντας τις διαστάσει ενός μπλοκ σχεδίασης, πρόσφερε στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να παίξει περισσότερο με το φώς.
«Πρόκειται για ένα φωτοβόλο μέσο που μπορεί να γίνει πολύ ενδιαφέρον – φώς που ανακλάται στο γυαλί, αντικείμενα που είναι γυαλιστερά», εξηγούσε πρόσφατα. «Και μπορείς να έχεις όσες στρώσει χρώματος θέλεις. Με τις ακουαρέλες δεν μπορείς να ξεπεράσεις τις τρειβ, "λασπώνει" το χαρτί. Εδώ, όμως, μπορείς άνετα να βάλεις ένα σκούρο μπλε πάνω από ένα έντονο κίτρινο. Και είναι και σαν ένα ατέλειωτο κομμάτι χαρτί: μπορείς να ξεκινήσεις με ένα μέγεθος και μετά να μεγαλώσει ή να μικρύνει το θέμα. Είναι σαν να κολλάς πρόσθετα κομμάτια χαρτιού μέχρι το άπειρο... Παίρνει λίγο καιρό να συνειδητοποιήσει ότι μπορείς να ζωγραφίσεις σε μεγέθη που μέχρι τώρα ήταν αδιανόητα. Τώρα χρησιμοποιώ και το ηλεκτρονικό στυλό και μπορώ να σχεδιάσω γραμμές με μεγάλη ακρίβεια».
Η ταχύτητα ανταπόκριση των νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών, η ευαισθησία της οθόνης όχι μόνο στο άγγιγμα αλλά και στη θερμότητα του δαχτύλου και η δυνατότητα που δίνει το iPad να ανατρέξεις σε όλα τα στάδια της ζωγραφικής διαδικασίας έχουν ενθουσιάσει τον καλλιτέχνη. Αυτή η τελευταία εκπληκτική δυνατότητα του γκάτζετ να ξαναεμφανίζει επί της οθόνης τη διαδικασία εν τω γεννάσθαι ως φιλμάκι animation, επιστρατεύτηκε και στην έκθεση, δίνοντας τη δυνατότητα στον επισκέπτη να δει τον Χόκνεϊ να δημιουργεί ένα σκίτσο του Πύργου του Αϊφελ βήμα προς βήμα.
Στα 73 του, ο εσαεί εκκεντρικός Ντέιβιντ Χόκνεϊ βρίσκεται μπροστά από πολλούς νεότερους ομοτέχνους του. Στην παροιμιώδη ευμεγέθη έξτρα εσωτερική τσέπη, την οποία προσθέτει ο ράφτης του σε όλα τα πανωφόρια του, έχει αντικαταστήσει το μπλοκ ιχνογραφίας με ένα iPad! Και συνεχίζει να πειραματίζεται σαν φιλοπερίεργο παιδί μ' αυτό το νέο μέσο. «Με έχει προσεγγίσει η Apple», παραδέχτηκε στους Sunday Times. «Δεν ήθελα να τους μιλήσω. Προτιμώ να κάνω τα πάντα μόνος μου. Και δεν τους χρωστάω τίποτα. Ενδεχομένως να τους... πούλησα πολλά iPad, αλλά το ένστικτο μου μου λέει να μην εμπλακώ γιατί θέλω την ελευθερία να κάνω ό,τι θέλω». Όπως το 1990, όταν αρνήθηκε τον τίτλο του ιππότη, που του προσφέρθηκε από το Παλάτι...
ΝΕΟ ΜΕΣΟ, ΝΕΑ ΗΘΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΕΧΝΗΣ;
Στον κόσμο της τέχνης η συζήτηση έχει ανάψει. Συνιστούν αυτές οι ψηφιακές δημιουργίες του Ντέιβιντ Χόκνεϊ τέχνη εφάμιλλη ενός κλασικού ζωγραφικού καμβά; Και η μέχρι τούδε δωρεάν διακίνηση τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μήπως προοιωνίζεται θεαματική ανατροπή στα κρατούντα στην παγκόσμια αγορά τέχνης;
Ο εικαστικός Μανώλης Χάρος θεωρεί «το όλο ζήτημα ανύπαρκτο. Γιατί πάντα, όταν πρωτοεμφανίζεται ένα νέο μέσο, όλοι βγαίνουν δήθεν σκανδαλισμένοι και το αμφισβητούν. Εξάλλου, ειδικά ο Χόκνεϊ και παλιότερα έχει κάνει τέχνη χρησιμοποιώντας ένα μηχάνημα φαξ. Και το ότι, 40 χρόνια αργότερα, υπάρχει κόσμος που θα δώσει τόσα λεφτά για ένα... φαξ του αποδεικνύει ότι ο εν λόγω καλλιτέχνης μπορεί να εγγυηθεί για τη μακροβιότητα και την αξία της τέχνης του. Προσωπικά, βρήκα τα συγκεκριμένα έργα του κάπως "λίγα" σε σχέση με όσα έχει δημιουργήσει με άλλα μέσα. Αλλά, ειλικρινά, το αν ένας γλύπτης χρησιμοποιεί... μπλακ εν ντέκερ αντί για καλέμι, δεν με ενδιαφέρει καθόλου».
Ο τεχνοκριτικός Τάκης Μαυρωτάς, από την πλευρά του, επισημαίνει πως «ο Χόκνεϊ υπήρξε ανέκαθεν ένας καινοτόμος δημιουργός, ο οποίος προσπαθεί να προκαλέσει το βλέμμα του θεατή επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εκλαμβάνουμε ως τέχνη. Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα πολύ ενδιαφέρον εγχείρημα, που αξίζει την προσοχή μας - και για έναν επιπλέον λόγο, που άπτεται ενδεχομένως και των εξίσου καινοτόμων οδών διακίνησης του: ίσως με αυτό το νέο μέσο ο Χόκνεϊ να δημιουργεί μια τέχνη που επικοινωνείται μόνο στιγμιαία, που γεννιέται και πεθαίνει τάχιστα, σαν την απαγγελία ενός ποιητή που διαβάζει ένα αδημοσίευτο έργο του».·
Από το περιοδικό «Κ»
της εφημερίδας «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
20.2.2011/Τεύχος 403
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου