Του Γιάννη Αγγέλη
H κα Μέρκελ χρειαζόταν ένα σχέδιο σαν το “Eureca” στα ΜΜΕ σήμερα πριν από την ψηφοφορία στην Bundestag, ένα σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης στην Ελλάδα που να απομακρύνει την προσοχή από το EFSF και την EKT. Και το είχε.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για παλιότερη πρόταση που είχε κατατεθεί από συμβούλους της όταν είχε τεθεί θέμα ευρύτερης παροχής εγγυήσεων για την παροχή των δανείων του δεύτερου πακέτου στήριξης.
Δεν είναι βέβαιο παρ’ όλα αυτά ότι η επικοινωνιακή επαναφορά αυτού του σχεδίου θα επιτρέψει σήμερα στην κα Μέρκελ να εξασφαλίσει την απαιτούμενη εσωκομματική υποστήριξη για να περάσει από τη Βουλή το νόμο για την επέκταση του ρόλου του EFSF... Και σ΄ αυτή την περίπτωση οι πολιτικές συνέπειες από τη στήριξη της αντιπολίτευσης είναι πιθανό να επιδεινώσουν την πολιτική κρίση στη Γερμανία.
Διπλωματικές πηγές υποστηρίζουν στο Capital.gr ότι το επιτελείο της κας Μέρκελ είναι απολύτως πεπεισμένο ότι δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί πλέον ο διπλός κίνδυνος της κρίσης χρέους και τραπεζών με την απλή «αποστείρωση» του κινδύνου που αντιπροσωπεύει η Ελλάδα με ένα σχέδιο τύπου “Eureca”.
Παραδέχονται ότι το πρόβλημα πλέον έχει επεκταθεί και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί συνολικά.
Σ΄ αυτό... βοηθάει η παρατεταμένη πίεση των αγορών στην Ιταλία και την Ισπανία και οι αυξημένες πιέσεις στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Το “Eureka” πέραν των τεχνικών δυσκολιών εφαρμογής που εμπεριέχει (μεταφορά κινητών και ακίνητων αξιών σε εταιρεία στο Λουξεμβούργο, επιλογή και αξιολόγηση των εμπράγματων εγγυήσεων, αποδοχή απώλειας συνταγματικής δημοσιονομικής κυριαρχίας, κ.λ.π.) είναι μία πρόταση που δεν μπορεί να επεκταθεί η εφαρμογή της σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης...
Το κεντρικό θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί πολιτικούς και τραπεζίτες και δεν έχει λυθεί, είναι το πώς θα βρεθεί «εγγυητής» του ευρωπαϊκού χρέους χωρίς αυτό να καταστρέφει την υψηλή αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας και των άλλων χωρών που έχουν επίπεδο αξιολόγησης “ΑΑΑ”.
Όλα τα μέχρι στιγμής σχέδια εμπλέκουν το EFSF ή την EKT, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Στην περίπτωση του πρόσφατου σχεδίου που προτάθηκε να δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο (SPV) που θα χρηματοδοτηθεί μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων από το EFSF, εμφανίσθηκε πάλι το εμπόδιο του κινδύνου απώλειας πιστοληπτικής αξιοπιστίας στους αρχικούς χρηματοδότες του ειδικού ταμείου, παρά τα όσα χρηματοπιστωτικά «εργαλεία» μεσολαβούν ανάμεσα σ΄ αυτό και τους αρχικούς χρηματοδότες.
Τα μάτια πολλών στρέφονται και πάλι στην EKT η οποία εμφανίζεται να κρατάει τα «κλειδιά» για την χωρίς όρια χρηματοδότηση (όπως η FED). Και πάλι όμως κανένας δεν είναι έτοιμος να δεχτεί η ΕΚΤ να αναλάβει ένα ρόλο ανάλογο της αμερικάνικης κεντρικής τράπεζας, να μπορεί δηλαδή να «τυπώνει» χρήμα χωρίς να έχει από πάνω της μια ενιαία ευρωπαϊκή κυβέρνηση...
Μια παραλλαγή αυτών των δύο προτάσεων που έβλεπε τον συνδυασμό EFSF και EΚΤ με το πρώτο να δανείζεται από την δεύτερη βρίσκει τα ίδια εμπόδια...
Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι αν η ψήφιση της συμφωνίας της 21ης Ιουλίου και του νέου ρόλου του EFSF περάσει από την γερμανική Βουλή είναι πιθανό να ακούσουμε κάποιες καινούργιες «ιδέες» την Δευτέρα στο Eurogroup.
Όλα αυτά βέβαια δεν τείνουν στο να διευκολύνουν την υπόθεση της Ελλάδας. Κάθε άλλο.
Η πίεση αυξάνεται και η πίεση αυτή δεν αποκλείεται να αποτυπωθεί στο νέο ελαστικό χρονοδιάγραμμα εκταμίευσης της 6ης δόσης του δανείου. Τα νεότερα όμως γι΄ αυτό είναι πιθανό να τα ακούσουμε μέσα στο Σαββατοκύριακο...
http://www.capital.gr/news.asp?id=1293042
H κα Μέρκελ χρειαζόταν ένα σχέδιο σαν το “Eureca” στα ΜΜΕ σήμερα πριν από την ψηφοφορία στην Bundestag, ένα σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης στην Ελλάδα που να απομακρύνει την προσοχή από το EFSF και την EKT. Και το είχε.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για παλιότερη πρόταση που είχε κατατεθεί από συμβούλους της όταν είχε τεθεί θέμα ευρύτερης παροχής εγγυήσεων για την παροχή των δανείων του δεύτερου πακέτου στήριξης.
Δεν είναι βέβαιο παρ’ όλα αυτά ότι η επικοινωνιακή επαναφορά αυτού του σχεδίου θα επιτρέψει σήμερα στην κα Μέρκελ να εξασφαλίσει την απαιτούμενη εσωκομματική υποστήριξη για να περάσει από τη Βουλή το νόμο για την επέκταση του ρόλου του EFSF... Και σ΄ αυτή την περίπτωση οι πολιτικές συνέπειες από τη στήριξη της αντιπολίτευσης είναι πιθανό να επιδεινώσουν την πολιτική κρίση στη Γερμανία.
Διπλωματικές πηγές υποστηρίζουν στο Capital.gr ότι το επιτελείο της κας Μέρκελ είναι απολύτως πεπεισμένο ότι δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί πλέον ο διπλός κίνδυνος της κρίσης χρέους και τραπεζών με την απλή «αποστείρωση» του κινδύνου που αντιπροσωπεύει η Ελλάδα με ένα σχέδιο τύπου “Eureca”.
Παραδέχονται ότι το πρόβλημα πλέον έχει επεκταθεί και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί συνολικά.
Σ΄ αυτό... βοηθάει η παρατεταμένη πίεση των αγορών στην Ιταλία και την Ισπανία και οι αυξημένες πιέσεις στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Το “Eureka” πέραν των τεχνικών δυσκολιών εφαρμογής που εμπεριέχει (μεταφορά κινητών και ακίνητων αξιών σε εταιρεία στο Λουξεμβούργο, επιλογή και αξιολόγηση των εμπράγματων εγγυήσεων, αποδοχή απώλειας συνταγματικής δημοσιονομικής κυριαρχίας, κ.λ.π.) είναι μία πρόταση που δεν μπορεί να επεκταθεί η εφαρμογή της σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης...
Το κεντρικό θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί πολιτικούς και τραπεζίτες και δεν έχει λυθεί, είναι το πώς θα βρεθεί «εγγυητής» του ευρωπαϊκού χρέους χωρίς αυτό να καταστρέφει την υψηλή αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας και των άλλων χωρών που έχουν επίπεδο αξιολόγησης “ΑΑΑ”.
Όλα τα μέχρι στιγμής σχέδια εμπλέκουν το EFSF ή την EKT, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Στην περίπτωση του πρόσφατου σχεδίου που προτάθηκε να δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο (SPV) που θα χρηματοδοτηθεί μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων από το EFSF, εμφανίσθηκε πάλι το εμπόδιο του κινδύνου απώλειας πιστοληπτικής αξιοπιστίας στους αρχικούς χρηματοδότες του ειδικού ταμείου, παρά τα όσα χρηματοπιστωτικά «εργαλεία» μεσολαβούν ανάμεσα σ΄ αυτό και τους αρχικούς χρηματοδότες.
Τα μάτια πολλών στρέφονται και πάλι στην EKT η οποία εμφανίζεται να κρατάει τα «κλειδιά» για την χωρίς όρια χρηματοδότηση (όπως η FED). Και πάλι όμως κανένας δεν είναι έτοιμος να δεχτεί η ΕΚΤ να αναλάβει ένα ρόλο ανάλογο της αμερικάνικης κεντρικής τράπεζας, να μπορεί δηλαδή να «τυπώνει» χρήμα χωρίς να έχει από πάνω της μια ενιαία ευρωπαϊκή κυβέρνηση...
Μια παραλλαγή αυτών των δύο προτάσεων που έβλεπε τον συνδυασμό EFSF και EΚΤ με το πρώτο να δανείζεται από την δεύτερη βρίσκει τα ίδια εμπόδια...
Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι αν η ψήφιση της συμφωνίας της 21ης Ιουλίου και του νέου ρόλου του EFSF περάσει από την γερμανική Βουλή είναι πιθανό να ακούσουμε κάποιες καινούργιες «ιδέες» την Δευτέρα στο Eurogroup.
Όλα αυτά βέβαια δεν τείνουν στο να διευκολύνουν την υπόθεση της Ελλάδας. Κάθε άλλο.
Η πίεση αυξάνεται και η πίεση αυτή δεν αποκλείεται να αποτυπωθεί στο νέο ελαστικό χρονοδιάγραμμα εκταμίευσης της 6ης δόσης του δανείου. Τα νεότερα όμως γι΄ αυτό είναι πιθανό να τα ακούσουμε μέσα στο Σαββατοκύριακο...
http://www.capital.gr/news.asp?id=1293042
Το γερμανικό σχέδιο για τη διάσωση της χώρας μας με την ονομασία «Eureca» το έχουν επεξεργαστεί στενοί συνεργάτες της Άνγκελα Μέρκελ, παρουσιάζει σήμερα, μετά τον γερμανικό Τύπου, και η γαλλική εφημερίδα La Tribune.
Στόχος του σχεδίου είναι η μείωση του ελληνικού χρέους χωρίς να προκαλέσει χρεοκοπία και παράλληλα η δημιουργία προϋποθέσεων ανάκαμψης, χωρίς επίσης να υπάρξει κοινωνική δυσαρέσκεια.
Το σχέδιο χωρίζεται σε έξι φάσεις:
1. Η Ελλάδα πρέπει να καταγράψει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων του κράτους (τράπεζες, ακίνητα, τηλεφωνία, λιμάνια κτλ.) σε μία δομή (εταιρεία), όπως ακριβώς συνέβη το 1990 στη Γερμανία για να ιδιωτικοποιηθούν τα περιουσιακά στοιχεία της Ανατολικής Γερμανίας μετά την Ένωση. Τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού κράτους εκτιμώνται τουλάχιστον στα 125 δισ. ευρώ!
2. Η εταιρεία αυτή θα εξαγοραστεί από έναν ευρωπαϊκό θεσμό, που θα χρηματοδοτείται από τις χώρες, και η έδρα του θα βρίσκεται στο Λουξεμβούργο. Θα έχει επίσης τη δυνατότητα να οργανώσει τις ιδιωτικοποιήσεις των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων, διαδικασία που θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 (η αντίστοιχη διαδικασία στην Ανατολική Γερμανία διήρκησε πολύ λιγότερο).
3. Τα 125 δισ. ευρώ θα δώσουν τη δυνατότητα στην Ελλάδα να αποπληρώσει σημαντικό μέρος των υποχρεώσεών της στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Μηχανισμό Στήριξης (EFSF), με συνέπεια το χρέος να διαμορφωθεί μόλις στο 88% του ΑΕΠ από το 145% που είναι ήμερα. Η έκθεση της Ελλάδας στην ΕΚΤ θα είναι μηδενική, ενώ τα επιτόκια δανεισμού θα μειωθούν κατά 50%, γεγονός που θα οδηγήσει την Αθήνα ξανά στις αγορές.
4. Η εταιρεία με έδρα το Λουξεμβούργο θα έχει επίσης τη δυνατότητα να επενδύσει τα 20 δισ. με στόχο να αποφέρουν άμεσα περί τα 50 δισ. ευρώ. Αυτή η ένεση χρήματος στην ελληνική αγορά, που ισοδυναμεί με το 8% του ΑΕΠ, και που θα μπορούσε να είναι και αυξημένη, θα ξαναφέρει τη χώρα σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 5% μέσα στα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια. Επίσης, θα δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να επαναγοράζει χρέος ύψους 1% του ΑΕΠ κάθε χρόνο, με συνέπεια να υποχωρήσει έως το 2018 κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
5. Οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2025. σε περίπτωση λοιπόν που υπάρξει υπεραξία, θα αποδοθεί στην Ελλάδα, αφαιρουμένων των τόκων και των εξόδων διαχείρισης. Αν είναι μειωμένα, η Ελλάδα θα αναλάβει το κόστος, όμως όπως υποστηρίζει η εφημερίδα, οι οικονομικοί αναλυτές της ομάδας του Roland Berger υπολογίζουν ότι ακόμη και σε αυτή ην περίπτωση το χρέος της χώρας θα έχει υποχωρήσει κάτω από το 70% του ΑΕΠ.
6. Το σχέδιο αυτό μειώνει δραματικά τις πιθανότητες κερδοσκοπίας εις βάρος της Ελλάδας ή της ζώνης του ευρώ, καθώς οι κερδοσκόποι θα δυσκολευτούν να στοιχηματίσουν, μέσω των CDS, σε χρεοκοπία είτε της Ελλάδας είτε κάποιας άλλης χώρας, όπως η Ισπανία, η Ιταλία ή η Ιρλανδία. Αυτό θα έχει άμεση συνέπεια την υποχώρηση των spreads και των CDS.
Στόχος του σχεδίου είναι η μείωση του ελληνικού χρέους χωρίς να προκαλέσει χρεοκοπία και παράλληλα η δημιουργία προϋποθέσεων ανάκαμψης, χωρίς επίσης να υπάρξει κοινωνική δυσαρέσκεια.
Το σχέδιο χωρίζεται σε έξι φάσεις:
1. Η Ελλάδα πρέπει να καταγράψει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων του κράτους (τράπεζες, ακίνητα, τηλεφωνία, λιμάνια κτλ.) σε μία δομή (εταιρεία), όπως ακριβώς συνέβη το 1990 στη Γερμανία για να ιδιωτικοποιηθούν τα περιουσιακά στοιχεία της Ανατολικής Γερμανίας μετά την Ένωση. Τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού κράτους εκτιμώνται τουλάχιστον στα 125 δισ. ευρώ!
2. Η εταιρεία αυτή θα εξαγοραστεί από έναν ευρωπαϊκό θεσμό, που θα χρηματοδοτείται από τις χώρες, και η έδρα του θα βρίσκεται στο Λουξεμβούργο. Θα έχει επίσης τη δυνατότητα να οργανώσει τις ιδιωτικοποιήσεις των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων, διαδικασία που θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 (η αντίστοιχη διαδικασία στην Ανατολική Γερμανία διήρκησε πολύ λιγότερο).
3. Τα 125 δισ. ευρώ θα δώσουν τη δυνατότητα στην Ελλάδα να αποπληρώσει σημαντικό μέρος των υποχρεώσεών της στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Μηχανισμό Στήριξης (EFSF), με συνέπεια το χρέος να διαμορφωθεί μόλις στο 88% του ΑΕΠ από το 145% που είναι ήμερα. Η έκθεση της Ελλάδας στην ΕΚΤ θα είναι μηδενική, ενώ τα επιτόκια δανεισμού θα μειωθούν κατά 50%, γεγονός που θα οδηγήσει την Αθήνα ξανά στις αγορές.
4. Η εταιρεία με έδρα το Λουξεμβούργο θα έχει επίσης τη δυνατότητα να επενδύσει τα 20 δισ. με στόχο να αποφέρουν άμεσα περί τα 50 δισ. ευρώ. Αυτή η ένεση χρήματος στην ελληνική αγορά, που ισοδυναμεί με το 8% του ΑΕΠ, και που θα μπορούσε να είναι και αυξημένη, θα ξαναφέρει τη χώρα σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 5% μέσα στα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια. Επίσης, θα δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να επαναγοράζει χρέος ύψους 1% του ΑΕΠ κάθε χρόνο, με συνέπεια να υποχωρήσει έως το 2018 κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
5. Οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2025. σε περίπτωση λοιπόν που υπάρξει υπεραξία, θα αποδοθεί στην Ελλάδα, αφαιρουμένων των τόκων και των εξόδων διαχείρισης. Αν είναι μειωμένα, η Ελλάδα θα αναλάβει το κόστος, όμως όπως υποστηρίζει η εφημερίδα, οι οικονομικοί αναλυτές της ομάδας του Roland Berger υπολογίζουν ότι ακόμη και σε αυτή ην περίπτωση το χρέος της χώρας θα έχει υποχωρήσει κάτω από το 70% του ΑΕΠ.
6. Το σχέδιο αυτό μειώνει δραματικά τις πιθανότητες κερδοσκοπίας εις βάρος της Ελλάδας ή της ζώνης του ευρώ, καθώς οι κερδοσκόποι θα δυσκολευτούν να στοιχηματίσουν, μέσω των CDS, σε χρεοκοπία είτε της Ελλάδας είτε κάποιας άλλης χώρας, όπως η Ισπανία, η Ιταλία ή η Ιρλανδία. Αυτό θα έχει άμεση συνέπεια την υποχώρηση των spreads και των CDS.
Πηγή: www.athina984.gr
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου