Τετάρτη, 19 Αυγούστου 2015

3ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ - Ποιοι θα πληρώσουν το λογαριασμό



3ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ

Ποιοι θα πληρώσουν το λογαριασμό

 

Σταδιακή αύξηση του φορολογικού τους συντελεστή και της προκαταβολής φόρου θα υποστούν οι αγρότες, ενώ παράλληλα θα χάσουν το ευνοϊκό καθεστώς που είχαν για την αγορά πετρελαίου, καθώς θα αυξηθεί σε δύο δόσεις ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο αγροτικό ντίζελ.


Ποιοι θα πληρώσουν το λογαριασμό

Ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρομεσαίοι επιχειρηματίες θα δουν σταδιακά την προκαταβολή φόρου σχεδόν να διπλασιάζεται, ενώ για τους περίπου 900.000 οφειλέτες οι οποίοι έχουν μπει στη ρύθμιση των 100 δόσεων οι αλλαγές που πέρασαν είναι... εις βάρος τους. Αναλυτικότερα, βγαίνουν εκτός ρύθμισης οι... ασυνεπείς φορολογούμενοι, μειώνονται οι δόσεις για τους... έχοντες, ενώ για τις οφειλές άνω των 5.000 ευρώ αυξάνεται το επιτόκιο.

Παράλληλα, για τις οφειλές έως 5.000 ευρώ το μηδενικό επιτόκιο θα ισχύει μόνο εάν ο οφειλέτης δεν ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και δεν διαθέτει μεγάλη ακίνητη περιουσία ή υψηλά εισοδήματα.

Oι κατασχέσεις

Την ίδια στιγμή, μειώνονται τα ακατάσχετα όρια σε μισθούς, συντάξεις και καταθέσεις για όσους έχουν οφειλές στο Δημόσιο.

Ακόμη, καταργούνται φοροαπαλλαγές για τον ναυτιλιακό κλάδο, φόρος για συναλλαγές με χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, διάφοροι φόροι υπέρ τρίτων και κάποιες εκπτώσεις που είχαν οι πράκτορες του ΟΠΑΠ, καθώς επίσης και η έκπτωση φόρου για την εφάπαξ εξόφληση του φόρου εισοδήματος.

Σε επίπεδο ΦΠΑ, σημαντική θα είναι επιβάρυνση πολλών Ελλήνων από την αύξηση του φόρου στα ιδιωτικά σχολεία.

Τέλος, λαμβάνονται μέτρα που σχετίζονται με την απελευθέρωση πώλησης του ψωμιού και του γάλακτος, αλλά και με το άνοιγμα ορισμένων κλειστών επαγγελμάτων, όπως π.χ. του μηχανικού, του συμβολαιογράφου, του δικαστικού επιμελητή κ.ά.

1. ΑΓΡΟΤΕΣ
Διπλάσιος φόρος, κατάργηση εκπτώσεων και αύξηση εισφορών

Διπλασιασμό του συντελεστή φορολόγησης των αγροτών, κατάργηση των εκπτώσεων στο πετρέλαιο και αύξηση των εισφορών του ΟΓΑ, προβλέπει το κείμενο του τρίτου μνημονίου. Ειδικότερα στο «πακέτο» των προαπαιτουμένων, τα οποία θα πρέπει να ψηφιστούν τον Οκτώβριο, για τα εισοδήματα του 2015 που θα δηλωθούν τον επόμενο χρόνο ο φορολογικός συντελεστής θα αυξηθεί από το 13% στο 20%, ενώ για τα εισοδήματα του 2016 ο συντελεστής φορολογίας θα ανέλθει στο 26%. Πρόκειται για διπλασιασμό του συντελεστή που ισχύει σήμερα.

Προβλέπεται, ακόμη, αναδρομικά για τα εισοδήματα του 2014 η επαναφορά της προκαταβολής φόρου στο 55% από το 27,5%, που είχε μειωθεί με νόμο ο οποίος είχε περάσει από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο από τη Βουλή. Αυτό σημαίνει ότι για όσους έχουν ήδη υποβάλει φορολογικές δηλώσεις και έχουν εκδοθεί τα εκκαθαριστικά, θα υπάρξει νέα έκδοση τροποποιημένων εκκαθαριστικών με τα οποία θα καλούνται να πληρώσουν επιπλέον προκαταβολή φόρου εισοδήματος έναντι του επόμενου έτους.

Στα προαπαιτούμενα που πρέπει να ψηφιστούν αμέσως περιλαμβάνεται η κατάργηση της επιδότησης στο αγροτικό πετρέλαιο. Ειδικότερα προβλέπεται αύξηση -σε δύο δόσεις- του συντελεστή του ειδικού φόρου κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου από τα 0,066 ευρώ το λίτρο στο επίπεδο του πετρελαίου κίνησης, στα 0,330 ευρώ το λίτρο, μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2016. Η πρώτη δόση της αύξησης θα ισχύσει από την 1η Οκτωβρίου 2015, οπότε θα αυξηθεί στα 0,200 ευρώ το λίτρο.

Σύμφωνα με το προσχέδιο του νέου Μνημονίου, φέτος θα υπολογιστεί για τελευταία φορά το ποσό της επιστροφής για τους αγρότες, στους οποίους, όμως, θα δοθεί μόνο το 50%, που ανέρχεται σε 53-54 εκατ. ευρώ περίπου. Αυτή θα είναι και η τελευταία εκταμίευση ποσού στους αγρότες που θα αφορά επιδότηση αγροτικού πετρελαίου.

Σταδιακά σε βάθος τριετίας οι ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών θα εξομοιωθούν με τις αντίστοιχες εισφορές του ΙΚΑ, πράγμα που σημαίνει ότι τα ποσά που θα καταβάλλουν στον ΟΓΑ θα διπλασιαστούν.

Επίσης, η κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει σε «αυστηροποίηση του ορισμού του επαγγελματία αγρότη», διαχωρισμός που αφήνει το περιθώριο ελιγμών για προνομιακή μεταχείριση των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών. Στόχος είναι η φορολόγηση του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη (δηλαδή με εισόδημα τουλάχιστον κατά 50% από αγροτική δραστηριότητα) με συντελεστή 13% και όχι 23% και μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50%. Σε ό,τι αφορά τους νέους αγρότες, η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη μείωση κατά 30% του φορολογικού συντελεστή και της προκαταβολής τουλάχιστον για τα επόμενα 3-5 χρόνια.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Στα 550 από 275 ευρώ η προκαταβολή του φόρου
Εάν κάποιος αγρότης για τα εισοδήματα του 2014 έπρεπε να πληρώσει φόρο 1.000 ευρώ, η προκαταβολή φόρου, σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο, θα ήταν 275 ευρώ (27,5%). Πλέον, με τις αλλαγές στο μνημόνιο η προκαταβολή φόρου διπλασιάζεται και φτάνει τα 550 ευρώ (55%).

2. ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Ερχονται αλλαγές σε ΕΝΦΙΑ και αντικειμενικές

Ανοίγει ο δρόμος για την άμεση εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ με στόχο 2,650 δισ. ευρώ για το 2015, αλλά παρατείνεται και για φέτος η έκπτωση 20% στον ΕΝΦΙΑ των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων εφόσον αυτά παρέμειναν για όλο το 2015 κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα. Καταργείται η απαλλαγή για τον ΕΟΤ, και έτσι φορολογείται για τα μισθωμένα ή δωρεάν παραχωρούμενα ακίνητά του σε πρόσωπα πλην ελληνικού Δημοσίου, καθώς και η προβλεπόμενη από φέτος απαλλαγή των ενοικιαζόμενων δωματίων ατομικών επιχειρήσεων.

Εως τον Σεπτέμβριο του 2016 οι αρμόδιες αρχές καλούνται να εξισώσουν τις αντικειμενικές τιμές της Εφορίας με τις εμπορικές αξίες, με ισχύ από τον Ιανουάριο του 2017. Οσο για τον ΕΝΦΙΑ, ορίζεται ότι «εν όψει τυχόν αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών, θα αναπροσαρμοστούν οι φορολογικοί συντελεστές επί της ακίνητης περιουσίας, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, για να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας το 2016 θα ανέλθουν τουλάχιστον στα 2,65 δισ. ευρώ». Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν τρέξει και διασταυρώσεις ανάμεσα στα δεδομένα του Ε9 και του Κτηματολογίου.

Για τις αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει διορθώσεις ώστε ο φόρος να γίνει δικαιότερος και πιο αναλογικός, κάτι το οποίο θα μπορούσε να εξασφαλιστεί με μεταφορά ποσού από τον κύριο φόρο, που αφορά όλα τα ακίνητα, στον συμπληρωματικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται διάφορες προτάσεις που αφορούν τα εξής:

- Αύξηση των συντελεστών του συμπληρωματικού φόρου και μείωση του αφορολόγητου ορίου. Σήμερα ο συμπληρωτικός φόρος ενεργοποιείται για συνολική αξία περιουσίας (αστικά ακίνητα) που υπερβαίνουν τα 300.000 ευρώ και οι συντελεστές του κυμαίνονται από 0,1% έως 1%. Συζητείται το αφορολόγητο όριο μπορεί να μειωθεί στα 250.000 ευρώ ή στα 200.000 ευρώ και οι συντελεστές να ξεκινούν από το 0,3% και να φτάνουν ακόμη και στο 2% για πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες.

- Παρεμβάσεις στους συντελεστές υπολογισμού του κύριου φόρου. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαν να μειωθούν οι συντελεστές για τις κατοικίες με χαμηλή αντικειμενική αξία, για παράδειγμα μέχρι 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, για τις οποίες ο συντελεστής είναι 2 έως 2,9 ευρώ ανά μέτρο και να αυξηθούν οι συντελεστές στα υψηλότερα κλιμάκια, π.χ. για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ, που σήμερα κυμαίνονται από 6 έως 13 ευρώ/τ.μ.

- Μείωση του ΕΝΦΙΑ για κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Για αυτά ο ΕΝΦΙΑ του 2014 ήταν μειωμένος κατά 30% και για να διατηρηθεί ή να αυξηθεί το ποσοστό της έκπτωσης απαιτείται νέα ρύθμιση.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Σε πέντε δόσεις η καταβολή του ΕΝΦΙΑ για το 2015
Τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ για το έτος 2015 θα έχουν αναρτηθεί το αργότερο έως και τις 26 Οκτωβρίου στους λογαριασμούς που διατηρούν περίπου 6.000.000 ιδιοκτήτες στο σύστημα Taxis. Η εξόφληση του ΕΝΦΙΑ του έτους 2015 θα πρέπει να γίνει σε 5 δόσεις, αντί σε 6-7 που έγινε πέρυσι, οπότε τα ποσά των δόσεων θα είναι φέτος μεγαλύτερα. Η πρώτη δόση θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι τις 30-10-2015, η δεύτερη μέχρι τις 30-11-2015, η τρίτη μέχρι τις 31-12-2015, η τέταρτη μέχρι τις 29-1-2016 και η πέμπτη μέχρι τις 29-2-2016.

3. ΕΚΜΙΣΘΩΤΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Αυξάνεται ο συντελεστής για εισοδήματα από ενοίκια

Υψηλότερους φόρους θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν εισοδήματα από ενοίκια το 2015 και τα οποία θα δηλωθούν το 2016, καθώς σύμφωνα με το τρίτο Μνημόνιο η κυβέρνηση θα αυξήσει από τον Οκτώβριο τον φορολογικό συντελεστή επί του ετήσιου εισοδήματος από ενοίκια, για εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ στο 15% από 11% που είναι σήμερα και για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στο 35% από 33%.

Παράλληλα, θολό παραμένει το αν θα ισχύσει και για τα φετινά εισοδήματα η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα στους εκμισθωτές ακινήτων να εκχωρούν στο Δημόσιο τα ανείσπρακτα ενοίκια και έτσι να αποφεύγουν τη φορολόγηση για ανύπαρκτα εισοδήματα.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι των θεσμών ζητούν την κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης. Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί αν θα ισχύσει η απαλλαγή από τον συμπληρωματικό φόρο 1,5% και 3%, εφόσον η επιφάνεια κατοικίας υπερβαίνει τα 300 τ.μ. ή πρόκειται για επαγγελματική μίσθωση, καθώς και η εξαίρεση από την προκαταβολή φόρου των εισοδημάτων από ακίνητα.

Επισημαίνεται ότι με βάση το ισχύον καθεστώς δεν φορολογείται ως εισόδημα από ακίνητα η ιδιοκατοίκηση αλλά υπολογίζεται ως ετήσια αντικειμενική δαπάνη, δηλαδή το τεκμαρτό εισόδημα για το σπίτι που μένει κάποιος δεν υπόκειται σε φόρο, αλλά λογίζεται μόνον ως τεκμήριο. Ακόμα προβλέπεται ακόμη 5% έκπτωση δαπανών για όλα τα φυσικά πρόσωπα (όχι για τις επιχειρήσεις) χωρίς αποδείξεις και παραστατικά. Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης δεν θα χρειάζεται να καταθέτει αποδείξεις και παραστατικά για να δικαιολογήσει δαπάνες που έκανε για το ακίνητό του ώστε να μειώσει το φορολογητέο εισόδημα από ενοίκια.

Επιπλέον, να σημειωθεί ότι ο φορολογούμενος ο οποίος κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους έχει εισπράξει πολύ χαμηλά ποσά ενοικίων και δεν έχει εισοδήματα από άλλες πηγές, τότε εφόσον το συνολικό ποσό των εισπραχθέντων ενοικίων, δηλαδή το πραγματικό του εισόδημα, είναι μικρότερο από το τεκμαρτό που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης ο φόρος εισοδήματος θα υπολογίζεται επί του τεκμαρτού κι όχι επί του πραγματικού εισοδήματος.

Στην περίπτωση αυτή, ο υπολογισμός του φόρου θα γίνεται με συντελεστή 26% επί του ποσού της πρόσθετης διαφοράς εισοδήματος που θα προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Και αυτό διότι η πρόσθετη αυτή διαφορά θα θεωρείται ως «εισόδημα από επιχειρηματική εμπορική δραστηριότητα» και θα φορολογείται με τον 26%. Επιπρόσθετα, οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να καταβάλουν και προσαύξηση 55% επί του ήδη εξοντωτικού κύριου φόρου εισοδήματος. Συνολικά, δηλαδή, θα κληθούν και αυτοί να πληρώσουν φόρο έως και 40,3% επί ενός τεκμαρτού -μη πραγματικού- εισοδήματος.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Η «λυπητερή» ανάλογα με το εισπραχθέν ποσό
Για κάποιον που εμφανίζει τη φετινή χρονιά εισοδήματα από ενοίκια ύψους 10.000 ευρώ θα πληρώσει 1.500 ευρώ (15% ο συντελεστής) από 1.100 ευρώ που κατέβαλε για το προηγούμενο έτος. Αντίστοιχα για κάποιον εκμισθωτή που θα εισπράξει 20.000 ευρώ ο φόρος που θα καταβάλει θα είναι 7.000 ευρώ (35%) από 6.600 ευρώ στο περσινό οικονομικό έτος.

4. ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ / ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Στο 100% η προκαταβολή φόρου το 2016

Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες αυξάνεται σταδιακά η προκαταβολή φόρου από το 55% για τα περσινά εισοδήματα σε 75% για τα εισοδήματα του 2015 και σε 100% για τα εισοδήματα του 2016.

Αξίζει να σημειώσουμε ακόμη ότι καταργείται η έκπτωση φόρου 2% για την εφάπαξ εξόφληση φόρου εισοδήματος για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 2015 και ύστερα. Καταργείται επίσης ο «προληπτικός» φόρος 26% για συναλλαγές με χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς (π.χ. Κύπρος, Βουλγαρία), καθώς και η έκπτωση επισφαλών απαιτήσεων έως 1,5% επί των πωλήσεων που είχαν μέχρι σήμερα οι πράκτορες του ΟΠΑΠ.

Στη ναυτιλία, αυξάνονται κατά 4% κάθε χρόνο από το 2016 έως και το 2020 οι συντελεστές φόρου και εισφοράς για τα πλοία Α' κατηγορίας που είναι νηολογημένα με ελληνική σημαία και τα πλοία ελληνικών συμφερόντων με ξένη σημαία, ενώ παρατείνεται έως το 2019 η ειδική εισφορά επί του εισαγόμενου συναλλάγματος. Τέλος θα υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας τα πλοία με σημαία Ευρωπαϊκής Ενωσης και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 27 του 1975.

Από το φθινόπωρο έρχεται φόρος 20% επί τηλεοπτικών διαφημίσεων, ενώ παράλληλα θα αναγγελθεί η προκήρυξη δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού υποβολής προσφορών για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και την καταβολή τελών που αφορούν τη χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων.

Ακόμη θα επεκταθεί η φορολόγηση των μεικτών εσόδων από τυχερά παιχνίδια (GGR), ύψους 30%, στα παιχνίδια VLT που αναμένεται ότι θα εγκατασταθούν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016.

Σημαντικές αλλαγές δρομολογούνται στον Πτωχευτικό Κώδικα, που αποσκοπούν στην επιτάχυνση της προπτωχευτικής αλλά και της πτωχευτικής διαδικασίας για τις επιχειρήσεις. Οι βασικές τροποποιήσεις περιλαμβάνουν τη διαδικασία αναγγελίας και επαλήθευσης απαιτήσεων, τις προϋποθέσεις υπαγωγής στη διαδικασία εξυγίανσης, τους όρους της ειδικής εκκαθάρισης καθώς και την αντιστοίχιση των γενικών προνομίων και της συρροής προνομίων στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη λεγόμενη «διαδικασία εξυγίανσης» των επιχειρήσεων προκειμένου να διευκολυνθεί η διάσωση βιώσιμων επιχειρήσεων, αλλά και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ξεκαθαρίσματος της αγοράς.

Μία από τις σημαντικότερες τροποποιήσεις είναι ότι στο άρθρο 99 παράγραφο 1, θα μπορούν να μπαίνουν πλέον όχι μόνο οφειλέτες, οι οποίοι βρίσκονται σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών, αλλά και οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πιθανότητα αφερεγγυότητας, η οποία θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την υπαγωγή τους στις διατάξεις του νόμου.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Στο 75% από 55% για τα εισοδήματα του 2015
Για έναν ελεύθερο επαγγελματία ή μικρομεσαίο επιχειρηματία, για φόρο π.χ. 3.000 ευρώ η προκαταβολή φόρου αυξάνεται από τα 1.650 ευρώ (55%) που ήταν πέρυσι σε 2.250 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015 (αύξηση προκαταβολής στο 75%), ενώ για τα εισοδήματα του 2016 θα προκαταβάλλεται το σύνολο του οφειλόμενου φόρου (δηλαδή 3.000 ευρώ).

5 ΜΙΣΘΩΤΟΙ / ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ
Αύξηση της έκτακτης εισφοράς για πάνω από 30.000 ευρώ

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο τρίτο Μνημόνιο καταργείται η έκπτωση 2% για την εφάπαξ εξόφληση φόρου εισοδήματος για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 2015 και ύστερα.

Αναφορικά με τον φόρο εισοδήματος, μέχρι τον Οκτώβριο η κυβέρνηση θα πρέπει να καταθέσει το ακριβές χρονοδιάγραμμα που αφορά τις επιστροφές φόρου και παράλληλα να αναμορφώσει και να ενσωματώσει στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος την εισφορά αλληλεγγύης από το 2016, ώστε να επιτυγχάνεται με αποτελεσματικότερο τρόπο η προοδευτικότητα του συστήματος φορολογίας εισοδήματος, καταργώντας παράλληλα αναποτελεσματικές ή άδικες φοροαπαλλαγές.

Η νέα κλίμακα της έκτακτης εισφοράς διατηρεί αμετάβλητους τους συντελεστές για εισοδήματα από 12.000 έως 30.000 ευρώ, αλλά από τα 50.000 ευρώ και πάνω οι συντελεστές έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ειδικότερα οι νέοι συντελεστές είναι 0,7% για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% (από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω.

Σημειώνεται ότι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με ετήσιο εισόδημα πάνω από 30.000 θα διαπιστώσουν από αυτόν τον μήνα μείωση των αποδοχών τους, καθώς ενεργοποιήθηκε η αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που οδηγεί σε μεγαλύτερες κρατήσεις φόρου κάθε μήνα σε μισθούς και συντάξεις.

Οι αυξημένοι συντελεστές φόρου της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης ισχύουν αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2015. Ωστόσο οι επιβαρύνσεις θα έρθουν για τους φορολογουμένους σε δύο δόσεις. Το πρώτο σοκ των αυξημένων συντελεστών θα το υποστούν με την εκκαθάριση της μισθοδοσίας Ιουλίου (αν δεν έχει γίνει ακόμα) ή Αυγούστου και το δεύτερο θα έρθει το 2016, με την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων.

Ετσι οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που πληρώνονται... στην ώρα τους και έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ θα δουν τις αποδοχές τους να μειώνονται από αυτόν τον μήνα, ενώ για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους η αυξημένη παρακράτηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα φανεί στις αποδοχές του Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση η παρακράτηση της αυξημένης εισφοράς αλληλεγγύης ισχύει από τις 16 Ιουλίου.

Για τους ιδιοκτήτες οχημάτων, τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για διάστημα μεγαλύτερο από έξι μήνες, επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ. Σχετικά με τον ΦΠΑ το μοσχαρίσιο κρέας μετατάσσεται από το 23% στο 13%, ενώ επιβάλλεται συντελεστής 23% σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια (εξαιρείται η προσχολική αγωγή).

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Στα 186 ευρώ η ετήσια επιβάρυνση για εισόδημα 31.000
Με την αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 31.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο 186 ευρώ ετησίως ή 13 ευρώ τον μήνα. Ακόμη, φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα 40.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο 240 ευρώ ετησίως ή 17 ευρώ τον μήνα, ενώ φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα 50.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί με έξτρα φόρο 300 ευρώ ετησίως ή 21 ευρώ τον μήνα.

6. ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Οι αλλαγές σε επιτόκια, 100 δόσεις και κατασχέσεις

Σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση των 100 δόσεων, το επιτόκιο αυξάνεται σε 5% (από 3% προηγουμένως) για όσους έχουν χρέος άνω των 5.000 ευρώ. Για φορολογουμένους με χαμηλότερες οφειλές, για να μην ισχύσει επιτόκιο 5% θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: ο οφειλέτης να είναι φυσικό πρόσωπο το οποίο δεν ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα, η ακίνητη περιουσία του να είναι χαμηλότερη των 150.000 ευρώ και η υπαγόμενη στη ρύθμιση βασική οφειλή να υπερβαίνει το 50% του δηλωθέντος ετήσιου εισοδήματός του.

Παράλληλα, χάνουν τη ρύθμιση όσοι οφειλέτες δεν έχουν πληρώσει ή ρυθμίσει τις νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές τους μέσα σε τρεις μήνες από την προθεσμία πληρωμής. Τέλος, καθιερώνεται η δυνατότητα μείωσης του αριθμού των δόσεων, εάν ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα σύμφωνα με τα οικονομικά του δεδομένα να πληρώνει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο νομοσχέδιο ορίζεται αυτοματοποιημένη διαδικασία μέσω της οποίας η ΓΓΔΕ θα στείλει προκαταβολικά ερωτήματα σε όλες τις τράπεζες, προκειμένου να διερευνηθεί αν υπάρχουν τραπεζικοί λογαριασμοί στο όνομα μεγάλων οφειλετών του Δημοσίου. Η διαδικασία αυτή θα γίνεται αυτόματα και κεντρικά, ενώ δίνεται η δυνατότητα διαρκούς ελέγχου των τραπεζών για την απόδοση ποσών που κατατίθενται μετά την επιβολή της κατάσχεσης και την υποβολή της δήλωσής τους μέχρι την εξόφληση των οφειλών για τις οποίες έχουν επιβληθεί.

Στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων μειώνεται το επιτόκιο από το 8% στο 5%, μετά την παρέλευση διμήνου από τη δημοσίευση του νόμου, για νέες ρυθμίσεις και για ανεξόφλητες δόσεις υφιστάμενων ρυθμίσεων. Ακόμη αναστέλλεται για δύο χρόνια η υποχρέωση υποβολής στοιχείων που να αποδεικνύουν τη δυνατότητα καταβολής των δόσεων για χρέη έως 5.000 ευρώ και εγγράφων που να αποδεικνύουν την προσωρινή αδυναμία για χρέη άνω των 50.000 ευρώ.

Σημαντικές αλλαγές έχουμε και στο πεδίο των κατασχέσεων, καθώς μειώνεται το ακατάσχετο όριο μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ. Το ποσό άνω των 1.000 ευρώ θα κατάσχεται όλο.

Ειδικά για περιπτώσεις πολιτών που δοκιμάζονται οικονομικά θα μπορεί να κατασχεθεί το 50% για το τμήμα του μισθού ή της σύνταξης μεταξύ των 1.000 και 1.500 ευρώ. Μειώνεται επίσης στα 1.250 ευρώ το κατώτερο όριο για το ακατάσχετο των καταθέσεων φυσικών προσώπων σε τράπεζες, σε ατομικό ή κοινό λογαριασμό, το οποίο ρητά ορίζεται ότι υπολογίζεται ανά μήνα, ενώ αποκλείεται ο σωρευτικός υπολογισμός αυτού σε διαστήματα μεγαλύτερα του μήνα. Τα νέα όρια θα έχουν αναδρομική ισχύ, καθώς στις διατάξεις ν/ς ορίζεται ότι οι τροποποιήσεις αυτές εφαρμόζονται επί των ενεργών κατασχέσεων, δηλαδή και για κατασχέσεις που έχουν ήδη γίνει.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Στα 150 ευρώ η κατάσχεση επί μισθού 1.300 ευρώ
Σε μισθούς, συντάξεις και επιδόματα των 1.001-1.500 ευρώ τον μήνα θα κατάσχεται το ποσό πάνω από τα 1.000 ευρώ. Για παράδειγμα, για μισθό 1.300 ευρώ που μπαίνει στην τράπεζα η Εφορία θα κατάσχει τα 150 ευρώ, για ποσό 1.400 ευρώ θα κατάσχει τα 200 και για μισθό 1.500 ευρώ τα 250 ευρώ. Για μισθωτούς των 1.500 ευρώ και άνω θα κατάσχεται ολόκληρο το ποσό που υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ. Για παράδειγμα, αν μπαίνει μισθός 1.600 ευρώ θα κατάσχονται τα 350 ευρώ (τα 100 ευρώ επιπλέον από τα 1.500 και άλλα 250 που είναι τα μισά πάνω από τα 1.000 και έως τα 1.500 ευρώ).

7 ΑΔΗΛΩΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ
«Μεγάλος Αδελφός» στους τραπεζικούς λογαριασμούς

Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου θα περάσει νόμος με τον οποίο θα μεταβιβάζονται όλες οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα που άπτονται φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων από τη Γενική Γραμματεία του ΣΔΟΕ και κάθε άλλη υπηρεσία του Δημοσίου στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, στην οποία προστίθενται και 500 νέες οργανικές θέσεις που θα καλυφθούν αρχικά από προσωπικό που υπηρετεί ήδη στο Δημόσιο.

Παράλληλα η κυβέρνηση θα εγκρίνει ολοκληρωμένο σχέδιο για την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης και θα επεξεργαστεί, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένο σχέδιο για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ τον Μάρτιο του 2016. Μάλιστα, από τον Οκτώβριο του 2015 όσοι χρωστούν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για περισσότερους από τρεις μήνες σε Εφορία και ασφαλιστικά ταμεία θα αποκλείονται από την αγορά.

Σε ό,τι αφορά τις... αδήλωτες καταθέσεις, έρχεται τον Νοέμβριο νομοσχέδιο που θα αφορά τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και στην εθελοντική αποκάλυψη «χωρίς αμνηστευτική διάταξη».

Παράλληλα θα γίνει αίτημα παροχής πληροφοριών σε όλα τα κράτη της ΕΕ για την παροχή δεδομένων περί ιδιοκτησίας και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από Ελληνες πολίτες, καθώς και για τον τρόπο χρησιμοποίησης των δεδομένων αυτών, ενώ θα καθιερωθεί περιουσιολόγιο για τη βελτίωση της παρακολούθησης αναφορικά με καταθέσεις και άλλα περιουσιακά στοιχεία Ελλήνων στο εξωτερικό.
Νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο, προβλέπεται η επέκταση του Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών, ώστε οι ελεγκτές να έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν αμέσως όλες τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων σε βάθος δεκαετίας. Εως τον Οκτώβριο οι Αρχές θα μειώσουν τους περιορισμούς στη διεξαγωγή ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων, με την επιφύλαξη του συστήματος εξωτερικού φορολογικού πιστοποιητικού, ενώ μέχρι τον Νοέμβριο θα θεσπιστούν μέτρα για την ιεράρχηση των φορολογικών ελέγχων με βάση την ανάλυση κινδύνου και όχι το έτος διαγραφής.

Για τη βελτίωση της είσπραξης των οφειλών, οι Αρχές θα βελτιώσουν τους κανόνες περί διαγραφής μη εισπράξιμων φόρων, θα αφαιρέσουν την προσωπική αστική ευθύνη των φορολογικών υπαλλήλων για τη μη λήψη μέτρων είσπραξης παλαιών οφειλών και θα εφαρμόσουν εντός του 2016 εθνική στρατηγική είσπραξης, συμπεριλαμβανομένης της περαιτέρω αυτοματοποίησης της είσπραξης οφειλών.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Από ηλεκτρονικό «κόσκινο» όλες οι συναλλαγές
ΤοΝ Νοέμβριο έρχεται νομοσχέδιο που θα αφορά τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και στην εθελοντική αποκάλυψη «χωρίς αμνηστευτική διάταξη». Νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο, προβλέπεται η επέκταση του Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών, ώστε οι ελεγκτές να έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν άμεσα όλες τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων σε βάθος δεκαετίας.

8 ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
Ποια «κλειστά» ανοίγουν, αλλαγές και στην Ενέργεια

Αρση των εμποδίων για την απελευθέρωση συγκεκριμένων αγορών και επαγγελμάτων, αλλά και κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών προβλέπει η συμφωνία.

Η κυβέρνηση δεσμεύεται για το άνοιγμα «κλειστών» επαγγελμάτων και συγκεκριμένα των μηχανικών, των συμβολαιογράφων, των αναλογιστών και των δικαστικών επιμελητών, ενώ προβλέπεται και απελευθέρωση της αγοράς για τις τουριστικές ενοικιάσεις. Επίσης υπάρχει δέσμευση για κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών, ενώ σημειώνεται ότι το όποιο κόστος θα ευθυγραμμιστεί με τις υπηρεσίες που παρέχονται.Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, θα υλοποιηθούν όλες οι συστάσεις που είχαν απομείνει από την «εργαλειοθήκη Νο 1 του ΟΟΣΑ».

Μάλιστα, η κυβέρνηση προτείνει και συγκεκριμένους κλάδους στους οποίους θα θεσπίσει μεταρρυθμίσεις. Αυτοί είναι τα τουριστικά λεωφορεία, οι άδειες φορτηγών, η καθιέρωση κώδικα για τα παραδοσιακά τρόφιμα, η πιστοποίηση των δομικών υλικών με βάση τις κοινοτικές οδηγίες. Αλλαγές έρχονται επίσης και στο πλαίσιο διακίνησης και παραγωγής ποτών όπως και στα πετρελαιοειδή προϊόντα.

Μέσα από τις δεσμευτικές ενέργειες ξεχωρίζουν επίσης η διενέργεια νέων μελετών από τον ΟΟΣΑ για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στους κλάδους του χονδρικού εμπορίου, των κατασκευών, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Για τις νέες «εργαλειοθήκες» η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τις προτάσεις της στο πρώτο τρίμηνο του 2016, ώστε να εφαρμοστούν στο δεύτερο τρίμηνο της ίδιας χρονιάς.

Αρση εμποδίων προβλέπεται και για τις ενοικιάσεις τουριστικών κατοικιών. Με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου προσδιορίζεται και η κατάργηση μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων. Αναλαμβάνονται, επίσης, μέτρα και για τη μείωση της γραφειοκρατίας και για την ακρίβεια - αυτά θα έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης των επενδύσεων και των επιχειρήσεων χαμηλού ρίσκου. Παράλληλα, η κυβέρνηση θα ετοιμάσει το πλαίσιο για τη λειτουργία ηλεκτρονικών υπηρεσιών μίας στάσης (one stop shops) που θα εξυπηρετούν και θα πληροφορούν τους επιχειρηματίες σε ζητήματα αδειοδότησης.

Μεταρρυθμίσεις έρχονται και στην αγορά ενέργειας. Η κυβέρνηση δεσμεύεται να ανοίξει το λιανικό εμπόριο φυσικού αερίου, ώστε να μπουν κι άλλοι «παίκτες» στην πώληση του συγκεκριμένου καυσίμου, ενώ μερική απελευθέρωση προωθείται και στην αγορά ηλεκτρισμού. Εκεί θα υιοθετηθεί το γαλλικό μοντέλο (ΝΟΜΕ) που προβλέπει τις δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της ΔΕΗ, ώστε να μπουν και ιδιωτικές εταιρείες στην πώληση ρεύματος.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Αύξηση της κατανάλωσης και της απασχόλησης
Τα συνολικά άμεσα αποτελέσματα από το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων εκτιμώνται σύμφωνα με μελέτη του ΚΕΠΕ σε αύξηση του επιπέδου ευημερίας (κατανάλωση) κατά 0,3%, των πραγματικών μισθών κατά 0,4%, της απόδοσης κεφαλαίου κατά 0,9% και της συνολικής απασχόλησης κατά 0,2%. Στους κλάδους των υπηρεσιών αναμένεται αύξηση της απασχόλησης κατά 0,5% και της προστιθέμενης αξίας κατά 1,1%. Για τις υπηρεσίες προβλέπεται αύξηση της απασχόλησης και της προστιθέμενης αξίας κατά 0,5% και 1,1%, αντίστοιχα.

ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
mapostolou@pegasus.gr

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64233907

Δεν υπάρχουν σχόλια: