Το φαινόμενο “You Tube”
Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τον Φεβρουάριο του 2005, όταν δημιουργούνταν το You Tube, τη δύναμη που θα αποκτούσε σε σημαντικούς τομείς της ζωής. Η δημοφιλής ιστοσελίδα ανταλλαγής βίντεο, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει "πρόβαλε τον εαυτό σου", επελέγη τον επόμενο χρόνο από διεθνή περιοδικά και δημοσιογράφους ως η "εφεύρεση της χρονιάς" για το 2006. Και από ‘κει και πέρα, μέρα με τη μέρα, άρχισε να εγκαθιστά νέους κώδικες επικοινωνίας και να καθιερώνει καινούργιους τρόπους πρόσληψης και διάδοσης της πληροφορίας. Σύντομα η δημοτικότητα του έγινε τεράστια, ιδίως μεταξύ των νέων.
Ολα ξεκίνησαν στο Σεν Μπρούνο της Καλιφόρνιας, όταν τρεις φίλοι και ειδικοί της πληροφορικής, οι Τσαντ Χάρλεϊ, Στιβ Τσεν και Τζάουνι Κάριν, αποφάσισαν να βρουν έναν τρόπο να διαμοιράζονται τα προσωπικά τους βίντεο μέσω διαδικτύου. Όταν σε μερικές εβδομάδες και με τη χρήση του προγράμματος Adobe Flash Video διαμόρφωσαν το You Tube, δεν είχαν ακόμη συνειδητοποιήσει πως δημιουργούν το μεγαλύτερο εργαλείο/site διαδικτυακού βίντεο, που από μόνο του θα καταλάμβανε άνω του 60% της σχετικής αγοράς. 0 κοντινότερος ανταγωνιστής του, το MySpace, κατέχει μόλις το 16,5 %. Από 'κει και πέρα άρχισε να σπάει μια σειρά από ρεκόρ. Το 2006 "ανέβαιναν" στην ιστοσελίδα του 65.000 χιλ. βίντεο την ημέρα. Σήμερα, υπολογίζεται ότι "ανεβαίνουν" περισσότερες από 20 ώρες βίντεο το λεπτό!
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΧΡΟΝΙΑ, οι τρεις φίλοι αποφάσισαν να εμπορικοποιήσουν τη λειτουργία του You Tube, επενδύοντας 11.5 εκατ. $. Στα τέλη του 2006 ήρθε η Google και το εξαγόρασε έναντι 1,65 δΐς. $ ! Το 2007 ο όγκος πληροφοριών που ήταν καταχωρημένος στις ιστοσελίδες του You Tube ήταν όσος είχε όλος ο κυβερνοχώρος το 2000... Σήμερα μόνον η παροχή τόσης μνήμης έχει κόστος 1 εκατ. $ την ημέρα... ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ του You Tube προβλέπει ότι κάθε χρήστης του ίντερνετ μπορεί να δει οποιαδήποτε βίντεο θέλει, ελεύθερα, ανά πάσα στιγμή. Για να ανεβάσει, όμως, ένα δικό του, πρέπει να κάνει μια εγγραφή -που είναι δωρεάν- και το μέγεθος του βίντεο να μην ξεπερνά τα 10 λεπτά. ΕΠΙΣΗΣ, ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ τουλάχιστον, απαγορεύεται να αναρτήσει κανείς βίντεο με εγκληματικό, πορνογραφικό και δυσφημιστικό περιεχόμενο ή τέτοιο που παραβιάζει τους κανόνες των πνευματικών δικαιωμάτων. Στην πράξη, ωστόσο, τα όρια αυτά είναι δυσδιάκριτα για πολλά από τα δισεκατομμύρια βίντεο που κυκλοφορούν μέσω You Tube.
Η δημοτικότητα του You Tube πήρε διαστάσεις κυρίως από τα πολλά ερασιτεχνικά και μη βίντεο που άρχισαν να ανεβάζουν ανώνυμα άτομα, νέοι δημιουργοί κάθε είδους. Όμως, οι "κατεστημένοι φορείς", παρατηρώντας αυτήν την αλματώδη ανάπτυξη, έτρεξαν κι αυτοί να μετέχουν στο νέο τρόπο επικοινωνίας.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ που φτάνουν έως αρχηγούς κρατών, αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες, μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα κι ακόμη και... η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Πάπας διαθέτουν πλέον τις δικές τους ιστοσελίδες μέσα στην πλατφόρμα του You Tube, καταχωρώντας δικά τους βίντεο, με πολιτικές ομιλίες, κομμάτια προγράμματος, νέα τραγούδια, αποσπάσματα ταινιών, διαφημίσεις κ.λπ.
ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ You Tube αρχίζει "να μη χωρά στην οθόνη του υπολογιστή", η ιδιοκτήτριά του, εταιρεία Google, παρουσίασε μια εφαρμογή, το You Tube XL, που δίνει την δυνατότητα στα βίντεο You Tube να προβάλλονται σε μεγάλες οθόνες τηλεοράσεων. Επίσης, η δημοφιλής ιστοσελίδα αποτελεί πλέον και ένα νέο τρόπο να βγάλει κανείς χρήματα. Πριν από δύο χρόνια, η ιστοσελίδα είχε απευθύνει πρόσκληση στους χρήστες της για να γίνουν "εταίροι" και να συνδέσουν διαφημίσεις στα βίντεο που ανεβάζουν. Τώρα, οι πιο επιτυχημένοι χρήστες που ακολούθησαν αυτό το μοντέλο έχουν εμπλουτίσει τον τραπεζικό τους λογαριασμό με πολλά μηδενικά, ενώ για ορισμένους το γύρισμα αστείων ή περίεργων βίντεο και το ανέβασμα εν συνεχεία στο δίκτυο αποτελεί πλέον τη βασική εργασία τους.
ΠΑΝΤΩΣ, ΕΠΕΙΔΗ, παρά την ύπαρξη κανόνων, είναι ασύλληπτο το τι μπορεί να δει κανείς στο You Tube, σε ορισμένες χώρες έχουν υπάρξει έντονες αντιδράσεις, με σκοπό την προστασία των ανηλίκων (και όχι μόνο) από ακατάλληλο περιεχόμενο. Οι περισσότερο ευαισθητοποιημένοι χρήστες του You Tube είναι οι Βρετανοί, οι οποίοι με πολλές παρεμβάσεις τους πέτυχαν να γίνει πιο... προσεκτικό το You Tube στη διαχείριση βίντεο π.χ. που φαίνεται να έχουν ανέβει από συμμορίες νεαρών ή που έχουν σχέση με χρήση όπλων.
ΩΣΤΟΣΟ, παρά τις διαβεβαιώσεις του You Tube, ότι γίνεται προσπάθεια στο να αποτελεί η πλατφόρμα του ασφαλή χώρο για χρήστες και διαφημιστές αρνητική υπήρξε η αντίδραση των εκπροσώπων του στην πρόταση διάφορων ευρωπαϊκών ομάδων για την ασφάλεια στο διαδίκτυο να υπόκειται και το You Tube στο ίδιο ρυθμιστικό καθεστώς με τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
ΜΕΛΑΝΑ ΣΗΜΕΙΑ
'Αλλο "μελανό σημείο" του YouTube αφορά τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. Η ιστοσελίδα αντιμετωπίζει πληθώρα κατηγοριών για διάθεση παράνομου περιεχομένου. Έτσι προσπαθεί να έρθει σε συμφωνία με εταιρείες και φορείς διαχείρισης δικαιωμάτων, όπως π χ με τη βρετανική MCPS Alliance, που θα δώσει άδεια για χρήση πλέον των 1ο εκατ. μουσικών κομματιών στη βρετανική εκδοχή του δημοφιλούς web site. Έτσι, στο εξής, οι καλλιτέχνες θα αποζημιώνονται ακόμη κι όταν τραγούδια τους παίζονται ως μουσική επένδυση στα βίντεο που είναι διαθέσιμα στο You Tube.
Μεγάλα είναι τα προβλήματα δικαιωμάτων και με βίντεο κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών που κυκλοφορούν στο YouTube. Τα μεγάλα στούντιο του Hollywood, μετά μια περίοδο συγκρούσεων με τη Google και το YouTube, αναζητούν πλέον τρόπους προκειμένου να μετατρέψουν τον εν δυνάμει εχθρό, σε φίλο. Κι αυτό γιατί, αφενός, στο YouTube διανέμονται μη εξουσιοδοτημένα αποσπάσματα ταινιών -για την παραγωγή των οποίων τα στούντιο δαπανούν εκατ. δολάρια- αφετέρου, όμως, η ιστοσελίδα μπορεί να λειτουργήσει και προωθητικά για τις ταινίες που διανέμει Έτσι, μεγαθήρια όπως το NBC Universal και η Warner Bros Corporation διαπραγματεύονται με το YouTube, προκειμένου να καταλήξουν σε συμφωνία νόμιμης διανομής περιεχομένου, ενώ πιέζουν για ενσωμάτωση στις ιστοσελίδες ειδικών φίλτρων που θα εμποδίζουν την προβολή παράνομου περιεχομένου.
Την ίδια στιγμή, άλλες μεγάλες εταιρείες συζητούν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν δική τους ιστοσελίδα "τύπου YouTube"... Πάντως, παρά την τεράστια δημοφιλία του YouTube και τις εκατομμύρια επισκέψεις κάθε μέρα χρηστών για δουν ή να ανεβάσουν βίντεο, η ιστοσελίδα παραμένει ελλειμματική από οικονομικής απόψεως! Όπως προαναφέρθηκε, η Google δαπάνησε πριν 3 χρόνια 1,65 δις $ για να την αποκτήσει Επίσης, το ημερήσιο κόστος -απλώς για τη μεταφορά του τεράστιου όγκου δεδομένων από τις ιστοσελίδες του YouTube- είναι 1 εκατ. $, τη στιγμή που τα ετήσια έσοδα από διαφημίσεις δεν ξεπερνούν τα 250 εκατ. $. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τα βίντεο που ανεβαίνουν κάθε εβδομάδα στην πλατφόρμα της θα αντιστοιχούσαν σε περίπου 57·οοο ταινίες των 90'...'Ομως, κάτι ξέρει η Google που εξακολουθεί να χρηματοδοτεί αυτό το φοβερό και τρομερό εργαλείο του κυβερνοχώρου...
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Πηγή:
ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
τ. 20072 /2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου