Με βραδύτερο ρυθμό, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται ότι αναπτύχθηκαν συνολικά το 2011 οι υπηρεσίες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τύπου Facebook, Twitter ή YouTube, ανά τον κόσμο. H αισθητή ανάπτυξη, που σημειώθηκε μεταξύ 2008 και 2010, μετριάστηκε το 2011, σύμφωνα τουλάχιστον με τα ευρήματα της έρευνας «Wave 6: Τhe Business of Social» της εταιρείας UM, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 41.738 ερωτηθέντων από 62 χώρες. Οι έρευνες «Wave» ξεκίνησαν το 2006 και έκτοτε επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο, καταγράφοντας την τάση στον χώρο των κοινωνικών μέσων (social media).
Tα βασικά αποτελέσματα της… ολοκαίνουργιας «Wave 6» θα παρουσιάσει απόψε, στη Θεσσαλονίκη, ο Ανδρέας Στάιος, διευθυντικό στέλεχος (Digital Director) της «Universal Media», μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (ΕΙΜ) του τοπικού Τμήματος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίηκσης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ).
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ερωτήθηκαν -μεταξύ άλλων- το εξής: «Σκεπτόμενοι το Διαδίκτυο, τί από τα παρακάτω έχετε κάνει τους τελευταίους έξι μήνες;». Μία από τις πιθανές απαντήσεις ήταν: «Διαχειρίστηκα ένα προφίλ σε υφιστάμενο κοινωνικό δίκτυο, όπως το Facebook.com».
Ενώ μεταξύ 2009 και 2008, το ποσοστό των ατόμων που έδωσαν τη συγκεκριμένη απάντηση είχε αυξηθεί παγκοσμίως κατά 6,3% και ανάμεσα στο 2009 και το 2010 κατά 10%, το 2011 η ανοδική δυναμική έγινε λιγότερο… ενθουσιώδης και η αύξηση περιορίστηκε στο 3,8% (με το ποσοστό των ατόμων που δήλωσαν ότι διαχειρίστηκαν ένα τέτοιο προφίλ το τελευταίο εξάμηνο να διαμορφώνεται στο 65,2% παγκοσμίως).
Από τα social media στο βίντεο και τη διαδραστική τηλεόραση
Ρωτήσαμε τον κ. Στάιο πού πιστεύει ότι οφείλεται αυτή η επιβράδυνση. «Πιστεύω ότι βρισκόμαστε πλέον στη φάση της ωριμότητας, στο στάδιο που το πεδίο των social media έχει αρχίσει να γίνεται κορεσμένο. Θεωρώ ότι ο ρυθμός αυτός θα επιβραδυνθεί κι άλλο», απάντησε στο ΑΜΠΕ.
Αυτό ισχύει και για την Ελλάδα; «Στην Ελλάδα είμαστε ένα βήμα πίσω, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, γιατί ξεκινήσαμε πιο αργά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, προϊδεάζει ότι θα ακολουθήσουμε την ευρωπαϊκή τάση με κάποια καθυστέρηση», σημείωσε ο κ. Στάιος.
Ποια θα είναι η διάδοχη κατάσταση για τα κοινωνικά μέσα; «Δεν μπορώ να ξέρω, αλλά θεωρώ ότι θα μπορούσε να είναι το βίντεο, η διαδραστική τηλεόραση («interactive TV»), τα πολυμέσα. Όπως περάσαμε από τη λογική του Google και φτάσαμε στα social media, που επειδή ήταν λιγότερο τεχνικά, μπήκαν σε αυτά περισσότερες εταιρείες από διάφορους κλάδους, έτσι θεωρώ ότι το επόμενο βήμα θα είναι το βίντεο/πολυμέσα», πρόσθεσε.
Το Facebook έχει …πρόσωπο ως αντίπαλος των search engines
Η άνοδος των social media και της μέσω αυτών κοινωνικής δικτύωσης έχει σημαντική επιρροή στο Διαδίκτυο συνολικά: το 2011, το Facebook και το YouTube αναμετρήθηκαν σε όρους επισκεψιμότητας με τις μηχανές αναζήτησης («search engines») του Διαδικτύου και απέδειξαν ότι είναι αξιόμαχοι αντίπαλοι.
Τον Ιανουάριο του 2012, οι όροι «Facebook» και «YouTube» καταλάμβαναν τις δύο πρώτες θέσεις στη λίστα των 10 λέξεων, που οι χρήστες στις ΗΠΑ έψαξαν περισσότερο στο Ιντερνετ, ενώ στην τρίτη θέση εμφανιζόταν το «Facebook Login»…
Το Facebook συγκέντρωσε επίσης το 10,29% των επισκέψεων που έγιναν σε ιστοτόπους στις ΗΠΑ το 2011 (+15%, σε σχέση με το 2010) και κέρδισε τη δεύτερη θέση της αντίστοιχης λίστας, αν και την πρώτη «κράτησε» το google.com.
Οι μηχανές αναζήτησης δεν είναι, πάντως, οι μόνες που… δίνουν μάχη με τα κοινωνικά δίκτυα. Οι επίσημοι ιστοτόποι εταιρειών και brands («official company/brand sites), καταγράφουν σημαντικές απώλειες μεταξύ 2008-2011. Ερωτηθέντες αν επισκέφθηκαν κάποιο επίσημο σάιτ εταιρείας ή μάρκας τους τελευταίους έξι μήνες, καταφατικά απάντησαν μόνο επτά στους δέκα περίπου, όταν το 2008 το αντίστοιχο ποσοστό έτεινε στο 85%.
Πάντως, τα κοινωνικά δίκτυα φαίνεται ότι σταδιακά θα γνωρίσουν κι αυτά την πτώση τους. «Το 2010 φαίνεται ότι αποτέλεσε το ‘’υψηλό σημείο’’ για πολλές κοινωνικές πλατφόρμες. Η ανάπτυξη σε ορισμένους τομείς, όπως η ανάγνωση και ανάπτυξη ιστολογίων (blogs), έμεινε στάσιμη, ενώ σε άλλους, όπως το άνοιγμα ενός θέματος προς συζήτηση σε φόρουμ ή η επίσκεψη σε ιστοτόπους με φωτογραφίες, έχουν σημειώσει μείωση», αναφέρεται στην έρευνα, που παρουσίασε ο κ. Στάιος. Με βάση τα ευρήματα της Wave6, πάντως, αν και η δημιουργία προφίλ στα social media έχει αρχίσει να σταθεροποιείται, η ενεργή διαχείριση («active management») των κοινωνικών μέσων εξακολουθεί να αναπτύσσεται.
»Ανησυχώ μεν για τα προσωπικά μου δεδομένα, αλλά είμαι δεμένος με το FB»
Τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών είναι σήμερα ένα από τα βασικότερα «αγαθά», που μπορεί να κατέχει ένα κοινωνικό δίκτυο/μέσο. Πολλά από αυτά επιτρέπουν τη στοχευμένη διαφήμιση, αναλόγως των στοιχείων και των προτιμήσεων του χρήστη. Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε θόρυβο και έδωσε αφορμή για πολλές συζητήσεις, όσον αφορά τις πολιτικές απορρήτου τόσο του google, όσο και του facebook.
Παρότι, όμως, οι χρήστες ανησυχούν για τη …μοίρα των προσωπικών δεδομένων, που έχουν ανεβάσει στα προφίλ τους, είναι τόσο δεμένοι με το μέσο, που ο δεσμός υπερτερεί του φόβου τους…
«Ανησυχώ για τον όγκο των προσωπικών δεδομένων μου που βρίσκονται online», δηλώνει το 65α% των χρηστών (+9% σε σχέση με προηγούμενες έρευνες), αλλά το 50% σημειώνει ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον πολύ ενσωματωμένα στην κοινωνική του ζωή (+22%) [και δεν μπορούν να κάνουν κάτι διαφορετικό].
ΗΠΑ: Διασκεδάζω στο FB, Κίνα: Μαθαίνω στο FB, Μ.Ανατολή: Λέω τη γνώμη μου στο FB
Η δημοτικότητα των κοινωνικών δικτύων είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Ωστόσο, μεταξύ των διάφορων χωρών, οι λόγοι για τους οποίους χρησιμοποιούνται τα social media δεν είναι όμοιοι.
Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και Βρετανία, χρησιμοποιούνται κυρίως για διασκέδαση. Στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ για μάθηση και απόκτηση γνώσης. Στην ανατολική Ευρώπη κα τις πρώην σοβιετικές χώρες για λόγους κοινωνικής επαφής και διασύνδεσης με τους άλλους και σε τοπικό επίπεδο (γεγονός που εξηγεί γιατί το τοπικό δίκτυο Vkontakte έχει διείσδυση 77,1% στη Ρωσία).
Στη Μέση Ανατολή, πολλοί χρήστες χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα είτε για να κερδίσουν τον σεβασμό των άλλων είτε για να επιχειρήσουν να τούς αλλάξουν γνώμη. Αυτό εξηγεί άλλωστε, σύμφωνα με την έρευνα, γιατί στη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης πολλοί χρήστες στράφηκαν στα κοινωνικά μέσα για να διαδώσουν πληροφορίες.
Τα tweets των τραπεζών
Τα social media έχουν ενσωματωθεί πλέον και στη στρατηγική των τραπεζών σε Ευρώπη και ΗΠΑ, τάση που φαίνεται ότι «περνάει» ολοένα περισσότερο και στις ελληνικές, όπως δήλωσε στο ΑΜΠΕ ο καθηγητής του Αμερικανικού Κολεγίου Θεσσαλονίκης, Δρ Κωνσταντίνος Κλήμης, ομιλητής στην ίδια εκδήλωση του ΕΙΜ/ΕΕΔΕ. Mία από τις πλέον δραστήριες ελληνικές τράπεζες σε αυτό το πεδίο είναι η Πειραιώς, ενώ σχετική δραστηριότητα αναπτύσσει μεταξύ άλλων και η Εθνική, μέσω του .
«Στα επόμενα τρία έτη, το 76% των τραπεζών (σ.σ. όχι των ελληνικών) θα προσφέρουν δυνατότητες και εφαρμογές μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης», σημείωσε ο δρ Κλήμης.
Βάσει, εξάλλου, εκτιμήσεων της ισπανικής τράπεζας Sabadell, η οποία προσφέρει 24ωρη στήριξη στους πελάτες της μέσω Twitter, το 2013, το 30% των on-line πελατών (από 14% το 2011) θα έχουν mobile banking. Tην ίδια ώρα, η Rabobank ευνοεί την καινοτομία μέσω μικρών, πειραματικών projects, σε συνεργασία με εξωτερικούς ιστοτόπους και ιστολόγια.
Σύμφωνα με έρευνα του Financial Brand (Αύγουστος 2010) σε δείγμα 49 εμπορικών τραπεζών και 93 πιστωτικών ενώσεων, το 46% των τραπεζών χρησιμοποιούν Facebook, το 35% Twitter, το 25% YouTube και το 1% το MySpace, ενώ τo 18% έχει «μπει» και στον χώρο των ιστολογίων (blogs).
Με βάση εξάλλου, έρευνα σε δείγμα 88 τραπεζών σε 22 χώρες, που παρουσιάστηκε τον Μάιο 2011 στο συνέδριο της EFMA (European Financial Management Association), στο Παρίσι, στη Δυτική Ευρώπη η τράπεζα που χρησιμοποιεί τα περισσότερα εργαλεία DMS (σ.σ. κοινωνικά μέσα, ιστολόγια, διαδικτυακή τηλεόραση, εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, podcasts κτλ) είναι η Rabobank, που αξιοποιεί 13 εφαρμογές του είδους και ακολουθούν: Credit Agricole (11) και Banco Sabadell (10). Στην περιοχή Κ.Ευρώπης πρώτη εμφαίζεται η Akbank (εννέα) και στη Ρωσία και πρώην ΕΣΣΔ η Alfa Bank (επίσης εννέα)._
Tα βασικά αποτελέσματα της… ολοκαίνουργιας «Wave 6» θα παρουσιάσει απόψε, στη Θεσσαλονίκη, ο Ανδρέας Στάιος, διευθυντικό στέλεχος (Digital Director) της «Universal Media», μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (ΕΙΜ) του τοπικού Τμήματος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίηκσης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ).
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ερωτήθηκαν -μεταξύ άλλων- το εξής: «Σκεπτόμενοι το Διαδίκτυο, τί από τα παρακάτω έχετε κάνει τους τελευταίους έξι μήνες;». Μία από τις πιθανές απαντήσεις ήταν: «Διαχειρίστηκα ένα προφίλ σε υφιστάμενο κοινωνικό δίκτυο, όπως το Facebook.com».
Ενώ μεταξύ 2009 και 2008, το ποσοστό των ατόμων που έδωσαν τη συγκεκριμένη απάντηση είχε αυξηθεί παγκοσμίως κατά 6,3% και ανάμεσα στο 2009 και το 2010 κατά 10%, το 2011 η ανοδική δυναμική έγινε λιγότερο… ενθουσιώδης και η αύξηση περιορίστηκε στο 3,8% (με το ποσοστό των ατόμων που δήλωσαν ότι διαχειρίστηκαν ένα τέτοιο προφίλ το τελευταίο εξάμηνο να διαμορφώνεται στο 65,2% παγκοσμίως).
Από τα social media στο βίντεο και τη διαδραστική τηλεόραση
Ρωτήσαμε τον κ. Στάιο πού πιστεύει ότι οφείλεται αυτή η επιβράδυνση. «Πιστεύω ότι βρισκόμαστε πλέον στη φάση της ωριμότητας, στο στάδιο που το πεδίο των social media έχει αρχίσει να γίνεται κορεσμένο. Θεωρώ ότι ο ρυθμός αυτός θα επιβραδυνθεί κι άλλο», απάντησε στο ΑΜΠΕ.
Αυτό ισχύει και για την Ελλάδα; «Στην Ελλάδα είμαστε ένα βήμα πίσω, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, γιατί ξεκινήσαμε πιο αργά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, προϊδεάζει ότι θα ακολουθήσουμε την ευρωπαϊκή τάση με κάποια καθυστέρηση», σημείωσε ο κ. Στάιος.
Ποια θα είναι η διάδοχη κατάσταση για τα κοινωνικά μέσα; «Δεν μπορώ να ξέρω, αλλά θεωρώ ότι θα μπορούσε να είναι το βίντεο, η διαδραστική τηλεόραση («interactive TV»), τα πολυμέσα. Όπως περάσαμε από τη λογική του Google και φτάσαμε στα social media, που επειδή ήταν λιγότερο τεχνικά, μπήκαν σε αυτά περισσότερες εταιρείες από διάφορους κλάδους, έτσι θεωρώ ότι το επόμενο βήμα θα είναι το βίντεο/πολυμέσα», πρόσθεσε.
Το Facebook έχει …πρόσωπο ως αντίπαλος των search engines
Η άνοδος των social media και της μέσω αυτών κοινωνικής δικτύωσης έχει σημαντική επιρροή στο Διαδίκτυο συνολικά: το 2011, το Facebook και το YouTube αναμετρήθηκαν σε όρους επισκεψιμότητας με τις μηχανές αναζήτησης («search engines») του Διαδικτύου και απέδειξαν ότι είναι αξιόμαχοι αντίπαλοι.
Τον Ιανουάριο του 2012, οι όροι «Facebook» και «YouTube» καταλάμβαναν τις δύο πρώτες θέσεις στη λίστα των 10 λέξεων, που οι χρήστες στις ΗΠΑ έψαξαν περισσότερο στο Ιντερνετ, ενώ στην τρίτη θέση εμφανιζόταν το «Facebook Login»…
Το Facebook συγκέντρωσε επίσης το 10,29% των επισκέψεων που έγιναν σε ιστοτόπους στις ΗΠΑ το 2011 (+15%, σε σχέση με το 2010) και κέρδισε τη δεύτερη θέση της αντίστοιχης λίστας, αν και την πρώτη «κράτησε» το google.com.
Οι μηχανές αναζήτησης δεν είναι, πάντως, οι μόνες που… δίνουν μάχη με τα κοινωνικά δίκτυα. Οι επίσημοι ιστοτόποι εταιρειών και brands («official company/brand sites), καταγράφουν σημαντικές απώλειες μεταξύ 2008-2011. Ερωτηθέντες αν επισκέφθηκαν κάποιο επίσημο σάιτ εταιρείας ή μάρκας τους τελευταίους έξι μήνες, καταφατικά απάντησαν μόνο επτά στους δέκα περίπου, όταν το 2008 το αντίστοιχο ποσοστό έτεινε στο 85%.
Πάντως, τα κοινωνικά δίκτυα φαίνεται ότι σταδιακά θα γνωρίσουν κι αυτά την πτώση τους. «Το 2010 φαίνεται ότι αποτέλεσε το ‘’υψηλό σημείο’’ για πολλές κοινωνικές πλατφόρμες. Η ανάπτυξη σε ορισμένους τομείς, όπως η ανάγνωση και ανάπτυξη ιστολογίων (blogs), έμεινε στάσιμη, ενώ σε άλλους, όπως το άνοιγμα ενός θέματος προς συζήτηση σε φόρουμ ή η επίσκεψη σε ιστοτόπους με φωτογραφίες, έχουν σημειώσει μείωση», αναφέρεται στην έρευνα, που παρουσίασε ο κ. Στάιος. Με βάση τα ευρήματα της Wave6, πάντως, αν και η δημιουργία προφίλ στα social media έχει αρχίσει να σταθεροποιείται, η ενεργή διαχείριση («active management») των κοινωνικών μέσων εξακολουθεί να αναπτύσσεται.
»Ανησυχώ μεν για τα προσωπικά μου δεδομένα, αλλά είμαι δεμένος με το FB»
Τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών είναι σήμερα ένα από τα βασικότερα «αγαθά», που μπορεί να κατέχει ένα κοινωνικό δίκτυο/μέσο. Πολλά από αυτά επιτρέπουν τη στοχευμένη διαφήμιση, αναλόγως των στοιχείων και των προτιμήσεων του χρήστη. Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε θόρυβο και έδωσε αφορμή για πολλές συζητήσεις, όσον αφορά τις πολιτικές απορρήτου τόσο του google, όσο και του facebook.
Παρότι, όμως, οι χρήστες ανησυχούν για τη …μοίρα των προσωπικών δεδομένων, που έχουν ανεβάσει στα προφίλ τους, είναι τόσο δεμένοι με το μέσο, που ο δεσμός υπερτερεί του φόβου τους…
«Ανησυχώ για τον όγκο των προσωπικών δεδομένων μου που βρίσκονται online», δηλώνει το 65α% των χρηστών (+9% σε σχέση με προηγούμενες έρευνες), αλλά το 50% σημειώνει ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον πολύ ενσωματωμένα στην κοινωνική του ζωή (+22%) [και δεν μπορούν να κάνουν κάτι διαφορετικό].
ΗΠΑ: Διασκεδάζω στο FB, Κίνα: Μαθαίνω στο FB, Μ.Ανατολή: Λέω τη γνώμη μου στο FB
Η δημοτικότητα των κοινωνικών δικτύων είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Ωστόσο, μεταξύ των διάφορων χωρών, οι λόγοι για τους οποίους χρησιμοποιούνται τα social media δεν είναι όμοιοι.
Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και Βρετανία, χρησιμοποιούνται κυρίως για διασκέδαση. Στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ για μάθηση και απόκτηση γνώσης. Στην ανατολική Ευρώπη κα τις πρώην σοβιετικές χώρες για λόγους κοινωνικής επαφής και διασύνδεσης με τους άλλους και σε τοπικό επίπεδο (γεγονός που εξηγεί γιατί το τοπικό δίκτυο Vkontakte έχει διείσδυση 77,1% στη Ρωσία).
Στη Μέση Ανατολή, πολλοί χρήστες χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα είτε για να κερδίσουν τον σεβασμό των άλλων είτε για να επιχειρήσουν να τούς αλλάξουν γνώμη. Αυτό εξηγεί άλλωστε, σύμφωνα με την έρευνα, γιατί στη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης πολλοί χρήστες στράφηκαν στα κοινωνικά μέσα για να διαδώσουν πληροφορίες.
Τα tweets των τραπεζών
Τα social media έχουν ενσωματωθεί πλέον και στη στρατηγική των τραπεζών σε Ευρώπη και ΗΠΑ, τάση που φαίνεται ότι «περνάει» ολοένα περισσότερο και στις ελληνικές, όπως δήλωσε στο ΑΜΠΕ ο καθηγητής του Αμερικανικού Κολεγίου Θεσσαλονίκης, Δρ Κωνσταντίνος Κλήμης, ομιλητής στην ίδια εκδήλωση του ΕΙΜ/ΕΕΔΕ. Mία από τις πλέον δραστήριες ελληνικές τράπεζες σε αυτό το πεδίο είναι η Πειραιώς, ενώ σχετική δραστηριότητα αναπτύσσει μεταξύ άλλων και η Εθνική, μέσω του .
«Στα επόμενα τρία έτη, το 76% των τραπεζών (σ.σ. όχι των ελληνικών) θα προσφέρουν δυνατότητες και εφαρμογές μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης», σημείωσε ο δρ Κλήμης.
Βάσει, εξάλλου, εκτιμήσεων της ισπανικής τράπεζας Sabadell, η οποία προσφέρει 24ωρη στήριξη στους πελάτες της μέσω Twitter, το 2013, το 30% των on-line πελατών (από 14% το 2011) θα έχουν mobile banking. Tην ίδια ώρα, η Rabobank ευνοεί την καινοτομία μέσω μικρών, πειραματικών projects, σε συνεργασία με εξωτερικούς ιστοτόπους και ιστολόγια.
Σύμφωνα με έρευνα του Financial Brand (Αύγουστος 2010) σε δείγμα 49 εμπορικών τραπεζών και 93 πιστωτικών ενώσεων, το 46% των τραπεζών χρησιμοποιούν Facebook, το 35% Twitter, το 25% YouTube και το 1% το MySpace, ενώ τo 18% έχει «μπει» και στον χώρο των ιστολογίων (blogs).
Με βάση εξάλλου, έρευνα σε δείγμα 88 τραπεζών σε 22 χώρες, που παρουσιάστηκε τον Μάιο 2011 στο συνέδριο της EFMA (European Financial Management Association), στο Παρίσι, στη Δυτική Ευρώπη η τράπεζα που χρησιμοποιεί τα περισσότερα εργαλεία DMS (σ.σ. κοινωνικά μέσα, ιστολόγια, διαδικτυακή τηλεόραση, εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, podcasts κτλ) είναι η Rabobank, που αξιοποιεί 13 εφαρμογές του είδους και ακολουθούν: Credit Agricole (11) και Banco Sabadell (10). Στην περιοχή Κ.Ευρώπης πρώτη εμφαίζεται η Akbank (εννέα) και στη Ρωσία και πρώην ΕΣΣΔ η Alfa Bank (επίσης εννέα)._
http://www.telecomnews.gr/2012/03/η-ανάπτυξη-των-social-media-παγκοσμίως-επιβραδύ/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου