Translate -TRANSLATE -

Σάββατο 4 Ιουλίου 2020

ΔΕΚΑΕΤΙΑ 1960 : ΤΙ ΕΠΑΙΖΑΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ, ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ




ΔΕΚΑΕΤΙΑ 1960

ΤΙ ΕΠΑΙΖΑΝ ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ, ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Πριν από τριάντα χρόνια ο κόσμος ήταν χωρισμένος στα δυο: στις κομμουνιστικές χώρες, με κυρίαρχη τη Σοβιετική Ένωση, και στις δυτικές δημοκρατίες με πρωτοπόρο τις ΗΠΑ.
Σ' αυτόν τον κυρίαρχο πολιτικό διαχωρισμό και τον "ψυχρό πόλεμο" βάσισαν την αναγνώριση τους από τη Δύση, και άρα την επιτυχία του πραξικοπήματος τους, οι χαμηλόβαθμοι αξιωματικοί που οργάνωσαν, πρωτοστάτησαν και στήριξαν τη δικτατορία της 21ης Απριλίου.
Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι κατά την δεκαετία του '60 η έντονη οικονομική ανάπτυξη και ο φόβος ενός πυρηνικού πολέμου διαμόρφωσαν μια μεικτή τάση καταναλωτισμού και επαναστατικότητας.

Η γενιά του σινεμά


Το σινεμά ήταν η μαζικότερη διασκέδαση. Η γενιά, που απομεινάρια της, συμμετέχει ακόμα σήμερα στην διακυβέρνηση της χώρας, υπήρξε η γενιά του κινηματογράφου. Μέσα από τη μεγάλη οθόνη γνώρισε τον κόσμο, βρήκε πρότυπα, έκανε όνειρα.
Ταινίες που σημάδεψαν τη δεκαετία του '60 είναι:
• "Ψυχώ" (1960) του Χίτσκοκ. "Οι αταίριαστοι" με την Μέριλιν Μονρόε. "Γουέστ Σάιντ Στόρι (1961). "Ο Λόρενς της Αραβίας".
   Οι ταινίες του Τζέιμς Μποντ με τον Σον Κόνερι.
• "Κλεοπάτρα" (1963) με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ. "Ωραία μου κυρία". "ΣΟΣ Πεντάγωνο καλεί Μόσχα" (1964). "Ενας άνδρας και μια γυναίκα" {1965). "Δόκτωρ Ζιβάγκο". "Φαρενάιτ 451". "Η ωραία της ημέρας" με την Κατρίν Ντενέβ. Η "Ασύλληπτη απόδραση" με τους Λουί Ντε Φινές, Μπουρβίλ και τον Τέρι Τόμας.
  "Μπλόου Απ" του Αντονιόνι. "Μπόνι και Κλάιντ (1967) με τη Φέι Νταναγουέι και τον Ουόρεν Μπίτι. "Στον δάσκαλο μας με αγάπη" με τον Σίντνεϋ    Πουατιέ. "Το μωρό της Ρόζμαρι", που έκανε διάσημο τον Ρομάν Πολάνσκι και δημοφιλή τον σατανισμό.
   Τα κλασικά γουέστερν "Και οι 7 ήταν υπέροχοι", "Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος", "Μονομαχία στο Ελ Πάσο".
  "Η μεγάλη απόδραση" με τον Στιβ Μακ Κουίν και την μοτοσικλέτα του.
  Η κλασική "2001 Οδύσσεια του Διαστήματος" (1969) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Φυσικά, και ο ελληνικός κινηματογράφος βρισκόταν στις καλύτερες στιγμές του. Εκατοντάδες χιλιάδες θεατές πλημμύριζαν τις χιλιάδες κινηματογραφικές αίθουσες. Οι κωμωδίες εκείνης της εποχής προβάλλονται άπειρες φορές ακόμα και σήμερα από την τηλεόραση. Γι' αυτό θα αναφερθούμε σε μερικές ιδιαίτερες κατηγορίες ελληνικών ταινιών της δεκαετίας του '60.


• Ταινίες σπαραγμού και οδυρμού, όπως: Γα την αγάπη μιας ορφανής" (1960) με τη Γκέλυ Μαυροπούλου". "Δύο μάνες στο σταυρό του πόνου (1962) με την Αντιγόνη Βαλάκου και την Μπεάτα Ασημακοπούλου. "Παιδί μου, αμάρτησα" (1964) με την Μιράντα Κουνελάκη. "Ορφανή στους πέντε δρόμους" (1964) με την Μίρκα Καλαντζοπούλου. "Δεν είμαι ατιμασμένη" (1966) με την Αλεξάνδρα Λαδικού.
• Ταινίες σεξ που άρχισαν να γυρίζονται μετά το 1965 κι έθεσαν τα... θεμέλια της "τσόντας", όπως: "Τα μυστικά της αμαρτωλής Αθήνας" (1966) με τη Ζέτα Αποστόλου και τον Αλκή Γιαννακά. "Ο βιασμός της παρθένου"."Έρωτες στην Λέσβο" του Τζέιμς Πάρις. "Ό σαδιστής" (1968). "Έρωτας στην καυτή άμμο" με την Ελενα Ναθαναήλ και τον Σπύρο Φωκά.
Ως προς το θέμα των μουσικών προτιμήσεων Βρισκόμαστε επίσης στην εποχή που οι νεολαίοι τραγουδούν και χορεύουν στους ρυθμούς του Έλβις Πρίσλεϊ. Σύντομα, όμως, θα κλέψουν την καρδιά τους οι Μπιτλς, ένα μουσικό συγκρότημα από το Λίβερπουλ.
Είναι η εποχή που πρωτοκυκλοφορούν τα φορητά πικ-απ και τα μαγνητόφωνα (μπομπινόφωνα) μπαταρίας. Οι δίσκοι μεταφέρονται παντού και τα νεανικά πάρτι κυριαρχούν. Το τουίστ δίνει τη θέση του στο σέικ. Ξεπηδούν και χοροί της μόδας, όπως το χάλι - γκάλι και η γιάνκα.
Στα νεανικά πάρτι ακούγονται και χορεύονται κομμάτια των Ανιμαλς, Σέρτζιο Εντρίγκο, Ντομένικο Μοντούνιο, Πεπίνο ντι Κάπρι, Νικόλα Ντι Μπάρι, Αλ Μπάνο, Τζόνι Χαλιντέι, Νταλιντά, Ανταμό, Σιλβί Βαρτάν.
Τα ελληνικά συγκροτήματα που ξεχωρίζουν είναι οι Φόρμηγξ, οι Τσαρμς, οι Αϊντολς και οι Ολύμπιανς από τη Θεσσαλονίκη, που τολμούν και βάζουν ελληνικούς στίχους ("Το σχολείο"). Ο τραγουδιστής των Ολύμπιανς είναι ο Πασχάλης. Από τους Φόρμινγξ θα αποχωρήσει ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και μαζί με τον Ντέμη Ρούσσο και τον Λουκά Σιδερά θα σχηματίσουν το συγκρότημα «Το παιδιά της Αφροδίτης»" που θα κάνει διεθνή καριέρα. 


Στις μπουάτ της Πλάκας επικρατεί το «νέο κύμα» (Σαββόπουλος, Λοίζος, Λεοντής, Ζωγράφος, Αρλέτα, Χωματά, Μαυρουδής) και προσπαθεί με το ρομαντισμό του να ανταγωνιστεί τους γίγαντες του λαϊκού τραγουδιού (Καζαντζίδη, Μπιθικώτση, Χιώτη, Πόλυ Πάνου) και τους μεγάλους συνθέτες Θεοδωράκη, Χατζιδάκι και Ξαρχάκο.
Οι ροκάδες και οι κουλτουριάρηδες (ο όρος είναι από το '60) ακούνε Μπομπ Ντίλαν, Τζόαν Μπαέζ, Ντορς, Ρόλινγκ Στόουνς, Χέντριξ, Τζάνις Τσάπλιν, Τζέφερσον Εϊρεπλέιν, Φρανκ Ζάπα, Βέλβετ Αντεργκράουντ.
Το ραδιόφωνο ήταν στη δεκαετία του '60 το σημαντικότερο μέσο μαζικής ενημέρωσης. Οι σημερινοί πατεράδες (και... παππούδες) είναι η γενιά (και) του ραδιοφώνου -τρανζίστορ.
Οι εκπομπές που είχαν μεγάλη ακροαματικότητα ήταν: Τα ραδιοφωνικά σίριαλ "Μικρή, πικρή μου αγάπη", "Το ημερολόγιο ενός θυρωρού", "Το σπίτι των ανέμων". "Η εκπομπή της σύγχρονης γυναίκας", προσφορά της Πειραϊκής Πατραϊκής.
Τα ραδιοπαιχνίδια "Σε 30 δευτερόλεπτα", "Βρες το και πάρ' το".
Η "Ραδιοφωνική βιβλιοθήκή" με αναγνώσεις που άφησαν εποχή, από τον Νίκο Τζόγια και την Ελένη Χατζηαργύρη.
Οι "Αστυνομικές ιστορίες" του Νίκου Φώσκολου.
"Τα νέα ταλέντα" του Γιώργου Οικονομίδη.
"Λεωφορείον η μελωδία" του Νίκου Μαστοράκη.
Η τηλεόραση θα εισβάλει ξαφνικά στη ζωή των Ελλήνων το 1966, όταν η πειραματική τηλεόραση του ΕΙΡΤ θα αρχίσει να μεταδίδει μαγνητοσκοπημένους   τους   ποδοσφαιρικούς αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου της Αγγλίας σε περιγραφή Γιάννη Διακογιάννη. Οι ουρές έξω από τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών έπιαναν όλο το πεζοδρόμιο.


Η απριλιανή χούντα προώθησε, για ευνόητους λόγους, την τηλεόραση. Προς το τέλος της δεκαετίας θα, διαμορφωθεί ένα ικανοποιητικό πρόγραμμα με εκπομπές όπως:
"Ηχώ των γεγονότων" με τον Βασίλη Παπαθανασόπουλο. "Καλειδοσκόπιο" με τον Φρέντυ Γερμανό."Για σας κυρία μου" με την Έλλη Ευαγγελίδη."Αθλητική Κυριακή" με τον Γιάννη Διακογιάννη. "Μπίνγκο" με τον Νίκο Μαστοράκη.
Πάντως, η κυρίαρχη γυναικεία μορφή της τηλεόρασης εκείνης της εποχής ήταν η μετέπειτα δημοσιογράφος της εφημερίδας  "Αδέσμευτος της Κυριακής". Η Ελένη Κυπραίου.
Όσον αφορά τα πολιτικά γεγονότα που συνέβησαν κατά την δεκαετία του ’60 να σας αναφέρουμε ότι η δεκαετία αυτή υπήρξε περίοδος πολιτικών συγκρούσεων και ανωμαλιών  με μοιραία κατάληξη όλων την δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: