Έφτασε σήμερα στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο ένα chain-letter μήνυμα που αναφέρεται σε ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη σε ένα Airbus A340-600 που θεωρείται ως το πιο μεγάλο αεροσκάφος της πολιτικής αεροπορίας.
Το πολύ ασυνήθιστο ατύχημα συνέβη στις 15 Νοεμβρίου 2007 στις 5 μμ στο Airbus Technical Center στην πόλη Toulouse στην Γαλλία. Καθώς το αεροσκάφος (MSN 856) περνούσε τις τελικές δοκιμασίες, πριν την παράδοσή του στην εταιρία ETIHAD AIRWAYS, έπρεπε να περάσει και από το στάδιο δοκιμής των κινητήρων του (“engine run-ups”) στο έδαφος. Καθώς λοιπόν περνούσε αυτές τις δοκιμασίες και για λόγους που αναφέρονται στην ανακοίνωση της AIRBUS που θα βρείτε παρακάτω, έπεσε πάνω στο προστατευτικό τοίχο για τους θορύβους (anti-noise barrier ) της πίστας δοκιμών με αποτέλεσμα να καταστραφεί.
Αυτό λοιπόν ήταν το γεγονός.
Το παρακάτω κείμενο που κυκλοφορεί σαν chain-letter σε πολλούς ιστοτόπους του διαδικτύου περιέχει αληθινά αλλά συγχρόνως ΚΑΙ πλαστά στοιχεία και θα πρέπει να θεωρηθεί σαν ένας ακόμα αστικός μύθος (urban legend ή hoax).
Το κείμενο του chain letter έχει ως εξής:
ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΣΥΝΕΒΗ;!!!
Θέτουν τους τέσσερις κινητήρες στη μέγιστη ισχύ απογείωσης, σε ένα σχεδόν άδειο αεροσκάφος . Χωρίς να έχουν διαβάσει την διαδικασία εκκίνησης, δεν είχαν ιδέα το πόσο πραγματικά ελαφρύ είναι ένα άδειο A340-600
Οι υπολογιστές αυτομάτως απελευθερώνουν όλα τα φρένα και θέτουν το αεροπλάνο σε ευθεία τροχιά...
Τα μέλη της ADAT δεν είχαν ιδέα οτι αυτή η παράμετρος ασφαλείας υπάρχει ωστε ο πιλότος
να μη ξεχάσει τα φρένα κατα την προσγείωση...
Η μέγεθος των τραυματισμών του προσωπικού δεν έγινε γνωστο λόγω της αποσιώπησης απο τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης στη Γαλλία αλλα και παγκοσμίως....
Η κάλυψη του συμβάντως θεωρήθηκε οτι προσβάλλει τον Μουσουλμανικό Κόσμο...
Τελικά, φωτογραφίες άρχισαν να διαρρέουν...
Ένα Αεροσκάφος AIRBUS : $200 εκατομμύρια Δολλάρια
Ανεκπαίδευτο Αραβικό Προσωπικό :$300,000 ετήσιες αποδοχές
Οδηγίες Χρήσης (που δεν διάβασε κανείς): $300ΝΙΚΗΤΗΣ: Ο ΤΟΙΧΟΣ !!
*_*_*
Ας δώσουμε λοιπόν κάποια πρόσθετα στοιχεία:
Το αεροπλάνο υπέστη σοβαρές ζημιές (the plane was “seriously damaged”) ανακοίνωσε η Airbus προσθέτοντας ότι στο αεροπλάνο επέβαιναν 9 άτομα εκ των οποίων 7 ήταν υπάλληλοι της ETIHAD AIRWAYS. Η Γαλλική αστυνομία ανακοίνωσε επίσης ότι από τους 9 επιβαίνοντες τραυματίστηκαν σοβαρά 2 , 8 ελαφρά και 1 υπάλληλος στο έδαφος επίσης σοβαρά. Σύμφωνα όμως με την ανακοίνωση της Airbus (“only” 5 people are hurt, of whom 3 are seriously injured) μόνο 5 άτομα τραυματίστηκαν εκ των οποίων τα τρία σοβαρά και καταλήγει “Airbus expresses its sympathy to the families and friends of the persons concerned.”, ότι η Airbus εκφράζει την λύπη της προς φίλους και συγγενείς των τραυματισθέντων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για την κατάσβεση της φωτιάς στο αεροσκάφος έλαβαν μέρος 80 πυροσβέστες και μια επιτροπή της Airbus και της Γαλλικής Πολιτικής Αεροπορίας ανέλαβαν την διευκρίνιση των αιτιών του ατυχήματος.
Τον Δεκέμβριο του 2008 ανακοινώθηκε το πόρισμα της επιτροπής των Γάλλων εμπειρογνωμόνων ( report ) και μετάφρασή του και στα Αγγλικά υπάρχει εδώ (here).
Παρόλο ότι το ατύχημα συνέβη κατά την δοκιμή των μηχανών σε συνδυασμό με την χρήση των φρένων δεν προσδιορίζεται ειδικότερα εμπλοκή τεχνικού της ADAT (που δεν είχε γνώση των ζωτικών χαρακτηριστικών του αεροσκάφους) στο συμβάν.
Όπως αναφέρεται :
French investigators have found that an Airbus to be delivered to Etihad Airways crashed during ground engine tests because the wheels were unchocked and attempts to steer away from a wall had decreased brake pressure.
A 30-page report released by the Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA) said the four Trent 500 engines, carrying 56,000 pounds of thrust each, were being tested at high power and the wheels were left unchocked.
"Surprise led the ground-test technician to focus on the braking system, so he did not think about reducing the engines' thrust," said the report.
"It was all over in 13 seconds," said David Kaminski-Morrow, an editor at Air Transport Intelligence. "The aeroplane shouldn't haven been running with engines at higher power and the aeroplane should have had chocks on the wheels to stop [it] moving, and these things didn't happen. It was basically a schoolboy error."
"The report does not say who made the decision to put the aeroplane in the position which led to the accident in the first place. What part ADAT played and what part Airbus made is not publicly clear," Mr Kaminski-Morrow said.
"This will probably be the subject of Airbus internal inquiries. But I find it hard to believe suddenly all the rules got broken because ADAT came along. It was at the Airbus headquarters, it was an Airbus test pen, it was an Airbus engineer at the right-hand seat, which the report said is where control inputs were coming from. An ADAT engineer was in the left seat."
In the run-up to the accident, the full-power engine test with wheels unchocked was testing the limits of the parking brake. As the aircraft began to move, an ADAT engineer reported the aircraft was moving. According to the flight recorder, at that point the pedal brake was applied and the parking brake deactivated, said Mr Kaminski-Morrow. Finally, the steering wheel was turned to avoid crashing into the test-pen wall, but that had the opposite effect as it instead reduced the braking pressure.
Εμείς θα κλείσουμε την ανάρτησή μας με τις παρατηρήσεις ενός μηχανικού της ADAT που αναφέρει τα παρακάτω περιγράφοντας το συμβάν (12.2.2010)
Here is the true story not like the fake one,
This is info from the accident investigation report, from the French version of the NTSB (I believe), the BEA:
A. Mixed ground test crew of 9 on board: some from Airbus proper, based there in Toulouse, some from the Abu Dhabi-based contractor working on the airline’s behalf.
3 people in the cockpit for the test: 2 from Airbus, one from the contractor.
Running the test, in the right seat of the cockpit, in charge of the all controls: Airbus technician, 15 yr employee, 9 yrs experience testing these engines. When he was alerted that the aircraft was moving, his only actions were to kill the parking brake while simultaneously stomping on the main brakes.
In the left seat, observing the test: contractor employee, alerted the test tech that the aircraft was moving. Has no specified role in the test other than to observe.
In the “service” seat (like the navigator’s seat, only the A340 ain’t got no navigator, I don’t believe): Airbus-employed test pilot, 9 yrs experience as a professional pilot, 7 as a test pilot, not type rated (i.e., not an A340 pilot), perhaps a manager qualified to supervise such tests. Once again, no specific role other than to observe, but in the end it was him who pulled the throttles back.
B. There were two main causes: 1) no chocks were used to hold the aircraft’s wheels in place during the test. 2) All four engines were brought to full power to test one leaky engine. Procedures required the use of chocks and running up two engines – the one leaking and one on the other wing (to prevent torquing and yawing of the fuselage). These two procedures had been frequently ignored by all Airbus technicians at the test center for some time.
Short answer: the test was done improperly, not in accordance with written procedures and standards. The fault of the Airbus technician.
Contributing causes: 1) the full power of four engines is almost exactly equal to the braking power of the A340s parking brake and the frictional coefficient of the test area’s tarmac, hence the aircraft only moved when shaking of the aircraft and the burning off of fuel lessened the overall braking coefficient. 2) The technician tried to use the brakes alone to stop the aircraft rather than retarding the throttles as well.
C. Fun fact: the numbers 3 and 4 engines could not be shut down after impact because the throttle control connection to them had been severed. No. 4 was finally killed over two-and-a-half hours later when enough water and fire-fighting foam had been pumped into it to snuff it out. The No. 3 engine died at 1:25 am the next morning – 9 hrs later – when it ran out of gas: it was too jammed into the wall to get any water/foam into it. Now THAT’S hi-larious. And not a bad advertisement for Rolls-Royce engines, it seems to me.
Yeah, the “news” account above is one of those made up slander e-mails, urban legend-style. No evidence of any cover-up, the photos were widely-disseminated right away (as you can see by the date of this blog report), once the accident investigating was done, no reason why the plane wouldn’t be cleaned up right away. Doesn’t look too good for an airport to have a crashed aircraft anywhere on its tarmac.
Lesson: racists are racists – go ahead and call them that – and don’t believe what you read on the internet, particularly the clearly racist stuff. Oh, and those of you who believed this stuff and called yourselves professional pilots, you’re not. I am
http://www.snopes.com/photos/airplane/etihad.asp
http://www.zdistrict.com/2009/04/22/etihad-airlines-crash/
Gale, Ivan. '"Unsecured Wheels' Caused Airbus Crash." The [Abu Dhabi] National. 21 December 2008.
Associated Press. "Emirates Carrier Denies Airbus Injuries." ABC News. 17 November 2007.
BBC News. "France Investigates Airbus Crash." 16 November 2007.
Forbes. "Airbus A340 Involved in Ground Collision During Engine Testin 16 November 2007.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου