Διαστημικοί σταθμοί που θα κατασκευάζονται από ειδικά πλαστικά υλικά ώστε να εκτοξεύονται... διπλωμένοι –για να καταλαμβάνουν τον μικρότερο δυνατό χώρο– και να φουσκώνουν όταν βρεθούν έξω από τη γήινη ατμόσφαιρα. Οσο κι αν αυτό το σενάριο μοιάζει μάλλον ακραίο, αποτελεί μία από τις ιδέες που θεωρεί η ΝΑSΑ τις πλέον υποσχόμενες για την εξερεύνηση του Διαστήματος. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει στο αναλυτικό σχέδιο προϋπολογισμού που δημοσίευσε στις 22 Φεβρουαρίου, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία θεωρεί πως με αυτόν τον τρόπο τα φουσκωτά καταλύματα «θα είναι μεγαλύτερα, ελαφρύτερα και λιγότερο ακριβά» συγκριτικά με τα διαστημικά σκάφη που κατασκευάζονται από συμπαγή μέταλλα.
Πλεονεκτήματα που μπορεί να επεκτείνουν τη χρήση της τεχνολογίας, ώστε όχι μόνο να αξιοποιηθεί για την κατασκευή τροχιακών διαστημοπλοίων, αλλά και βάσεων για τη Σελήνη. Κι αυτό γιατί ένα σημαντικό ποσοστό του κόστους μιας διαστημικής αποστολής οφείλεται στο αυξημένο βάρος του σκάφους που πρέπει να μεταφερθεί στο Διάστημα – βάρος που, στην περίπτωση ενός φουσκωτού οχήματος, μειώνεται δραστικά.
Εξάλλου, η ίδια η αμερικανική διαστημική υπηρεσία ήταν εκείνη που πρώτη σκέφτηκε να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας τέτοιων φουσκωτών θαλάμων· τη δεκαετία του ’90, μάλιστα, στόχευε να αναπτύξει μία δική της ανάλογη κατασκευή που θα δοκίμαζε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Παρ’ όλο όμως που το εν λόγω πρότζεκτ δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, σήμερα η ιδέα έχει δοκιμαστεί στο Διάστημα, αν και σε πρώιμη μορφή. Η ιδιωτική εταιρεία Bigelow Aerospace, η οποία σκοπεύει να κατασκευάσει τέτοιους θαλάμους για διαστημικά τουριστικά θέρετρα, έχει ήδη εκτοξεύσει δύο πρωτότυπα οχήματα –τα Genesis I και Genesis II– τα οποία τέθηκαν σε τροχιά με επιτυχία και κατάφεραν να διατηρήσουν το μέγεθός τους για το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα χωρίς να παρουσιάσουν κάποια βλάβη. Αποτέλεσμα το οποίο, σύμφωνα με την εταιρεία, επιβεβαίωσε τις δοκιμές που είχε πραγματοποιήσει στη Γη για να αποδείξει πως το υλικό κατασκευής των οχημάτων μπορεί να αντέξει στις συγκρούσεις μικρομετεωριτών χωρίς να διαρρεύσει το αέριο που κρατάει φουσκωμένα τα οχήματα. Το υλικό αυτό, εξάλλου, είναι ακόμη πιο σκληρό από το πολυμερές, από το οποίο φτιάχνονται τα αλεξίσφαιρα γιλέκα, ενώ το κέλυφος του σκάφους καλύπτεται επίσης από ένα μεταλλικό φύλλο που του προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Σύμφωνα με το περιοδικό New Scientist, η ΝΑSΑ σκέφτεται αρχικά να συνεχίσει αυτά τα πειράματα, παραγγέλνοντας από την Bigelow ένα τέτοιο σκάφος το οποίο θα προσαρτήσει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό ώστε, πέρα από τη μηχανική αντοχή του, να ελέγξει αν μπορεί όντως να εξασφαλίσει τη λειτουργία όλων εκείνων των συστημάτων που είναι απαραίτητα για τη διαβίωση των αστροναυτών.
Πηγή:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_1_21/03/2010_395014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου