Translate -TRANSLATE -

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018

Αντώνιος Α. Αντωνάκος : Να γιατί χρειαζόμαστε τα Αρχαία και το πολυτονικό



Να γιατί χρειαζόμαστε τα Αρχαία και το πολυτονικό

Δεν υπάρχει ανώτερη νοητική άσκηση από την καθημερινή μεγαλόφωνη ανάγνωση μιας σελίδος αρχαίου κειμένου


Από τον Αντώνιο Α.  Αντωνάκο*

Απ μία σειρ πιστημονικν ναλύσεων, πο φορον τν λληνικ γλσσα, προκύπτουν τ ξς νδιαφέροντα συμπεράσματα:
1. Ο νθρωποι σχεδν λοι γεννιονται μ τν διο ριθμ νευρώνων στν γκέφαλό τους.
2. Διαφέρουν μόνον στς συνάψεις τν νευρώνων, πο γίνονται μ τος νευροάξονες, τος δενδρίτες κα τ νευρογλοιακ κύτταρα.
3. Ο συνάψεις τν νευρώνων, μως, αξάνουν σ ριθμ νάλογο τν ρεθισμάτων. Ατ σημαίνει τι εφυΐα καλλιεργεται κα δν εναι δεδομένη.
4. Κάθε διαφορετικς ρεθισμς δημιουργε καινούργια σύναψη στος νευρνες το γκεφάλου. διος ρεθισμός, στω κα μέτρητες φορς παναλαμβανόμενος, δημιουργε μόνον μία σύναψη.
5. γλσσα ποτελε τν πι οκεο τρόπο δημιουργίας καινούργιων ρεθισμν κα, ρα, δημιουργίας καινούργιων συνάψεων κα αξήσεως εφυΐας.
6. λληνικ γλσσα εναι διαχρονικ να κπληκτικ πολυεργαλεο δημιουργίας νέων ρεθισμν.
7. Κάθε διαφορετικς λεκτικς τύπος κα κάθε διαφορετικς συνδυασμς λέξεων μ λογικ φ δημιουργούν καινούργια σύναψη στος νευρνες.

Τ ρχαα λληνικ μς χρειάζονται χι διότι εμαστε λληνες, λλ διότι τ χει νάγκη γκέφαλος λων τν νθρώπων γι ν βελτιώσει τν εφυΐα του. Ατ εναι τ μοναδικ κα πλέον χρήσιμο συμπέρασμα στ ποο μπορομε ν καταλήξουμε. ν θέλουμε ν τ καταλάβουμε, χει καλς. ν χι, εμαστε ξιοι τς μοίρας μας.
Μ βάση λα ατά, μόνο λληνικ γλσσα χει ατ τν φάνταστη ποικιλία λεκτικν τύπων κα συνδυασμν γι τν αξηση τν νευρικν συνάψεων το γκεφάλου κα κατ’ πέκταση τν αξηση τς εφυΐας το νθρώπου. Πράγματι, δν πάρχει νώτερη νοητικ σκηση π τν καθημεριν μεγαλόφωνη νάγνωση μις σελίδος ρχαιοελληνικο κειμένου.
Ο πόψεις ατς δν προέρχονται π θνικιστικ ρχαιολατρικ φετηρία. Τ δια κριβς θ λέγαμε ἐὰν εχαμε λλη θνικότητα. πιστημονικ λήθεια προηγεται πάντοτε κα χι τ πάθη κα ο γκυλώσεις. Κάποτε, πιτέλους, ς δοθε νέο περιεχόμενο στς ννοιες «πρόοδος» κα «συντήρηση». Πρόοδος δν σημαίνει ποκοπ π τος πυρνες δυνάμεως το λαο μας, μεταξ τν ποίων πρωτεύουσα θέση κατέχει διαχρονική γλσσα μας. μελτη τν ρχαων λληνικν κα γνση το παραδοσιακο τονικο συστματος βοηθον κθε λληνα ν πικοινωνε καλτερα κα μ τ κλασικ κεμενα, λλ κα μ τ πατερικ κεμενα κα τν κκλησιαστικ μνογραφα μας, καθς κα μ μεγλες μορφς τς νεοελληνικς λογοτεχνας μας. γνση ατ ποτελε θεμλιο τς θνικς μας ταυττητος μέσα στν ποχ τς παγκοσμιοποισεως.
ποτελε, μως, κα πανευρωπαϊκ κπαιδευτικ κα μορφωτικ ατημα, πως ποδεικνει νακονωση το Γλλου πρώην πουργο Παιδεας, το σοσιαλιστ Ζκ Λνγκ, ταν εχε δηλώσει τι πανρχεται διδασκαλα τν ρχαων λληνικν κα τν Λατινικν στς δο τελευταες τξεις τν γαλλικν γυμνασων κα στ λκειο. Μιλντας σ διεθνς συμπσιο στ Πανεπιστμο τς Σορβννης, πογρμμισε: «Πρπει ν ξαναδσουμε κα ν παναφρουμε τν δυναμικ τν φιλολογικν σπουδν (κλασικν κα νεοτρων). Πρπει ν ξαναβρομε τς μεγλες πιστμες, ν δοθον στρεες κα καθαρς βσεις στ διαμρφωση τν νων. Ο κλασικς σπουδς δημιουργον τς προϋποθσεις γι τν πτευξη το σκοπο, ποος ναλεται στ τρπτυχο: πιστροφ στ μεγλα κεμενα, διεπιστημονικ θερηση, νπτυξη κριτικο πνεματος».
Κπριος διανοητς Σββας ακωβδης σχολίασε σχετικ στν φημερδα « σημερινή» τς Λευκωσας: « ξαγγελα το Ζκ Λνγκ πιβεβαινει τι ναθερμανεται τ νδιαφρον γι τ διδασκαλα τν ρχαων λληνικν στ Δευτεροβθμια κπαδευση τν χωρν τς Ερωπαϊκς νωσης. ν στν Κπρο κα στν ερτερο λληνισμ διδασκαλα κα ναγνριση τς ξας τν κλασικν σπουδν λοιδωρονται, γελοιοποιονται κα μεινονται στ μτια τν λληνπουλων, ς τχα “νεκρ γλσσα πο δν χρησιμεει σ τποτε”, στς χρες τς Ε.Ε. ναγνωρζονται ξαν καθαρτητα κα γλωσσικ τους ξα γι τ στρεη κα ρθ διαπαιδαγγηση τν νων. τσι μαθανουμε μ περηφνια λλ κα μ πκρα τι ατ τ στιγμ τ ρχαα λληνικ κα λληνικ διδσκονται ποχρεωτικ στ γυμνσια θεωρητικς κατευθύνσεως στν λλανδα, στ Λουξεμβοργο κα στν Πορτογαλα. Διδσκονται ς μαθματα πιλογς στ Δανα, στ Γερμανα, στν ρλανδα κα στν ταλα.
Σ ρισμένες λλες χρες, πως Φινλανδα, Σουηδα κα Νορβηγα, διδσκονται σ πιλεγμνα σχολεα... Στ Γαλλα σοι μαθητς πιλγουν τ ρχαα λληνικ τ λατινικ θ νταμεβονται μ νισχυμνη βαθμολογα, ποα θ μετρ γι τν προαγωγ τους...» Πόσο δικαιώνεται σπουδαος λληνας φιλσοφος το 20ο αἰῶνος, ωννης Θεοδωρακπουλος, ποος γραφε τι « τεχνικ παιδεα χωρς κλασικ μαθματα μεταβλλει τν νθρωπο σ γκεφαλικ μηχανισμ».
τεχνικ παιδεα κα τεχνολογικ ξλιξη, προσθτουμε μες, μπορον κλλιστα ν ποβον πρς φελος το νθρπου κα τς κοινωνας. Γι ν γίνει, μως, ατ χρειζεται καλλιργεια τν κλασικν γραμμτων, παφ μ τν στερευτη πηγ τς νιαας λληνικς γλσσης κα ποφυγ γλωσσικν πλουστεσεων πο ποκοιμζουν τν γκφαλο τν παιδιν.

*Καθηγητής - κλασικός φιλόλογος
Ιστορικός - συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια: