Translate -TRANSLATE -

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Κονκόρντ: «Το τέλος μίας φανταστικής εποχής»



Κονκόρντ: «Το τέλος μίας φανταστικής εποχής»

Η ταχύτητα και η κομψή εμφάνισή του Κονκόρντ προκάλεσε δέος. Το κροτάλισμα της ηχητικής του έκρηξης δημιούργησε ερεθίσματα στον ανθρώπινο νου να δοκιμάσει τα όρια ενός αεροπλάνου. Μέχρι πού μπορούσε να φτάσει.
Η παρθενική πτήση του Κονκόρντ έγινε στα 1969 τον μήνα Μάρτιο. Το δελτοϊδές σχήμα των φτερών και η κλίση της μύτης προς τα κάτω το κάνουν ακόμα και σήμερα να ξεχωρίζει και να αναγνωρίζεται αμέσως, ακόμα και από ανθρώπους που ποτέ δεν είχαν την τύχη να το δουν από κοντά.
Το Κονκόρντ υπήρξε το πρώτο υπερηχητικό επιβατικό αεροσκάφος. Ήταν ένα τεχνολογικό θαύμα, μία πηγή περηφάνιας για την Γαλλία και την Αγγλία, των οποίων οι αεροδιαστημικές εταιρίες ένωσαν τις δυνάμεις τους για την δημιουργία αυτού του αεροσκάφους.
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση έγινε στις 2 Μαρτίου του 1969, στην Τουλούζη της Γαλλίας. Η πτήση είχε διάρκεια 28 λεπτών. Η British Airways και η Air France ξεκίνησαν επισήμως τις πτήσεις για το κοινό το 1976.


Να προσθέσουμε επίσης ότι υπήρξε και ρωσικό υπερηχιτικό που έμοιαζε στο γαλλο-βρετανικό concorde αλλά στάθηκε «άτυχο».
Στο ρωσικό Τουπόλεφ Tu-144 δόθηκε το προσωνύμιο «Κονκόρντσκι», λόγω της εκπληκτικής ομοιότητάς του με τον Γαλλο – Βρετανό ανταγωνιστή του.
Το 1973, στη Διεθνή Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού για πρώτη φορά συναγωνίζονταν στους αιθέρες το Κονκόρντ και το ρωσικό αυτό αεροσκάφος. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της επίδειξης του Τουπόλεφ, ένας λάθος ελιγμός προκάλεσε την πτώση του.
Αν και το Κονκόρντ κέρδισε μία θέση στην ιστορία, το Tu-144 είχε κερδίσει τόσο στην κούρσα της παρθενικής όσο και της πρώτης υπερηχητικής πτήσης.

Για ”υψηλούς” πελάτες


Οι  τέσσερις κινητήρες του Γαλλο-Βρετανικού Κόνκορντ του έδιναν την δυνατότητα να αναπτύξει διπλάσια ταχύτητα από αυτή του ήχου, ενώ μπορούσε να πετάξει σε ύψος 60,000 ποδών, ύψος πολύ μεγαλύτερο συγκριτικά με τα άλλα αεροπλάνα. Όσο για την διάρκεια της πτήσης από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ στην Ευρώπη, αυτή μειωνόταν από 8 σε 3,5 ώρες.
Η διαρρύθμιση του, επίσης πολύ ιδιαίτερη, καθώς χωρούσε μέχρι 128 επιβάτες, ανάλογα με το μοντέλο, που μαζί με το υψηλό λειτουργικό του κόστος ανέβαζε σε δυσθεώρητα ύψη την τιμή του εισιτηρίου, με αποτέλεσμα να απευθύνεται σε συγκεκριμένη κατηγορία πελατών, όπως βασιλικές οικογένειες, πρόσωπα της υψηλής κοινωνίας καθώς και οικονομικά πολύ δυνατούς παράγοντες - επιχειρηματίες.
Παλιοί επιβάτες περιγράφουν πώς ήταν η πτήση. «Οι αεροσυνοδοί λάτρευαν που ήταν στο Κονκόρντ, όπως και οι ίδιοι οι επιβάτες», λέει ο Ρίτσαρντ Κουέστ, του CNN, ο οποίος ταξίδεψε με το υπερηχητικό αεροσκάφος πέντε φορές. «Γνώριζες ότι ανήκες σε μία μικρή ομάδα ανθρώπων που είχαν το προνόμιο να βρίσκονται μέσα στο Κονκόρντ. Ήταν πολύ μικρό και διέθετε μόλις 100 θέσεις. Στην πραγματικότητα είχε πολυθρόνες και πολύ μικρά παράθυρα. Ήταν θορυβώδες, εξαιρετικά θορυβώδες, αλλά όλοι χαμογελούσαν όταν έμπαιναν σε αυτό».
Το αεροδρόμιο Κένεντι της Νέας Υόρκης και το Ντάλλες της Ουάσιγκτον ήταν αυτά που κυρίως φιλοξενούσαν το Κονκόρντ στην άλλη άκρη του Ατλαντικού. Σύμφωνα με τους πιλότους του, ο μόνος τρόπος για να αντιληφθεί κανείς την ταχύτητα του ήταν να κοιτάξει κανείς κάτω τα άλλα αεροσκάφη, μιας και σου έδιναν την εντύπωση πως πετούσαν προς τα πίσω. Το Κονκόρντ ταξίδευε με ταχύτητα 800 μιλίων την ώρα γρηγορότερα.
Αυτό που το έκανε να ξεχωρίζει στην καμπίνα των επιβατών, ήταν τα προϊόντα duty-free και η ποιότητα - ποσότητα του φαγητού μαζί με τα μοναδικά του σερβίτσια. Όσο για το ιπτάμενο προσωπικό ήταν στο σύνολό του οτι σπουδαιότερο διέθεται η εταιρεία. Μόνο οι καλύτεροι είχαν το δικαίωμα - προνόμιο να δουλέψουν στα Κονκόρντ.

Η τραγωδία πάνω από το Παρίσι

 Δυστυχώς το Κονκόρντ δεν κατάφερε ποτέ να αγγίξει το ευρύ κοινό. Τα οικονομικά του ήταν προκλητικά και ο υπερηχητικός του ήχος του δημιουργούσε πολλαπλά προβλήματα που του απαγόρευαν να χρησιμοποιεί συγκεκριμένες διαδρομές. Κατασκευάστηκαν μόνο 20, εκ των οποίων μόνο τα 14 ήταν για επιβατική χρήση.
Με την πάροδο των ετών, μηχανικά προβλήματα έκαναν την εμφάνισή τους, οι επιβάτες εξέφραζαν συνεχώς παράπονα για τους μικρούς χώρους, τον θόρυβο και τις συνεχής δονήσεις.
 Κάπου εκεί ήρθε και η πιο μαύρη ώρα στην ιστορία του πολύ ξεχωριστού αυτού αεροσκάφους. Το ημερολόγιο για το Κονκόρντ σταμάτησε στην ουσία στις 25 Ιουλίου 2000 όταν η Air France έχασε ένα από τα δικά της μοντέλα. Κατά την απογείωση του από το αεροδρόμιο του Παρισιού  Σαρλ ντε Γκολ, το Κονκόρντ εκρήγνυται. Ήταν η αρχή του τέλος για το πιο εντυπωσιακό, πιο γρήγορο, αλλά και πιο δαπανηρό επιβατηγό αεροσκάφος.
Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους 100 επιβάτες και τα 9 μέλη του πληρώματος καθώς και άλλα τέσσερα άτομα στο έδαφος. Η πτήση 4590 της Air France, που θα πετούσε από το Σαρλ ντε Γκολ προς το JFK της Νέας Υόρκης καθώς συντρίβεται κατά την απογείωση της, σημειώνει ουσιαστικά το τέλος μιας εποχής.
Σύμφωνα με το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, το δυστύχημα προκλήθηκε εξαιτίας μεταλλικού ελάσματος που αποκολλήθηκε από ένα αεροπλάνο DC-10 της Continental, το οποίο απογειώθηκε λίγο πριν από το υπερηχητικό αεροσκάφος της Air France από τον ίδιο διάδρομο απογείωσης. Το Cοncorde χτύπησε το έλασμα από τιτάνιο, που είχε μήκος 43 εκατοστά, με αποτέλεσμα να κατακερματιστεί ένα ελαστικό των τροχών. Τμήμα σκληρού ελαστικού τρύπησε τη δεξαμενή καυσίμων με αποτέλεσμα να διαρρεύσει κηροζίνη, η οποία άρπαξε φωτιά προκαλώντας την έκρηξη. Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων δόθηκε στη δημοσιότητα το Δεκέμβριο του 2004. Το 2008, ο Γάλλος εισαγγελέας απήγγειλε κατηγορίες για ανθρωποκτονία εναντίον της Continental Airlines, η οποία αρνήθηκε ότι φέρει ευθύνη για το τραγικό περιστατικό.
Εν τέλει η Continental απαλλάχτηκε από τις ποινικές ευθύνες, όμως της αναγνωρίστηκε η υποχρέωση να πληρώσει ένα εκατομμύριο ευρώ σε αποζημίωση στην AIR France. 

Το υπερηχητικό που μάγευε


Ήταν το ένα από τους δύο τύπους υπερηχητικών επιβατηγών αεροπλάνων που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα (το άλλο ήταν το Tupolev Tu-144), αλλά και το μόνο που εντάχθηκε σε δρομολογημένες πτήσεις.
Το Κονκόρντ αποτέλεσε για μισό αιώνα το καύχημα της αγγλο-γαλλικής αεροναυπηγικής συνεργασίας, πετούσε με ταχύτητα Μαχ 2,02 (= 2,02 φορές την ταχύτητα του ήχου) σε μέγιστο ύψος 60.000 πόδια (18,3 χιλιόμετρα).
Και όμως, παρά τις δεκαετίες που παρήλθαν από την πρώτη εμφάνιση του τύπου αυτού του αεροσκάφους, μυστήριο ακόμα συνεχίζει να καλύπτει, τουλάχιστον στους στρατιωτικούς κύκλους, αν τελικά η κατασκευή του προήλθε από ειλικρινή συνεργασία και όχι "εξ ανάγκης" κατόπιν βιομηχανικής κατασκοπείας, όπως επίσης και τους λόγους σκοπιμότητας της δημιουργίας του, αν ήταν δηλαδή ζήτημα γοήτρου των δύο χωρών, ή καθαρά εμπορικοί, ή μιμητισμός του γιγαντισμού πλοίων που άρχισε εκείνη την περίοδο.

Η πρώτη επίσημη πτήση στις 21 Ιανουαρίου 1976


Σημειώνεται ότι στην έκθεση αεροδιαστημικής του Λε Μπουρζέ το 1961 οι διπλωματικοί και στρατιωτικοί ακόλουθοι δεν έκρυβαν την έκπληξή τους αλλά και την απορία τους όπου μία γαλλική και μία αγγλική εταιρεία παρουσίαζαν τα πρωτοποριακά μοντέλα τους που έμοιαζαν όμως εκπληκτικά στο σχεδιασμό τους, ήταν το μετέπειτα κονκόρντ. Λίγους μήνες μετά, ανακοινώθηκε επίσημα η γαλλο-βρετανική συνεργασία στη κατασκευή του πρωτοποριακού αυτού τύπου.
 Το αγγλογαλλικής κατασκευής Κονκόρντ αντιπροσώπευε ένα τεχνολογικό επίτευγμα ως το πρώτο υπερηχητικό επιβατηγό αεροπλάνο. Η συνεργασία των Βρετανών και των Γάλλων έφτασε στο πιο ψηλό της σημείο, όσο και αν ως την τελευταία στιγμή μαινόταν η διαμάχη για το κατά πόσο το Κονκόρντ (στα γαλλικά Concorde, στα αγγλικά Concord) γράφεται με ή χωρίς τελικό "e".

Απίστευτες δυνατότητες


Ικανό να αναπτύξει ταχύτητα υπεδιπλάσια εκείνης του ήχου, το Κονκόρντ πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση με το γαλλικό πρωτότυπο 001(F-WTSS) στις 2 Μαρτίου του 1969 από την Τουλούζη της Γαλλίας, ενώ 37 ημέρες αργότερα, στις 9 Απριλίου απογειώθηκε και το πρώτο αγγλικό πρωτότυπο Κονκόρντ 002(G-BSST) από το Φίλτον της Αγγλίας.
Άρχισε να πετά ως επιβατικό αεροσκάφος στις 21 Ιανουαρίου 1976 και από τότε έχει μεταφέρει 2,5 εκατομμύρια επιβάτες. Κατασκευάστηκαν συνολικά 20 αεροσκάφη, 2 πρωτότυπα, 2 προ-παραγωγής, 16 παραγωγής, από τα οποία 2 δεν μπήκαν σε εμπορικές πτήσεις. Όλα, εκτός από 2, έχουν διατηρηθεί. Στις 25 Ιουλίου 2000 το Κονκόρντ της πτήσης Air France 4590 συνετρίβη στη Γαλλία, η μόνη απώλεια αεροσκάφους Κονκόρντ.

Θρίαμβος της αεροναυπηγικής, αλλά κολοσσιαίο κόστος


Η λεπτή σιλουέτα του αεροσκάφους πρόδιδε την υπερηχητική του ταχύτητα, αλλά αποκάλυπτε και το μοιραίο μειονέκτημά του. Πραγματικός θρίαμβος της αεροναυπηγικής, το Κονκόρντ έδειχνε προορισμένο για μεγάλες επιτυχίες, αλλά δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στην ταχύτητα, οι σχεδιαστές του το καταδίκασαν: ο μικρός αριθμός επιβατών που μπορούσε να μεταφέρει, σε συνδυασμό με την περιορισμένη εμβέλειά του, το κολοσσιαίο κόστος του και την μεγάλη ηχορρύπανση που προκαλούσε, το οδήγησαν τελικά στο περιθώριο, βοηθούντος και του πολέμου που του έκαναν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Γενικά χαρακτηριστικά


Πλήρωμα: 3 (2 χειριστές και μηχανικός πτήσης 1)
Χωρητικότητα: 92 - 120 επιβάτες
Μήκος: 61,66 m
Άνοιγμα φτερών: 25,6 m
Ύψος: 12,2 m
Πλάτος της ατράκτου: κατ' ανώτατο όριο 2,87 m εξωτερικό, 2,62 m εσωτερικό
Ύψος ατράκτου: κατ 'ανώτατο όριο 3,30 m, εξωτερικό, 1,96 m εσωτερικό
Επιφάνεια πτέρυγας: 358,25 m2
Βάρος (κενό): 78.700 κιλά (78,7 τόνοι)
Ωφέλιμο φορτίο: 111.130 κιλά (111,1 τόνοι)
Κινητήρας: 4 × Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk 610 μετάκαυσης
Ξηρή ώση: 32.000 lbf (140 kN) έκαστος κινητήρας
Ώση με μετάκαυση: 38.050 lbf (169 kN) έκαστος κινητήρας
Μέγιστο φορτίο καυσίμου: 95.680 κιλά (95,6 τόνοι)
Μέγιστο βάρος τροχοδρόμησης: 187.000 κιλά (187 τόνοι)
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα:Mach 2,04 (≈1,354 mph, 2179 χλμ/ώρα, 1.176 κόμβοι) σε υψόμετρο cruise
Ταχύτητα cruise:Mach 2,02 (≈1,340 mph, 2158 χλμ/ώρα, 1.164 κόμβοι) σε υψόμετρο cruise
Αυτονομία: 3.900 ναυτικά μίλια (4,488.04 μίλια, 7,222.8 χλμ)
Ρυθμός ανόδου: 5.000 πόδια/λεπτό (25,41 m/s)
Κατανάλωση καυσίμου: 46,85 lb/mi (13.2 kg/km)
Αναλογία Ώσης/Βάρους: 0.373
Μέγιστη θερμοκρασία μύτης: 260 °F (127 °C)
Απαιτούμενος διάδρομος (με μέγιστο φορτίο): 3.600 m (11.800 ft)

Το τέλος της φανταστικής εποχής


Η συντριβή του Κονκόρντ της πτήσης 4590 και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος συντήρησης του γερασμένου Κονκόρντ οδήγησαν στην απόσυρσή του.
Για τους επόμενους 18 μήνες όλα τα Κονκόρντ καθηλώθηκαν στο έδαφος για τροποποιήσεις, ιδιαίτερα δαπανηρές. Επέστρεψαν στις πτήσεις αλλά ποτέ δεν επανήλθαν οι πωλήσεις στο ίδιο μέγεθος.
Θα χρειαζόταν μία συνεχή, οικονομικά επιβαρυντική και εντατική συντήρηση για να συνεχίζουν να υπάρχουν. Το 2003 η British Airways από κοινού με την Air France ανακοίνωσαν πως το παραμύθι με ήρωα το θρυλικό Κονκόρντ είχε ολοκληρωθεί.
Το τελευταίο Κονκόρντ της Air France απογειώθηκε στις 30 Μαΐου 2003, ενώ η British Airways έκανε την τελευταία πτήση με τον τύπο αυτό στις 24 Οκτωβρίου 2003.
«Ηταν το τέλος μίας φανταστικής εποχής στην παγκόσμια αεροπλοϊα » ήταν το σχόλιο του διευθύνοντα συμβούλου της British Airways. Ταυτόχρονα όμως σχολίασε πως αποσύροντας τα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν ήταν τίποτα παραπάνω από μία συνετή απόφαση.
Για την ιστορία το Concorde είχε έρθει κάποιες φόρες και στο αεροδρόμιο στο Ελληνικό. Αξίζει να αναφέρουμε την άφιξή του Concorde της Air France το 1992 για την ολυμπιακή φλόγα της Βαρκελώνης και τον Οκτώβριο του 1993 του Concorde της British Airways για τα 60 χρόνια της British Airways στην Ελλάδα.


Πηγή:
Associated Press
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: