Translate -TRANSLATE -

Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2019

Η Χέντι Λαμάρ το Εξταζ και τα GPS





Η Χέντυ Λαμάρ υπήρξε το 1933 η ερωτική πρωταγωνίστρια του «Εξτάζ» (Ekstase) που είναι γνωστή ως  η  πρώτη ερωτική  ταινία του διεθνούς κινηματογράφου. Πόσοι όμως γνωρίζουν την συμβολή της Λαμάρ στην εφεύρεση των GPS, Bluetooth, και WiFi;

Εγώ και το Εξτάζ


Η διάσημη σταρ Χέντυ Λαμάρ εξομολογείται την διπλή απάτη του σκηνοθέτη της πρώτης και θρυλικής ερωτικής ταινίας του διεθνούς κινηματογράφου Gustav Machatý και αποκαλύπτει με ποιο απίστευτο και σχεδόν γκαγκστερικό τρόπο, «γυρίσθηκε» η πολύκροτη εκείνη ταινία.  

Θα σας πω όλη την αλήθεια για το φιλμ αυτό. Όταν συμφώνησα να παίξω τον κύριο ρόλο, στο σενάριο δεν υπήρχαν ούτε σκηνές γυμνού ούτε και σκηνές με σκανδαλιστικές ερωτικές στιγμές. Ήμουνα όμως ένα αθώο κοριτσόπουλο δεκάξι χρονών και δεν γνώριζα τί έχει ν' αντιμετωπίσει μια ηθοποιός. Το σενάριο ήταν όλο - όλο πέντε σελίδες, χωρίς σχεδόν καθόλου διάλογο και το γύρισμα γινόταν βασικά σύμφωνα με τις οδηγίες του σκηνοθέτη, του Γκούσταβ Μαχάτυ, σέ μια λίμνη κοντά στην Πράγα. Όταν μου ζήτησε να γδυθώ αρνήθηκα.
— Δεν το γράφει πουθενά στο σενάριο! φώναζα.
Μα φώναζε κι εκείνος.
— Αν   δεν   παίξεις   αυτές   τις σκηνές,   το   σενάριο   καταστρέφεται !   Κι εγώ θα σου ζητήσω αποζημίωση;!
— Όχι, φώναζα εγώ. Όχι! Δεν βγάζω τα ρούχα μου.
Σκεφτόμουνα τους γονείς μου και ντρεπόμουνα και τους τεχνικούς πού μας περιστοίχιζαν και το κοινό αργότερα, όταν θα παιζόταν το φιλμ. Αδύνατον να κάνω  τέτοιο πράγμα!
Εκείνη τη στιγμή μπήκε στη μέση η κομμώτρια μου, πού μ' αγκάλιασε και είπε:
—Αφήστε την, δεν βλέπετε πως την κάνετε να κλαίει;
Υστέρα έπιασε τον Μαχάτυ κι άρχισε να του κουβεντιάζει. Ήταν όμορφη, γυναίκα και θα είχε φαίνεται κάποια επιρροή επάνω του. Πήγαν σε μια άκρη και συζητούσαν ζωηρά. Τέλος, εκείνη γύρισε και μου είπε:
— Κοίταξε, δεν χρειάζεται παρά να τρέξεις μέσα απ' τα δέντρα και να πέσεις στη λίμνη.
Έκανα να διαμαρτυρηθώ, μα με έκοψε λέγοντας πως η μηχανή θα βρισκόταν τόσο πολύ μακριά, πού το μόνο που τελικά θα φαινόταν θα ήταν μια λευκή σκιά μέσα απ’ τις φυλλωσιές. Έτσι πείσθηκα.
Μάζεψαν τις μηχανές τους κι ανέβηκαν στην κορυφή του κοντινότερου λόφου. Θυμάμαι πως φυσούσε, άλλα η μέρα ήταν ζεστή και το αεράκι ήταν ευχάριστο πάνω στο γυμνό μου σώμα. Γδύθηκα κρυμμένη πίσω από ένα δέντρο κι υστέρα τους έκανα νόημα πως ήμουν έτοιμη ν' αρχίσουμε.
Πήρα βαθιά ανάσα και όρμησα ανάμεσα απ’ το δάσος και ίσια προς τη λίμνη. Βούτηξα μέσα και κολύμπησα λιγάκι. Ύστερα σταμάτησα, λύγισα τα γόνατα μου έτσι, πού μόνο το κεφάλι μου περίσσευε έξω από το νερό και περίμενα. Κάποιος φώναξε μ' ένα μεγάφωνο. Τί έλεγε;
—Άλλη μια φορά! Άλλη μια φορά!
Ήθελα ν' αρνηθώ. Μα σε τι θα ωφελούσε, θα ξανάρχιζε ο ίδιος καυγάς και οι ίδιες πιέσεις. Βγήκα λοιπόν απ’ το νερό κι άρχισα πάλι απ’ την αρχή. Όταν τέλειωσα ο σκηνοθέτης ξεφώνιζε πάλι. Αλλά από ενθουσιασμό αυτή τη φορά.


Και τώρα να σας πω την αλήθεια και για κείνες τις ερωτικές σκηνές, πού ξεσήκωσαν τόσες συζητήσεις: Τις γυρίσαμε σε κλειστό χώρο. Ο Μαχάτυ μ' έβαλε να ξαπλώσω με τα χέρια  μου πάνω απ’ το κεφάλι μου, ενώ ο πρωταγωνιστής, ο  Αλμπερτ Μογκ, μου ψιθύριζε γλυκόλογα στ' αυτί και με φιλούσε με τρόπο καθόλου ντροπαλό. Δεν ήξερα καλά τί να κάνω κι έτσι, όταν ο Αλμπερτ γλίστρησε και βγήκε έξω από την ακτίνα τού κινηματογραφικού φακού, απλώς έκλεισα τα μάτια μου.
— Ναιν! Ναιν! στρίγγλισε ο σκηνοθέτης. Θέλω μια έκφραση πάθους στο πρόσωπο σου.
Μουρμουρίζοντας βλαστήμιες για την βλακεία των νέων, ο Μαχάτυ βρήκε μια παραμάνα, την λύγισε μέχρι πού την έφερε στα ίσια της και με πλησίασε.
— Θα ξαπλώσεις εδώ, είπε, κι εγώ θα κάτσω εδώ, απ’ όπου δεν θα φαίνομαι στο φιλμ. Όταν σε τσιμπήσω μ' αυτήν την παραμάνα, θα πλησιάσεις τους αγκώνες σου και θα «αντιδράσεις». Κατάλαβες;
Ανασήκωσα τους ώμους μου. Ο Αλμπερτ πήρε πάλι τη θέση του και το γύρισμα ξανάρχισε. Ο Αλμπερτ με φιλούσε, υστέρα γλίστρισε και δεν φαινόταν πιά. Απ’ την άλλη άκρη άρχισε να μου μπήγει την παραμάνα στο μπούτι μου ο σκηνοθέτης.
—Ναιν!  Ναιν!  ξεφώνισε πάλι.
Ο τρόπος πού αντιδρούσα δεν του άρεσε καθολου. «Αγκώνες, είπα!» στρίγγλιζε.
Πάλι και πάλι και πάλι, μέχρι που αυτά τα τσιμπήματα με την παραμάνα μ' έφεραν στην απελπισία. Ο πόνος με σούβλιζε από το μπούτι μέχρι την κορφή του κεφαλιού μου. Αγωνιούσα πραγματικά. Και τότε ξαφνικά, ο Μαχάτυ ξεφώνισε:
— Γιά! Γκσύτ! Γκουτ!
Αν, λοιπόν, είδατε ποτέ σας το « Εξταζ», λυπάμαι που σας αποκαλύπτω ότι με παρακολουθήσατε απλώς ν' αγωνιώ από τα τρυπήματα μιας παραμάνας. Και η έκφραση του πάθους πού υποθέσατε ότι είδατε, ήταν απλούστατα η έκφραση μιας γνήσιας εξάντλησης από τον πόνο.


Πάντως, η ηθοποιία μου θεωρήθηκε πολύ ρεαλιστική και το φιλμ βγήκε στο εμπόριο.
Στην -πρεμιέρα -πήγα με τον πατέρα μου και την μητέρα μου. Φυσικά, προσπάθησα να τους προετοιμάσω για το τί θα έβλεπαν. Μα εγώ ξαφνιάστηκα χειροτέρα απ’ αυτούς. Ο σκηνοθέτης μου είχε παίξει ένα άσχημο -παιχνίδι: είχε χρησιμοποιήσει   τηλεφακούς !
Κι έτσι, αντί για μια θολή σκιά παρουσιαζόμουνα στην οθόνη ολόγυμνη να τρέχω μέσα στα δέντρα! Δεν ήξερα που να κρυφτώ. Και μου ερχόταν να πνίξω τον Μαχάτυ. Πέρασα μια ολόκληρή βδομάδα κρυμμένη στο σπίτι μου.
Αυτό ήταν λοιπόν το φίλμ, πού έκανε τον Μάντλ μανιακό. Καθόταν στην ιδιόκτητη αίθουσα του προβολής και έβλεπε και ξανάβλεπε διαρκώς τις ίδιες σκηνές.
Περιττό βέβαια να σας πω, -πως όσο ήμουνα κυρία Μάντλ δεν ξανάπαιξα στον κινηματογράφο.



Η  ΧΈΝΤΙ  ΔΡΑΠΕΤΕΥΕΙ


Το 1937 το σπίτι μας είχε γίνει πιά επίκεντρο κάθε συνωμοσίας στην ταραγμένη Ευρώπη. Ο Μάντλ ήταν πανίσχυρος και ο πόλεμος ήταν φανερό πως θα τον έκανε ακόμη πιο πλούσιο και ισχυρό. 'Αλλά το μόνο πού ήθελα εγώ ήταν να φύγω. Να φύγω για καλά!.
Μα πως; Οι άνθρωποι του Μάντλ παρακολουθούσαν την Χέντυ διαρκώς. Και μια φορά που προσπάθησε να ζητήσει τη βοήθεια ενός Άγγλου ταγματάρχη, ο Μάντλ της έφερε ύστερα γραμμένη σε δίσκο γραμμοφώνου όλη την στιχομυθία της. Ο ξένος αποδείχτηκε πως ήταν πράκτορας του άντρα της!
Όμως τελικά κατόρθωσε να φύγει.
Βρήκα την  ευκαιρία,   γράφει η Χέντυ Λαμάρ, όταν έφυγε μια καμαριέρα μου και επρόκειτο να προσλάβω μια άλλη. Εξέτασα πολλές μέχρι που βρήκα μία περίπου στο μποϊ μου και κάπως μου έμοιαζε. Την έλεγαν Λώρα. Άρχισα να την μιμούμαι. Πως περπατούσε, πως μιλούσε, πως βαφόταν ακόμη, μέχρι που τελειοποιήθηκα. Συγχρόνως την έβαζα να μου διηγείται με λεπτομέρειες τί έκανε τις ημέρες που είχε έξοδο.
Έτσι έμαθα πως είχε ένα δεσμο μ' ένα νέο και πως στην άδειά της θα πήγαινε να τον συναντήσει  στο Παρίσι.
Αμέσως έστειλα εκεί σ' έναν έμπιστο φίλο μου μερικά κοσμήματα και χρήματα. Και την ημέρα που η Λώρα θα έφευγε της έριξα ναρκωτικό στον καφέ της, έβαλα τα φορέματα μου στην βαλίτσα της, της άφησα μερικά χρήματα, φόρεσα τα ρούχα της και με σηκωμένο τον γιακά βγήκα από την πόρτα της υπηρεσίας. Χωρίς να με καταλάβει κανείς έφτασα στον σιδηροδρομικό σταθμό, μπήκα στο τραίνο και πέρασα τα σύνορα.
Όταν πιά βρέθηκα στο Παρίσι ήξερα πως είχα κερδίσει το παιχνίδι. Ο Μάντλ δεν θα διακινδύνευε ένα φοβερό σκάνδαλο για να με φέρει πίσω διά της βίας.
Ο γάμος της Χέντυ Κίσλερ με τον μεγιστάνα των πυρομαχικών, τον Φρίτς Μάντλ ήταν απλώς ο πρώτος. Έξη άλλοι σύζυγοι επακολούθησαν και ένα πλήθος από ερωτικές περιπέτειες που τις διηγείται στο βιβλίο της με μια ειλικρίνεια  που   αφοπλίζει.
Μετά το διαζύγιο της από τον Μάντλ, γνώρισε τον Λούϊς Μάγιερ της μεγάλης κινηματογραφικής εταιρίας του Χολλυγουντ, που την προσέλαβε και την πήρε στην Αμερική, της άλλαξε το όνομα και μαζί της άλλαξε και τον τύπο. Η Χέντυ Κίσλερ του «Εκσταζ» ήταν  ένα  είδος παγανιστιστικής θεότητας. Η Χέντυ Λαμάρ του Χολλυγουντ ήταν η προσωποποίηση της αριστοκρατικής χάρης η ψυχρή  κι'  απόμακρη  καλλονή.
Μέχρις ότου ο Σεσίλ ντε Μίλλ της έδωσε πάλι την ευκαιρία να παίξει στον κινηματογράφο αυτό που η ίδια αισθανόταν πως πραγματικά είναι: μια θηλυκή ύπαρξη. Έκαμε δυο παιδιά και υιοθέτησε ένα τρίτο, έπαιξε ένα πλήθος κινηματογραφικά έργα με παρτεναίρ τους διασημότερους σύγχρονους της ηθοποιούς, τον Τζών Λοντερ, τον Γουώλτερ Πίτζον, τον Κλάρκ Γκέημπλ, τον Γουΐλλιαμ Πάουελ, τον Σάρλ Μπουαγιέ, γνώρισε κάθε λογής χαρά και κάθε λογής ταπείνωση μέχρι και την σύλληψη της για κλεπτομανία, κέρδισε και ξόδεψε πάνω από τριάντα εκατομμύρια δολάρια, κι' όμως το ίνδαλμα αυτό χιλιάδων γυναικών σ' όλον τον κόσμο αισθανόταν πως στην ουσία ήταν απλώς μια αισθησιακή θηλυκή ύπαρξη. Και τίποτα άλλο.

Η   ΧΈΝΤΙ   ΚΙΣΛΕΡ  ΓΙΝΕΤΑΙ   ΧΈΝΤΙ  ΛΑΜΑΡ


 Hedy Lamarr με τον Louis B Mayer και την Rita Hayworth

Οι μήνες περνούσαν και η Χέντυ Κίσλερ, νέα υπάλληλος της ΜGΜ έμενε άπρακτη στο Χόλυγουντ. Ώσπου μια μέρα την φώναξε ο Μάγιερ·
   Σου βρήκα όνομα, δήλωσε ενθουσιασμένος. Άκουσε το με προσοχή: Χέντυ Λαμάρ. Πως σου φαίνεται;
Η Χέντυ ανασήκωσε αδιάφορη τους ώμους της. Δεν την ενδιέφερε το καινούργιο της όνομα. Αυτό που την ενδιέφερε ήταν να παίξει κάποιον ρόλο επί τέλους. Μα ο Μάγιερ, πολύ περήφανος για το εύρημα του, φώναξε τον διαφημιστή της εταιρίας και τον ρώτησε πως του φαινόταν. Εκείνος συμφώνησε πως «Χέντυ Λαμάρ» ήταν πρώτης τάξεως.
  Υπάρχει ακόμη, συνέχισε ο Μάγιερ, ένα  μικρό πρόβλημα που πρέπει ν' αντιμετωπίσεις σαν διαφημιστής μας. Η Μίς Λαμάρ, με το όνομα Χέντυ Κίσλερ έκαμε στην Ευρώπη μια ταινία που ονομάζεται «Έκσταζ». Το φιλμ περιέχει διάφορες επιλήψιμες σκηνές. Τώρα αρκεί να κοιτάξει κανείς την Μις Λαμάρ για να καταλάβει πως αυτού του είδους οι ρόλοι δεν της πηγαίνουν καθόλου. Είμαι βέβαιος ότι θα θελήσεις να την προβάλεις σαν τον τύπο της μεγάλης κυρίας, της γεννημένης αριστοκράτισσας. Δεν εννοώ να ξαναδώ τ’ ονομά της να αναφέρεται ποτέ πλέον σχετικά μ' εκείνη την ταινία. Και θ' αγοράσω και θα καταστρέψω όσες κόπιες της  μπορέσω  να βρω.
— Καταλαβαίνω, έκανε ο διαφημιστής, κι έτσι, εκείνο το ίδιο απόγευμα γεννήθηκε όχι μόνον το νέο αστέρι του Χόλυγουντ άλλα και  η νέα  του προσωπικότητα.
Η Χέντυ Λαμάρ έφτασε στην Αμερική το 1937 και επί είκοσι χρόνια το όνομα της έλαμπε εκτυφλωτικά στο κινηματογραφικό στερέωμα.
Φυσικά σ' όλη αυτή την μακριά σταδιοδρομία γνώρισε όλους τους γνωστότερους και καλύτερους ηθοποιούς. Να πως μας περιγράφει την γνωριμία της με τον Σάρλ Μπουαγιέ.

Ο   ΣΑΡΛ ΜΠΟΥΑΓΙΕ



Ένα θλιβερό βροχερό απόγευμα μου τηλεφώνησε ένας φίλος μου και με ξεσήκωσε να πάω σ’ ένα πάρτυ. Δεν είχα καθόλου κέφι μα τελικά πείσθηκα και πήγα. Δεν είχαν καλά - καλά περάσει δέκα λεπτά όταν πίσω μου άκουσα μια βαθιά φωνή να μου λέει:
— Δεν έχω δει το πρόσωπο σας άλλα απ’ τα μαλλιά και την σιλουέτα σας πάω στοίχημα πως είσαστε πολύ όμορφη  γυναίκα.
Η φωνή είχε μια έντονη γαλλική προφορά. Γύρισα κι' αντίκρυσα   τον   Σάρλ  Μπουαγιέ.   Τον ευχαρίστησα  για  τις    φιλοφρονήσεις του.
— Χα! είπε εκείνος χαμογελώντας, ώστε είχα δίκιο. Είναι τόσο ευχάριστο να επικυρώνει κανείς τις διαισθήσεις του. Είστε πραγματικά ωραία. Πείτε μου τώρα τ’ όνομά σας, να σας πω κι' εγώ το δικό μου για να ξεμπερδεύουμε μ' αυτές τις τυπικότητες και να μπορέσουμε να γίνουμε φίλοι.
Του είπα πως με έλεγαν και πως μολονότι είχα υπογράψει συμβόλαιο με την ΜGΜ δεν είχα ακόμη  παίξει  σε κανένα φιλμ.
— Χέντυ Λαμάρ, πρόφερε το όνομά μου μ' έναν τρόπο πραγματικά πολύ ωραίο. Μου το είχαν πει πως θα βρισκόσαστε έδώ. Για πείτε μου (με έπιασε απ’ το μπράτσο και με κοίταξε βαθιά στα μάτια), θα θέλατε να παίξετε σ'  ένα  φιλμ  μαζί   μου;
Ύστερα απ’ αυτό άρχισαν κάτι παράξενα παζάρια μεταξύ της ΜGΜ και της εταιρίας του Μπουαγιέ και τελικά συμφώνησαν να «νοικιάσουν» απ’ την ΜGΜ την Χέντυ Λαμάρ αντί 1.500 δολαρίων την  εβδομάδα!
Καθόλου μικρή τιμή για ένα κοριτσάκι τελείως άγνωστο ακόμα που μόλις είχε καταφθάσει απ’ την Ευρώπη και που δεν ήξερε καν να μιλάει εγγλέζικα. Το φιλμ λεγόταν «Αλγέρι» και είχε τεράστια επιτυχία.

Ο   ΚΛΑΡΚ   ΓΚΕΗΜΠΛ



Τον Κλάρκ Γκέηΐμπλ, γράφει άλλου η Χέντυ Λαμάρ, τον γνώρισα όταν τελείωνε το γύρισμα του «Αλγέρι». Όλοι οι συνεργάτες είχαν μαζευτεί να πιούν σαμπάνια και να τσιμπήσουν μεζεδάκια για να γιορτάσουν το τέλος της ταινίας, άλλα εγώ ήμουν τόσο κουρασμένη και τόσο εξαντλημένη απ’ την νευρική υπερένταση ώστε ζήτησα καταφύγιο στο καμαρίνι μου. Καθόμουν πάνω στο κρεβάτι μου με τη ρόμπα μου και τις παντούφλες να μου κρέμονται απ’ τα πόδια και άκουγα τελείως αφηρημένη μια πλάκα που έλεγε και ξανάλεγε το αγγλικό μου μάθημα.
Κάποιος χτύπησε στην πόρτα και νόμισα πως θα ήταν πάλι κανένας συνάδελφος που θα ερχόταν να μου πει πως έπρεπε να πάω κι' εγώ στο πάρτυ. Ήταν όλοι τους τόσο ευγενικοί και καλοί, άλλα εγώ αισθανόμουν πραγματικά εξαντλημένη.
Μ' αντί γι' αυτό στην πόρτα παρουσιάστηκε ένας απ’ τους άνδρες που περισσότερο θαύμαζα και που δεν είχα ως τοτέμ γνωρίσει: ο Κλάρκ Γκέημπλ. Σε λίγο θα γυρίζαμε μαζί μια μεγάλη επιτυχία, το «Σύντροφος Χ», μα αυτό δεν το ξέρα  τότε.
Όταν έχει κανείς τελειώσει μια ταινία, μου είπε συμπονετικά ο Κλάρκ, νοιώθει ακριβώς σαν να έχει ακουμπήσει τα χρήματα του στην ρουλέτα. Δεν του απομένει πιά παρά να περιμένει, να περιμένει, για να δει αν κέρδισε ή  έχασε και πόσα.
Αρχίσαμε να μιλάμε πολύ φιλικά για τα τυχερά  παιχνίδια. Εμενα δεν μου άρεσαν ποτέ μολονότι όποτε παίζω κερδίζω σχεδόν κατά κανόνα. Του είπα ότι τα χρήματα   δεν   μ'   ενδιέφεραν.
—Ναί, μου είπε ο Κλάρκ, αλλά εμείς είμαστε τυχεροί. Οι περισσότεροι άνθρωποι μόνο χρήματα μπορούν να κερδίσουν απ’ τη δουλειά τους. Ενώ εμείς κερδίζουμε και χρήματα και χειροκροτήματα και σεβασμό και ένα πλήθος άλλα πράματα. Έχουμε πολλές   ικανοποιήσεις.

Η  ΙΝΓΚΡΙΝΤ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ


Την ίδια περίπου εποχή που υπέγραψα συμβόλαιο με την ΜGΜ έφθασε στο στούντιο και η Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Φυσικά αναπτύχθηκε μεταξύ μας κάποιος ανταγωνισμός που με τoν καιρό γινόταν διαρκώς οξύτερος. Μα τελικά την περιφρόνησα όταν την e;iδα να φέρεται τόσο βάρβαρα στον καημένο τον άνδρα της και μάλιστα δημοσία.
Ήταν σε μια επίσημη δεξίωση. Η 'Ίνγκριντ ήρθε με τον άνδρα της, τον δόκτορα Πητερ Λίνστρομ. Μολονότι οι καλεσμένοι ήταν όλοι άνθρωποι του κινηματογράφου δεν έκαμε καμιά προσπάθεια να κάνει συντροφιά στον άνδρα της και να τον συστήσει κάπως στις παρέες της. Τον άφηνε ολομόναχο μέσα σ' όλους αυτούς τους ξένους γι' αυτόν ανθρώπους.
Προσκεκλημένος ήταν και ο Ρομπέρτο Ροσελλίνι. Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν στεκόταν με τις ώρες και του μιλούσε παίζοντας με ένα κουμπί του σακακιού του, τελείως αδιάφορη για τα κουτσομπολιά που ξεσήκωσε. Ήταν όμορφη και ήταν φανερό πως ο Ροσελλίνι δεν έμενε ασυγκίνητος απ’ τη γοητεία της.
Σε κάποια στιγμή βλέπω τον Ρομπέρτο και την 'Ίνγκριντ πιασμένους χεράκι να πλησιάζουν τον Πητερ Λίνστρομ που στεκόταν μόνος του και προσπαθούσε να μοιάζει ευχαριστημένος. Πολύ ψυχρά η  'Ίνγκριντ του  είπε.
—Θα με συνοδέψει σπίτι ο κύριος Ροσελλίνι. Μου δίνεις το κλειδί σε παρακαλώ;
Ήταν φανερό πως ο Πήτερ αισθάνθηκε τον κόσμο να γκρεμίζεται γύρω του, άλλα δεν ήθελε να κάμει και σκηνή. Δισταχτικά έβγαλε τον κρίκο με τα κλειδιά του, τον άνοιξε και άφησε να γλιστρήσει έξω το ένα κλειδί. Χωρίς λέξη της το έδωσε κι' εκείνη πάλι χωρίς λέξη το πήρε. Μετά γύρισε και έφυγε μαζί με τον Ρομπέρτο.
Βρήκα την συμπεριφορά της τελείως χυδαία και άσκημη. Το να πάψει   κανείς   να  είναι   ερωτευμένος με έναν άνθρωπο και να ερωτευθεί κάποιον άλλον είναι κάτι που το καταλαβαίνω. Άλλα γιατί χρειάζονται αυτές οι δυσάρεστες σκηνές που πληγώνουν ανεπανόρθωτα;
Να λοιπόν, καταλήγει η Χέντυ Λαμάρ, τα διάφορα συστατικά που φτειάχνουν μια ζωή: υγεία, έρως και χρήματα. Και τα τρία μου τα χάρισε η μοίρα πλουσιοπάροχα και τα τρία τα σπατάλησα    ασυλλόγιστα.

Χέντι Λαμάρ


Η Χέντι Λαμάρ (Hedy Lamarr, πραγματικό όνομα: Hedwig Eva Maria Kiesler, 9 Νοεμβρίου 1914 – 19 Ιανουαρίου 2000) ήταν Αυστρο-Εβραία, μετέπειτα πολιτογραφημένη Αμερικανίδα, ηθοποιός και επιστήμονας της τεχνολογίας επικοινωνιών. Αν και έγινε διάσημη για την ομορφιά της και την κινηματογραφική της καριέρα, υπήρξε μία από τους εφευρέτες της πρώτης μορφής των μεθόδων διασποράς φάσματος, βασικής τεχνολογίας για τις ασύρματες τηλεπικοινωνίες σήμερα.

Τα πρώτα χρόνια

Η Λαμάρ γεννήθηκε στη Βιέννη της Αυστρίας το 1914. Πατέρας της ήταν ο Έμιλ Κίσλερ, εβραίος διευθυντής τράπεζας. Η μητέρα της Γκέρτρουντ, το γένος Λίχτβιτς, ήταν πιανίστρια.
Παντρεύτηκε στις 10 Αυγούστου 1933 τον Φριτς Μαντλ Μπούντε, κατασκευαστή οπλικών συστημάτων για την ναζιστική Γερμανία. Για να την παντρευτεί, την ανάγκασε να αλλαξοπιστήσει και να ασπασθεί την καθολική θρησκεία. Της απαγόρευσε ακόμα και να δουλεύει σαν ηθοποιός. Στην αυτοβιογραφία της που κυκλοφόρησε με τίτλο Ecstasy and Me αναφέρεται ένα περιστατικό κατά το οποίο προσπαθώντας να ξεφύγει από τον Μαντλ, βρήκε καταφύγιο σε ένα πορνείο, κρύφτηκε σε ένα άδειο δωμάτιο και αναγκάστηκε να κάνει σεξ με έναν άγνωστο, προκειμένου να μην αποκαλύψει την κρυψώνα της. Τελικά κατάφερε να διαφύγει, ναρκώνοντας την προσωπική της υπηρέτρια και παίρνοντας το τρένο για το Λονδίνο.

Σταδιοδρομία στον κινηματογράφο


Μετά τη φυγή από το σύζυγο της, γνωρίζει στο Λονδίνο τον μεγάλο παραγωγό Λούι Μπ. Μάγιερ. Την προσέλαβε και επέμεινε στο να αλλάξει το όνομα της από Χέντβιγκ Κίεσλερ σε Χέντι Λαμάρ, θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής στη διάσημη και πρόωρα χαμένη (από υπερβολική δόση ναρκωτικών) καλλονή του βωβού κινηματογράφου Μπάρμπαρα Λα Μάρ.
Η Χέντι πριν εμφανιστεί στο Χόλιγουντ είχε ήδη πρωταγωνιστήσει σε πολλές ευρωπαϊκές παραγωγές. Ανάμεσα τους η ταινία Ecstasy (1933), στην οποία υποδυόταν μια νεαρή γυναίκα, πεινασμένη για έρωτα και παντρεμένη με έναν μεγαλύτερο σε ηλικία άνδρα. Το φιλμ έγινε διαβόητο χάρη στα κοντινά πλάνα του προσώπου της Χέντι με ζωγραφισμένη την έκφραση της ηδονής, και στις γυμνές σκηνές της (που σε πολλές εκδόσεις της ταινίας λογοκρίθηκαν). Η ίδια έγινε διάσημη σαν μια από της πρώτες ηθοποιούς που υποκρίθηκαν οργασμό στη μεγάλη οθόνη, και που αποκάλυψαν το στήθος τους σε μια ταινία ευρείας διανομής. Ο τότε σύζυγος της Μαντλ, αγόρασε όσες πιο πολλές κόπιες του φιλμ μπόρεσε προκειμένου να τις καταστρέψει, προσβεβλημένος από την γυμνή της εμφάνιση αλλά και από την έκφραση του προσώπου της.
Στις ταινίες που γύρισε στο Χόλιγουντ συχνά της έδιναν ρόλους ελκυστικών και σαγηνευτικών γυναικών. Ανάμεσα στις πολλές ταινίες της περιλαμβάνονται τα Algiers (1938), White Cargo (1942) και Tortilla Flat (1942), βασισμένο στη νουβέλα του Τζον Στάινμπεκ. Το 1941 πρωταγωνιστεί μαζί με δύο ακόμα καλλονές του Χόλιγουντ, την Λάνα Τέρνερ και τη Τζούντι Γκάρλαντ, στο θεαματικό μιούζικαλ Ziegfeld Girl. Η μεγαλύτερη επιτυχία της υπήρξε ο ρόλος της Δαλιδά στη βιβλική υπερπαραγωγή του Σεσίλ Μπ. Ντε Μίλ, Samson and Delilah (1949). Η Λαμάρ πήρε το συγκεκριμένο ρόλο περισσότερο χάρη στην εξωτική ομορφιά της παρά για τις υποκριτικές της ικανότητες.
Η Χέντι πολιτογραφήθηκε Αμερικανίδα πολίτης στης 10 Απριλίου του 1953. Για την προσφορά της στον κινηματογράφο απέκτησε το δικό της αστέρι στη Λεωφόρο του Χόλιγουντ (Hollywood Walk of Fame.

Η επιστήμονας Χέντι Λαμάρ και η Διασπορά φάσματος


Η Χέντι Λαμάρ μαζί με τον συνθέτη Τζορτζ Άνθεϊλ έλαβαν στις 11 Αυγούστου του 1942 δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για συσκευή που εφηύραν αποκαλούμενη Secret Communication System (Σύστημα Κρυφής Επικοινωνίας). Η πρώιμη αυτή συσκευή αναπήδησης συχνοτήτων χρησιμοποιούσε ένα κύλινδρο αυτόματου πιάνου προκειμένου να εναλλάσσει ένα σήμα μεταξύ 88 διαφορετικών συχνοτήτων με απώτερο σκοπό την απόκρυψη των τηλεκατευθυνόμενων τορπιλών από τα εχθρικά ραντάρ και την μείωση της πιθανότητας παρεμβολών. Η ιδέα υπήρξε αμφιλεγόμενη και πολύ προηγμένη για την εποχή της. Η συγκεκριμένη τεχνολογία τέθηκε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το 1962, και αφού είχε λήξει η πατέντα. Οι δύο αρχικοί εφευρέτες δεν έλαβαν ποτέ το παραμικρό χρηματικό ποσό από την εφεύρεσή τους.
Η ιδέα της Χέντι για την εναλλαγή των συχνοτήτων υπήρξε η βάση για τη μοντέρνα τεχνολογία της διασποράς φάσματος που χρησιμοποιείται στις μέρες μας σε ένα ευρύ φάσμα συσκευών από τα ασύρματα τηλέφωνα μέχρι τις ασύρματες ευρυζωνικές συνδέσεις (συμπεριλαμβανομένων των GPS, Bluetooth, και WiFi).
Η Χέντι θέλησε να γίνει μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Εφευρετών (National Inventors Council) για να λάβει την απάντηση ότι καλύτερα θα ήταν να χρησιμοποιήσει τη διασημότητά της για να προωθήσει την πώληση πολεμικών ομολόγων.  Σε μία και μόνο εκδήλωση βοήθησε να συγκεντρωθούν 7 εκατομμύρια δολάρια.

Φιλμογραφία

    Money on the Street (1930)
    Storm in a Water Glass (1931)
    The Trunks of Mr. O.F. (1931)
    We Need No Money (1932)
    Ecstasy (1933)
    Algiers (1938)
    Hollywood Goes to Town (1938) (μικρού μήκους)
    Screen Snapshots: Stars at a Charity Ball (1939) (μικρού μήκους)
    Lady of the Tropics (1939)
    I Take This Woman (1940)
    Boom Town (1940)
    Comrade X (1940)
    Come Live with Me (1941)
    Ziegfeld Girl (1941)
    H.M. Pulham, Esq. (1941)
    Tortilla Flat (1942)
    Crossroads (1942)
    White Cargo (1942)
    Show Business at War (1943) (μικρού μήκους)
    The Heavenly Body (1944)
    The Conspirators (1944)
    Experiment Perilous (1944)
    Her Highness and the Bellboy (1945)
    The Strange Woman (1946)
    Dishonored Lady (1947)
    Let's Live a Little (1948)
    Samson and Delilah (1949)
    A Lady Without Passport (1950)
    Copper Canyon (1950)
    My Favorite Spy (1951)
    The Eternal Female (1954)
    Loves of Three Queens (1954)
    The Story of Mankind (1957)
    The Female Animal (1958)

Αποφθέγματα

    "Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look stupid."
    (Κάθε κορίτσι μπορεί να γίνει ελκυστικό. Το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να στέκεσαι ακίνητη και να δείχνεις ηλίθια.)
    "It is easier for women to succeed in business, the arts, and politics in America than in Europe."
    (Είναι πιο εύκολο για μια γυναίκα να πετύχει στις επιχειρήσεις, στην τέχνη και την πολιτική, στην Αμερική από ότι στην Ευρώπη.)
    "Films have a certain place in a certain time period. Technology is forever."
    (Οι ταινίες έχουν μια συγκεκριμένη θέση σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η τεχνολογία κρατάει για πάντα.)

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Δεν υπάρχουν σχόλια: