Το Νέο μουσείο Ακρόπολης είναι μουσειακό οικοδόμημα για τη στέγαση όλων των σωζόμενων αρχαιοτήτων της Ακρόπολης Αθηνών. Βρίσκεται στην ιστορική περιοχή "Μακρυγιάννη", νοτιοανατολικά του Βράχου της Ακρόπολης. Απέχει μόνο 300 μ. από την Ακρόπολη και περίπου 2 χλμ. οπό το Σύνταγμα, ενώ έχει άμεση πρόσβαση στο σταθμό του μετρό «Ακρόπολη*, στην ανατολική παρυφή του χώρου του Μουσείου.
Ιστορικό Κατασκευής
Την υλοποίηση του έργου ανέλαβε εκ μέρους του Δημοσίου ο Οργανισμός Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΟΑΝΜΑ), με επικεφαλής τον καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή. Η υλοποίηση του συνδέθηκε με πολλαπλές αντιδράσεις, ήδη από τις πρωτες φάσεις, όπως παρακάτω αναλύεται. Τελικα, στον τέταρτο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το μουσείο, το 2000, το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στον Ελβετό Αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσούμι (Bernard Tschumi), που είναι κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη και στον Έλληνα αρχιτέκτονα Μιχάλη Φωτιάδη, οι οποίοι και ανέλαβαν την σχετική μελέτη. Η κατασκευή άρχισε το 2003 και ολοκληρώθηκε το 2007. Τα εγκαίνια του προγραμματίζονται για το 2009.
Χώροι
Ο εκθεσιακός χώρος καλύπτει περισσότερα από 14.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ το συνολικό εμβαδόν του μουσείου ανέρχεται στα 21.000 τ.μ. Αποτελείται από δύο υπόγειους ορόφους σε ένα πυρήνα περιορισμένης έκτασης, ισόγειο και ορόφους, περιβάλλοντα χώρο, ο οποίος λειτουργεί και σαν ανοικτό μουσείο - ανασκαφή.
Αρχές Μελέτης
Το σχέδιο του Τσούμι περιλαμβάνει τρεις φιλοσοφίες: φως κίνηση τεκτονική και προγραμματική διάσταση Όλα μαζί μετατρέπουν τις ιδιαιτερότητες του χώρου σε μία αρχαιολογική ευκαιρία προσφέροντας ένα απλό και ταιριαστό μουσείο με την μαθηματική και αρχιτεκτονική καθαρότητα των αρχαίων ελληνικών κτηρίων. Αν και ορισμένοι επιτέθηκαν στο μουσείο ως εξαιρετικά μοντέρνο, ο Τσούμι δήλωσε σχετικά: «πολλοί άνθρωποι έχουν πει ότι δεν δείχνουμε σεβασμό στον Παρθενώνα με το να μην έχει κίονες Δωρικού Ρυθμού το μουσείο, αλλά εγώ δεν ενδιαφέρομαι στο να μιμηθώ τον Παρθενώνα. Ενδιαφέρομαι στο να καταφέρω την τελειότητα στα κτήριά μου έτσι ώστε να ταιριάζουν στην αρχιτεκτονική του 21ου αιώνα».
Για την υλοποιησή του έχει χρησιμοποιηθεί σε μεγάλη έκταση ειδικό καθαρό γυαλί, κυρίως στον τελευταίο όροφο, ο οποίος είναι περιστραμμένος σε σχέση με το λοιπό κτίριο, ώστε να έχει διάταξη παράλληλη με τον Παρθενώνα. Έτσι ο επισκέπτης έχει την δυνατότητα να δει σε παράλληλη διάταξη τα μάρμαρα που εκτίθενται και να φανταστεί την θέση τους στο κτήριο του Παρθενώνα που φαίνεται απέναντι. Στους κάτω ορόφους περιλαμβάνει χώρους με τα εκθέματα διαφόρων περιόδων της αρχαιότητας, χώρους συντήρησης, εκδηλώσεων, καφέ κλπ . Σε αυτό τοποθετούνται σταδιακά (2008) τα γλυπτά του παλιού Μουσείου της Ακρόπολης.
Το μουσείο διαρθρώνεται στη βάση, το μεσαίο τμήμα και την επίστεψη. Η βάση στηρίζεται σε περισσότερους από 100 λεπτούς κίονες από σκυρόδεμα και περιλαμβάνει το χώρο εισόδου, την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, το πωλητήριο, καθώς και άλλες βοηθητικές εγκαταστάσεις. Το μεσαίο τμήμα συνιστά ψηλό, τραπεζιόσχημο χώρο ύψους 10μέτρων, και φιλοξενεί εκθέματα από τα Αρχαϊκά χρόνια έως την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η επίστεψη αποτελείται από την ορθογώνια γυάλινη Αίθουσα του Παρθενώνα, η οποία αποκλίνει κατά 23 μοίρες από τον προσανατολισμό του υπόλοιπου κτηρίου προκειμένου να είναι σε συμφωνία με αυτόν του Παρθενώνα.
Το κτήριο έχει ειδική θεμελίωση, ώστε να αποσβένει τους κραδασμούς τυχόν ισχυρών σεισμών. Η θέση των πασσάλων θεμελίωσης επιλέχθηκε μετά από αρχαιολογική ανασκαφή και επιλογή των ελάχιστα απαιτούμενων θέσεων. Η όλη ανασκαφή είναι ορατή από το γυάλινο δάπεδο του εξώστη και της κεντρικής εισόδου.
Εκθέματα
Το εκθεσιακό πρόγραμμα του Νέου Μουσείο Ακρόπολης περιλαμβάνει κυρίως πέντε συλλογές με ευρήματα από τις κλιτύες της Ακρόπολης, της αρχαϊκής, κλασικής και ρωμαϊκής περιόδου.
Στον τελευταίο όροφο περιλαμβάνει μία ορθογώνια γυάλινη αίθουσα όπου θα παρουσιάζονται πιθανώς και τα Ελγίνεια Μάρμαρα, αν συναινέσει το Βρετανικό Μουσείο. Η αίθουσα θα έχει ακριβώς τον ίδιο προσανατολισμό και διαστάσεις με τον Παρθενώνα τον οποίο οι επισκέπτες θα μπορούν να βλέπουν μέσα από το γυαλί. Ίδιο προσανατολισμό θα έχουν επίσης και τα γλυπτά όπως ήταν πάνω στο αρχαίο κτίριο ώστε να δύνανται οι επισκέπτες να κατανοούν την διαμόρφωση του Παρθενώνα. Μέχρι τώρα (2008), σχεδόν η μισή ζωφόρος του Παρθενώνα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Σημαντικό έκθεμα θεωρούνται επίσης τα κατάλοιπα της αρχαίας Αθήνας, όπως αυτά ήρθαν στην επιφάνεια μετά από την αρχαιολογική ανασκαφή στο χώρο που φιλοξενεί το μουσείο.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%AD%CE%BF_%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF_%CE%91%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CF%89%CF%82
http://www.newacropolismuseum.gr/gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου