Ο Πόντιος Πιλάτος
ως διαχρονικό πρόσωπο και πρότυπο υποκρισίας
«Στην Ιστορία θα παραμείνει ως ο μεγάλος ένοχος γιατί, αφού πίστεψε, αν πίστεψε, στην αθωότητα Εκείνου, στη συνέχεια, παίζοντας θέατρο, έδωσε τη συγκατάθεση του να εκτελεστεί»
Ο Πιλάτος, ως διαχρονικό πρόσωπο και πρότυπο υποκρισίας «Αθώος ειμί από του αίματος του δικαίου τούτου, υμείς όψεσθε»1. Με τα λόγια αυτά, ο Πιλάτος πίστεψε πως ο ίδιος απαλλάχθηκε από την ευθύνη εκείνης της καταδίκης και ότι έπεισε και τους άλλους για τη δική του αθωότητα.
Νόμισε ότι πέταξε από πάνω του την ιστορική ενοχή, γέννημα της πιο σκληρής απόφασης στα δικαστικά χρονικά, και ήλπισε ότι αρκεί μια προσποιητή ομολογία κι ένα κανάτι νερό για να διώξουν το ιστορικό άγος που θα τον ακολουθούσε και τις Ερινύες από την ψυχή, προφανώς γιατί επικύρωσε μια θανατική καταδίκη παρασυρμένος, όπως σημειώνει ο Βάρναλης, από «τ' άγνωμα πλήθη»2 και από τις πιέσεις και τους υπαινιγμούς για προσωπική ευθύνη ενός σάπιου ιερατείου.
Έτσι ο φόβος για να μη χάσει το αξίωμα του έγινε η αιτία να υπογράψει την καταδίκη ενός αθώου. Στο σημείο ακριβώς αυτό βρίσκεται η διπλή ευθύνη του Πιλάτου. Ευθύνη για τη σχεδόν αδιαμαρτύρητα υποταγή του στις αξιώσεις του ιερατικού κατεστημένου ευθύνη· γιατί προσποιήθηκε ότι δεν συμφωνεί με εκείνη τη σταύρωση, την οποία όμως στη συνέχεια επικύρωσε.
Επομένως, απέναντι στην Ιστορία θα παραμείνει ως ο μεγάλος ένοχος, γιατί, αφού πίστεψε, αν πίστεψε, στην αθωότητα Εκείνου, στη συνέχεια, παίζοντας θέατρο, έδωσε τη συγκατάθεση του να εκτελεστεί ό,τι ουσιαστικά είχε προαποφασιστεί.
Εύλογα, βέβαια, θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος: Και η «προσπάθεια» που κατέβαλε για να Τον σώσει δεν θα πρέπει να εκτιμηθεί; Και εκείνα τα μέσα - έξω από το πραιτώριο με τις ερωτήσεις προς τον Ιησού και τις ανακοινώσεις προς τον όχλο - θέατρο του παραλόγου - δεν θα πρέπει να αναγνωριστούν ως μια κίνηση αποτροπής της καταδίκης; Και η απόφαση του να κάνει χρήση της προνομίας που του έδινε ο νόμος, να απολύει δηλαδή κατά την εορτή του Πάσχα έναν κατάδικο, δεν θα πρέπει να ερμηνευτεί ως πρωτοβουλία αποτροπής τέλεσης εγκλήματος κατά αθώου ανθρώπου;
Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά, χωρίς φόβο, πάθος ή προκατάληψη, έχει ως ακολούθως. Η στάση του Πιλάτου απέναντι στον Ιησού καθορίστηκε από την επιθυμία, τη θέση και τη στάση του ιερατείου, των Γραμματέων και των Φαρισαίων που επηρέαζαν άμεσα τον όχλο - ο Βάρναλης σκιαγραφεί με απόλυτη επιτυχία τη στάση, αντίδραση του πλήθους απέναντι στον Ιησού:
Αν τα πλήθη αλαλάζανε - αλιά σου –
δεν ηξαίραν ακόμα ούτε ποιο τ' όνομα σου3
και υπέβαλαν σ' αυτό τον όχλο τον τρόπο αντίδρασης.
Αυτό συνάγεται από τον τρόπο που ήθελε ο Πιλάτος να κάνει χρήση της προνομίας του. Αφού ήταν δικαίωμα του να απολύει στη γιορτή του Πάσχα έναν από τους καταδικασμένους στην εσχάτη των ποινών, γιατί ρώτησε το συρφετό ποιον από τους δύο να απολύσει, Βαραββά ή Χριστόν τη στιγμή που καλά ήξερε ότι θα απαιτούσε τον Βαραββά; «Ηδη γαρ ότι διά φθόνον παρέδωκαν αυτόν4». Και εκείνο το «εξουσίαν έχω σταυρώσαι σε και εξουσίαν έχω απολύσαι σε5», πού πήγε; Και το μήνυμα που του απέστειλε η σύζυγος του - Πρόκλη τ' όνομα της, η οποία στη συνέχεια ασπάστηκε το Χριστιανισμό και μαρτύρησε - «μηδέν σοι και τω δικαίω εκείνω· πολλά γαρ έπαθον σήμερον κατ' όναρ δι’ αυτόν6» τι απέγινε;
Το ενδιαφέρον του Πιλάτου για τον Ιησού ήταν ενδιαφέρον λόγου, σκηνοθετημένη παράσταση, θεατρική φαρσοκωμωδία, που εξελισσόταν μεταξύ ενός δωματίου, ενός εξώστη και μιας πλατείας και με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τον όχλο, αφού ο Ιησούς«εσιώπα».Ουσιαστικά ο Πιλάτος δεν έκανε τίποτα το σοβαρό για να απόκαλυφθεί η αθωότητα του Χριστού και να αποτραπεί η εις θάνατον καταδίκη του και η εκτέλεση της καταδίκης αυτής. Έκανε όμως τα πάντα για να μείνει στην Ιστορία ως το σύμβολο της υποκρισίας, ως ο ηθοποιός που προσποιείται τον αθώο ενώ γνωρίζει το μέγεθος της ευθύνης του.
Η στάση του Πιλάτου απέναντι στο Χριστό έχει εμπνεύσει λογοτέχνες, οι οποίοι δημιούργησαν έργα με ερέθισμα την υποκρισία και με στόχο να καταδειχθεί ότι το κακό, όποια κι αν είναι η σύσταση του και με όποιον τρόπο και αν αυτό εκτελείται, χρειάζεται τους φυσικούς αυτουργούς, τους ηθικούς αυτουργούς - αυτοί πάντα υποκρίνονται ότι δεν γνωρίζουν - και όσους δέχονται ή ανέχονται την τέλεση του.
Ο Γιώργος Σεφέρης ραπίζει αυτή την τακτική και την αποκαλύπτει:
Ποιος άκουσε καταμεσήμερα
το σύρσιμο του μαχαιριού στην ακονόπετρα;
Ποιος καβαλάρης ήρθε με το προσάναμμα και το δαυλό;
Και ποιος ξεκοίλιασε
τη γυναίκα, το βρέφος και το σπίτι;
Ποιος έφυγε χτυπώντας πέταλα στις πλάκες;
Καθένας νίβει τα χέρια του και τα δροσίζει.
Ένοχος δεν υπάρχει, καπνός.
Κατάργησαν τα μάτια τους, τυφλοί.
Μάρτυρες δεν υπάρχουν πια για τίποτε7.
Ο ποιητής με τα αλλεπάλληλα «ποιος», που θυμίζουν τα «ουαί» του Χριστού, μαστιγώνει την υποκρισία των ανθρώπων και των λαών και ξεσκεπάζει όσους υποκριτικά διατείνονται ότι δεν ξέρουν τίποτα για το κακό που έγινε, έστω κι αν αυτό έλαβε χώρα καταμεσήμερα, έστω κι αν ο καβαλάρης, μετά το έγκλημα που διέπραξε, έφυγε χτυπώντας επιδεικτικά και προκλητικά πέταλα στις πλάκες.Η υποκρισία μάλιστα κορυφώνεται, όταν αυτός που δέχτηκε ή ανέχτηκε να γίνει το κακό «νίβει τα χέρια του και τα δροσίζει». Φαίνεται ότι ο Πιλάτος ποτέ δεν πέθανε.Ζει και θα ζει στους αιώνες, υπεύθυνος για εκείνη τη δίκη, για εκείνη την καταδίκη, για εκείνο το θάνατο, για όσες δίκες και για όσα εγκλήματα έγιναν από τότε και για όσα θα ακολουθήσουν. Θα ζει για να πλένει τα χέρια του, πιστεύοντας ότι έτσι αποπλένει τους ρύπους της ευθύνης και την ενοχή του.
Ο κόσμος όμως θα ξέρει ότι για ό,τι κακό γίνεται στον κόσμο κάποιος Πιλάτος θα βρίσκεται πίσω που θα «πλένει τα χέρια του και θα τα δροσίζει» - υποκρισία και όφελος.
Παράδειγμα: Κύπρος, Παλαιστίνη και διεθνής κοινότητα θεάται το έγκλημα που έγινε. Κρέων και Πιλάτος - ο Κρέων εντάσσεται στους πρώτους καταγεγραμένους υποκριτές, ο οποίος, αφού καταδίκασε την Αντιγόνη σε θάνατο, είχε το θράσος να πει: «Ημείς γαρ αγνοί του-τί τήνδε την κόρην μετοικίας δ' ουν της άνω στερήσεται8» - και οι διαχρονικά όμοιοι τους θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ποτέ δεν θα μπορέσουν να ανακόψουν την πορεία ή να κάμψουν το φρόνημα προς τη θυσία όλων εκείνων που έχουν επιλέξει να βαδίσουν την οδό του μαρτυρίου, γιατί αυτοί βαθιά πιστεύουν και καλά γνωρίζουν ότι: « Οποιου του μέλλει ανάσταση το Γολγοθά περνάει».
Σημειώσεις
1 Κατά Ματθαίον κεφ. Κζ\ 24
2 Η Μάνα του Χριστού
3 Η Μάνα του Χριστού
4 Κατά Ματθαίον κεφ. Κζ, 18
5 Κατά Ιωάννην κεφ. Ιθ, 10
6 Κατά Ματθαίον κεφ. Κζ, 19
7 Επί σκηνής
8 Σοφ. Αντ. στ. 890-1
«Για ό,τι κακό γίνεται στον
κόσμο, κάποιος Πιλάτος θα βρίσκεται
πίσω που θα πλένει τα χέρια του»
Αρθρο του Καθηγητή Δημ. Ιω. Κουκουλομμάτη
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
Μεγάλη Παραοκευή 25 Απριλίου 2003
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου