Translate -TRANSLATE -

Τρίτη 14 Μαΐου 2013

Είδα την παράσταση Μικης Θεοδωράκης : "Ποιος την ζωή μου..."



Οι μουσικές του Μίκη ξεσηκώνουν το κοινό με αφορμή ορισμένους από τους σημαντικότερους σταθμούς της βιογραφίας του.



Το Σάββατο 11 Μαΐου είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μια παράσταση που όταν τέλειωσε και βγήκα από το Badminton άκουσα κάποιους, και συμφωνώ απόλυτα μαζί τους, την χαρακτήριζαν  ως το καλλιτεχνικό χρονικό της χρονιάς.
H θρυλική ζωή και το έργο του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού του Μίκη Θεοδωράκη, του μεγαλύτερου εν ζωή μύθου της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, μεταφέρθηκε σε ένα  υπερθέαμα στη σκηνή του θεάτρου για να την συμβιώσουν οι έλληνες θαυμαστές και φίλοι του έργου του τα βιώματα και την μουσική του.

Ήταν μια σπάνια εμπειρία και ένα συγκλονιστικό ταξίδι στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας που πολλές στιγμές μας έκανε να δακρύσουμε και η φωνή μας να κομπιάσει καθώς σιγοτραγουδούσαμε μαζί με τους υπέροχους ηθοποιούς και τραγουδιστές τα τραγούδια του Μίκη

Η Ελλάδα μέσα από την αφήγηση της ζωής του Μίκη Θεοδωράκη, τις μουσικές και τα τραγούδια του μας «ταξίδευσε» από το 1922 μέχρι τις μέρες μας..

Η ζωή του Μίκη Θεοδωράκη, αποκαλυπτική και παρούσα, συνοδεύει και συνοδεύεται από τα σημαντικότερα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα του αιώνα που πέρασε. Μικρασιατική καταστροφή, δικτατορία του Μεταξά, Κατοχή, Δεκεμβριανά, Εμφύλιος, Εξορίες, «άνοιξη της δεκαετίας του `60», δικτατορία, Μεταπολίτευση…

Σκηνές που συγκλονίζουν, μνήμες και μουσικές που συνεπαίρνουν, περνούν από τα «πέτρινα χρόνια», στην «άνοιξη της δεκαετίας του ΄60» και στη μεταπολίτευση… Η συνύπαρξη ποίησης και μουσικής… Η αποθέωση του τραγουδιού η μαγεία της μελοποιημένης ποίησης…

Η συνάντησή του Μίκη Θεοδωράκη με τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του σύγχρονου πολιτισμού. Χατζιδάκις, Ελύτης, Ρίτσος, Σεφέρης, Αναγνωστάκης, Γκάτσος, Λειβαδίτης, Κατσαρός, Σαββίδης, Χιώτης, Κατράκης και με δεκάδες άλλους…



Ο Μίκης Θεοδωράκης διαρκώς παρών δημιουργεί μια νέα πολιτιστική πρόταση, όχι μόνο καταγράφοντας τη σκληρή ελληνική πραγματικότητα, αλλά προτείνοντας διαρκώς, μέσα από το έργο και τους αγώνες του, νέες ιδέες και εκδοχές… Δημιουργεί μια νέα αντίληψη περί λαϊκότητας της τέχνης…

Από τη γενέτειρά του Χίο, μέχρι την απογείωση στην παγκόσμια αναγνώριση και καταξίωση, ο Μίκης Θεοδωράκης έζησε μια ζωή μυθική και περιπετειώδη…

Φύση ανυπότακτη, άρρηκτα δεμένη με την έμπνευση και τη δημιουργία, ο Θεοδωράκης παραμένει ένα σπάνιο φαινόμενο δημιουργού που το έργο του φτάνει στο μέλλον κάθε εποχής.


Το κοινό
Το κοινό που παρακολούθησε την παράσταση αποτελείτο από μικρά παιδιά μέχρι υπερήλικες και γέμισε το τεράστιο Badminton συμμετέχοντας εντυπωσιακά και δίνοντας το παρόν του με ένα αυθόρμητο αγωνιστικό παλμό εθνικής ανάτασης πιο έντονο μάλιστα όταν στην  παράσταση ακούγονταν λέξεις όπως «ανάσταση», «Ελλάδα», «αντίσταση», «αγώνας». 

Το κοινό «αποθέωσε» τον Κώστα Μακεδόνα όταν ερμήνευε το «Θα σημάνουν οι καμπάνες» στην πιο ανατριχιαστική στιγμή της βραδιάς και όταν η φωνή του συμπαρέσυρε τους θεατές να τραγουδήσουν συγκλονισμένοι μαζί του και πολύ να δακρύσουν αναλογιζόμενοι το τι βιώνει σήμερα αυτός ο τόπος. Αλλά και στην «Δραπετσώνα» κέρδισε το αβίαστο χειροκρότημα όλων χωρίς μάλιστα ευκολίες, χωρίς μια χειρονομία ή ένα νεύμα που να κλείνει το μάτι με νόημα στο κοινό, ένα κοινό που έμοιαζε έτοιμο να ξεσηκωθεί. Όλα τα τραγούδια που είπε αυτός ο μεγάλος καλλιτέχνης  τα απέδωσε με μέτρο και απλότητα, όπως άλλωστε διδάσκουν και οι πρώτες ερμηνείες αυτών των τραγουδιών από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. 

Με το ίδιο μέτρο αλλά με περισσότερο εμφανές συναίσθημα και η Γιώτα Νέγκα χάρισε ορισμένες σπαρακτικές ερμηνείες, και ο Κώστας Θωμαϊδης συνέβαλλε, με τον δικό του τρόπο, στην βραδιά αποδίδοντας ορισμένα τραγούδια από το ρεπερτόριο που κατέχει καλά ενώ και η νεότερη Άννα Λινάρδου μας εντυπωσίασε δίνοντας νέα πνοή σε ορισμένα τραγούδια ταυτισμένα με την φωνή της Μαρίας Φαραντούρη.

Ο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ με την μουσική του και τα τραγούδια του ήταν και είναι διαρκώς παρών δημιουργεί μια νέα πολιτιστική πρόταση, όχι μόνο καταγράφοντας τη σκληρή ελληνική πραγματικότητα, αλλά προτείνοντας διαρκώς, μέσα από το έργο και τους αγώνες του, νέες ιδέες και εκδοχές και δημιουργεί μια νέα αντίληψη περί λαϊκότητας της τέχνης…
Φύση ανυπότακτη, άρρηκτα δεμένη με την έμπνευση και τη δημιουργία, ο Θεοδωράκης παραμένει ένα σπάνιο φαινόμενο δημιουργού που το έργο του φτάνει στο μέλλον κάθε εποχής.


Λίγα λόγια για το τεχνικό μέρος της παράστασης ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ :«ΠΟΙΟΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ…»

Περισσότερα από 50 τραγούδια - σταθμοί του Μίκη Θεοδωράκη, συνδέονται με την ιστορία της νεότερης Ελλάδας, σε μια παράσταση όπου συνυπάρχουν το θέατρο, ο χορός, η μουσική, ο κινηματογράφος…

Από του ΛΙΠΟΤΑΚΤΕΣ στον ΕΠΙΤΑΦΙΟ, από το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ μέχρι τη ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ και το CANTO GENERAL, o Θεοδωράκης δημιουργεί και καθορίζει την ανανέωση του ελληνικού τραγουδιού… Τα τραγούδια του γίνονται επιθυμία, κτήμα και ανάγκη ενός ολόκληρου λαού.

28 ηθοποιοί-χορευτές, τέσσερις τραγουδιστές και 12 μουσικοί, μας ταξιδεύουν από «τη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού», στη μεταπολίτευση και στις δύσκολες μέρες μας.
Το σενάριο της παράστασης και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ που με μια σειρά συναντήσεων του μαζί με τον παραγωγό Μιχάλη Αδάμ και με τον Μίκη Θεοδωράκη, ολοκλήρωσαν τη «διαδρομή» του σεναρίου. Ο συνθέτης αγκάλιασε με την αγάπη και την καθοδήγησή του, κάθε στάδιο προετοιμασίας της παράστασης ενώ έγραψε και ο ίδιος μια σκηνή. Αυτή όπου ο Μίκης συναντιέται για τελευταία φορά με την μητέρα του στην αυλή του νοσοκομείου όπου εκείνη νοσηλευόταν. 
Η προσέγγιση στο ρόλο του από τον  Άρη Λεμπεσόπουλου απέδειξε την σκηνική ευφυΐα και το ένστικτό του και έτσι ανταπεξήλθε επάξια στην μεγάλη πρόκληση να αναπαραστήσει τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη επί σκηνής.
Ο Γρηγόρης Βαλτινός και η Φιλαρέτη Κομνηνού στον ρόλο του πατέρα και της μητέρας αντίστοιχα, πλούτισαν με τις ερμηνείες τους το αποτέλεσμα, χαρίζοντας μάλιστα ορισμένες συγκινητικές και λυρικές στιγμές, όπως εκείνη της τελευταίας συνάντησης του Μίκη με την μητέρα του στην αυλή του νοσοκομείου όπου νοσηλευόταν την οποία, όπως μαθαίνουμε, έγραψε ο ίδιος.


ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Δεν γνωρίζω αν οι κ.κ. Σαμαράς, Βενιζέλος και Κουβέλης είδαν την παράσταση ή αν την είδαν κάποιοι από τους κυβερνητικούς βουλευτές. Αν την έβλεπαν θα διαπίστωναν αυτό που όλοι οι θεατές της συνειδητοποιήσαμε βγαίνοντας από την αίθουσα του θεάτρου το βράδυ του Σαββάτου.
Η μικρομεσαία θάλασσα, που υφίσταται τις καταστρεπτικές συνέπειες, της πολιτικής τους αντιμετωπίζει σήμερα ένα επώδυνο δίλημμα όπως διαπιστώνει και ο δημοσιογράφος Σταύρος Λυγερός: ή να συνεχίσει την προσπάθεια ατομικής επιβίωσης, ελπίζοντας ότι ο Γολγοθάς σύντομα θα τελειώσει, ή να υπερβεί εαυτόν και να εξεγερθεί, προκαλώντας μία κοινωνική έκρηξη που εκ των πραγμάτων θα είναι τυφλή και βίαιη.
Η νηνεμία πάντως που επικρατεί προς το παρόν δεν είναι καθόλου απόδειξη ότι η κοινωνία έχει υποταχθεί. Η Ιστορία διδάσκει ότι η κοινωνική δυναμική είναι απρόβλεπτη και συχνά οι νηνεμίες εγκυμονούν κοινωνικές εκρήξεις. Όλες οι προϋποθέσεις για να συμβεί αυτό, άλλωστε, βρίσκονται ήδη στο τραπέζι, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι μία τέτοια εξέλιξη είναι και αναπόφευκτη.


Η ταυτότητα της παράστασης

Μουσική ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Σενάριο-Σκηνοθεσία ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
Σκηνικό ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΣΑΣ
Κοστούμια ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΚΚΟΡΟΥ
Χορογραφίες ΑΠΟΣΤΟΛΙΑ ΠΑΠΑΔΑΜΑΚΗ
Ενορχηστρώσεις ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΖΑΧΑΡΙΑΚΗΣ
Φωτισμοί ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Παραγωγή ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΔΑΜ
Παίζουν: ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΦΙΛΑΤΕΤΗ ΚΟΜΝΗΝΟΥ // ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΑΚΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ**, ΑΡΗΣ ΛΕΜΠΕΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΟΥΤΑΦΗ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΛΑΙΝΗΣ, ΜΑΡΟΥΣΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΛΕNΤΖΑΣ, ΝΑΤΑΣΑ ΖΑΓΚΛΗ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΦΑΜΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΘΕΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΥΡΜΙΖΑΚΗ, ΤΖΩΡΤΖΙΝΑ ΠΑΛΑΙΟΘΟΔΩΡΟΥ, ΕΡΙΚΑ ΜΠΙΓΙΟΥ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΣΕΡΓΟΥΝΙΩΤΗ, ΜΑΡΙΑ ΓΕΡΟΔΗΜΟΥ, ΗΡΑΚΛΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ, ΙΡΙΣ ΜΑΡΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΟΥΣΗΣ, ΕΥΘΥΜΗΣ ΜΠΑΛΑΓΙΑΝΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΦΟΛΟΓΗΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΟΥΡΖΟΥΛΙΔΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΩΗΣ, ΕΛΕΑΝΝΑ ΦΙΝΟΚΑΛΙΩΤΗ, ΕΛΕΝΗ ΒΑΙΤΣΟΥ, ΝΑΤΑΣΑ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Τραγουδούν: ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ, ΓΙΩΤΑ ΝΕΓΚΑ,  ΚΩΣΤΑΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ, ANNA ΛΙΝΑΡΔΟΥ
**ΔΙΠΛΗ ΔΙΑΝΟΜΗ

Πηγές

Πέρα από τις προσωπικές μου εντυπώσεις χρησιμοποίησα πληροφορίες και από τις παρακάτω πηγές:

http://www.viva.gr
http://tospirto.net/theater/ive_seen/12865
http://www.zougla.gr/politismos/article/mikis-8eodorakis-pios-ti-zoi-mou-721562
http://boraeinai.blogspot.gr/2013/05/blog-post_9742.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: