Κυνισμός VS ρομαντισμού
Σέβομαι απολύτως τις δημοσκοπήσεις. Μαζί όμως με τα εργαλεία των μετρήσεων διαθέτω συνήθως πανοραμική άποψη των τάσεων της κοινής γνώμης. Στην παρούσα συγκυρία διακρίνω δύο οριζόντια κοινωνικά, πολιτικά και ιδεολογικά ρεύματα τα οποία θα κονταροχτυπηθούν για τον έλεγχο της ατζέντας των εκλογών.
-Το ρεύμα του κυνισμού, των υλικών αγαθών που αποτιμά τη ζωή σε τιμές και ευρώ. Το ρεύμα που δίδει απόλυτη προτεραιότητα στις ατομικές επιθυμίες και τις ατομικές ελευθερίες. Οι άυλες αξίες έπονται, προηγούνται οι υλικές. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα φιλελεύθερο ρεύμα ελληνικής κοπής. Διότι ο γνήσιος κοινωνικός φιλελευθερισμός εμπεριέχει ισχυρότατα στοιχεία ηθικής μέσα του. Ο νόθος, όχι.
- Το δεύτερο ρεύμα (το ρεύμα των ρομαντικών) που διατρέχει την ελληνική κοινωνία ασφαλώς ενδιαφέρεται το ίδιο με το πρώτο για το ύψος του ατομικού και του οικογενειακού του εισοδήματος, για το προς το ζην γενικώς, αλλά αποτιμά τη ζωή σε συναισθήματα. Ανυψώνεται κατά βάση με άυλες αξίες. Αναζητά τις απαντήσεις στην ψυχή του, όχι μόνο στην τσέπη του. Ανυψώνεται με την πίστη της ατομικής επιτυχίας μέσα στο σύνολο, την πίστη στη συλλογική μοίρα, στο χριστιανικό δόγμα, στην εντιμότητα, στην πνευματική πληρότητα, στην παράδοση, στην άδολη αγάπη για την πατρίδα και το έθνος.
Ο κυνισμός και οι αξίες σε ευρώ είναι τα κυρίαρχα στοιχεία του πρώτου ρεύματος που απλώνεται τόσο σε ανώτερα όσο και σε κατώτερα στρώματα. Δίπλα όμως στους χιλιάδες κυνικούς υπάρχουν και νομιμόφρονες φιλήσυχοι άνθρωποι που δεν θέλουν κλέφτες να τους κυβερνούν και δεν είναι κυνικοί. Ωστόσο, είναι άνθρωποι που κοιτούν αποκλειστικώς το καλώς νοούμενο «συμφέρον» τους.
Το δεύτερο ρεύμα των ρομαντικών που αποτελείται από επίσης σκεπτόμενους πολίτες αγαπά το χρήμα αλλά δεν ορίζεται μόνο από το χρήμα αλλά και από ανώτερες αξίες. Η υπόθεση της ατιμίας των υποκλοπών έχει μεγάλη αξιακή σημασία για τη ζωή τους όσο και το ευρώ. Δεν την απαξιούν όπως έπραξε διάσημος εισαγγελέας με τη φράση «πάντοτε γίνονταν αυτά». Το να έχει βουλευτής εταιρία πλειστηριασμών της ιδιωτικής περιουσίας πολιτών και να σπάνε την πόρτα συνταξιούχου για να γίνει πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας τους εξοργίζει. Η εμμονή της κυβέρνησης στην ανάδειξη της ατζέντας αιτημάτων των ΛΟΑΤΚΙ σε συνδυασμό με τις διαρκώς αναδυόμενες υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών από ΜΚΟ, κομματικούς παράγοντες, πρώην βουλευτές και παιδοβιαστές τους αναστατώνει και δημιουργεί ένα έδαφος πολιτικά ολισθηρό, έτοιμο να υποχωρήσει από τη διάβρωση. Το δημογραφικό πρόβλημα, το μέλλον της οικογένειας που περνά κρίση και οι πολιτικές στήριξης της παραμεθορίου αποτελούν ζήτημα διαρκούς προβληματισμού για εκείνους. Όπως και η πνευματική απογοήτευση από την Εκκλησία, που κάποτε ήταν το στήριγμα τους. Πρόκειται για ένα ρεύμα που δίδει προτεραιότητα στη μεγάλη κοινωνία, στη συλλογική μοίρα, στο δόγμα, στις άυλες αξίες, στον ρομαντισμό. Δεν είναι όλα λεφτά σε αυτή τη ζωή. Εκτός από τις τιμές, υπάρχουν και οι αξίες. Εκτός από τον κυνισμό, υπάρχει και ο ρομαντισμός.
Στην πραγματικότητα, λοιπόν, οδεύοντας προς τις εκλογές, συναντάμε δύο Ελλάδες. Η Ελλάδα των τιμών, που αποτιμάται σε ευρώ, από τη μία, και η Ελλάδα των αξιών, που δεν αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές, η άλλη. Η Ελλάδα του κυνισμού και η Ελλάδα του ρομαντισμού. Η Ελλάδα του ατόμου και η Ελλάδα της συλλογικής μοίρας. Στο λεκανοπέδιο και σε μερικά αστικά κέντρα κυριαρχεί πλειοψηφικά στα στρώματα αυτά ο κυνισμός, ο οποίος διαθέτει και γνωστό αρχηγό. Στην ελληνική περιφέρεια, όπου ο κόσμος νιώθει πλούσιος ακόμη κι αν ζει με λιγότερα, κυριαρχούν ο ρομαντισμός και οι αξίες. Χωρίς εγκόσμιο αρχηγό.
Ο μέσος Έλλην αναζητά να βρει το χαμένο κιμπαριλίκι του. Μεταξύ αυτών των λεπτών γραμμών και της κονταρομαχίας των δύο αυτών ρευμάτων θα διαμορφωθεί ο τελικός συσχετισμός στις προσεχείς εκλογές. Εάν οι κυνικοί είναι περισσότεροι, η Ελλάδα θα κυβερνηθεί με αυτοδυναμία. Αν παρ' ελπίδα είναι οι ρομαντικοί, τότε η χώρα θα κυβερνηθεί με συνεργασίες.
Περίληψη από άρθρο του Μ. Κοττάκη στην κυριακάτικη δημοκρατία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου