Translate -TRANSLATE -

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

Xristos Julis : Με πιάνει το αίμα...




 Βαγγέλης Χαλιγιάννης, γνήσιος πωγωνήσιος κλαρινίστας, από τον Παρακάλαμο
φώτο : Xristos Julis



Με πιάνει το αίμα...

ΠΩΣ ΤO ΓΙΟΤ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΓΑΜΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΣΠΩΜΕΝΗ ΠΟΥ ΠΕΡΙΣΠΑ ΤΗ ΦΩΝΗ ΚΛΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΙΣΟΚΡΑΤΟΥΝ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΠΙΑΝΕΙ ΤΟ FΑΙΜΑ ! 

(Γαίμα...αίμα)

Γράφει ο Xristos Julis

Με πιάνει το αίμα...

Στα πωγωνίσια θα πει πεθαίνω από νοσταλγία... Θυμάμαι τους πανάρχαιους ήχους μέσα στην ψυχή μου, θα πει...ν’ ακούω τους παρακσλαμιωτες παραδοσιακούς μας μουσικούς και μερικές φορές, αν με θέλουν στη ζυγιά ,να παίζω κι εγώ μαζί τους θα πει...τους ήχους μας τους πανάρχαιους ...τους Προομηρικούς...τους ακριβούς μας τους αγαπημένους μας τους μονάκριβους...
Ξέρετε φίλοι ...τα όργανα που παίζουμε στο Πωγώνι αν και είναι νεώτερα σχετικά οι Ρομ μας τα αξιοποίησαν με τέτοιο τρόπο ώστε έσωσαν κουβαλώντας στην πλάτη τους την παραδοσιακή μας μουσική σε αιώνες δύσκολους, αιώνες τουρκικής σκλαβιάς ... Ξέχασαν τις ινδικές κλίμακες και μόνο πεντατονικές πρωτόγονες προομηρικές χρησιμοποιούσαν, κατ' απαίτηση βέβαια των πωγωνισίων που τα τραγουδούσαν στοματικά. ( σήμερα κυριαρχεί ο αδόκιμος ορός Πολυφωνικά). Πολλές φόρες όμως όταν έρχονται κλαρίνα από Αθήνα η από αλλού και κάνουν συναυλίες, το ιδίωμα τους δεν είναι πεντατονικό αλλά βασισμένο σε σκάλες 7τονικες...αρχαιο-ελληνο-περσικο-ινδικές ...οι Ρομ μας κλαίνε...τους πιάνει το αίμα...ακούς να λένε οι πωγωνίσιοι...που δεν συγκινούνται από τα ακούσματα αυτά..  
Πριν χρόνια ήρθε σε κάποια συναυλία έξω από τα Γιάννενα ο Βασιλάκης ο Σαλέας τον οποίο οι Ρομ τον έχουν βασιλιά στο κλαρίνο...λοιπόν...είχαν πλακώσει να τον ακούσουν και να τον χαιρετήσουν όλα τα κλαρίνα της Ηπείρου... Κι έβλεπα έκπληκτος να τον χαιρετούν με υπόκλιση!!!!! Και δάκρυα στα μάτια... Η αλήθεια να λέγεται: σπουδαίος μουσικός!!τι είχε γίνει; Τους είχε πιάσει το αίμα...τι κάθομαι και λέω τώρα...
Να ξέρετε όμως φίλοι...αυτοί δεν ξέρουν γράμματα ή ξέρουν ελάχιστα...όμως ...όμως...ξέρουν να αναλύσουν στην πράξη την οξεία τη βαρεία και την περισπωμένη... Που ελάχιστοι μπορούν στην πατρίδα μας ... Ένας τέτοιος ήταν ο Σίμων Καράς και μαθητές του ..που διδάσκουν σε Πανεπιστήμια και μουσικά σχολεία. Και ο Νέστορας της μουσικολογίας - λαογραφίας Samuel Baud-Bovy* (Σάμουελ Μπω-Μποβύ)*... και οι μαθητές του ...
Περισπωμένη...πφ!! Χαράς το πράγμα... Μέσα της κρύβεται όμως η προσωδιακή εκφορά της γλώσσας μας που χάθηκε εκεί γύρω στους 10ο - 8ο αιώνες και πέρασε στη λαλιά μας η τονική εκφορά της γλώσσας μας... Την τονική τη μιλάμε πες περίπου 2500 χρόνια ... Την προσωδιακή από την πρωτόγονη αρχαιότητα !!! Κάτι χιλιετίες δηλαδή περισσότερο...λοιπόν η περισπωμενη ήταν ανάγκη να υπάρξει ώστε να σωθεί ο προσωδιακός λόγος των προομηρικών Ελλήνων . Σήμερα για να μπορεί κάποιος να διδάξει το πώς περισπάται η φωνή...πρέπει να γνωρίζει Αρχαία Ελληνικά... Να παίζει στα δάχτυλα του τους κανόνες της προσωδίας...να τραγουδάει σωστά...να γνωρίζει τέλεια βυζαντινή μουσική ..
Να γνωρίζει καλά παραδοσιακή μουσική και...ΝΑΙ!!! ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΜΗ ΣΥΓΚΕΡΑΣΜΕΝΑ ΟΡΓΑΝΑ... ΚΛΑΡΙΝΟ, ΒΙΟΛΙ και άταστο λαούτο.... ή να είναι ΡΟΜ!! Γιατί έχουν το μεγάλο χάρισμα : τους πιάνει το αίμα...

ΥΓ : Στην απ’ εκεί των συνόρων μουσική...ισχύουν ακριβώς τα ίδια με την απ’ εδώ ...μόνο που απ’εκεί τα έχουν διατηρήσει πιο ατόφια... ή μάλλον τα είχαν...

Αχ! Έχουμε δυο χρόνια να πάμε στο χωριό μας οι έρμοι...βουίζει ...μας έπιακε το Fαιμα...

Facebook/ Xristos Julis




Samuel_Baud-Bovy (*)

Ο Samuel Baud-Bovy (Σάμουελ Μπω-Μποβύ) κατεγραψε για πρώτη φορά την καρπαθιακή μουσική μαζί με τη μουσική της Δωδεκανήσου.  Στην Κάρπαθο πήγε το καλοκαίρι του 1930, αλλά είχε γνωρίσει λίγους μήνες πριν τον Πρωτοψάλτη και άλλους Δωδεκανήσιους στην Αθήνα.
Όπως αναφέρεται και στην Μουσικοπαίδια ο Σάμουελ ήταν Ελβετός φιλόλογος νεοελληνιστής, αλλά και αρχιμουσικός, εθνομουσικολόγος και καθηγητής διεύθυνσης ορχήστρας. Με τα πλούσια πεπραγμένα του αναδείχτηκε σε μεγάλη μορφή της Ελληνικής Μουσικής (oνομάστηκε “Νέστορας της Εθνομουσικολογίας”).



Δεν υπάρχουν σχόλια: