Κρίστοφερ Μάκος: «Ο Γουόρχολ ήταν τυχερός που με γνώρισε
Η συνέντευξη με τον ελληνικής καταγωγής φωτογράφο Κρίστοφερ Μάκος
(Οικονομάκος) ξεκίνησε αντίστροφα, με εκείνον να θέτει την πρώτη
ερώτηση: «Θα με ρωτήσεις για τον Αντι Γουόρχολ και τα 70s; Πάντα
χαίρομαι να μιλάω για τη ζωή μου, αλλά νιώθω σαν διάσημος ροκ σταρ που
έχει πολλά γνωστά τραγούδια -σαν το Satisfaction?, αλλά δεν θέλω πλέον
να παίζω τα ίδια τραγούδια. Θέλω να παίξω τα νέα», δηλώνει ευθύς εξαρχής
ο 66χρονος καταξιωμένος καλλιτέχνης που έχει τη ζωντάνια ενός νέου που
τώρα ξεκινάει.
Ο διάσημος φωτογράφος, που είχε μαθητή
τον Αντι Γουόρχολ και μέντορα τον Μαν Ρέι, βρέθηκε στην Αθήνα για να
δώσει διάλεξη στο Μέγαρο Μουσικής και να παρουσιάσει την έκθεση «Τραβάω
φωτογραφίες γιατί δεν έχω μνήμη». Την ονόμασε έτσι επειδή πιστεύει ότι
κατά κάποιον τρόπο τραβάει φωτογραφίες γιατί δεν θέλει να κρατάει στη
μνήμη του όλα όσα ζει. Δεν του αρέσει να μένει προσκολλημένος στο
παρελθόν. «Νομίζω ότι αυτή η πρακτική κάνει τους ανθρώπους να γερνούν
πιο γρήγορα», λέει και παραδέχεται ότι αυτή η διάλεξή του «ήταν ένα
ασυνήθιστο ταξίδι στη λεωφόρο της μνήμης (memory lane) που ποτέ δεν είχα
κάνει».
Με τον φακό του απαθανάτισε την ξέφρενη και άκρως
δημιουργική εποχή του θρυλικού «Studio 54» και αργότερα την πανκ και ροκ
σκηνή του '80 και '90. Λάιζα Μινέλι, Rolling Stones, Ντέιβιντ Μπάουι,
Ελίζαμπεθ Τέιλορ είναι μερικοί μόνο απ' τους «μύθους» που συνεργάστηκε.
«Ηταν και είναι η οικογένειά μου. Ηταν ξεχωριστές στιγμές για μένα, για
τη ζωή μου. Η Νέα Υόρκη ήταν τότε το επίκεντρο του κόσμου. Και εκείνη
την περίοδο ήταν όλα διαφορετικά. Δεν είχε σημασία αν ήσουν πλούσιος ή
φτωχός, αν είχες δουλειά ή όχι. Μπορούσες να γνωρίσεις τους πάντες».
Το ταξίδι της ζωής του
Στη Νέα Υόρκη βρέθηκε μόλις τελείωσε το λύκειο, διασχίζοντας την Αμερική με έναν φίλο του που είχε Μάστανγκ. Χωρίς πλάνο και σχέδια έφθασε στο «Μεγάλο Μήλο» σε μια εποχή που όλα μπορούσαν να συμβούν.
«Ημουν πολύ τυχερός που έφτασα στην πόλη στα τέλη της δεκαετίας του
'60. Είχα ανοιχτό μυαλό και ο Γουόρχολ ήταν τυχερός που με γνώρισε και
εγώ ήμουν τυχερός που γνώρισα όλους όσους γνώρισα και έκανα παρέα μαζί
τους. Καμιά φορά είναι δύσκολο και για μένα να πιστέψω ότι γνώρισα όλους
αυτούς τους πολύ ενδιαφέροντες ανθρώπους», λέει στο «Εθνος της
Κυριακής». Το 1971 γνωρίστηκε με τον «πάπα της ποπ αρτ» και συνδέθηκαν
φιλικά και επαγγελματικά για μία δεκαετία, ενώ ταξίδεψαν μαζί στην Κίνα.
Ο Μάκος μύησε τον Γουόρχολ στη φωτογραφία και του γνώρισε τον Κιθ
Χέρινγκ και τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά. Η συνεργασία τους αποτυπώθηκε στη
διάσημη σειρά φωτογραφιών με τις ξανθές περούκες που ονόμασε «Lady
Warhol». «Με τον Αντι συνεργαστήκαμε πολύ καλά και γίναμε και φίλοι
γιατί μιλούσαμε την ίδια γλώσσα. Οι καλλιτέχνες μιλάνε μια διαφορετική
γλώσσα και εμείς επικοινωνούσαμε τέλεια», εξηγεί ο Μάκος.
Πώς ήταν όμως να δημιουργεί και να συναναστρέφεται μ' όλους αυτούς τους
«θρύλους»; Να διασκεδάζει και να φωτογραφίζει την αξεπέραστη Ελίζαμπεθ
Τέιλορ; «Η Νέα Υόρκη ήταν σαν ένας μυστικός κόσμος. Ολοι αυτοί που
αναφέρεις έμεναν -κάποιοι συνεχίζουν να μένουν- δίπλα μου, δύο τετράγωνα
πιο πέρα. Πάω στην αγορά και τους συναντάω. Είναι φίλοι μου, απλοί,
νορμάλ άνθρωποι», απαντάει.
Ωστόσο, για τον περισσότερο κόσμο είναι ξακουστά πρόσωπα που εξέφρασαν
το τρίπτυχο «sex, drugs and rock 'n' roll». Ο Μάκος επιλέγει και πάλι να
απομυθοποιήσει τη ζωή του: «Φαντάζομαι ότι είτε γεννήθηκες στο
κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή είτε όχι. Δεν επιδίωξα αυτό τον
τρόπο ζωής. Πιστεύω ότι και εσύ αν ήσουν τότε στη Νέα Υόρκη και είχες
ανοιχτό μυαλό για να καταλάβεις την εποχή -όπως φαίνεται να έχεις- τότε
θα ζούσες ό,τι κι εγώ».
Περήφανος για την καταγωγή του
Ο Κρις Μάκος γεννήθηκε το 1948 στο Λόουελ και μεγάλωσε στην Καλιφόρνια.
Ελκει την καταγωγή του από τη Σπάρτη, εξ ου και το πλήρες επώνυμό του
είναι Οικονομάκος. Νιώθει περήφανος που στις φλέβες του κυλάει ελληνικό
αίμα, είναι ενημερωμένος για την κρίση στη χώρα και δηλώνει εξαγριωμένος
από την υποκρισία των Γερμανών.
Τα έργα του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί, μουσεία (Γκούγκενχαϊμ,
TateModern, ReinaSofia) καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές (Μάλκολμ Φορμπς,
Πέδρο Αλμοδόβαρ, Τζάνι Βερσάτσε). Η φωτογραφία του που τράβηξε τον
Γουόρχολ με τη Μινέλι πουλήθηκε πρόσφατα στον οίκο Σόθμπις για 45.000
δολάρια. Εδώ και επτά χρόνια δημιουργεί με τον Paul Solberg και μαζί
είναι οι Hilton Brothers.
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΠΙΝΤΕΛΑΣ
bidelas@pegasus.gr
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=64019202
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου