Ήταν το μεγαλύτερο αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Και
μέχρι σήμερα, 65 χρόνια μετά, κανένα αεροπλάνο δεν έχει ξεπεράσει σε
μέγεθος την περίφημη «Ξύλινη Χήνα» του ιδιόρρυθμου και πολυπράγμονα
πρωτοπόρου της αεροναυπηγικής, Χάουαρντ Χιουζ.
Το τεράστιο αεροπλάνο είχε σχεδιαστεί αρχικά για να μεταφέρει
μεγάλο αριθμό στρατιωτών στα μέτωπα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μάλιστα,
λόγω της έλλειψης πρώτων υλών, ο πεισματάρης Χιουζ αποφάσισε να
κατασκευάσει το σκελετό του ιπτάμενου γίγαντα από ξύλο.
Ωστόσο, η κατασκευή καθυστέρησε πολύ. Για την ακρίβεια, ολοκληρώθηκε το 1947, πολύ καιρό μετά τη λήξη του πολέμου. Ο Χιουζ, πιστός στο όραμά του, δεν εγκατέλειψε την «ξύλινη Χήνα». Τον Νοέμβριο του 1947 το αεροπλάνο ήταν έτοιμο και ο ίδιος ο Χιουζ βρέθηκε στο πιλοτήριο για να πετάξει ο ίδιος το θαύμα του.
Η «Χήνα» σηκώθηκε στον αέρα, πάνω από τα νερά του Ατλαντικού, στη Φλόριντα και πέταξε για μερικά μίλια. Έπειτα προσθαλασσώθηκε. Ο Χιουζ τα είχε καταφέρει, αλλά μόνο εν μέρει, καθώς η «Χήνα» του δεν επρόκειτο να ξαναπετάξει ποτέ, αλλά ούτε και να παραχθεί εμπορικά.
Παρόλα αυτά, έμεινε στην ιστορία ως το μεγαλύτερο αεροπλάνο όλων των εποχών.
The Spruce Goose
Not just the largest aircraft made of wood, but also with incredible underskin technology
Courtesy ASME*
This is the intro: ”In July 1942, the world was at war. America had just lost 800,000 tons of her supply ships to German U-boats. Henry Kaiser, famed industrialist and builder of “Liberty” ships, proposed a fleet of flying transports to safely move troops and materiel across the Atlantic. Kaiser approached Howard Hughes with his idea. Together they formed the Hughes Kaiser Corporation and obtained an $18,000,000 government contract to construct three flying boats.
Hughes and his team of skilled engineers designed a single hull flying boat capable of carrying 750 troops. The plans called for eight 3,000 horsepower engines, a mammoth fuel storage and supply system, and wings 20 feet longer than a football field. The aircraft was dubbed the HK-1, standing for the Hughes Kaiser design number 1.”
The story continues, and it’s a fascinating one. Please check on the link http://autospeed.com/cms/A_111312/article.html and read all about it. I’m by no means a war buff, but I do appreciate advanced engineering in its many forms. The fact that she flew/boated only once adds to her legend.
Ωστόσο, η κατασκευή καθυστέρησε πολύ. Για την ακρίβεια, ολοκληρώθηκε το 1947, πολύ καιρό μετά τη λήξη του πολέμου. Ο Χιουζ, πιστός στο όραμά του, δεν εγκατέλειψε την «ξύλινη Χήνα». Τον Νοέμβριο του 1947 το αεροπλάνο ήταν έτοιμο και ο ίδιος ο Χιουζ βρέθηκε στο πιλοτήριο για να πετάξει ο ίδιος το θαύμα του.
Η «Χήνα» σηκώθηκε στον αέρα, πάνω από τα νερά του Ατλαντικού, στη Φλόριντα και πέταξε για μερικά μίλια. Έπειτα προσθαλασσώθηκε. Ο Χιουζ τα είχε καταφέρει, αλλά μόνο εν μέρει, καθώς η «Χήνα» του δεν επρόκειτο να ξαναπετάξει ποτέ, αλλά ούτε και να παραχθεί εμπορικά.
Παρόλα αυτά, έμεινε στην ιστορία ως το μεγαλύτερο αεροπλάνο όλων των εποχών.
http://troktiko.eu/2012/11/h-xulinh-china-petaxe-mono-mia-fora/
The Spruce Goose
Not just the largest aircraft made of wood, but also with incredible underskin technology
Courtesy ASME*
This is the intro: ”In July 1942, the world was at war. America had just lost 800,000 tons of her supply ships to German U-boats. Henry Kaiser, famed industrialist and builder of “Liberty” ships, proposed a fleet of flying transports to safely move troops and materiel across the Atlantic. Kaiser approached Howard Hughes with his idea. Together they formed the Hughes Kaiser Corporation and obtained an $18,000,000 government contract to construct three flying boats.
Hughes and his team of skilled engineers designed a single hull flying boat capable of carrying 750 troops. The plans called for eight 3,000 horsepower engines, a mammoth fuel storage and supply system, and wings 20 feet longer than a football field. The aircraft was dubbed the HK-1, standing for the Hughes Kaiser design number 1.”
The story continues, and it’s a fascinating one. Please check on the link http://autospeed.com/cms/A_111312/article.html and read all about it. I’m by no means a war buff, but I do appreciate advanced engineering in its many forms. The fact that she flew/boated only once adds to her legend.
http://boats.woodenboat.com/?p=980
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου