Πώς
Απενεργοποιώ 6 Ενοχλητικά Χαρακτηριστικά Των Windows 10
Πέραν από θέματα
προσωπικής προτίμησης, τα Windows 10 είναι μία από τις “καλές” εκδόσεις του
λειτουργικού της Microsoft. Δεν έχουν τα προβλήματα απόδοσης των Windows Vista.
Δεν παριστάνουν πως όλοι οι υπολογιστές είναι tablet, όπως τα Windows 8. Κανένα
λογισμικό δεν είναι τέλειο, όμως, και υπάρχουν αρκετά χαρακτηριστικά των
Windows 10 που είναι τουλάχιστον ενοχλητικά. Δείτε πώς να τα ξεφορτωθούμε.
Πώς
απενεργοποιώ την αυτόματη επανεκκίνηση του Windows Update
Οι ενημερώσεις των Windows
βοηθούν στο να διατηρούμε ασφαλή τον υπολογιστή μας. Οι περισσότερες αφορούν
την επίλυση ζητημάτων ασφαλείας, ορισμένα εκ των οποίων εξαιρετικά σοβαρά, και
είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του λειτουργικού.
Και, όχι, ο μύθος πως οι
ενημερώσεις επιβραδύνουν το λειτουργικό σύστημα, πόσο μάλλον εσκεμμένα, δεν
είναι παρά μια θεωρία συνωμοσίας, που διαιωνίζεται από ανίδεους.
Στο κάτω-κάτω, όταν ένα
λειτουργικό σύστημα σταματάει να δέχεται ενημερώσεις, είναι επισήμως νεκρό, και
οφείλουμε να το αντικαταστήσουμε. Απενεργοποιώντας μόνοι μας τις ενημερώσεις,
είναι σαν να “σκοτώνουμε” το λειτουργικό σύστημα πριν της ώρας του.
Αν και οι ενημερώσεις
αποτελούν ένα από τα πιο απαραίτητα χαρακτηριστικά των Windows, η πλειοψηφία
τους απαιτεί επανεκκίνηση του υπολογιστή μας μετά την εγκατάσταση.
Δεν
θα είχαμε πρόβλημα με αυτό, αν τα Windows 10 δεν έπαιρναν ανά διαστήματα την
κατάσταση στα χέρια τους για να κάνουν μόνα τους reboot τον υπολογιστή μας,
είτε μας αρέσει είτε όχι.
Πέρα από εκνευρισμό, η
συγκεκριμένη λειτουργία μπορεί να προκαλέσει και απώλεια των δεδομένων μας, από
προγράμματα που έχουμε ανοιχτά την ώρα της επανεκκίνησης, σε περίπτωση που δεν
είχαμε κάνει αποθήκευση της εργασίας μας.
Ευτυχώς υπάρχει λύση, και
όχι, δεν είναι η απενεργοποίηση του Windows update.
Ώρες
Ενεργής Χρήσης
Η συγκεκριμένη δυνατότητα
μας επιτρέπει να πούμε στα Windows ποιες είναι οι ώρες που χρησιμοποιούμε
συνήθως τον υπολογιστή μας. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, δεν θα γίνει αυτόματη
επανεκκίνηση, ακόμα και μετά από εγκατάσταση ενημερώσεων.
Ανοίγουμε την έναρξη και
πατάμε στο εικονίδιο των ρυθμίσεων, ακριβώς πάνω από το εικονίδιο του
τερματισμού λειτουργίας.
Στην συνέχεια, επιλέγουμε
Ενημέρωση και Ασφάλεια, ή Security and Updates αν το λειτουργικό μας είναι στα
Αγγλικά.
Τέλος, διαλέγουμε “Αλλαγή
ωρών ενεργής χρήσης”. Στο παράθυρο που εμφανίζεται, ρυθμίζουμε κατάλληλα την
ώρα έναρξης και λήξης.
Σε παλαιότερες εκδόσεις
των Windows 10 το περιθώριο για τις ώρες ενεργής χρήσης ήταν αρχικά 10 ώρες,
και αργότερα 12. Στην τελευταία έκδοση Windows 10 είναι πλέον 18 ώρες, και
αναρωτιόμαστε αν κάποια στιγμή θα γίνει 24 ώρες, να τελειώνουμε.
Μπορούμε δηλαδή να
εμποδίσουμε την αυτόματη επανεκκίνηση από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2 τη νύχτα, ή
σε οποιονδήποτε άλλο συνδυασμό θέλουμε (9 με 3, 10 με 4 κλπ).
Απενεργοποίηση
από το χρονοδιάγραμμα εργασιών
Αν δεν μας αρκούν οι 18
ώρες στις ρυθμίσεις ενεργής χρήσης, ή αν προτιμάμε να έχουμε πλήρη έλεγχο των
επανεκκινήσεων, μπορούμε να απενεργοποιήσουμε τελείως τη λειτουργία από το
χρονοδιάγραμμα εργασιών.
Ξεκινάμε ανοίγοντας τα
“Εργαλεία Διαχείρισης” ή “Administrative Tools”. Μπορούμε να τα βρούμε εύκολα
χρησιμοποιώντας την αναζήτηση των Windows.
Εκεί κάνουμε διπλό κλικ
στο “Χρονοδιάγραμμα Εργασιών”, ή “Task Scheduler”.
Στην αριστερή καρτέλα,
επιλέγουμε “Βιβλιοθήκη Χρονοδιαγράμματος”. Έπειτα κατευθυνόμαστε ως εξής:
Microsoft > Windows > UpdateOrchestrator.
Κάνουμε δεξί κλικ στην
επιλογή Reboot, που εμφανίζεται στη μέση της οθόνης μας, και επιλέγουμε
απενεργοποίηση.
Με αυτόν τον τρόπο, οι
ενημερώσεις εγκαθίστανται κανονικά, όμως δεν πραγματοποιείται ποτέ αυτόματο
reboot του υπολογιστή μας.
Πώς
απενεργοποιώ το OneDrive στα Windows
Το OneDrive είναι από τα
χαρακτηριστικά των Windows που χρησιμοποιεί η μειοψηφία των χρηστών.
Και γιατί να το
χρησιμοποιήσουμε όταν υπάρχουν τόσα cloud, που δεν απαιτούν λειτουργικό της
Microsoft για να έχουμε πρόσβαση;
Ακόμα όμως και που δεν το
χρησιμοποιούμε, αυτό φορτώνεται σαν εφαρμογή κάθε φορά στην εκκίνηση των
Windows, απασχολώντας πόρους συστήματος.
Σίγουρα σε κάθε σύγχρονο
σύστημα, οι πόροι που καταναλώνει είναι αμελητέοι. Και πάλι, όμως, γιατί να το
έχουμε να τρέχει αν δεν το χρειαζόμαστε και δεν το θέλουμε; Όπως και τις
περισσότερες εφαρμογές στην εκκίνηση των Windows.
Απενεργοποίηση
του OneDrive από το εικονίδιο
Αν λοιπόν δεν
χρησιμοποιούμε το OneDrive, μπορούμε να το απενεργοποιήσουμε, ή ακόμα και να το
αφαιρέσουμε εντελώς από τον υπολογιστή μας.
Η πιο απλή μέθοδος για την
απενεργοποίηση είναι να κάνουμε δεξί κλικ στο εικονίδιο του OneDrive, να
επιλέξουμε ρυθμίσεις…
…και στην καρτέλα
“Ρυθμίσεις” να αποεπιλέξουμε την “Αυτόματη εκκίνηση του OneDrive κατά την
είσοδο στα Windows”.
Πλέον δεν θα ξαναδούμε το
εικονίδιο. Αν αποφασίσουμε αργότερα να το επαναφέρουμε, ανοίγοντας το φάκελο
του OneDrive και κάνοντας δεξί κλικ -> Ρυθμίσεις, θα ανοίξει το παραπάνω
παράθυρο για να ενεργοποιήσουμε ξανά την αυτόματη εκκίνηση.
Απενεργοποίηση
του OneDrive από το μητρώο (registry)
Μία πιο προχωρημένη
μέθοδος, που εμποδίζει όλες τις διεργασίες του OneDrive στο σύστημα, απαιτεί να
κάνουμε τροποποιήσεις στο μητρώο (registry) των Windows.
Ακόμα και αν δεν γνωρίζετε
καν τι είναι το registry, δεν χρειάζεται να σας τρομάζει η διαδικασία. Αρκεί να
ακολουθήσετε προσεκτικά τα παρακάτω βήματα.
Αρχικά
κρατάμε πατημένο το windows key και πατάμε το R
στο πληκτρολόγιό μας. Στο παράθυρο που θα εμφανιστεί, γράφουμε “regedit” και πατάμε ΟΚ.
Στην μπάρα κάτω από το
μενού κάνουμε αντιγραφή-επικόλληση τη διαδρομή:
Υπολογιστής\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows
Εκεί, ψάχνουμε το κλειδί
“OneDrive”. Στο μητρώο, κλειδιά ονομάζονται οι καταχωρήσεις που έχουν εικονίδια
σαν φάκελοι στο αριστερό τμήμα του παραθύρου.
Αν δεν υπάρχει, το
δημιουργούμε εμείς πατώντας δεξί κλικ στο κλειδί Windows, και στη συνέχεια
“Δημιουργία” και “κλειδί”. Το ονομάζουμε “OneDrive” και πατάμε enter.
Αφού βρήκαμε το κλειδί
OneDrive ή το δημιουργήσαμε, πατάμε δεξί κλικ πάνω του και επιλέγουμε
“Δημιουργία”, και μετά “τιμή DWORD (32 Bit)”. Δεξιά από τη στήλη μας, θα δούμε
ότι δημιουργήθηκε ένα αρχείο. Το ονομάζουμε:
DisableFileSyncNGSC
Προσοχή! Ακόμα και αν
έχουμε 64bit Windows, επιλέγουμε πάντοτε “τιμή DWORD (32 Bit)”. Η επιλογή αυτή
είναι εντελώς ανεξάρτητη με την έκδοση των Windows που έχουμε. Αν βάλουμε QWORD
(64 Bit) δεν θα λειτουργήσει.
Τέλος, πατάμε διπλό κλικ
στο αρχείο που μόλις δημιουργήσαμε, και αλλάζουμε τα δεδομένα τιμής από 0 σε 1.
Πατάμε ΟΚ και κάνουμε επανεκκίνηση του υπολογιστή μας.
Αν όλα πήγαν καλά, το
OneDrive θα σταματήσει να μας ενοχλεί μια για πάντα.
Μάλιστα, θα έχει αφαιρεθεί
ακόμα και ο φάκελος OneDrive από την προβολή του υπολογιστή. Θα είναι σαν να
μην υπήρξε ποτέ.
Σε περίπτωση που θέλουμε
να το ενεργοποιήσουμε, απλά αλλάζουμε την τιμή του αρχείου DisableFileSyncNGSC
από 1 σε 0.
Απεγκατάσταση
OneDrive
Εκτός από το να το
απενεργοποιήσουμε, μπορούμε να διαγράψουμε τελείως το OneDrive από τον
υπολογιστή μας. H απεγκατάσταση μπορεί να γίνει από τον πίνακα ελέγχου, όπως
και σε κάθε άλλο πρόγραμμα.
Πώς
μπαίνω στα Windows με PIN αντί για κωδικό
Η Microsoft προσπαθεί να
φτιάξει το δικό της “universe” στα πρότυπα της Apple, και έχει συνδέσει το
Microsoft Account μας με τα Windows, το Xbox, το Skype, κτλ.
Κατά την εγκατάσταση των
Windows, μας ζητάει να πραγματοποιήσουμε είσοδο μέσω του Microsoft λογαριασμού
μας.
Παρά τις όποιες ευκολίες
προσφέρει το Microsoft Account, το να πληκτρολογούμε έναν δεκαψήφιο κωδικό κάθε
φορά που ανοίγουμε τον υπολογιστή μας μπορεί να γίνει εύκολα κουραστικό.
Εφόσον φυσικά δεν είστε
από εκείνους τους αστοιχείωτους που έχουν κωδικό 123456 ή “password” σε όλους
τους λογαριασμούς.
Πόσο μάλλον όταν ο κωδικός μας περιέχει
κεφαλαία και μικρά γράμματα και αριθμούς. Για να αποφύγουμε την ταλαιπωρία,
μπορούμε να ορίσουμε ένα τετραψήφιο PIN, το οποίο θα χρησιμοποιούμε για να
συνδεθούμε.
Μάλιστα, η Microsoft μας
προτρέπει να χρησιμοποιούμε PIN αντί για κωδικό, θεωρώντας το πιο ασφαλές,
καθώς είναι αποκλειστικά συνδεδεμένο με την εκάστοτε συσκευή.
Όταν κάνουμε μια καθαρή
εγκατάσταση, πλέον είναι υποχρεωτικό να το ορίσουμε, στη νεότερη έκδοση των
Windows, δεν έχουμε άλλη επιλογή.
Σε περίπτωση όμως που
έχουμε μια προηγουμένη εγκατάσταση χωρίς PIN, είναι εύκολο να το ορίσουμε στο
λογαριασμό μας.
Στην αναζήτηση των
Windows, πληκτρολογούμε “επιλογές εισόδου” (Sign In options). Στο παράθυρο που
θα ανοίξει στην οθόνη μας, πηγαίνουμε κάτω από το PIN και πατάμε προσθήκη.
Πληκτρολογούμε το PIN της
προτίμησής μας, πατάμε OK, και είμαστε έτοιμοι. Αυτόν τον αριθμό θα
χρησιμοποιούμε από δω και στο εξής για να πραγματοποιήσουμε είσοδο στα Windows.
Πώς
μπαίνω στα Windows χωρίς κωδικό πρόσβασης
Αν είστε ο μόνος που
χρησιμοποιεί τον υπολογιστή σας, η χρήση κωδικού πρόσβασης μπορεί να προσφέρει
μόνο ταλαιπωρία. Αν η λύση του PIN δεν μας αρκεί, μπορούμε να πραγματοποιούμε
είσοδο χωρίς να χρειαστεί να πληκτρολογήσουμε οτιδήποτε.
Κρατάμε πατημένο το κουμπί
των windows και πατάμε το R. Στο παράθυρο “Εκτέλεση” που εμφανίζεται, γράφουμε:
netplwiz
Στη συνέχεια καταργούμε
την επιλογή για υποχρεωτική χρήση κωδικού, όπως φαίνεται και στην παρακάτω
εικόνα. Πατάμε ΟΚ και πληκτρολογούμε τον κωδικό πρόσβασής μας.
Για την ίδια διαδικασία
πιο αναλυτικά, δείτε τον οδηγό που υπάρχει εδώ:
Πώς
απενεργοποιώ τις ειδοποιήσεις των Windows 10
Οι ειδοποιήσεις είναι άλλο
ένα από τα χαρακτηριστικά των Windows που μπορούν να προκαλέσουν εκνευρισμό.
Κανείς δεν θέλει να μάθει για τη νέα αναβάθμιση της Java την ώρα που κάθεται
αναπαυτικά στο κρεβάτι του και βλέπει Netflix.
Και εδώ, μπορούμε να
απενεργοποιήσουμε τελείως τη λειτουργία, ή και να καθορίσουμε από ποιες
εφαρμογές θα λαμβάνουμε ειδοποιήσεις.
Στην αναζήτηση των
Windows, γράφουμε “Ρυθμίσεις Ειδοποιήσεων και ενεργειών” (Notifications &
action settings). Στο παράθυρο που εμφανίζεται, μπορούμε να διαλέξουμε ποιες
ειδοποιήσεις θα βλέπουμε και πότε.
Στο ίδιο παράθυρο,
μπορούμε να διαμορφώσουμε τις γρήγορες ενέργειες σύμφωνα με τις προτιμήσεις
μας.
Πώς
απενεργοποιώ τις διαφημίσεις στην έναρξη
Η Microsoft έχει
“μπουκώσει” το μενού της έναρξης με διάφορες αχρείαστες λειτουργίες. Μέσα σε
αυτές είναι και η εμφάνιση διαφημίσεων για εφαρμογές του Microsoft Store.
Για να απενεργοποιήσουμε
τις διαφημίσεις, πατάμε δεξί κλικ στην επιφάνεια εργασίας και διαλέγουμε
“Εξατομίκευση” (Personalize).
Από την αριστερή στήλη
επιλέγουμε “Έναρξη” (Start). Εδώ μπορούμε να ρυθμίσουμε πλήρως το τι θα
βλέπουμε όταν ανοίγουμε την έναρξη.
Για τις διαφημίσεις, απλώς
απενεργοποιούμε την επιλογή “Περιστασιακή εμφάνιση προτάσεων” (Show suggestions
occasionally in Start).
Όσοι επιθυμούν να δουν τα παραπάνω με αναλυτικές εικόνες ας μεταβούν στην πηγή του άρθρου που βρίσκεται εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου