H Αλήθεια
και το Ψέμα
Ένας θρύλος του 19ου αιώνα
λέει ότι η Αλήθεια και το Ψέμα κάποτε συναντήθηκαν.
Το Ψέμα καλημέρισε την Αλήθεια και της είπε:
Το Ψέμα καλημέρισε την Αλήθεια και της είπε:
«Ωραία μέρα σήμερα».
Η Αλήθεια για να βεβαιωθεί
κοίταξε γύρω τον ουρανό και όντως η μέρα ήταν ωραία.
Περπάτησαν για λίγο ώσπου
έφτασαν σε ένα μεγάλο πηγάδι γεμάτο νερό. Το Ψέμα βούτηξε το χέρι του στο νερό
και γυρίζοντας στην Αλήθεια της είπε:
«Ωραίο και ζεστό το νερό.
Θες να κολυμπήσουμε μαζί;»
Και πάλι η Αλήθεια ήταν
καχύποπτη. Δοκίμασε όμως με το χέρι της το νερό και πράγματι ήταν ζεστό. Μπήκαν
λοιπόν και οι δυο τους στο νερό και κολυμπούσαν για αρκετή ώρα, όταν ξαφνικά το
Ψέμα, βγήκε από το πηγάδι, φόρεσε τα ρούχα της Αλήθειας κι εξαφανίστηκε.
Η Αλήθεια, θυμωμένη, βγήκε
γυμνή, τρέχοντας παντού και ψάχνοντας για το Ψέμα να πάρει τα ρούχα της. Ο
κόσμος που την έβλεπε γυμνή, γύριζε το βλέμμα του αλλού είτε από ντροπή είτε
από θυμό. Η φτωχή Αλήθεια ντροπιασμένη γύρισε στο πηγάδι και χώθηκε εκεί για
πάντα.
Έκτοτε το Ψέμα γυρίζει
ανενόχλητο ντυμένο σαν Αλήθεια ικανοποιώντας τα τερτίπια του κόσμου, ο οποίος
με κανένα τρόπο δεν θέλει να δει τη γυμνή Αλήθεια.
Ο
πίνακας «Αλήθεια»
Ο πίνακας με την γυμνή Αλήθεια
να βγαίνει από το πηγάδι είναι του Γάλλου Jean-Léon Gérôme, 1896 και «βρίσκεται
στο μουσείο Anne de Beaujeu, με πολλές άλλες αλήθειες, εξίσου γυμνές, αλλά που
όλες φέρουν το δικό τους διαφορετικό μήνυμα.
Η «Αλήθεια» του Jean-Léon
Gérôme αποκτήθηκε από το Μουσείο το 1978 και αποκαλείται η Μόνα-Λίζα του Μουσείου.
Δημιούργημα του 19ου
αιώνα η "γυμνή αλήθεια" βγαίνει στην επιφάνεια θέλοντας να καυτηριάσει το ψέμα και την υποκρισία.
Βγαίνει ήρεμα αλλά θυμωμένη κρατώντας ένα μαστίγιο και αυτό είναι το
μυστηριώδες στοιχείο του πίνακα. Κάποιοι λένε ότι ο Jean-Léon Gérôme με τον πίνακά του αυτόν ήθελε
να υποστηρίξει με τον τρόπο του τον Γάλλο Λοχαγό Ντρέϋφους που κατηγορήθηκε
άδικα για κατασκοπεία υπέρ των Γερμανών. Άλλοι πάλι λένε ότι το μήνυμα του είναι
τελείως διαφορετικό. Ο Gérôme ήθελε να τοποθετηθεί σε σχέση με τους πρωτοπόρους
ως ο υπερασπιστής μιας συγκεκριμένης ζωγραφικής. Συγκεκριμένα, ο Gérôme
αντιτάχθηκε στον ιμπρεσιονισμό και ιδιαίτερα στην κληρονομιά του ιμπρεσιονιστή
Caillebotte που ζωγράφιζε με ένα δικό του ιδιαίτερο τρόπο περισσότερο
ρεαλιστικά απ’ ότι οι άλλοι ιμπρεσιονιστές.
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου