Η
συμμετοχή του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού στην απόβαση της Νορμανδίας
Σαν σήμερα, 6 Ιουνίου του
1944, ξεκίνησε η απόβαση στη Νορμανδία, η επιχείρηση με την κωδική ονομασία
Operation Overlord ή εσφαλμένα D-Day (D-day ονομάζεται η πρώτη μέρα
οποιασδήποτε απόβασης).
Αντικειμενικός σκοπός της
απόβασης ήταν να δημιουργήσει ένα προγεφύρωμα από την Καν έως το Χερβούργο,
μέσω του οποίου οι Σύμμαχοι θα περνούσαν στρατεύματα από τη Μεγάλη Βρετανία
στην ηπειρωτική Ευρώπη.
Στην επιτυχία της απόβασης
κλήθηκε να συμμετάσχει και η Ελλάς με πλοία τόσο του Ναυτικού όσο και του
εμπορικού της στόλου.
Ένα από τα σημαντικά
προβλήματα που είχαν να αντιμετωπίσουν οι συμμαχικές δυνάμεις ήταν οι ισχυροί
άνεμοι 8 μποφόρ που έπνεαν στην περιοχή της απόβασης
Για το λόγο αυτό
αποφασίστηκε ο σχηματισμός κυματοθραυστών, ώστε τα μικρά αποβατικά να μην
ανατρέπονται από τα μανιασμένα κύματα του Ατλαντικού.
Ζητήθηκε λοιπόν από τις συμμαχικές Κυβερνήσεις να διαθέσουν
παλιά εμπορικά πλοία, τα οποία θα προσάραζαν αυτοβυθιζόμενα, το ένα καρφωμένο
στην πρύμνη του άλλου. Με τα προσαραγμένα αυτά πλοία για προστασία τα μικρά
αποβατικά δεν θα κινδύνευαν πλέον να ανατραπούν από τα μανιασμένα κύματα.
Η ελληνική κυβέρνηση διέθεσε
Το «Άγιος Σπυρίδων», με πλοίαρχο τον Γεώργ. Σαμοθράκη και το «Γεώργιος Π.» με
πλοίαρχο τον Δημ. Παρίση. Άλλα δύο χρησιμοποιήθηκαν για μεταφορά εφοδίων, το
«Αμερική» με πλοίαρχο τον Σπύρο Θεοφιλάτο από την Ιθάκη και το «Ελλάς» με
πλοίαρχο τον Γεώργιο Τριλίβα, επίσης από την Ιθάκη.
Δεν έβρισκαν όμως
πληρώματα, αφού όσοι συμμετείχαν θα πήγαιναν άοπλοι, σε απόσταση… αναπνοής από
τα ισχυρά παράκτια πυροβολεία των Γερμανών και οι ίδιοι μετά την βύθιση των
πλοίων τους θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν τον μανιασμένο ωκεανό με την ελπίδα να τους περισώσουν συμμαχικά πλοία που
θα βρισκόταν λίγο βαθύτερα.
Τότε ο Έλληνας προξενικός
Λιμενάρχης Λονδίνου ζήτησε την βοήθεια της Ομοσπονδίας Ελληνικών Ναυτεργατικών
Οργανώσεων ( ΟΕΝΟ), που είχε ιδρυθεί το 1943 και στην οποία πρωτοστατούσαν
μεταξύ άλλων αντιφασιστών, μέλη της οργάνωσης Ναυτεργατών του ΚΚΕ. Οι υπεύθυνοι
της ΟΕΝΟ, Βασίλης Μπεκάκος και ο Αντώνης Αμπατιέλος από τις Κεραμιές, του οποίου
ο πατέρας Γεράσιμος, είχα χάσει τη ζωή του στον τορπιλισμό και βύθιση στον
Ατλαντικό, του «Καλυψώ Βεργωτή», ανέλαβαν να βρουν 30 Εθελοντές. Τελικά προσφέρθηκαν πολλοί περισσότεροι Έλληνες
ναυτικοί που βρισκόταν στην Αγγλία, οπότε χρειάσθηκε να ρίξουν κλήρο για την
συμπλήρωση των πληρωμάτων! Ανάμεσα στα μέλη του πληρώματος των δύο πλοίων που
θα αυτοβυθιζόντουσαν βρίσκουμε τα
ονόματα των Κεφαλονιτών: Ανθ/ρχος Θαν. Παγουλάτος, Γ’ Μηχανικός Παύλος
Σταματελάτος και ο μάγειρας Μενέλαος Σπηλιώτης από το Ρατζακλί και ο μετέπειτα
αρχιπλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού Παναγιώτης Νταηπαναγιώτης από την
Μυτιλήνη.
Η επιχείρηση
προετοιμάστηκε με ακρίβεια και τα πληρώματα τοποθέτησαν βόμβες στα στεγανά των
πλοίων. Στη συνέχεια τα εγκατέλειψαν με βάρκες και περισυλλέγησαν από μικρά
αγγλικά σκάφη για να μεταφερθούν σε Νορβηγικό καράβι που τους περίμενε.
Η επιτυχής αυτή επικίνδυνη
αποστολή έγινε κάτω από συνεχή εχθρικά πυρά με θηριώδη μανιασμένα κύματα και με ανέμους 8 μποφόρ
, και συνέβαλε στην επιτυχία της απόβασης,
γεγονός που αναγνώρισαν δημόσια ο Πρόεδρος των ΗΠΑ και ο πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας.
Η απόβαση στην Νορμανδία
μπορεί και να μην είχε πετύχει εάν δεν φτιάχνονταν αυτοί οι αυτοσχέδιοι
κυματοθραύστες. Ο άνεμος ήταν ισχυρός, ο κυματισμός μεγάλος και τα πλοία της
απόβασης κινδύνευαν να συγκρουστούν μεταξύ τους.
Η ελληνική πολιτεία
ουδέποτε τίμησε τους ηρωικούς αυτούς ναυτικούς όπως έκανε και για όλους τους
υπόλοιπους ναυτικούς που συμμετείχαν στις νηοπομπές μεταφοράς εφοδίων που τόσο
βοήθησαν τον αγώνα κατά των Γερμανών.
Πηγές :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου