Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Ο ύπνος είναι ζωή




Ο ύπνος είναι ζωή
Ο καλός νυχτερινός ύπνος δεν είναι πολυτέλεια, αλλά όπως η υγιεινή διατροφή και η άσκηση, βοηθά να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για καλή υγεία.
Από τον Dr. ΣΤΕΦΑΝΟ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ ,
Ο ύπνος δεν είναι χαμένος χρόνος. Στις ώρες του το σώμα αναζωογονείται και ο εγκέφαλος αποθηκεύει στη μόνιμη μνήμη ό,τι συγκράτησε ως σπουδαίο στην προηγούμενη φάση της πρόσκαιρης μνήμης. Αν διδάξετε σε μια ομάδα ατόμων ένα οποιοδήποτε θέμα, αυτοί το επόμενο πρωινό θα είναι ικανοί να αναπαράγουν ένα τμήμα της ύλης. Αν την επόμενη μέρα διδάξετε ένα άλλο θέμα παραπλήσιας δυσκολίας στα ίδια άτομα αλλά εν συνεχεία τους εμποδίσετε να κοιμηθούν όλη τη νύχτα που ακολουθεί, αυτοί στο πρωινό που θα ακολουθήσει της άυπνης νύχτας δεν θα είναι ικανοί να αναπαράγουν ούτε το 25% της ύλης. Ακριβώς, επειδή τους στερήσατε τον ύπνο, δηλαδή τον απαραίτητο χρόνο για τπ λειτουργία της μακροπρόθεσμης μνήμης. Αυτός είναι ο λόγος που όταν ξενυχτούν οι φοιτητές τις παραμονές των εξετάσεων η φυσική τους απόδοση «σαμποτάρεται» πάνω από 50%. Πρακτικά, με περισσότερο μεταμεσονύκτιο διάβασμα δεν αμείβεται ο κόπος τους με τους ανάλογους βαθμούς.
Ο ύπνος μας αναλόγως της βαρύτητας του και του χρόνου έλευσης του διαχωρίζεται σε στάδια. Περιέργως, το στάδιο όπου βλέπουμε όνειρα είναι χρονικά προσδιορισμένο για το πέρασμα των βραχύβιων αναμνήσεων, δηλαδή της πρόσκαιρης μνήμης, στη μακροπρόθεσμη μνήμη, δηλαδή τη μάθηση.
Το 40% των ενηλίκων άνω των 40 πάσχει από κάποιο βαθμό αϋπνίας ενώ πάνω από το 5% αυτών λαμβάνει υπνωτικά. Το ποσοστό αυτό περιλαμβάνει κυρίως γυναίκες και άτομα της τρίτης ηλικίας. Οι περισσότεροι παίρνουν υποχρεωτικά χωρίς ιατρική συνταγή αλλά, το χειρότερο, και χωρίς πραγματική ανάγκη. Τα άτομα αυτά αν στα αρχικά στάδια ακολουθούσαν απλές ιατρικές συμβουλές και έναν ρυθμό στις ώρες που πήγαιναν στο κρεβάτι, όλα θα ήταν περιττά. Η έλευση του ύπνου ρυθμίζεται από το βιολογικό μας ρολόι. Αυτός καλείται «κικαρδικός ρυθμός». Όταν δεν παραβιάζεται λειτουργεί πάντα, για την περιφρούρηση των ωρών του ύπνου μας. Όταν αποδιοργανωθεί με τη σειρά του αποδιοργανώνει εμάς. Η οικογένεια ή σωστότερα οι παιδικές συνήθειες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο καθώς «σετάρουν» τις καθημερινές συνήθειες στο βιολογικό ρολόι του ατόμου.
Η επιτυχέστερη αντιμετώπιση της αϋπνίας επιτυγχάνεται με την «αυτοθεραπεία»: Να κατανοήσει και να προσαρμοστεί το ίδιο το άτομο που βιώνει αυτή την κατάσταση τη σωστή υγιεινή του ύπνου. Να προσπαθήσει να έχει ακριβή ώρα κατάκλισης και έγερσης. Ο ύπνος είναι φυσικό αντανακλαστικό και όσο πιο πιστά τηρούμε τις ώρες του τόσο πιο ασφαλής είναι η έλευση του. Η επαναρρύθμιση του εσωτερικού κικαρδικού ρυθμού είναι απαραίτητη. Και αυτή κατακτάται καθιερώνοντας ένα τακτικό ωράριο. Η αποφυγή του καφέ, η δραστική μείωση του αλκοόλ μαζί με την άσκηση, τις απογευματινές ώρες, είναι ένας απαραίτητος συνδυασμός καλών συνηθειών. Ενώ τις περισσότερες φορές δεν χρειάζονται υπνωτικά, καθώς τα αποτελέσματα τους είναι βραχύχρονα και αμφισβητούμενα ενώ δημιουργούν εθισμό όταν λαμβάνονται για μακρό χρονικό διάστημα.
ΤV ΕΘΝΟΣ/ΥΓΕΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: