Τι έλεγε ο Γ. Παπανδρέου για το “κούρεμα”;
Ομιλία Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου στο Συνέδριο του Economist, 18-05-2011
Σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους. Ξέρω ότι πολλοί αναλυτές το συζητούν και πολλοί ήδη το έχουν προεξοφλήσει. Όμως, η Ελληνική Κυβέρνηση, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και άλλες χώρες της Ευρωζώνης, όλοι συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι το κόστος θα ήταν πολύ μεγαλύτερο από τα εν δυνάμει οφέλη, για τους πολίτες μας, για την οικονομία μας, για το ελληνικό και ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα, για τα Ασφαλιστικά Ταμεία, για όλη την Ευρωζώνη.Συνεχίζουμε, λοιπόν, να κάνουμε αυτό που πρέπει: θα δημιουργήσουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα, ώστε να αναπτυχθεί και πάλι η οικονομία μας, μέσω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Και θα χρησιμοποιήσουμε τα περιουσιακά μας στοιχεία, για να μειώσουμε το χρέος. Κάθε άλλη συζήτηση είναι απλώς παραπλανητική και εμείς αρνούμαστε να ακολουθήσουμε.
Διάσκεψη για την Προοδευτική Διακυβέρνηση στο Όσλο (13 Μαΐου),
16-05-2011
Και ήδη, είναι εμφανή τα πρώτα θετικά αποτελέσματα: αύξηση κατά 40% των εξαγωγών, ελπιδοφόρα πορεία του τουρισμού για φέτος, άνοδος του αγροτικού τομέα και επικείμενες επιδοτήσεις θέσεων εργασίας. Κινούμαστε προς την κατεύθυνση της πράσινης οικονομίας και επενδύουμε σε αυτήν. Ακόμη και το ΔΝΤ σήμερα δήλωσε ότι το χρέος μας είναι βιώσιμο: μπορούμε να διαχειριστούμε το χρέος μας, χωρίς αναδιάρθρωση.Συνέντευξη Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου στο γερμανικό περιοδικό «STERN», 24-03-2011
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Έχουμε συζητήσει ανοικτά με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, όλα τα σενάρια, ακόμα και το «κούρεμα» χρέους. Επιλέξαμε να ακολουθήσουμε έναν άλλο δρόμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρόλα αυτά, όμως, θα μειωνόταν έτσι το χρέος. Και θα πλήρωναν και οι πιστωτές το μερίδιό τους, όχι μόνο οι φορολογούμενοι.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Τίθεται το ερώτημα: είναι η Γερμανία πρόθυμη να αναλάβει το ρίσκο που θα σήμαινε για τις γερμανικές τράπεζες μια αναδιάρθρωση του χρέους;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν απαιτήσεις, που ανέρχονται σε 69 δις δολάρια. Να σώσουμε λοιπόν την Ελλάδα, προκειμένου να σώσουμε τις τράπεζές μας; Δεν γίνεται έτσι περισσότερο δημοφιλής η βοήθεια.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Μια αναδιάρθρωση θα οδηγούσε, πιθανόν, στην κατάρρευση ελληνικών τραπεζών. Αλλά και γερμανικές τράπεζες θα μπορούσαν να καταρρεύσουν. Εκτός τούτου, θα οδηγούμασταν σε χιονοστιβάδα κερδοσκοπικών επιθέσεων σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Ένα τέτοιο τίμημα δεν θα μπορούσε να το πληρώσει η Ευρώπη.
Συνέντευξη Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου στην γαλλική εφημερίδα «LE MONDE», Αθήνα, 10 Μαρτίου 2011
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε επαναλάβει αρκετές φορές ότι δεν προβέπεται μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Ωστόσο, μεγάλος αριθμός οικονομικών αναλυτών, τη θεωρούν αναπόφευκτη. Ποιες θα ήταν οι συνέπειες;Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Η αναδιάρθρωση θα γινόταν εις βάρος της αξιοπιστίας της χώρας μας και της υγείας του εθνικού και ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος. Θα οδηγούσε στην κατάρρευση των ελληνικών τραπεζών και θα προκαλούσε μια χιονοστοιβάδα κερδοσκοπικών επιθέσεων σε μεγάλο αριθμό άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Επιπλέον, μια αναδιάρθρωση θα σήμαινε την άμεση και ουσιαστική οικονομική ζημία των συνταξιοδοτικών Ταμείων στην Ελλάδα, τα οποία έχουν επενδύσει τις οικονομίες των συμπολιτών μας σε κρατικά ομόλογα. Πρόκειται για ένα τίμημα πολύ βαρύ. Ένα τέτοιο σενάριο δεν είναι προς το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας, των ελληνικών τραπεζών, των Ελλήνων πολιτών, αλλά ούτε και της ευρωπαϊκής οικονομίας. Με λίγα λόγια, η αναδιάρθρωση δεν βρίσκεται στην ατζέντα της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Δηλώσεις Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου
και Καγκελαρίου της Γερμανίας Angela Merkel
μετά τη συνάντησή τους στο Βερολίνο, 23-02-2011
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Πρωθυπουργέ, πριν την από επίσκεψή σας εδώ, μια ομάδα επιφανών οικονομολόγων έκαναν τις προσθέσεις τους και υπολόγισαν ότι, παρά τις προσπάθειές σας, η Κυβέρνησή σας, μετά το 2013, θα αντιμετωπίσει ένα υψηλότερο χρέος από το σημερινό, καθώς και ότι θα είναι πολύ πιο δύσκολη η αναχρηματοδότηση των κεφαλαιαγορών. Πιστεύετε ότι μπορείτε να αποφύγετε το «κούρεμα» ή, πιστεύετε ότι αυτό θα είναι εφικτό, μόνο με την παράταση του προγράμματος, όπως άφησε να εννοηθεί η Καγκελάριος;Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Έχουμε εκπονήσει ένα συνολικό πρόγραμμα, το οποίο στηρίζεται στην προϋπόθεση ότι, είμαστε αξιόπιστοι απέναντι στις αγορές και στους πιστωτές μας, επομένως, δεν θα υπάρξει ανάγκη αναδιάρθρωσης ή «κουρέματος».
Όντως, το χρέος αυξάνεται, γιατί το έλλειμμα υπάρχει ακόμα, έστω κι αν το περιορίσαμε κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες. Το έλλειμμα παραμένει υψηλό, περίπου 9,5%, και θα το περιορίσουμε περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. Αυτό θα μας επιτρέψει να μειώσουμε και το χρέος μας και να έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτό αποτελεί κομμάτι του προγράμματος. Γνωρίζαμε ότι το χρέος θα ανέβαινε, πριν αρχίσει να περιορίζεται. Δεν είναι τίποτα το καινούργιο, είναι τμήμα του προγράμματος.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα συνολικό πακέτο, για να εξασφαλίσουμε ένα αίσθημα ασφάλειας στην Ευρώπη. Η ασφάλεια, η σταθερότητα της Ευρωζώνης, κυρίως, και η βιωσιμότητα του ευρώ, θα βοηθήσουν το γενικότερο κλίμα. Υπάρχουν βέβαια πολλοί τρόποι διαχείρισης του χρέους, που δεν περιλαμβάνουν το «κούρεμα».
Συνέντευξη Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου
στην εφημερίδα «REAL NEWS»,
Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2010
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρά τις επανειλημμένες διαψεύσεις για την πιθανότητα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, το σενάριο αυτό εξακολουθεί να κυκλοφορεί στις αγορές. Μήπως τελικά η επαναδιαπραγμάτευση χρέους, υπό όρους, θα μπορούσε να αποτελέσει διέξοδο;Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Δεν συζητάμε τέτοιο ενδεχόμενο. Η Ελλάδα θα πετύχει τους στόχους της. Τα σενάρια αυτά προέρχονται από εκείνους που δεν θέλουν την επιτυχία μας. Είναι οι ίδιοι που επένδυαν στην χρεοκοπία της χώρας. Ο Ελληνικός λαός θα τους διαψεύσει ακόμη μια φορά.
Συνέντευξη Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου
στην εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ»
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η μεταρρύθμιση της συνθήκης της Λισαβόνας που αποφασίστηκε στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες αλλάζει τον τρόπο αντιμετώπισης όποιας χώρας της ευρωζώνης χρεοκοπήσει. Πολλοί είναι αυτό, κύριε πρόεδρε, που φοβούνται ότι η νέα αυτή συνθήκη είναι ένα κοστούμι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της Ελλάδος. Και ότι μέσα από μια διαδικασία αναδιάρθρωσης του χρέους ενδέχεται να μας οδηγήσουν εκτός ευρωζώνης. Φοβάστε μια, έστω και ακραία, τέτοια προοπτική;
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Στη χώρα μας έχουμε πια χορτάσει από ιστορίες συνωμοσίας.
Βλέπετε τι γίνεται στην Ευρώπη, τι συμβαίνει στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία.
Δεν είμαστε το επίκεντρο του κόσμου, και όχι, η υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πιο σοβαρές ασχολίες από το συνωμοτεί κατά μιας χώρας που αντιπροσωπεύει το 3% του πληθυσμού της.
Δεν φοβάμαι μήπως βρεθούμε εκτός ευρωζώνης γιατί αυτό είναι εκτός πραγματικότητας.
Και σε τελευταία ανάλυση, στο χέρι μας είναι όχι μόνο να το αποτρέψουμε, αλλά και να βγούμε οριστικά από την κρίση και με το τέλος του μνημονίου να κάνουμε μια νέα αρχή στη χώρα μας, απαλλαγμένοι από κινδύνους, εξαρτήσεις, επιτηρήσεις και δυσβάσταχτα ελλείμματα.
Συνέντευξη Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου
στην γαλλική εφημερίδα «LE FIGARO»
Αθήνα, 16 Νοεμβρίου 2010
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αναδιάρθρωση του χρέους, η οποία θεωρείται αναπόφευκτη από ορισμένους, δεν θα μπορούσε να είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας;
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Το σενάριο αυτό αποκλείεται. Θα ήταν μια καταστροφή για τους Έλληνες πολίτες, με δεδομένες τις θυσίες που έχουν αποδεχτεί, θα ήταν μια καταστροφή για την εμπιστοσύνη τους έναντι της Ευρώπης και του ευρώ. Συνεχίζουμε προς την ίδια κατεύθυνση. Έχουμε ήδη διαψεύσει όσους υποστήριζαν ότι η Ελλάδα δεν ήταν σε θέση να βάλει τάξη στα δημόσια οικονομικά της. Η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται.
http://www.antinews.gr/2011/10/27/129989/
Αυτά έλεγε τότε ο ΓΑΠ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙ ΕΙΠΕ ΣΗΜΕΡΑ
VIDEO:ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ
ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΚΟΡΥΦΗΣ
27/10/11
ΝΑΙ ΣΤΟ ΚΟΥΡΕΜΑ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ
«Ο κόσμος θέλει αλλαγές, όχι εκλογές»
Γ. Παπανδρέου: Κλείνουμε τους λογαριασμούς με το παρελθόν
NAFTEMPORIKI.GR Πέμπτη, 27 Οκτωβρίου 2011 05:48
Τελευταία Ενημέρωση : 27/10/2011 10:52
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο κ. Παπανδρέου, υποστήριξε ότι οι αποφάσεις που ελήφθησαν, δίνουν τη δυνατότητα «να κλείσουμε τους λογαριασμούς με το παρελθόν».
Αναφερόμενος στη συμφωνία, σημείωσε ότι έχει όλα τα πλεονεκτήματα αυτής της 21ης Ιουλίου, αναφέροντας συγκεκριμένα τα χαμηλότερα επιτόκια, την επιμήκυνση των χρονικών ορίων απόσβεσης των δανείων και την περίοδο χάριτος. Υπογράμμισε παράλληλα ότι αίρονται βάρη από τον ελληνικό λαό και μεταφέρονται στις τράπεζες, κάνοντας λόγο για δίκαιη κατανομή των βαρών.
Σύμφωνα με τον κ. Παπανδρέου, είναι η πιο ιστορική απόφαση σε σχέση με όσες που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα. Ερωτηθείς σχετικά, επισήμανε ότι έχει πολύ καλύτερες προϋποθέσεις να πετύχει. «Δεν ξέρουμε τις αντιδράσεις των αγορών. Ελπίζουμε ότι θα είναι θετικές», σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, δήλωσε ότι οι αποφάσεις που ελήφθησαν δίνουν το πλαίσιο των στόχων, το οποίο, όπως ανέφερε, δέχθηκε και ο ιδιωτικός τομέας μετά από σκληρή διαπραγμάτευση.
Στόχος, όπως εξήγησε ο Πρωθυπουργός, είναι έχουν κλείσει μέχρι το τέλος του έτους τις λεπτομέρειες της συμφωνίας.
«Διασφαλίζεται η ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος»
Σε ό,τι αφορά τις τράπεζες, υπογράμμισε ότι η συμφωνία που επετεύχθη επιβεβαιώνει τη διασφάλιση της ρευστότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Οι τράπεζες με τη διασφάλιση της ρευστότητας και την επανακεφαλαιοποίηση εξυγιαίνονται πλήρως, δήλωσε ο Πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι πιθανόν ένα μεγάλο μέρος των τραπεζικών μετοχών να περιέλθουν στο δημόσιο, ωστόσο μετά την εξυγίανσή των τραπεζών θα υπάρξει εκ νέου διάθεση των μετοχών αυτών.
Διαβεβαιώσεις για τα Ταμεία
Ο κ. Παπανδρέου διαβεβαίωσε ότι οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι μπορούν να είναι ήσυχοι για τις συντάξεις τους.
Όπως είπε, η συμφωνία δεν θίγει συντάξεις, αντιθέτως με την ελάφρυνση της εξυπηρέτησης των τόκων διευκολύνεται η άσκηση της κοινωνικής και ασφαλιστικής πολιτικής.
Τόνισε επίσης ότι η κυβέρνηση δεν είχε ποτέ δίλημμα να βάλει το εθνικό συμφέρον πάνω από τα ιδιωτικά συμφέροντα και να αγνοήσει όλους αυτούς που την κατηγορούσαν.
Παράλληλα ανέφερε ότι καλά θα κάνουν ορισμένοι να πάψουν να μπερδεύουν το ζήτημα της μετοχικής σύνθεσης των τραπεζών με τις επιπτώσεις που θα υπήρχαν από την εξασθένηση των Ταμείων.
«Ας σταματήσουμε να τρώμε τις σάρκες μας»
Απαντώντας στις επικρίσεις σχετικά με την εποπτεία της χώρας, επισήμανε ότι η ελάφρυνση του βάρους του χρέους και τα πλεονάσματα που θα παράξει η χώρα εγγυώνται ότι «θα φύγουμε σιγά αλλά σταθερά από εξαρτήσεις».
«Να τελειώνουμε με την προπαγάνδα και την εύκολη λασπολογία...Εμείς παλεύουμε για την πατρίδα...Ας σταματήσουμε να τρώμε τις σάρκες μας», ανέφερε ο Πρωθυπουργός.
Ξεκαθάρισε ότι η η ευθύνη της υλοποίησης του προγράμματος ανήκει στην ελληνική κυβέρνηση. «Εμείς οι Έλληνες θα φτιάξουμε την Ελλάδα», τόνισε. Ανέφερε ωστόσο ότι θα πρέπει να δοθεί ένα τέλος «σε αυτό το σόου που γίνεται κάθε τρεις μήνες».
Έκανε επίσης λόγο για «υπερπατριώτες», οι οποίοι, όπως είπε, χωρίς να περιμένουν τις τελικές αποφάσεις επένδυαν στην αποτυχία της χώρας.
«Ο κόσμος θέλει αλλαγές, όχι εκλογές»
Ο Πρωθυπουργός έβαλε επίσης «φρένο» στα σενάρια περί πρόωρων εκλογών. «Ο κόσμος θέλει αλλαγές και όχι εκλογές», δήλωσε, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση έχει μπροστά της υπεύθυνη, εθνικής σημασίας, δουλειά ώστε αυτές οι αποφάσεις να εφαρμοστούν και επανέλαβε ότι η κυβέρνηση θέλει την ευρύτατη δυνατή συναίνεση στις αποφάσεις.
Παρεμβαίνοντας στο σημείο αυτό ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, δήλωσε ότι αδυνατεί να πιστέψει πως θα υπάρξει έστω και μια πολιτική δύναμη που δεν θα στηρίξει αυτή τη συμφωνία.
«Αδυνάτω να πιστέψω πως υπάρχει έστω και ένα πολιτικό κόμμα στη Βουλή, έστω κι ένας υπεύθυνος πολιτικός ηγέτης που δεν θέλει κι αυτός να βάλει την υπογραφή του στην απαλλαγή του έθνους μας από ένα σημαντικό μέρος του ιστορικού βάρους του δημοσίου χρέους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αυτό το νόημα είχαν, όπως είπε, και όλες οι δηλώσεις που είχε κάνει τόσο ο ίδιος όσο και ο Πρωθυπουργός τις προηγούμενες μέρες.
«Κάποιοι που βιάστηκαν να τοποθετηθούν αρνητικά στις όποιες αποφάσεις της σημερινής Συνόδου, χωρίς να έχουν την στοιχειώδη υπομονή να περιμένουν να δουν ποιές θα είναι οι αποφάσεις αυτές, όσοι έσπευσαν να τοποθετηθούν αρνητικά την ώρα που εμείς ζητούσαμε συναίνεση και στήριξη για να είναι ισχυρότερη η διαπραγματευτική θέση της χώρας, νομίζω ότι σήμερα θα έχουν μετανοιώσει», πρόσθεσε.
Σημείωσε τέλος ότι επειδή η στιγμή είναι σημαντική, η θέση της κυβέρνησης «είναι πάντα μια θέση ενότητας και συναίνεσης γιατί πρέπει να πορευτούμε ως τόπος και να ανορθώσουμε την πατρίδα μας».
«Καλύτερη συμφωνία από αυτή της 21ης Ιουλίου»
Την άποψη ότι η συμφωνία είναι πολύ καλύτερη απ' αυτήν της 21ης Ιουλίου, εξέφρασε από την πλευρά του ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος. «Είναι ευθύνη όλων μας να βγάλουμε τη χώρα από το αδιέξοδο, γι' αυτό και χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά μας», διεμήνυσε μιλώντας στη ΝΕΤ, και εκτίμησε πως οι θυσίες του ελληνικού λαού θα οδηγήσουν σε πρωτογενή πλεονάσματα.
Ο κ. Μόσιαλος επανέλαβε και αυτός ότι τα ασφαλιστικά ταμεία είναι διασφαλισμένα, διευκρινίζοντας ότι η κυβέρνηση θα διαθέσει την επόμενη δεκαετία σημαντικά κονδύλια για τις συντάξεις.
Αναφερόμενος στο επίμαχο θέμα της εποπτείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ισχυρίστηκε πως είναι λογικό να υπάρχει στενή συνεργασία με την επιτροπή για παροχή τεχνικής βοήθειας, διαβεβαιώνοντας ταυτόχρονα πως δεν απειλείται κανένα κυριαρχικό μας δικαίωμα. Ο κ. Μόσιαλος χαρακτήρισε μυθεύματα όσα έχουν ειπωθεί τις τελευταίες μέρες για το θέμα της εποπτείας και στο σημείο αυτό επεσήμανε την ψύχραιμη -όπως είπε- στάση της κυβέρνησης απέναντι σε όλα αυτά.
Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Μιλώντας στο ραδιοσταθμό Σκάι, υποστήριξε ότι το «κούρεμα» έγινε αναπόφευκτο εξαιτίας της αποτυχίας της ασκούμενης πολιτικής.
Υπογράμμισε ακόμη ότι θα υποστούμε όλες αυτές τις θυσίες προκειμένου να φτάσουμε το 2020 εκεί που ήταν το χρέος το 2009.
Οι ενστάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης επικεντρώνονται στο θέμα της μόνιμης εποπτείας με την ηγεσία της ΝΔ να επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί επί του οριστικού κειμένου της συμφωνίας.
Μέχρι στιγμής η κριτική της ΝΔ συμπυκνώνεται στα εξής σημεία:
- Η συμφωνία είναι αποτέλεσμα της ολοκληρωτικής αποτυχίας της κυβέρνησης μετά από δύο χρόνια θυσιών του ελληνικού λαού
- Η συμφωνία προβλέπεται να φέρει τα επίπεδα χρέους της Ελλάδας στο 120% -εκεί που ήταν δηλαδή το 2009- μετά από μία δεκαετία δύσκολης πολιτικής και εποπτείας
- Η πρόβλεψη για πρωτογενή πλεονάσματα το 2012 προυποθέτει νέο πακέτο μέτρων ενώ η ελληνική κοινωνία έχει εξαντλήσει τα όριά της
- Όσο θα συνεχίζεται η ίδια περιοριστική και φορολογική πολιτική είναι πολύ πιθανό να απαιτηθεί και νέο κούρεμα
- Η συμφωνία καθιστά απαγορευτική την πρόσβαση της χώρας στις αγορές για μία δεκαετία κατά την οποία η Ελλάδα θα εξαρτάται πλήρως για χρηματοδότηση από την Τρόικα με ότι αυτό συνεπάγεται για την εθνική ανεξαρτησία.
- Εκφράζονται φόβοι για τις εγγυήσεις που ζήτησαν οι τράπεζες προκειμένου να συμφωνήσουν στο μεγάλο κούρεμα
- Δεν είναι σαφές ακόμη ποιές θα είναι οι επιπτώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία και στο τραπεζικό σύστημα
Σε κάθε περίπτωση στελέχη της Συγγρού ξεκαθάριζαν ότι αυτές είναι κατ' αρχήν διαπιστώσεις με την επιφύλαξη να μελετήσουν το οριστικό κείμενο.
Νέα βάρβαρη επίθεση στα χαμηλά εισοδήματα προέβλεψε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, μιλώντας στη ΝΕΤ, ενώ ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης, υποστήριξε ότι το «κούρεμα» θα συνοδευτεί και από άλλα μέτρα σε βάρος των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=2080375
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ
ΠΟΙΟΣ ΟΦΕΛΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ
ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΚΑΤΑ 50%
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΠΡΙΝ 3 ΜΗΝΕΣ
Τρίτη, 12 Ιουλίου 2011
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ. ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ : ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΧΡΕΩΚΟΠΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
Παρουσιάζουμε σήμερα σχέδιο ενημερωτικού σημειώματος της γενικής διευθύνσεως εσωτερικών πολιτικών, οικονομικών και νομισματικών υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που κυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες. Τίτλος του εγγράφου είναι : ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΧΡΕΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ. Στο έγγραφο αυτό παρουσιάζονται οι κίνδυνοι που διατρέχει η Γερμανία από την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Το πλέον ενδιαφέρον τμήμα του εγγράφου, αναφέρει 5 σενάρια, 5 προσεγγίσεις για την πλέον αποτελεσματική και λιγώτερο οδυνηρή για την Γερμανία, αντιμετώπιση της οικονομικής καταστάσεως της Ελλάδος. ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ ΠΤΩΧΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΑ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΤΩΝ ΧΡΕΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ, ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΩΣ ΑΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΤΟ !!!Διαβάστε στην συνέχεια, την επιγραμματική παρουσίαση των σεναρίων στα ελληνικά, και δεν νομίζω ότι θα δυσκολευθείτε να αποφασίσετε τι πρόκειται να συμβεί. Όχι τίποτα άλλο, για να μην μας κοροϊδεύει ο κ. Παπανδρέου και η παρέα του, που δια της βίας μας έσπρωξαν στην χρεωκοπία, με την συνεργασία εντίμων και εγκύρων δημοσιογράφων όπως οι εκλεκτοί Χασαπόπουλος, Κώνστας, Μακρή και τα άλλα τα παιδιά… με την «ενημέρωση» που αφειδώς μας παρέχουν κάθε μέρα.
ΤΑ 5 ΣΕΝΑΡΙΑ
ΣΕΝΑΡΙΟ 1Πλήρης εξόφληση των δανειακών υποχρεώσεων της Ελλάδος, προς την ευρωζώνη. Το σενάριο αυτό κρίνεται ως απραγματοποίητο. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του κ. Thomas Mayer, επικεφαλής οικονομολόγου της Deutsche Bank : «Θα πρέπει να συμβεί κάποιο θαύμα ώστε να μπορέσει η Ελλάς να επιστρέψει στις αγορές στο εγγύς μέλλον. Θα πρέπει να βρεθεί πετρέλαιο στο Αιγαίο ἤ κάτι ανάλογο»
ΣΕΝΑΡΙΟ 3
Κανένα δάνειο από την ευρωζώνη δεν θα εξοφληθεί. (η ζημιά για την Γερμανία εκτιμάται σε 56.1 δις ευρώ)
ΣΕΝΑΡΙΟ 2
Ήπια αναδιάρθρωση χρέους. Το 1/3 των δανείων από την ευρωζώνη θα εξοφληθούν. (η ζημιά για την Γερμανία εκτιμάται σε 38 δις ευρώ)
ΣΕΝΑΡΙΟ 4
Άμεση αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Αν υποτεθεί ότι γίνεται «κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 50%, η χώρα μας ΘΑ ΕΠΩΦΕΛΗΘΕΙ, το χρέος της θα μειωθεί σημαντικά και ύστερα από μικρό χρονικό διάστημα, οι αγορές θα ανοίξουν πάλι για την Ελλάδα. Στα τέλη το 2013, η Ελλάς θα έχει επανέλθει στις αγορές και με προοπτικές αναπτύξεως που θα της επιτρέψουν να αποπληρώσει το υπόλοιπο του χρέους της. (η ζημιά για την Γερμανία εκτιμάται σε 36.9 δις ευρώ)
ΣΕΝΑΡΙΟ 5
Εξάπλωση της κρίσεως. Αναδιάρθρωση χρέους Ελλάδος, Ιρλανδίας και Πορτογαλίας.
(η ζημιά για την Γερμανία εκτιμάται σε 42.3 δις ευρώ)
Παραθέτουμε στην συνέχεια την πλήρη ανάλυση των 5 σεναρίων, όπως αυτά περιγράφονται στο έγγραφο του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, καθώς και τρείς σημαντικές κατά την γνώμη μας, επισημάνσεις
3. THE DIFFERENT SCENARIOS
Business as usual: Scenario 1-3
To obtain an estimate of the cost of the crisis, different scenarios are examined. They lead to specificnumerical results dependent on the set of assumptions.
Scenario 1: Full repayment
In this scenario loans are granted repeatedly within a period of 5 year and Greece is assumed to be able to return to the capital markets and repay all its loans immediately in 2015. We assume a Greek “retained amount” (own contribution) of EUR 5 billion per year stemming from privatisation proceeds. Hence, Greece is assumed to be quite successful in selling state-owned enterprises, but not to the extent aimed at (EUR 50 billion), but only by half. The German taxpayer would have been made liable for the Greek rescue at the amount of EUR 19.2 billion. This appears to be quite cheap and the costs are mainly due to the implementation of the ESM. What is more, at first glance scenario 1 turns out to be the cheapest variant.
However, some critics – mostly defenders of the "business as usual" scenario- might ask why the costs of scenario 1 are still so high. The latter mainly results from the fact that we see the cash deposit in the ESM as lost since we assume that the ESM will become a permanent institution. The cash deposit is actually designated for the implementation of the ESM. The latter is a new institution which would not have been given birth without the EU debt crisis and, hence, has to be ascribed to the crisis. Germany cannot dispose of the deposit anymore, except in the case of a dissolution of the ESM. However, there could be interest paid on the deposit. But in this case costs resulting from additional loan taking have to be counted against these potential interest gains. Hence, one could not pretend that the deposit can be paid from the abundant tax revenues. The opportunity costs of the deposit are huge. In any case, the German taxpayer is financially liable for it. As an alternative, for instance, the value added tax could have been lowered by three percentage points in Germany. But the discounted costs of the deposit do represent not more than a level effect under the different scenarios. The assumption of a permanent ESM is not unrealistic even under scenario 1 according to which Greece will recover from scratch. The public choice literature makes it overall plausible that there are ratchet effects in the existence of institutions. Once they are created, it will be quite difficult to get rid of them.
But our scenario 1 is not overly realistic anymore (this view was valid at least until 3 June 2011, the day when the Troika quite surprisingly announced that Greece is on a proper way to meet its obligations within the adjustment programme). Thomas Mayer, chief economist of Deutsche Bank expressed it in the following way: 'It would have been a miracle to happen for Greece in the near future to be able to return to the markets again. Oil should be found in the Aegean or the like'(Nienhaus, 2011).
Scenario 3: No EU loan will be paid back
However, in the recent months it has become more and more likely that Greece will not recover and not pay back any loan from the first EU rescue package. Greece might default on the EU loans in 2015, i.e. on loans already disbursed and on the refinancing needs in the coming 4 years, i.e. the refinancing granted until 2015. In this case, the costs for Germany would amount to EUR 56.1 billion.
Scenario 2 - "Soft debt restructuring” - 1/3 of EU loans will be paid back
In an intermediate scenario Greece will only serve one third of its refinancing needs. In this realistic case, the costs for Germany will increase to EUR 38 billion. But this calculation appears to be too optimistic as well, since it assumes that privatisations are pushed through without any significant resistance. Moreover, 'soft restructuring' might represent the worst solution at all with an eye on the fact that the ECB continues to lend against sovereign bonds of the defaulting country. This would clearly endanger the monetary policy framework of the ESCB and the reputation of the ECB. In addition, it would call into question further adjustment programmes in other euro area member countries and would risk pushing the banking systems in other insolvency-prone countries into difficulties. Having said this, it seems legitimate to ask whether it is better to proceed to debt rescheduling right away. Therefore, a rapid debt restructuring could be a reasonable alternative (scenarios 4 and 5).
Immediate debt restructuring: Scenarios 4 and 5
Scenario 4: Restructuring of Greek debt A haircut of 50 percent is assumed, i.e. Greece can repay only 50 percent of its old (EUR 10.4 billion) and new loans (refinancing needs). To make things even worse, further privatisation is postponed. The loan default leads to high (static) costs for the creditor countries. However, Greece benefits from the restructuring: its debt burden will be reduced tremendously, and after a short period of time, investors' trust into Greece will be restored. At the end of 2013 Greece will return to the capital market with improved growth perspectives which, in turn, makes it more likely that Greece will repay its remaining debt. After a haircut on Greek debt, the evolution in Ireland, Portugal and Spain can decouple more quickly from Greece and contagion will be less likely.
Under these assumptions, costs of EUR 36.9 billions accrue to Germany. Therefore, the haircut is not an inexpensive solution. Nonetheless, the option of debt restructuring is not necessarily associated with higher costs than the muddling through scenario – even if one assumes under the alternative that Greece will pay back one third of EU loans after all in 2015 (scenario 2). In any case, the rescheduling has to be implemented rather quickly. The sooner it will be enacted, the faster Greece will recover, and the cheaper this alternative will be. Note that we have not included the cost incurred by the ECB.8 'Whether the ECB will have to materialise its losses immediately is controversial. Many economists argue that the ECB could stretch the losses and pay just a few years less or no profits to the national governments'9.
Scenario 5: Contagion Effects – Restructuring of Greek, Irish and Portuguese debt
A Greek debt restructuring might give rise to doubts whether the debt burden of Portugal and Ireland is sustainable and whether these countries will adhere to their adjustment programmes. This might lead to contagion effects. As a consequence, both countries might have to reschedule their debt as well. In this case, the costs of the debt restructuring scenario will rise substantially to EUR 42.3 billion.10
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ Ι
5. THE SECOND GREEK RESCUE PACKAGE Αccording to their meeting on 19/20 June 2011, the euro area Ministers of Finance intend to grant new loans to the highly indebted Greece only if the Greek government has agreed upon new austerity measures. Moreover there appears to be a Greek package II in the pipeline. The details of which, however, are not specified for the public right now. Nevertheless, we try to assess the implications of the implementation of such a second package for the ranking of our scenarios 1 to 3. Note that the new EUR 12 billion loans which are envisaged for Greece in July and that are currently at the heart of the fierce discussions are already taken into account in our scenarios 1 to 5 above.
In general, our calculation looks as follows. The Greek gross refinancing needs over the next three years (until mid-2014) amount to about EUR 172 billion. This amount accrues from
--bonds (EUR 85 billion) and loans (EUR 6 billion) which become mature,
--repayment to the IMF (EUR 5 billion),
--public budget deficit (EUR 38 billion), and
--additional financing needs of nearly EUR 40 billion to reduce the high amounts of short-term assets, to build up the Treasury cash buffer and the Greek contribution to the ESM where no opting out is possible.
Within the previous first Greek programme there are still EUR 57 billion of loans outstanding.
Hence, the net financing needs amount to EUR 115 billion - under the assumption that Greece will not be able to refinance itself via the capital markets until mid-2014. This amount can potentially be reduced by privatisation efforts. If one, for instance, assumes away any privatisation proceeds, an additional amount of EUR 115 billion emerges. Two thirds of this amount is allotted to the EFSF/ESM, i.e. roughly EUR 80 billion. The German share is again calculated according to Germany’s ECB (fully paid in) capital share of 27.9 percent. Hence, Germany’s exposure amounts to roughly EUR 22 billion. In our simulations we assume that the allocation of loans over the years is the same as in the first Greek package and add the year-specific realisation of the loan to the refinancing needs of the respective year. The EFSF/ESM share and, thus, also Germany’s exposure could well be lower if one assumes a significant private sector involvement. However, we feel legitimised to expect not too much from this source.
Our simulation results show that the German exposure amounts to EUR 20 billion if Greece repays all of the additional loans received (scenario 1 modified). The costs for the German taxpayer increase if we assume a 1/3 repayment and are even higher (EUR 75 billion), if there will be no repayment at all (scenarios 2 and 3 modified). Scenarios 4 and 5 are not impacted by the envisaged second Greek rescue package. On the whole, thus, debt restructuring (scenarios 4 and 5) becomes even more preferable if we assume the implementation of a second Greek loan package.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΙΙ
6. OPTIONS FOR ACTION Greek debt restructuring is across all realistic scenarios on average cheaper than sticking to sequential and even larger loan packages. All micro- and macro economic indicators show by now, that Greece will not recover by simply granting additional loans. However, there should emerge significant credibility gains from a quick and persuading haircut.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΙΙΙ
What strikes us most after having done all the calculations is the fact that our considerations and priors in some of our previous briefing papers concerning the role of the ECB as the bad bank for the euro area ('Can central banks go bankrupt?', Belke 2010a, 2010b) turned out to be completely true and have gained so much importance within the last twelve months.15 In the meantime increases in ECB capital stock became necessary and dramatic decreases in the quality of assets on its balance sheets became obvious. Taking this as a starting point, the most important benefit of a timely restructuring of Greek debt would be to avoid destroying the reputation of the ECB!Διαβάστε όλο το έγγραφο κάνοντας κλικ ΕΔΩ
F.I.
http://filotimia.blogspot.com/2011/07/blog-post_2182.html
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου