Διασώζει την πολιτιστική μας κληρονομιά
με εικόνα & ήχο
Στον 20ό αιώνα η κινούμενη εικόνα (φιλμ, βίντεο κ.λπ.) και ο καταγεγραμμένος ήχος (δίσκοι, μπομπίνες, μαγνητοταινίες) υπήρξαν από τα βασικότερα μέσα αποτύπωσης της εξέλιξης της κοινωνίας και του πολιτισμού, τάση που, βεβαίως, εντείνεται στον 21ο αιώνα και την ψηφιακή εποχή. Η διαφύλαξη και διάθεση τέτοιων αρχείων εικόνας και ήχου έχει, επομένως, τεράστια σημασία για την πολιτιστική κληρονομιά των λαών. Για τον λόγο αυτόν, όχι τώρα, αλλά εδώ και μερικές δεκαετίες, σε όλες ης ανεπτυγμένες χώρες έχουν δημιουργηθεί δημόσιοι φορείς για τη διαφύλαξη και αξιοποίηση του οπτικοακουστικού τους πλούτου.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ένας τέτοιος ενιαίος οργανισμός που να συγκεντρώνει την "εθνική" οπτικοακουστική κληρονομιά μας. Τα σημαντικά οπτικοακουστικά αρχεία της χώρας και οι ανάλογες συλλογές παραμένουν αποσπασματικά και διασκορπισμένα σε διάφορους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, χωρίς συγκεκριμένη συλλεκτική πολιτική. Το αποτέλεσμα είναι το υλικό αυτό να μην γίνεται εύκολα προσβάσιμο από τους ενδιαφερόμενους, ενώ μεγάλο μέρος του να κινδυνεύει να καταστραφεί από φθορά. Μια σημαντική προσπάθεια διάσωσης και διάθεσης στο κοινό του υλικού που αφορά την τηλεόραση έγινε από την ΕΡΤ, με την ολοκλήρωση πρόσφατα του Ψηφιακού Αρχείου της. Ανάλογο εγχείρημα εθνικής σημασίας και εμβέλειας είναι η ψηφιοποίηση της Κρατικής Ταινιοθήκης από το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ TO EOA
ΤΟ "ΕΘΝΙΚΟ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ" (ΕΟΑ) ιδρύθηκε το 2006 για να λειτουργήσει ως εθνική αρχειοθήκη οπτικοακουστικού και ψηφιακού περιεχομένου. Το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο (ΕΟΑ) δεν είναι δημόσια υπηρεσία με τη στενή έννοια, αλλά λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Αποστολή του είναι η διατήρηση οπτικοακουστικού και πρωτογενώς ψηφιακού υλικού, με σκοπό να προσφέρει στον κάθε ενδιαφερόμενο φορέα ή πολίτη πρόσβαση ο' αυτό το κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αφού, βέβαια, ληφθούν υπόψη τα σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα. Το ΕΟΑ καλύπτει τη συλλογή, αρχειοθέτηση, φύλαξη, διαχείριση, συντήρηση, επεξεργασία, παροχή πρόσβασης και αξιοποίηση τέτοιου υλικού με ενημερωτικό-ειδησεογραφικό, ιστορικό-πολιτικό και γενικότερα πολιτισμικό περιεχόμενο σχετικό με την Ελλάδα και τον ελληνισμό.
ΒΑΣΙΚΟ έργο του από τότε που ιδρύθηκε ήταν η διάσωση του αρχειακού υλικού της Κρατικής Ταινιοθήκης και η μετατροπή του σε χρηστικό αρχείο βασισμένο σε σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες. Η εν λόγω Κρατική Ταινιοθήκη περιλαμβάνει κινηματογραφικά επίκαιρα και άλλα ντοκουμέντα που γύριζαν κρατικές υπηρεσίες και ιδιώτες σε φιλμ 35 και 16 χιλιοστών, από τις αρχές του 20ού αιώνα έως και το '80, οπότε κυριάρχησε απολύτως στην καταγραφή της επικαιρότητας η τηλεόραση. Όλο αυτό το υλικό, που βρισκόταν σε μπομπίνες συνολικού μήκους 935 χλμ (!) διάρκειας περίπου 600 ωρών, κινδύνευε από οξείδωση του φιλμ, ατυχήματα κ.λπ. Μαζί κινδύνευαν να χαθούν μεγάλης σημασίας οπτικοακουστικά ντοκουμέντα του 20ού αιώνα, που κατέγραφαν την πολιτική, κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή της χώρας.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΑΥΤΗ την πολιτιστική κληρονομιά ανέλαβε να διασώσει αλλά και να κάνει ευρύτερα προσβάσιμη το ΕΟΑ, χρησιμοποιώντας τα μέσα που προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία και αξιοποιώντας πόρους από το κοινοτικό πρόγραμμα της "Κοινωνίας της Πληροφορίας". Για το πόσο δύσκολο ήταν από τεχνικής αλλά και θεσμικής πλευράς αυτό το έργο, μας μιλά ο διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου, κ. Γιώργος Μπολάνης:
" ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ έργο στην ελληνική πραγματικότητα του 2005, που σχεδιάστηκε, και του 2007-08, που υλοποιήθηκε, ήταν οπωσδήποτε δύσκολο. Υπήρχε ένα υψηλό οικονομικό κόστος, ενώ ήταν μηδενική έως τότε η εφαρμογή τέτοιων πρακτικών στην Ελλάδα για έργα οπτικοακουστικού περιεχομένου. Έτσι, υπήρχαν σύνθετα τεχνικά ζητήματα για την ψηφιοποίηση των παλιών φιλμ, που ήταν σε πολλαπλά formats (16/35 mm, neg/pos κ.λπ). Έπρεπε, επίσης, να επιλεγούν προηγμένες και συνάμα ώριμες τεχνικές προδιαγραφές, ώστε τα ψηφιοποιημένα αρχεία να παραμένουν συμβατά και με τις τεχνολογίες του μέλλοντος. Πέραν όμως των τεχνικών πλευρών, πιο δύσκολη άσκηση ήταν η κολοσσιαία τεκμηρίωση αυτού του υλικού, η ανάπτυξη λογισμικού με προοπτική κάλυψης σημερινών αλλά και μελλοντικών συνθηκών και η ανάγκη σύμπραξης φορέων με διαφορετικές δομές. Όλα αυτά ώστε το ψηφιοποιημένο αρχειακό υλικό να έχει πλέον διεθνείς προδιαγραφές, τεκμηρίωση με υψηλή προστιθέμενη αξία και διευρυμένη προσφορά υπηρεσιών στον πολίτη".
Η ΚΡΑΤΙΚΗ Ταινιοθήκη έχει μεγάλη ιστορική και πολιτιστική σημασία και αποτελεί ένα από τα μεγάλα οπτικοακουστικά αρχεία της χώρας. Το ζήτημα είναι αν υπάρχει προοπτική και τα άλλα μεγάλα οπτικοακουστικά αρχεία, που κατέχουν φορείς όπως η ΕΡΤ, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το Υπουργείο Πολιτισμού, το Μουσείο Κινηματογράφου, ιδιώτες κ,λπ., να βρεθούν κάτω από ένα κοινό οργανωτικό και τεχνολογικό πλαίσιο (του ΕΟΑ ή κάποιου άλλου φορέα), όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες.
ΓΙΑΤΟ ΘΕΜΑ ρωτάμε τον κ. Μπολάνη: "Η ψηφιακή εποχή καθιστά τον ρόλο ενός Εθνικού Αρχείου πιο σύνθετο αλλά και πιο γοητευτικό. Η στρατηγική δημιουργίας ενός εθνικού σημείου αναφοράς, τόσο στις συλλογές όσο και στη χαρτογράφηση του οπτικοακουστικού τοπίου ελληνικού ενδιαφέροντος, που θα στηρίζεται στην αρχή της συμπληρωματικότητας μετά αρχεία τρίτων, μπορεί να αναπτύξει συνέργειες υψηλού επιπέδου. Μπορεί επίσης να αναδείξει πολλαπλά την εξειδίκευση που έχει π,χ. ένα ραδιοτηλεοπτικό αρχείο, ένα αρχείο τέχνης ή μια ιδιωτική συλλογή.
ΚΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΦΟΡΟΥΝ, βεβαίως, τόσο το ιστορικό, όσο και το νεοπαραγόμενο υλικό, ενώ αγγίζουν φιλόδοξα και τον κόσμο του διαδικτυακού υλικού. Η ευφυής οργανωτική συγκρότηση ενός αρμονικού συνόλου για το οπτικοακουστικό περιεχόμενο και η ενσωμάτωση του σε ένα στιβαρό εθνικό αρχειακό σύνολο αποτελούν κορυφαίο στρατηγικό στόχο του ΕΟΑ".
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Για το πώς μπορεί να χρησιμοποιείται το υλικό του ΕΟΑ από άτομα και φορείς και το αν θα είναι προσβάσιμο και μέσω ίντερνετ, η υπεύθυνη του Αρχείου για τη διάθεση οπτικοακουστικού υλικού, κ. Κατερίνα Κομνηνού, αναφέρει:
"Το έργο ψηφιοποίησης έγινε ακριβώς για να δοθεί στον κάθε πολίτη η δυνατότητα πρόσβασης στο αρχειακό υλικό. Η επίτευξη της πρόσβασης γίνεται με το να επισκεφθεί ο ενδιαφερόμενος την έδρα του ΕΟΑ (Φραγκούδη 11 & Πόντου, Καλλιθέα) ή ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου (www.avarchive.gr).
Η διαδικτυακή πρόσβαση βρίσκεται στο τελικό στάδιο προετοιμασίας και το υλικό θα αναρτηθεί σταδιακά στην ιστοσελίδα του ΕΟΑ. Αυτό που είναι έτοιμο για πρόσβαση από την Κρατική Ταινιοθήκη, καλύπτει το διάστημα 1908-1996, καθώς και τα σημαντικότερα γεγονότα του 20ού αιώνα.
Οι θεματικές κατηγορίες του υλικού αφορούν την Ιστορία, την Πολιτική, την Οικονομία, την Ανάπτυξη, την Τέχνη, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό. Η χρήση αυτού του αρχειακού οπτικοακουστικού υλικού μπορεί να στηρίζει την παραγωγή άλλων έργων, να εμπλουτίζει τηλεοπτικές εκπομπές και ντοκιμαντέρ, να συμβάλλει σε έρευνες, να χρησιμοποιείται ως συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό και να αξιοποιείται ως εποπτικό ή συνοδευτικό υλικό για ομιλίες, παρουσιάσεις, συνέδρια, εκδηλώσεις, φεστιβάλ κ,λπ.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν μια αίτηση επισκεπτόμενοι τα γραφεία του ΕΟΑ ή ακόμη και ηλεκτρονικά
http://www.avarchive.gr/default.php?pname=material_application&la=1
Στη συνέχεια ακολουθείται η πολιτική διάθεσης που έχει αποφασίσει το Δ.Σ. του Αρχείου".
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
p.papadopoulos@ert.gr
Πηγή:
Περιοδικό "ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου