Οι δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο είναι αναμφίβολα τεράστιες. Όμως, όσο περισσότερες λειτουργίες της ζωής περνούν στον Παγκόσμιο Ιστό, τόσο πιο πολύ αυξάνουν οι κίνδυνοι για παραβίαση της ιδιωτικότητας και ασφάλειας των προσωπικών μας δεδομένων. Οι λεγόμενες "συμπεριφορικές διαφημίσεις" και τα ανεπιθύμητα μηνύματα (spams) είναι τέτοιες παραβιάσεις που μας κατακλύζουν από παντού, χωρίς σοβαρή αντίδραση εκ μέρους των Αρχών και των παροχών. Από την άλλη, δημόσιες υπηρεσίες και εταιρίες πληροφορικής στρατολογούν... hackers για να τους μάθουν τα κόλπα τους...
Εταιρίες κάθε λογής όλο και συχνότερα συγκεντρώνουν και χρησιμοποιούν προσωπικά δεδομένα των πελατών τους για "συμπεριφορική διαφήμιση". Πρόκειται για μια νέα πρακτική που γίνεται δημοφιλής στον χώρο της διαφήμισης, καθώς έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζει τα μηνύματα, τα spots κ.λπ. στα δεδομένα του κάθε καταναλωτή, βασιζόμενη σ' ένα ψυχολογικό προφίλ που έχει διαμορφωθεί γύρω από αυτόν ύστερα από συλλογή στοιχείων που τον αφορούν μέσω της χρήσης του διαδικτύου.
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ αποκτά δια στάσεις κι έτσι αναγκάστηκε να ασχοληθεί μ' αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα στοιχεία που συγκέντρωσε είναι ανησυχητικά: το 2007 μόνο το 10% των Ευρωπαίων διαφημιστών είχαν χρησιμοποιήσει "συμπεριφορικό marketing", το 2008 το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 28%, ενώ φέτος περίπου το 60% των διαφημιστών δηλώνουν ότι θέλουν να κάνουν συμπεριφορικές διαφημίσειςτο 2010.
ΟΛΑ ΑΥΤΑ, όμως, χωρίς να είναι ευδιάκριτο ποια προσωπικά δεδομένα συλλέγονται μέσω 'Ιντερνετ και αξιοποιούνται για τις "στοχευμένες" και εξατομικευμένες διαφημίσεις του είδους, συνήθως εν αγνοία των χρηστών. Τώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στη συγκρότηση "Forum για ορθή συλλογή στοιχείων", με στόχο την αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων που κλονίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ έκανε έκκληση προς τις χώρες της Ε.Ε. να εντείνουν τις προσπάθειες τους για αντιμετώπιση των διαδικτυακών απειλών κατά της ιδιωτικότητας με αφορμή την κατακόρυφη αύξηση των spasms, των ιών και "κατασκοπευτικού λογισμικού" που εισέρχεται χωρίς να το καταλαβαίνουμε στον Η/Υ μας. Η έκκληση έγινε ύστερα από έρευνα που έδειξε ότι το 65% των Ευρωπαίων χρηστών διαδικτύου πλήττεται τακτικά από τέτοιες προσβολές, παρά το γεγονός ότι από το 2002 υπάρχει ευρωπαϊκή νομοθεσία που απαγορεύσει τα ανεπιθύμητα μηνύματα και το κατασκοπευτικό λογισμικό.
ΣΤΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ, πάντως, αποφάσισαν να μιμηθούν ορισμένες μεθόδους made in USA για την αντιμετώπιση του κυβερνο-εγκλήματος. Έτσι, φορείς που ασχολούνται με την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων διοργανώνουν διαγωνισμό... για hackers, στο πρότυπο του αμερικανικού Cyber Challenge. Οι διαγωνιζόμενοι θα υποβληθούν σε δοκιμασίες, όπως διάρρηξη των κωδικών πρόσβασης υπολογιστή, απόκτηση ελέγχου ιστοσελίδας, απόκρουση επίθεσης από hackers! Οι επιτυχόντες θα μπορούν να αξιοποιηθούν σε κρατικές υπηρεσίες, όπως π.χ. το υπουργείο Άμυνας, σε τράπεζες, εταιρίες λογισμικού κ.λπ.
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
p.papadopoulos@ert.gr
Περιοδικό "ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου