ΤΑ
ΦΙΛΙΑ ΤΗΣ ΓΙΟΥΛΙΚΑΣ
Συνέντευξη
από τη ζωγράφο Γιούλικα Λακερίδου
Η Γιούλικα Λακερίδου είναι κατά βάση τοπιογράφος. Στα τοπία της
-είτε των ελληνικών νησιών είτε της πόλης- επιδιώκει να απεικονίσει τη μορφή με
τη μεγαλύτερη απλότητα, καθαρότητα και αρμονία. Με την ίδια αφαιρετική διάθεση
ενέταξε ένα καινούριο και πολύ διαφορετικό θέμα στο έργο της, το Φιλί, σε
μια σειρά χαλκογραφιών που εκτέθηκαν στο Μουσείο Χαρακτικής Γρηγοράκη.
Το φιλί, με το οποίο η Λακερίδου σκοπεύει να συνεχίσει να ασχολείται,
δεν είναι βέβαια ένα εύκολο θέμα. Ο ερωτισμός του μπορεί να αποδειχτεί παγίδα
για έναν καλλιτέχνη, αν δεν διαθέτει τα κατάλληλα εφόδια. Μπορεί για παράδειγμα
να οδηγήσει σε μια ζωγραφική γλυκερή. Είναι εξάλλου δύσκολο να αποδοθεί μια
στιγμή τόσο σύντομη και φευγαλέα, με τέτοιο όμως βάθος συναισθημάτων. Η Λακερίδου
πάντως καταπιάνεται με αυτό χωρίς να το φοβάται. Αποφεύγει τη σύγκριση με
διάσημα έργα, όπως το Φιλί του Ροντέν ή αυτό του Κλιμτ, και διαμορφώνει
μια δική της προσέγγιση. Επικεντρώνει στο πρόσωπο, το αποδίδει με λιτές γραμμές
και μονοχρωμία. Το χρώμα της, πολύ δυνατό, σε ορισμένες περιπτώσεις λέει τα
πάντα για το περιεχόμενο της στιγμής.
Η παρακάτω συνέντευξη έχει κύριο στόχο να παρουσιάσει τα ψυχικά
και πνευματικά εφόδια με τα οποία η καλλιτέχνιδα αντιμετωπίζει το θέμα. Όπως
φαίνεται στις απαντήσεις της, η θεώρηση της για τον έρωτα δεν είναι ρομαντική.
Και όμως στα χαρακτικά της δεν υπάρχει απογοήτευση ή πίκρα. Έχουν μια
αθωότητα και φρεσκάδα. Επίσης ηρεμία, τρυφερότητα, κάποια μελαγχολία, που
οφείλονται ίσως στη γνώση που έρχεται με την ηλικία.
- Η σειρά αυτή των χαρακτικών είναι ξεχωριστή στο έργο σας, τόσο ως
θέμα όσο και ως γραφή. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;
"Δεν ξέρω
πώς μου ήρθε. Άρχισα από ένα φιλί πριν 4-5 χρόνια και μετά σιγά-σιγά το ένα
έφερνε το άλλο. Από ανέκαθεν δεν ήταν το θέμα
μου το πρόσωπο, είμαι τοπιογράφος. Μάλιστα δεν έδωσα ποτέ εξετάσεις στη
Σχολή Καλών Τεχνών γιατί νόμιζα πως δεν θα περάσω, επειδή δε μου άρεσε να κάνω
πορτρέτο και γυμνό. Βέβαια στη σειρά αυτή το πρόσωπο δεν έχει σχέση με το
κλασικό πορτρέτο".
-Δοκιμάζετε λοιπόν μια αλλαγή κατεύθυνσης.
"Ναι, και
γι' αυτό η δημιουργία των χαρακτικών είχε μια δυσκολία. Όμως ανακαλύπτω κάτι
καινούριο κάθε φορά".
-Η χαλκογραφία ταίριαζε καλύτερα στο θέμα ή τυχαία προέκυψε;
"Προέκυψε
όλως τυχαίως αλλά την αγάπησα πάρα πολύ. Κάθε φορά που δημιουργώ ένα καινούριο
χαρακτικό για τη σειρά, νιώθω χαρά. Πρέπει να προσθέσω ότι ο Νίκος Γρηγοράκης
με παρότρυνε να κάνω την έκθεση, καθώς είναι ένα σπάνιο θέμα στη
χαρακτική".
-Στην αρχή του καταλόγου της έκθεσης υπάρχουν κάποια ποιήματα, του
Λαμαρτίνου, του Σέξπηρ και του Ζακ Πρεβέρ. Με ποιο σκεπτικό τα διαλέξατε;
"Εγώ τώρα
είμαι σε αρκετά μεγάλη ηλικία, γεννήθηκα το '40. Λοιπόν προσέχω ότι ευτυχία
συνεχής δεν υπάρχει. Αλλά υπάρχουν πολλές στιγμές ευτυχίας. Γι' αυτό διάλεξα
το ποίημα του Λαμαρτίνου "Κράτησε χρόνε, κράτησε/ το πέρασμα σον τώρα/
και σεις μην κάνετε φτερά/ χαρούμενες στιγμές", σε ελεύθερη μετάφραση
του πατέρα μου. Το ποίημα του ΠρεΒέρ, που λέει ότι. εκατομμύρια χρόνια δεν θα
αρκούσαν για να περιγράψει τη σύντομη στιγμή του φιλιού, με άγγιξε πολύ. Γι'
αυτό το επέλεξα, παρόλο που σκεφτόμουν ότι ίσως ήταν καλύτερα να βάλω ένα
ελληνικό ποίημα- μπορεί να έζησα τώρα 40 χρόνια στο Παρίσι αλλά δεν παύω να
είμαι Ελληνίδα".
-Τι σχέση έχει ο έρωτας με το χρόνο;
"Ο έρωτας
δεν πιστεύω ότι κρατάει σε όλη τη ζωή. Κρατάει όμως η αγάπη, η οποία είναι πιο
σταθερή, πιο γνήσια και μεγαλύτερης σημασίας. Γι' αυτό στη σειρά αυτή των
χαρακτικών δεν είναι μόνο ο έρωτας που παρουσιάζω, είναι και η αγάπη, και η
τρυφερή σχέση δύο ανθρώπων. Η αγάπη είναι πλατιά, είναι το πλουσιότερο και το
καλύτερο πράγμα στον κόσμο".
-Ο έρωτας είναι πεπρωμένο ή ελεύθερη επιλογή;
"Κρίνοντας
από τη δική μου σχέση με το Σαράντη Καραβούζη, είναι πεπρωμένο. Ήταν έρωτας
κεραυνοβόλος. Σημασία είχε η πρώτη στιγμή, Στη συνέχεια οι δρόμοι μας
χώρισαν, αλλά ξανασυναντηθήκαμε. Αυτόν που είναι να τον συναντήσεις θα τον
συναντήσεις".
-Το φιλί είναι μια συνάντηση. Τι λένε δύο άνθρωποι με το φιλί που
δεν μπορούν να το πουν με λόγια;
"Τα λόγια
είναι πολύ φτωχά για ένα αίσθημα όπως ο έρωτας ή η αγάπη. Είναι τόσο απέραντη η
αγάπη και μεγαλειώδης, που με τα λόγια δεν μπορεί να εκφραστεί. Υπάρχουν
έρωτες και αγάπες που όταν εκφραστούν με τα λόγια σβήνουν. Ορισμένα πράγματα
είναι περίεργα σ' αυτόν τον κόσμο. Το φιλί, ο τρόπος που θα αγγίξεις τα χείλη,
που μπορεί να μην είναι ερωτικός αλλά τρυφερός, λέει πολλά".
- Ποια είναι η γλυκύτερη στιγμή του φιλιού; Το άγγιγμα ή η
προσμονή;
"Πιστεύω η προσμονή. Γι' αυτό
σε μερικά χαρακτικά τα πρόσωπα δεν πλησιάζουν εντελώς".
-Στα θρησκευτικά μας έθιμα υπάρχει το φιλί της Ανάστασης. Η
χριστιανική θρησκεία δέχεται την αδελφική αγάπη αλλά όχι τον έρωτα ως επιθυμία,
αποκλείει το σώμα. Η ηδονή οδηγεί στη γνώση ή είναι μια απειλή για την ηρεμία
του ανθρώπου;
"Η ηδονή
είναι ένα πολύ ωραίο πράγμα αλλά μπορεί να είναι και επικίνδυνη, όταν ο
άνθρωπος δεν μπορεί να την ελέγξει. Όταν βγαίνει εκτός εαυτού, όταν οδηγείται
από τα πάθη του".
-Σύμφωνα με μια άποψη, η τέχνη δε λέει την αλήθεια για την ερωτική
ζωή μιας κοινωνίας αλλά εκφράζει τις φαντασιώσεις της. Μπορεί μια πουριτανική
εποχή να έχει τέχνη με έντονα τα ερωτικά στοιχεία. Κατά τη γνώμη σας
συμβαίνει κάτι τέτοιο σήμερα;
"Πράγματι
υπάρχει μια ελευθερία όχι μόνο στην τέχνη, αλλά και στη διαφήμιση, την τηλεόραση
κ.τ.λ. Όσο όμως κι αν δείχνουμε ελεύθεροι ο πουριτανισμός υπάρχει, ασχέτως αν
δε θέλουμε να το δεχτούμε. Για παράδειγμα, δύσκολα θα βάλει κάποιος ένα ερωτικό
έργο στο σαλόνι. Μπορεί να το βάλει στην κρεβατοκάμαρα. Υπάρχει μια διάσταση
μεταξύ της τέχνης και των σχέσεων. Και φταίει και η Εκκλησία γι' αυτό. Δε
μπορεί να μας μεγαλώνουν με τον Κρίνο που έδωσε ο άγγελος στην Παρθένο.
Χάνεται όλο το σωματικό στοιχείο. Για ποιο λόγο; Είμαστε άνθρωποι. Γιατί το παρουσιάζουν
έτσι; Ο σωματικός έρωτας είναι της
φύσης, ο Θεός τον έδωσε. Η εκκλησία μας κάνει να ζούμε σε μια
ψευδαίσθηση".
-Μήπως όμως και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες το παρακάνουν; Θα θυμάστε
τι έγινε στην έκθεση "Outlook", με τα έργα που αποσύρθηκαν.
"Σχετικά
με αυτό, πιστεύω ότι έχουμε ορισμένα σύμβολα, που πρέπει να σεβόμαστε.
Αλλιώς είμαστε σαν ακυβέρνητο καράβι. Δεν δέχομαι να τα Βάζουν ή ακόμα και να
λένε αστεία για το Χριστό".
-Έχει υποστηριχτεί ότι ενώ στην εποχή μας μπορούν να υπάρχουν
ξεχωριστά η ηδονή, ο έρωτας (δηλαδή το συναίσθημα) και ο γάμος, ιδανική
θεωρείται η σχέση που περιέχει όλα τα παραπάνω.
"Πράγματι.
Όμως Βρίσκω πολύ δύσκολη την αναζήτηση ενός τέτοιου ιδανικού. Πώς μπορεί να
σταθεί ένας γάμος με τα ιδανικά όταν για παράδειγμα έχεις ένα παιδί τη νύχτα
να σε ξυπνάει συνέχεια; Να σου πω και το απαισιόδοξο: ο έρωτας είναι ξεγέλασμα
της φύσης προς συνέχιση του είδους. Γι' αυτό μερικά ζευγάρια μετά από λίγο
χωρίζουν. Όταν παντρευτείς ο έρωτας τελειώνει. Όπως είπε η Μπέτυ Νταίηβις :
"Η γυναίκα όταν παντρεύεται χάνει το ενδιαφέρον των πολλών και κερδίζει
την αδιαφορία του ενός". Ενώ στα 18 μου θα απαντούσα "και κερδίζει
την αγάπη του ενός". Πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι. Υπάρχει Βέβαια η
αγάπη, νιώθεις πως έχεις κάποιον δίπλα σου να σε προσέξει. Αλλά ο έρωτας, η
λαχτάρα να δεις τον άλλο, δεν υπάρχουν πια".
-Είναι λοιπόν μια παρανόηση το ιδανικό αυτό;
"Ναι. Και
μας το έχουν εμφυσήσει, ειδικά στη γυναίκα, ότι πρέπει να παντρευτεί, να κάνει
παιδιά, να κάνει οικογένεια".
-Σήμερα που ο έρωτας είναι δικαίωμα (στο δυτικό κόσμο τουλάχιστον)
και όχι πάθος, είναι φτωχότερος; Ήταν πλουσιότερος όταν έπρεπε να ξεπεράσει
εμπόδια;
Ό έρωτας
δε θέλει ευκολία Ο έρωτας ανθίζει εκεί που υπάρχει δυσκολία. Μπορεί, όταν
κάποιος πρέπει να εναντιωθεί στην οικογένεια, ο έρωτας να διαρκέσει περισσότερο.
Με την ευκολία σήμερα μπορεί να πεθαίνει πιο γρήγορα. Είναι ένα περίεργο
πράγμα, δεν εξηγείται".
Σοφία Τζίμα
Ιστορικός
Τέχνης
"συλλογές" Ιανουάριος 2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου